Fiat 128 vaihdelaatikko?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Fiat 128 vaihdelaatikko?

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

:? mikähän laatikko tuohon käypi ku omia ei taho löytyä mistään ainakaan järkihinnoin. Oisko esim Ritmon loota kääpänen. Unossa ainakin on erilainen vivusto ja ei taida mahtua olemaankaan...olisko jollain tietoa asiasta? kipeästi avun tarpeessa. ja sit käykö 128 hiivattiin seat ibiza vakio alut alle offsetin puolesta? kokemuksia kellään?
T:Sami
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onhan noita kasin laatikoita Keltsi pullollaan... No Ritmon laatikko käy kyllä, poislukien 105TC/100S ja 125TC/130TC ja vanhemmat 75CL mallit.

Mulla on Regatassa alla jonkin Seatin vanteet (olikohan nyt sitten i-pizza vaiko joku muu). En tiedä sopivuudesta 128:aan, mutta seiskaan ei ainakaan menisi, ottaisi ainakin takaa iskariin kiinni offsettieroista johtuen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä niiden vanteiden kasiin pitäis mennä, kasin offsettihan on sama kuin Reginassakin.

Ai että kasin laatikot hinnoissa, jo on aikoihin eletty. Kuten Ville mainitsikin niin noita on Suomi pullollaan... Ritmon aski sopii, heittämällä kun on nelivaihteinen ja viislovinen kun ottaa vakaajan irti ja laittaa sen paikalleen vasta laatikon jälkeen, siis kun kyse on SOHC:tä. Oliko 55-70:ssä Unskeissakin erilainen vivusto? :?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm.. saattaa olla, eli samanlainen kuin yksnokkaisessa Regatassa. Mutta tällöin vivustoa ei ole pakko käyttää, laatikkoon saa kiinni 128:n vivustonkin. Tuossa uuden mallisessahan on vaan lisäksi se toinen, sivuttaisliikettä kontrolloiva tanko - täsmällisempi vaihteensiirto.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis onhan mun I-korisessa Ritmossakin tuollainen vivusto, sopii tuo aski myös vanhaan kasin vaihteensiirtoon. Tuossa systeemissä on vaan enemmän kuluvia osia joten puolmilliä ajettuna tuosta vaihteensiirron täsmällisyydestä voidaan olla montaa mieltä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa - mun yksnokkaisessa 1.5 Ritmossa taas oli vaan yksi tanko kuten 128:ssa. Ja jos täsmällisen haluaa niin metalloholkit kehiin.. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mutta siitä autosta puuttuikin puolimoottoria 8) Kyllä mun vaihteensiirrosta tuli ihan riittävän täsmällinen nylonholkeilla ja parilla uudella tapilla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Noista vanteista vielä, ei ne välttämättä sovi vaikka olisi samalla offsetillakin, jos vanteen leveys kasvaa. (Tuolta fiat-abarth-sivuilta löytyy tietoa offsetistakin.) Toisaalta kannattaa miettiä ennenkuin vaihtaa pienemmällä offsetilla varustettuihin vanteisiin, rajuissa muutoksissa lähtee ohjausvoimat kasvamaan ja ratti tempomaan kiihdytyksissä.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kasiin sopii ainakin 5,5" vanne et45:lla, tai ainakin mulle on sopinut :wink: . Nuo offsetinmuutokset vaikuttavat mielenkiintoisesti ohjaukseen, siinä olet Krisu oikeassa. Ristossakin kun on talvisin tuollaiset samankokoiset vanteet niin ajettavuus ihan ok mutta kerran oli viikon alla nuo orginaalit vanteet et60(!) niin ohjaus oli paljon levottomampi. Kesäsinhän tuossa pyörii alla 6" Gralen vanteet (et40) jolloin myös spancerit on rapsittu pois... Noillahan se on taas pikkasen levottomampi, johtunee pääosin renkaan profiilista ja leveydestä, pitäisikin varmaan siirtyä takaisin 14" käyttäkäksi myös kesäisin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

