viritetyn PRISMAN käyntiongelma
viritetyn PRISMAN käyntiongelma
prisma alkaa temppuilemaan kun moottori lämpenee. Eli kone, alakerta 2L croma prisman pattimännillä, kansi ja ruisku prisman omat ,
nokat hiottu ja sierra cossun suuttimet. kaikki pelaa hienosti kun kone on kylmä, mutta kun lämmöt alkaa nousta alkaa käyntihäiriö.
kaasua painaessa kun kierrokset tulee 2500, kone alkaa humpaamaa kierroksia, putkessa paukkuu ja taloudellisuus mittari sekoilee. Lisäksi auton ollessa sammuksissa kun vika on "päällä"kytkee virrat päälle bensappumppu käynnistyy heti eikä vasta virtaavaimen startti asennossa
kuten kylmänä kun vika ei ole päällä.
ps: kaikki ruiskun anturit ym.on vaihdettu toisesta autosta kertaalleen.
Auttakaa että pääsen näyttämään LANCIAn kisakyvyn.
nokat hiottu ja sierra cossun suuttimet. kaikki pelaa hienosti kun kone on kylmä, mutta kun lämmöt alkaa nousta alkaa käyntihäiriö.
kaasua painaessa kun kierrokset tulee 2500, kone alkaa humpaamaa kierroksia, putkessa paukkuu ja taloudellisuus mittari sekoilee. Lisäksi auton ollessa sammuksissa kun vika on "päällä"kytkee virrat päälle bensappumppu käynnistyy heti eikä vasta virtaavaimen startti asennossa
kuten kylmänä kun vika ei ole päällä.
ps: kaikki ruiskun anturit ym.on vaihdettu toisesta autosta kertaalleen.
Auttakaa että pääsen näyttämään LANCIAn kisakyvyn.
Tai venttiilivika? Taloudellisuusmittarihan toimii imusarjan alipaineella (se on mekaaninen mittari ilman sen kummempia hienouksia), ja sen sekoilu viittaisi pahemmanpuoleiseen imu- tai venttiilivuotoon. Tuskin tyhjäkäynnin säätömoottorikaan tuollaista tekisi, vaikka saisikin häröilevää ohjaussignaalia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Bensanpainetta nostamallahan tuota voisi kuumana kokeilla. Onnistuu, jos siellä on se IAW:n oma paineensäädin vielä paikallaan. Ellei painemittaria ole asennettuna, varmista ainakin että bensapumpulle tulee se 12 volttia eikä ainakaan paljoa alle, ainakin jos johdotukset on kovin vanhat.
Mun käsityksen mukaan tuossakin bensapumpun pitäisi kyllä käydä hetkisen sen jälkeen kun virrat kytkee päälle, ennen starttausta. Vesitilaan vuotavan kansipahvin taas pystyy toteamaan jo kylmänä paineistuvasta paisuntasäiliöstä.
Venttiilivuodot pystyy tarkistamaan nopeasti mittaamalla puristuspaineet jolloin tuo vaihtoehto saadaan tarvittaessa poissuljettua.
Mun käsityksen mukaan tuossakin bensapumpun pitäisi kyllä käydä hetkisen sen jälkeen kun virrat kytkee päälle, ennen starttausta. Vesitilaan vuotavan kansipahvin taas pystyy toteamaan jo kylmänä paineistuvasta paisuntasäiliöstä.
Venttiilivuodot pystyy tarkistamaan nopeasti mittaamalla puristuspaineet jolloin tuo vaihtoehto saadaan tarvittaessa poissuljettua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kone on vasta rempattu venttiilityöt tehty moottorikoneistamossa ja kannentiiviste männänrenkaatja laakerit uudet, ajettu vasta 5 km.
Samaa vikaa oli jo ennen remppaa.
paineen nostoa on kokeiltu, mutta ei painemittarin kanssa.
Voiko suuttimet hajota /vuotaa läpi? olivat nimittäin netistä ostetut halvat cossun suuttimet,tuotto 310ml 3bar.
Mikä on prisman omien suuttimien tuotto?
miten rikastaminen poistaisi bensapumpun käytöksen muuttumisen?
Samaa vikaa oli jo ennen remppaa.
paineen nostoa on kokeiltu, mutta ei painemittarin kanssa.
Voiko suuttimet hajota /vuotaa läpi? olivat nimittäin netistä ostetut halvat cossun suuttimet,tuotto 310ml 3bar.
