Lancia TC virinokkien ajoitus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NOS
Viestit: 5
Liittynyt: 14.05.2008 21:40

Lancia TC virinokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja NOS »

Elikkä hieman epävarma noitten hiettujen nokkien ajoituksen kanssa.
eikä löydy hyvää suomenkielistä ohjetta eikä viitsis venttiileitä mutkille laittaa.. :wink:

moottori: Lancia prisma 1600 i (pyörii vastapäivään?)
vakio puristukset,männät + venttiilit.
kanavat,venttiilit,palotilat hiottu/kiillotettu.
nokat R-Koneistuksen hiomat
305 asteiset venttiilinosto 10.40 mm
ventiilivälykset 0,35 imu 0,40 pako
nosto nokalta 10,75 mm
ajoitus: JYkk 242 astetta asteet 1.00mm. välyksellä.
imuventtiili on täysin auki 2,8 mm. kun mäntä on ykk.ssa.
pakoventtiili on auki 2,4 mm. kun mäntä on ykk.ssa.

elikkä meneekö oikein jos laitan 1pytyn männän ykk ja siinä imu auki 2,8
pako 2,4 mm ?

noita jotain astelevyjä kattelin muttei tajuu niistä miten niitä käytetään :oops:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Lancia TC virinokkien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

NOS kirjoitti:Elikkä hieman epävarma noitten hiettujen nokkien ajoituksen kanssa.
eikä löydy hyvää suomenkielistä ohjetta eikä viitsis venttiileitä mutkille laittaa.. :wink:

moottori: Lancia prisma 1600 i (pyörii vastapäivään?)
vakio puristukset,männät + venttiilit.
kanavat,venttiilit,palotilat hiottu/kiillotettu.
nokat R-Koneistuksen hiomat
305 asteiset venttiilinosto 10.40 mm
ventiilivälykset 0,35 imu 0,40 pako
nosto nokalta 10,75 mm
ajoitus: JYkk 242 astetta asteet 1.00mm. välyksellä.
imuventtiili on täysin auki 2,8 mm. kun mäntä on ykk.ssa.
pakoventtiili on auki 2,4 mm. kun mäntä on ykk.ssa.

elikkä meneekö oikein jos laitan 1pytyn männän ykk ja siinä imu auki 2,8
pako 2,4 mm ?

noita jotain astelevyjä kattelin muttei tajuu niistä miten niitä käytetään :oops:
Täysin sana vähän hämää!?
Mutta mielestäni menee juuri noin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, nokan hiojien papereissa useinmiten juuri ajoittaminen on speksattu noin eli nostoina yläkuolokohdassa. Astelevyä ei niissä tarvi. Maksiminoston paikka molemmista kannattaisi levyn kanssa kyllä katsoa, jatkossa säätämistä varten.

Niin ja kaikki TC-koneet pyörii jakopään puolelta katsottuna myötäpäivään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NOS
Viestit: 5
Liittynyt: 14.05.2008 21:40

Viesti Kirjoittaja NOS »

Jeps! täytyy niputtaa kone kun sai varmuuden noista ajoituksista.

rupesin ihmettelee koneen pyörimis suuntaa kun koneistamolla missä kasasivat kannen puhui väärän kätisestä koneesta ja huomasin ite aikasemmin että kampiakselin pultti aukee myötäpäivää? luulisi olevan toisinpäin..

"ei ole tullu koskaan katottua miten päin se pyörii.. pääasia kuhan pyörii"
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Noita vinokoneita kutsutaan vääränkätisiksi siitä syystä kun imu ja pakopuoli vaihtoivat paikkaa vanhimmista versioista. Kampuran pultti on siitä syystä vääränkätinen ettei lähtisi käydessä auki, vaan kiristyy enemmin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin