ei syty

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pusla
Viestit: 26
Liittynyt: 03.02.2006 19:50

ei syty

Viesti Kirjoittaja pusla »

Uskalsin sitten kaikkien Esson miesten varoitteluista huolimatta toteuttaa haaveeni ja ostin Theman. Ajelin sen tuolta hämäläisten härkäteiltä tänne pohjoisen poropoluille.Matka sujui mainiosti.Bensaakin paloi vain vähän reilu 7 litraa satkulle.Kotona sitä sitten yhdessä ihailtiin ja koeajeltiin koko perheen voimin.Päivä oli sunnuntai ja keli komea..
Vaan tänään on arki ja maanantai.Pakkasta 15 ja Lancia ei halua töihin...
Kone pyörii kyllä riuskasti vaan ei syty tulille.Tulpat ovat kuivat joten epäilen bensapulaa.Polttoainepumppu pyörii ja bensaa tulee myös konehuoneeseen asti.Mutta ei pytyille.Onko kellään ehdotuksia?
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja pw »

antaako kipinää?? ja mikä tema on kysymyksessä 8 vai 16v onko ahdettu...ja oletko mitannut suuttimille tulevat jännitteet kun laittaa virran päälle pitäisi suuttimien toiseen karvaan tulla jännite ja toinen pitäisi maadottaa kun moottori pyörii ja kammen kulma anturikin kannattaa tarkastaa....
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Arvailen, että jos otat tulpan irti ja kokeilet, niin ei tule myöskään kipinää. Kampiakselin hihnapyörässä on anturi, jonka perusteella sytytys arpoo kipunalle oikean hetken, ja ruisku puolestaan antaa koneelle kakkua vasta kun sytytys on sille kertonut, että antaapa mennä. Ja jos sytytys ei saa tuolta em. anturilta tietoa koneen pyörimisestä, niin eipä tule bensaakaan. Muistaakseni anturille menevässä piuhassa on liitin jossain kannen tienoilla, sehän kannattaa ensiksi tarkistaa. Kierrosanturi löytyy kytkinkopasta. Sytytyksen ohjainyksikön nastoista 2 ja 3 voi mittailla jälkimmäisen anturin vastusarvot, jotka pitäisi olla 618-748ohm. Hihnapyörän anturin vastus (samat arvot) mitataan nastojen 1 ja 5 välistä. Jos vastus on isompi, tarkista liittimet ja mittaa uudelleen. Ja nämä ohjeet pätee siis L-jetronicilla olevalle Themalle, ainakin I-koppaiset. Uudemmista en tiedä. Laitan I-kopan Theman ao. korjausmanuaalin osion tuonne, kunhan ehdin:
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Thema/manuals/Service/
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

Theman tankkiin ajautuu jostain syystä välillä vettä joka päätyy filtterille konehuoneeseen. Auto saattaa toimia hienosta kunnes pakkasta on tarpeeksi. Minulla thema stoppasi aikoinaan vajaassa 20 pakkas asteessa. Avasin filtterin ja letkuista asti tuli jäätä ulos.

Eli bensasuodatin jäässä on vahva veikkaus. Helppo tarkistaakin. Vai miten konehuoneen bensan tulon varmistit/kummalta puolen suodatinta?
Lancia Thema 2.0 16v T LX -92
Lancia Thema 2.0 8v Turbo -88
Fiat Multipla 1.6 elx -99
Fiat Multipla 1.6 kaasu/bensa -05
Citroen Jumper 2.8 -06
Fiat Linea 1.3 mjet -08
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos tankkiin menee vettä, on tankkausaukossa olevan ilmausputken pää poikki tai ilmausletku laitettu kiinni tankkausaukon "viemäröintiputkeen."
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
pusla
Viestit: 26
Liittynyt: 03.02.2006 19:50

Viesti Kirjoittaja pusla »