Mikä on prisman omien suuttimien tuotto?
miten rikastaminen poistaisi bensapumpun käytöksen muuttumisen?
kireät nokat, isot suuttimet ja vakioruisku. Prismasta en ole varma mutta suunnilleen samantehoisessa Themassa on 140ml suuttimet. Korjaantuiskohan kun saisi sytkää säädettyä tolla kierrosalueella..
mulla kone booas tolla kierrosalueella kun ei sytkää päässyt säätää, bensanpaineen säätö ei vaikuttanut. Koneessa oli kireät nokat, vakio suuttimet ja vakioruisku.
mulla kone booas tolla kierrosalueella kun ei sytkää päässyt säätää, bensanpaineen säätö ei vaikuttanut. Koneessa oli kireät nokat, vakio suuttimet ja vakioruisku.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
No ei Cossun suuttimilla vaparikoneen sopanpuutteesta pitäis kärsiä, mutta taitaa muuttunut alipaine olla syynä moiseen. Niin, ja sama juttu myös sytkänkin kanssa, eli boxi tarttis ohjelmoida uudelleen. Eiks Meltdown vapari-Themassa ollut sentään 184cc suuttimet, ja turbossa 240cc.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Eikös ne prisman ruutat olleet kanssa aika isot , kun tuossahan on ajoitettu suihkututus, toisihkuin themasa joka suihkutta kaikilla suuttimilla jokakierroksella eli 2x yhdelle pytylle kun prisma IAW ruutta vain kerrran.-HH- kirjoitti:No ei Cossun suuttimilla vaparikoneen sopanpuutteesta pitäis kärsiä, mutta taitaa muuttunut alipaine olla syynä moiseen. Niin, ja sama juttu myös sytkänkin kanssa, eli boxi tarttis ohjelmoida uudelleen. Eiks Meltdown vapari-Themassa ollut sentään 184cc suuttimet, ja turbossa 240cc.
Tosin niin se taitaa olla cossussakin, mutta jos poksi on ohjelmoitu rruuttaamaan vähän niin minkäs teet.
Jos ne cossun suuttimet on 10% suuremmat niin 10% teholisä ei ole paljon.
Pumppunhan kuuluu käydä noin 5sec kun virrat laittaa päälle.
booamine ja putkessa paukuttelu viittaa kyllä törkeän laihaan seokseen,
Johtunee se sitten mistä hyvänsä.
Totta myös ,että sytkäennakkoa kannattaa lisätä, sehän onnistuu anturia siirtämällä.
käyntihäiriö tulee myös vedossa, esim. hitaasta kurvista ulos kakkosella,
kaasu pohjaan ja nykiminen ja paukkuminen alkaa. kone ei selviä yli 2500 kiekan ilman kytkimellä ja kaasulla lipsuttelua.
paljonko yläkuolo anturia pitää siirtää? mm, asteina, heittokellolla vai ajoituslampulla.
Mistä tuo kuoppa tahokäyrässä johtuu?
alue on sama kuin käyntihäiriöllä.
Onko kukaan onnistunut poistamaa rajoitinta ko. ruiskusta.
kaasu pohjaan ja nykiminen ja paukkuminen alkaa. kone ei selviä yli 2500 kiekan ilman kytkimellä ja kaasulla lipsuttelua.
paljonko yläkuolo anturia pitää siirtää? mm, asteina, heittokellolla vai ajoituslampulla.
Mistä tuo kuoppa tahokäyrässä johtuu?
alue on sama kuin käyntihäiriöllä.
Onko kukaan onnistunut poistamaa rajoitinta ko. ruiskusta.
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Prisma/ma ... ection.pdfpunakuono kirjoitti:käyntihäiriö tulee myös vedossa, esim. hitaasta kurvista ulos kakkosella,
kaasu pohjaan ja nykiminen ja paukkuminen alkaa. kone ei selviä yli 2500 kiekan ilman kytkimellä ja kaasulla lipsuttelua.
paljonko yläkuolo anturia pitää siirtää? mm, asteina, heittokellolla vai ajoituslampulla.
Tuosta löytyy tietoa IAW:sta ja sen säätämisestä. Hyvä lähtökohta voisi olla sytkän säätö ensin alkuperäisiin arvoihin, ja sitten lähteä tutkailemaan jatkoa. Voi olla ettei sytytystä saa kovin optimaalisesti toimimaan, kun pitäisi koko kartta pistää uusiksi. Anturia siirtämällä saa toki jonkunmoisen karkean säädön aikaiseksi, mutta se vaikuttaa sitten koko kierrosalueelle. Virranjakajassa oleva anturi puolestaan ohjaa polttoaineen syöttöhetkeä, jos oikein muistan.
Saattaa olla ohjelmallinen, eli pitäisi ohjelmoida uusiksi... Jossain oli projekti tuon IAW:n muuttamisesta ohjelmoitavaksi, mutta ei ole tainnut edetä vuosiin.Onko kukaan onnistunut poistamaa rajoitinta ko. ruiskusta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.