131 Abarth replica ja perähommelit
Mulla on yks ärsyttävä esimerkki ns. prosenttiautosta 131 abarth replica (kuva väisäsen markon sivuilla). Autoon on joskus vaihdettu kori ja otteessa 36%. Rakenteilla turbokone mutta pitää laittaa johki toiseen koriin ku menis liian tiukille prosentit. Mahdollista kyllä mut ei tarvii jarruja laittaa ainakaan. Pidetäänpä vaparina vaan sitte..
Juu - tämän takia olen yrittänyt etsiä rojekteiksi aika hyväkuntoisia, korkeintaan vaan vähän kuppaantuneita koreja jotka saa kuntoon ilman että tarvitsee tehdä mitään prosentteja korottavia operaatioita. Niitä tarvitaan sitten tekniikan kanssa.
Ilmeisesti mainitsemaasi replicaan ei ole vaihdettu konetta aikaisemmin koska prosentit nousisi. Jos kone on kerran merkitty vaihdetuksi niin sen saa sen jälkeen vaihtaa 'ilmaiseksi' niin usein kuin haluaa.
Millä koneella auto on? Nimittäin auton oman moottorin ahtaminen ei korota prosentteja koska autoonhan vain lisätään turbo ja välijäähdytin... muutoksen hyväksymisen kannalta rinnastetaan moottorin vaihtoon muttei prosentteja laskiessa, AFAIK.
Ilmeisesti mainitsemaasi replicaan ei ole vaihdettu konetta aikaisemmin koska prosentit nousisi. Jos kone on kerran merkitty vaihdetuksi niin sen saa sen jälkeen vaihtaa 'ilmaiseksi' niin usein kuin haluaa.
Millä koneella auto on? Nimittäin auton oman moottorin ahtaminen ei korota prosentteja koska autoonhan vain lisätään turbo ja välijäähdytin... muutoksen hyväksymisen kannalta rinnastetaan moottorin vaihtoon muttei prosentteja laskiessa, AFAIK.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Auto on papereissa racing eli 2,0 tc. Kone on alkuperäinen luulisin ja kuka erottaa moottorin jos numerot täsmää lohkon kupeessa. Vai onko niitä jotenkin yksilöity korien kanssa? En usko. Itse en ole sitä vaihtanut ,mutta kuka tietää jos joku aiempi omistaja on sen vaihtanut. Itsellä on semmoinen käsitys noista prosenteista ,että jos lisää esim. vain välijäähdyttimenkin turbokoneeseen niin prosentteja tulee 12. Jos ei tule niin sitten ilmanmuuta leimalle turbolla. Kertokaa viisaat...
No hyvä juttu! Mä muistelinkin että hyvä nyrkkisääntö on että lisääminen ei maksa mitään, mutta poistaminen ja vaihtaminen maksaa...
Aika ongelmatonta tehdä tehokas kulkine kun on noin hyvä kone valmiina jota turbottaa... mikä on tehotavoite, siis ei-tiekäyttöön?
Aika ongelmatonta tehdä tehokas kulkine kun on noin hyvä kone valmiina jota turbottaa... mikä on tehotavoite, siis ei-tiekäyttöön?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Täksi kesäksi tavoitteena saada kone käyntiin ja säätöjä hakemaan (40mm drla:t) . Alakerrassa tulee vielä olemaan vakiokanget, joten ei ihan hirveitä uskalla ottaa. Mutta myöhemmin kyllä yli 300sta hepasta puhutaan.
Turbo vesijäähdytetty 55/65 garrett
Mäntinä Guy Croft venoliat 84,6mm
Nokat tuli tänä aamuna Virtaselta asteet: 285 imu, 304 pako
Kansi on vielä jr-tehokannella ja siihen tulee 44 imut ja pakoventtiilin koko on vielä auki. Oli sitä mieltä että niin iso kuin mahtuu. Paljon vielä puuttuukin mm. syttyvehkeet, nokkapyörät, vauhtipyörä jne..
Turbo vesijäähdytetty 55/65 garrett
Mäntinä Guy Croft venoliat 84,6mm
Nokat tuli tänä aamuna Virtaselta asteet: 285 imu, 304 pako
Kansi on vielä jr-tehokannella ja siihen tulee 44 imut ja pakoventtiilin koko on vielä auki. Oli sitä mieltä että niin iso kuin mahtuu. Paljon vielä puuttuukin mm. syttyvehkeet, nokkapyörät, vauhtipyörä jne..
Jahah, eli ihan kunnolla tehty moottori heti näköjään. Hyvä niin, säästyy monelta harmaalta hiukselta.
En mä noita vakiokankia turhaan aliarvioisi, ovatten taotut ja muutenkin varsin järeää tekoa. Jos jotain haluaa alakertaan tehdä, niin öljysprayt lohkosta mäntien alle ruiskuttamaan ja kankien omat reiät tukkoon vaikkapa käyttämällä Lancia 16v:n laakereita.
Pakoventtiilille sopiva koko voisi olla 40mm paikkeilla, turbokonetta ajatellen.
Sytkänä minäkin joudun käyttämään vielä modifioitua vakiojakajaa mutta ohjelmoitava valmistunee viimeistään alkukesällä. Toinen vaihtoehto on vaikkapa turbo Croman tai muun ahdetun sytkä, ainakin jos pysyy kohtuullisella paineilla.
Nuo Dellortot pelaa varsin hyvin turbokäytössäkin, kannattaa vaan olla pakokaasunlämpö- tai lambdamittari josta näkee ettei missään tapauksessa pääse laihalle kun on ahtoja...
Oletko hankkinut jo nuo männät? Niillä mahtaa olla hintaa... 8)
En mä noita vakiokankia turhaan aliarvioisi, ovatten taotut ja muutenkin varsin järeää tekoa. Jos jotain haluaa alakertaan tehdä, niin öljysprayt lohkosta mäntien alle ruiskuttamaan ja kankien omat reiät tukkoon vaikkapa käyttämällä Lancia 16v:n laakereita.
Pakoventtiilille sopiva koko voisi olla 40mm paikkeilla, turbokonetta ajatellen.
Sytkänä minäkin joudun käyttämään vielä modifioitua vakiojakajaa mutta ohjelmoitava valmistunee viimeistään alkukesällä. Toinen vaihtoehto on vaikkapa turbo Croman tai muun ahdetun sytkä, ainakin jos pysyy kohtuullisella paineilla.
Nuo Dellortot pelaa varsin hyvin turbokäytössäkin, kannattaa vaan olla pakokaasunlämpö- tai lambdamittari josta näkee ettei missään tapauksessa pääse laihalle kun on ahtoja...
Oletko hankkinut jo nuo männät? Niillä mahtaa olla hintaa... 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Mitä Vvieri olet tästä sytkästä http://www.vpv-motorracing.com/thunder.htm vaikuttaa tavan harrastajalle suorastaan taivaan lahjalta kun vertaa ominaisuuksia hintaan? Vai olenko ihan
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________