Joo..no aika tiukassa noi lootat on kuiteski ollu..yhen kasin ois saanu kokonaan 70e mut loota ajettu pellolla joten se siitä. 5-v ois kiva heittää keulille samantien jos ropaa myllyä tos hiukan :lol: . 70 mallin -84 Uunossa oli ainakin toi vivusto linkeillä sinne lootan päälle ja on aika epätodnäk et se mahtus olemaan tossa 128:ssa ku raidetanko/ohjausvaihde on jo vakio lootallakin niin likellä. väliin jää joku hikinen sentti. noi vanteet varmaan saa käymään ainaski spacereillä jos ei muuta :D . sattu olemaan hyllyssä joten ei viiti poiskaan heittää. Madallus ois kans ohjelmassa ja korin siistimistä. ei noita paljon ole ajossa. Itelläkin tuli ihan vahingossa eteen ja hinta oli hhuimat 60e. joten lähes ruosteettomalla korilla varustettuna oli pakko ajella omaan pihaan :).leimallakin jo kävin ja ainut valitus tuli jäykästä ohjauksesta, käsijarrusta ja himmeistä jarruvaloista. Tais olla sillä mulkerssonilla hiukan ne päivät kuusta ;). Pitää kävästä tota ritmon lootaa vilkasemassa jossain. mistähän mallista lähtien siinä sit ois toi vivusto siel alhaalla. ei viittis turhaan purkaa autoo ja sit huomata et ei sovi loota. ajo autona opiskelijalla kuitenkin :).
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ristossa/Reginassa tuo vaihteensiirtimen sisäänmenoakseli on aina siellä alhaalla, Unskissa siis ylhäällä. Noita SOHC-Unojen kanssa ei ole tullut niin kauheesti räpellettyä. Eli ei muuta kun vaikka Ritmon aski sinne vaan.

Onkos kasi mitä mallia, uutta kanttilamppusta vai mulkosilmää?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

:D Hieno homma et tuokin tuli selväksi. paitti et ei. mitenkäs nuo vetarit? käykö 128 omat vetarit tuohon ritmon/regatan askiin vai onko sisäpää erilainen ja jos on ni mitkä vetarit siihen käy? Tietty auto on mulkosilmänen, nurkkavilkkuinen vm.-76 orggis sininen sedan(miinus sedanista :(!) hiivatti. Kone on 1116.cc Eihän kantti mallissa ole niin paljon otetta, sellasta en ois ehkä innostunut edes ostamaankaan. Tietty niistäkin saa laittamalla ihan siistejä, mut emannänki mielestä toi malli on söpö ;). Sisusta kaipaa hiukan tatsia kyllä. Mistähän tuohon sais asialliset etupenkit ku noissa ei ole edes niskatukia!! oisko jossain autossa/fiatissa sopivat jaot penkin rungossa jotta kävis paikoilleen?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ne tripolit käyvät ihen suoraan siihen Risto/Regina askiin kanssa, kunhan on vain yksnokkasella (eikä 78-80 Ritmo 75).

Tuo vanhakoppanen on paremmin mun silmään kanssa, kaunistunut vuosien kuluessa (-91 Bellassa sellaisella olin ja yksi harrastaja siunaili kuinka kaamen näköinen onkaan, vuosien päästä hänkin oli sellaisen ostanut... :o ) Älä ihmeessä pilaa hyväkuntoista vanhakoppaa millään tunauksilla vaan säilytä se orginaalina, just siksi koska niitä kauheesti ei enää ole. Uudemmassa CL-kasissa on niskatuelliset penkit joten ei muuta kuin rommppareita kiertämään.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
rg500rr
Viestit: 32
Liittynyt: 06.02.2003 20:51

Viesti Kirjoittaja rg500rr »

:? joo, korin aion kyllä pitää orggiskuosissa, mutta sisusta on susi jo valmiiks, joten siellä ei oikein mitään voi pilata. tietty ainahan voi pilata, mutta esim. ovipahvit jotka on tuhannen reijillä ja roikkuu ni meinasin verhoilla uusiks. kattoverhoilu tuossa oli jo ostettaessa maalattu mustalla spräyllä ja penkit on vähän mitä on. risoja yms. korin aion säilyttää orggiskuntosena. Puskuritkin on kyllä jäänyt jonnekkin matkanvarrelle ja takalasi saanut ritilän ja tummennukset.Tuota sisustaa joutuu kyllä fiksailee inhimellisemmäks. Eli tarkotius olisis poistaa nuo tummennuskalvot ja ritilä, madaltaa, alut, tuore maali pintaan ja laitella sisustaa ja moottori+loota puolta. mitään levikkeitä ei tule koriin. Kori ainakin säilyy jos joku sitä joskus haluaa entisöidä, mutta työtä olisi jo nytkin paljon jos meinaisi museoida tuon värkin. Niin orggis se ei kuitenkaan ole, mutta kori on tosi hyvässä kuosissa kaikkien ihmetykseksi. myös konttorin poikien ;)
Vastaa Viestiin