Tuonne asentotunnistimen suuntaan sitä vikaa arvailtiin täälläkin.Ajelin auton startilla talliin ja tehostin lämmitystä vielä 2000 w lämpöpuhaltimella suoraan konehuoneeseen ajatuksena jotta ei olisi ainakaan jäitä missään kun alan tarkemmin tutkailemaan.Parin tunnin kuluttua menin sitten mittarin kanssa talliin suorittaakseni tarkempia tutkailuja.Hetken mielijohteesta istahdin kuitenkin ratin taa ja kokeilin...ja se pirulainen hyrähti käyntiin kuin ei koskaan rikki olis ollutkaan!Ajelin sitten koko illan kylillä ja kujilla kuulostellen kaikkea mahdollista outoa.Ei nykiny ei kakonu ei moittinu pienillä kiekoilla vedätystä eikä niillä isommillakaan :twisted:.Pakko se vaan on uskoa,sillä oli koti ikävä ja kulttuurishokki!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyseisen ajoitusanturin johtoa heiluttelemalla saattaa paljastaa kontaktivian tai katkoksen...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Liitin/timet auki. Varsinkin, jos näyttää että kone on saanut edelliseltä omistajalta myyntipesut. Saattaa nimittäin olla vettä sisällä, joka sitten jäätyessään laajenee hieman ja katkaisee kontaktin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Osku
Viestit: 21
Liittynyt: 18.03.2003 08:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jospa se on ominaisuus :lol:

2.0 Tempraakin on ihan turha koettaa tulille kovemmalla pakkasella ilman lämmitystä. Kipuraja on -17 astetta. Ei syty useamman vuoden kokemuksella.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Thema on säännöllisesti pyöräytetty tulille ilman lämmityksiä vielä jossain -36...-38:n lämpötiloissa (kun ei ollut tolppaa), eikä siinä muuta ongelmaa ollut, kuin että tuntui pahalta. Temprassasi on ollut joku vika.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
pusla
Viestit: 26
Liittynyt: 03.02.2006 19:50

Viesti Kirjoittaja pusla »

Ei ollut Lancia saanut myynti- tai mitään muutakaan pesua ihan lähiaikoina.Oli ressukka seissyt ihan yksinään nurkan takana katseilta piilossa noin vuoden.Mittarissa samat kilsat kuin edellisessä katsastuksessa ,viime huhtikuussa.Auto on nyt saanut tehokuurin liuotinpesua,shampoopesua,Korrek kleeneriä+nanovahaa...Arvo on vähintään kaksinkertaistunut.Kaikki, siis KAIKKI, liittimet mitä konehuoneesta löytyy on nyt avattu ja käsitelty CRC:llä.Niitä on muuten paljon!Vasen etuvilkku ja kaukovalo rupesivat toimimaan rasvauksen jälkeen moitteettomasti.Uskoisin että tästä tulee vielä ihan toimiva ja lämmin suhde,kunhan saa tuon Bella Donnan vaan opetettua talon tavoille.. :wink:
jjm
Viestit: 33
Liittynyt: 15.02.2007 13:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jjm »

Osku kirjoitti:Jospa se on ominaisuus :lol:

2.0 Tempraakin on ihan turha koettaa tulille kovemmalla pakkasella ilman lämmitystä. Kipuraja on -17 astetta. Ei syty useamman vuoden kokemuksella.
Höpöhöpö... Omassa 2.0 Dedrassa on sama kone, ja ilman lohkolämmitintä ei sellaista keliä ole vielä ollutkaan, josta se ei kerralla hörähtänyt. -31 ilman lohkolämmitintä tulee nyt ainakin mieleen... Muuten tuollaisilla pakkasilla tekee aika pahaa startata mitä tahansa moottoria.
...Dedra 834? :)
pusla
Viestit: 26
Liittynyt: 03.02.2006 19:50

Viesti Kirjoittaja pusla »

Nyt on pelittäny moitteettomasti.Vika oli siis jälleen kerran johdossa...
Vastaa Viestiin