viritetyn PRISMAN käyntiongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
punakuono
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2007 13:39
Paikkakunta: Rovaniemi

viritetyn PRISMAN käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja punakuono »

:cry: prisma alkaa temppuilemaan kun moottori lämpenee. Eli kone, alakerta 2L croma prisman pattimännillä, kansi ja ruisku prisman omat ,
nokat hiottu ja sierra cossun suuttimet. kaikki pelaa hienosti kun kone on kylmä, mutta kun lämmöt alkaa nousta alkaa käyntihäiriö.
kaasua painaessa kun kierrokset tulee 2500, kone alkaa humpaamaa kierroksia, putkessa paukkuu ja taloudellisuus mittari sekoilee. Lisäksi auton ollessa sammuksissa kun vika on "päällä"kytkee virrat päälle bensappumppu käynnistyy heti eikä vasta virtaavaimen startti asennossa
kuten kylmänä kun vika ei ole päällä.
ps: kaikki ruiskun anturit ym.on vaihdettu toisesta autosta kertaalleen.

Auttakaa että pääsen näyttämään LANCIAn kisakyvyn.
JLL
Viestit: 55
Liittynyt: 18.01.2003 23:48
Paikkakunta: Lapinjärvi

Viesti Kirjoittaja JLL »

Kannentiiviste vuotaa??
Beta coupé
Avatar
Luigi
Viestit: 9533
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Tai venttiilivika? Taloudellisuusmittarihan toimii imusarjan alipaineella (se on mekaaninen mittari ilman sen kummempia hienouksia), ja sen sekoilu viittaisi pahemmanpuoleiseen imu- tai venttiilivuotoon. Tuskin tyhjäkäynnin säätömoottorikaan tuollaista tekisi, vaikka saisikin häröilevää ohjaussignaalia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Haloo!
Jos se toimii kylmänä mut ei kuumana niin se huutaa lisää ruokaa.
Paukuttaa putkessa ,,, korjaus lisää ruokaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Bensanpainetta nostamallahan tuota voisi kuumana kokeilla. Onnistuu, jos siellä on se IAW:n oma paineensäädin vielä paikallaan. Ellei painemittaria ole asennettuna, varmista ainakin että bensapumpulle tulee se 12 volttia eikä ainakaan paljoa alle, ainakin jos johdotukset on kovin vanhat.

Mun käsityksen mukaan tuossakin bensapumpun pitäisi kyllä käydä hetkisen sen jälkeen kun virrat kytkee päälle, ennen starttausta. Vesitilaan vuotavan kansipahvin taas pystyy toteamaan jo kylmänä paineistuvasta paisuntasäiliöstä.

Venttiilivuodot pystyy tarkistamaan nopeasti mittaamalla puristuspaineet jolloin tuo vaihtoehto saadaan tarvittaessa poissuljettua.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
punakuono
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2007 13:39
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja punakuono »

kone on vasta rempattu venttiilityöt tehty moottorikoneistamossa ja kannentiiviste männänrenkaatja laakerit uudet, ajettu vasta 5 km.
Samaa vikaa oli jo ennen remppaa.
paineen nostoa on kokeiltu, mutta ei painemittarin kanssa.
Voiko suuttimet hajota /vuotaa läpi? olivat nimittäin netistä ostetut halvat cossun suuttimet,tuotto 310ml 3bar.
Mikä on prisman omien suuttimien tuotto?
miten rikastaminen poistaisi bensapumpun käytöksen muuttumisen?
punakuono
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2007 13:39
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja punakuono »

ainiin vielä lisää infoa.
koneen humpaaminen loppuu kun kierrokset nousee yli 3500.
eli isoilla kierroksilla ajo onnistuu ja tyhjäkäynti pelaa hienosti.
eli vikaa on vain kierros alueella 2500-3500
VAhonen
Viestit: 142
Liittynyt: 18.06.2004 03:27
Paikkakunta: Autonominen Iitti

Viesti Kirjoittaja VAhonen »

Onko vika tuolla kierroalueella kaasun asennosta riippumatta? Eli tuleeko vika vain tasaisella kaasulla vai myös kiihdytettäessä kaasu pohjassa?
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

kireät nokat, isot suuttimet ja vakioruisku. Prismasta en ole varma mutta suunnilleen samantehoisessa Themassa on 140ml suuttimet. Korjaantuiskohan kun saisi sytkää säädettyä tolla kierrosalueella..

mulla kone booas tolla kierrosalueella kun ei sytkää päässyt säätää, bensanpaineen säätö ei vaikuttanut. Koneessa oli kireät nokat, vakio suuttimet ja vakioruisku.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8811
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No ei Cossun suuttimilla vaparikoneen sopanpuutteesta pitäis kärsiä, mutta taitaa muuttunut alipaine olla syynä moiseen. Niin, ja sama juttu myös sytkänkin kanssa, eli boxi tarttis ohjelmoida uudelleen. Eiks Meltdown vapari-Themassa ollut sentään 184cc suuttimet, ja turbossa 240cc.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
1800tc
Viestit: 586
Liittynyt: 10.01.2006 20:12
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

Cossun suuttinet 3bar paineella 311cc. :lol:
EX-81 lada 2,0 tc turbo
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

-HH- kirjoitti:No ei Cossun suuttimilla vaparikoneen sopanpuutteesta pitäis kärsiä, mutta taitaa muuttunut alipaine olla syynä moiseen. Niin, ja sama juttu myös sytkänkin kanssa, eli boxi tarttis ohjelmoida uudelleen. Eiks Meltdown vapari-Themassa ollut sentään 184cc suuttimet, ja turbossa 240cc.
Eikös ne prisman ruutat olleet kanssa aika isot , kun tuossahan on ajoitettu suihkututus, toisihkuin themasa joka suihkutta kaikilla suuttimilla jokakierroksella eli 2x yhdelle pytylle kun prisma IAW ruutta vain kerrran.
Tosin niin se taitaa olla cossussakin, mutta jos poksi on ohjelmoitu rruuttaamaan vähän niin minkäs teet.
Jos ne cossun suuttimet on 10% suuremmat niin 10% teholisä ei ole paljon.
Pumppunhan kuuluu käydä noin 5sec kun virrat laittaa päälle.
booamine ja putkessa paukuttelu viittaa kyllä törkeän laihaan seokseen,
Johtunee se sitten mistä hyvänsä.
Totta myös ,että sytkäennakkoa kannattaa lisätä, sehän onnistuu anturia siirtämällä.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

tossa muuten tif-kuva tehokäppyrästä. eli hermeettinen kuoppa 2200-3200rpm.. Mulla ei kyllä muistaakseni paukuttanut putkessa silloin..
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
punakuono
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2007 13:39
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja punakuono »

käyntihäiriö tulee myös vedossa, esim. hitaasta kurvista ulos kakkosella,
kaasu pohjaan ja nykiminen ja paukkuminen alkaa. kone ei selviä yli 2500 kiekan ilman kytkimellä ja kaasulla lipsuttelua.
paljonko yläkuolo anturia pitää siirtää? mm, asteina, heittokellolla vai ajoituslampulla.
Mistä tuo kuoppa tahokäyrässä johtuu?
alue on sama kuin käyntihäiriöllä.
Onko kukaan onnistunut poistamaa rajoitinta ko. ruiskusta.
Avatar
Luigi
Viestit: 9533
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

punakuono kirjoitti:käyntihäiriö tulee myös vedossa, esim. hitaasta kurvista ulos kakkosella,
kaasu pohjaan ja nykiminen ja paukkuminen alkaa. kone ei selviä yli 2500 kiekan ilman kytkimellä ja kaasulla lipsuttelua.
paljonko yläkuolo anturia pitää siirtää? mm, asteina, heittokellolla vai ajoituslampulla.
http://lampredi.ath.cx/Lancia/Prisma/ma ... ection.pdf
Tuosta löytyy tietoa IAW:sta ja sen säätämisestä. Hyvä lähtökohta voisi olla sytkän säätö ensin alkuperäisiin arvoihin, ja sitten lähteä tutkailemaan jatkoa. Voi olla ettei sytytystä saa kovin optimaalisesti toimimaan, kun pitäisi koko kartta pistää uusiksi. Anturia siirtämällä saa toki jonkunmoisen karkean säädön aikaiseksi, mutta se vaikuttaa sitten koko kierrosalueelle. Virranjakajassa oleva anturi puolestaan ohjaa polttoaineen syöttöhetkeä, jos oikein muistan.
Onko kukaan onnistunut poistamaa rajoitinta ko. ruiskusta.
Saattaa olla ohjelmallinen, eli pitäisi ohjelmoida uusiksi... Jossain oli projekti tuon IAW:n muuttamisesta ohjelmoitavaksi, mutta ei ole tainnut edetä vuosiin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin