131 Abarth replica ja perähommelit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Höpö höpö, Harri! Oletko avannut jo perjantaipullon vai mitä horiset! :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kun mua vaan kummastutti miksi juuri jarrut pitää jättää päivittämättä... :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Katsastus ei vaadi - ja tarkoitus pitää prosentit minimissä... :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No katsastus ei vaadi isompaa konettakaan... :lol: Tällöin myös prosentit pysyisivät pinempinä :P Sori, olihan pakko...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mulla on yks ärsyttävä esimerkki ns. prosenttiautosta 131 abarth replica (kuva väisäsen markon sivuilla). Autoon on joskus vaihdettu kori ja otteessa 36%. :( Rakenteilla turbokone mutta pitää laittaa johki toiseen koriin ku menis liian tiukille prosentit. Mahdollista kyllä mut ei tarvii jarruja laittaa ainakaan. Pidetäänpä vaparina vaan sitte.. :x
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu - tämän takia olen yrittänyt etsiä rojekteiksi aika hyväkuntoisia, korkeintaan vaan vähän kuppaantuneita koreja jotka saa kuntoon ilman että tarvitsee tehdä mitään prosentteja korottavia operaatioita. Niitä tarvitaan sitten tekniikan kanssa.

Ilmeisesti mainitsemaasi replicaan ei ole vaihdettu konetta aikaisemmin koska prosentit nousisi. Jos kone on kerran merkitty vaihdetuksi niin sen saa sen jälkeen vaihtaa 'ilmaiseksi' niin usein kuin haluaa.

Millä koneella auto on? Nimittäin auton oman moottorin ahtaminen ei korota prosentteja koska autoonhan vain lisätään turbo ja välijäähdytin... muutoksen hyväksymisen kannalta rinnastetaan moottorin vaihtoon muttei prosentteja laskiessa, AFAIK.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Auto on papereissa racing eli 2,0 tc. Kone on alkuperäinen luulisin ja kuka erottaa moottorin jos numerot täsmää lohkon kupeessa. Vai onko niitä jotenkin yksilöity korien kanssa? En usko. Itse en ole sitä vaihtanut ,mutta kuka tietää jos joku aiempi omistaja on sen vaihtanut. Itsellä on semmoinen käsitys noista prosenteista ,että jos lisää esim. vain välijäähdyttimenkin turbokoneeseen niin prosentteja tulee 12. Jos ei tule niin sitten ilmanmuuta leimalle turbolla. Kertokaa viisaat...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Välijäähdyttimen lisäämisestä ei ainakaan tule koko koneen prosentteja, tuon tiedän varmasti. Mutta konttorilta kysymällähän tuo selviää.

Eli siis auton vakio kone ja siihen turbo + IC.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Tänään kävin konttorilla kysymässä ja sanoivat että jos alkup. koneeseen laitetaan turbo niin ei muutu prosentit. :D Eli tehot vaan riittävän alas ja ahtopaine mittauslappuun niin onnistuu..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No hyvä juttu! Mä muistelinkin että hyvä nyrkkisääntö on että lisääminen ei maksa mitään, mutta poistaminen ja vaihtaminen maksaa... :D

Aika ongelmatonta tehdä tehokas kulkine kun on noin hyvä kone valmiina jota turbottaa... mikä on tehotavoite, siis ei-tiekäyttöön?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Täksi kesäksi tavoitteena saada kone käyntiin ja säätöjä hakemaan (40mm drla:t) . Alakerrassa tulee vielä olemaan vakiokanget, joten ei ihan hirveitä uskalla ottaa. Mutta myöhemmin kyllä yli 300sta hepasta puhutaan.
Turbo vesijäähdytetty 55/65 garrett
Mäntinä Guy Croft venoliat 84,6mm
Nokat tuli tänä aamuna Virtaselta asteet: 285 imu, 304 pako
Kansi on vielä jr-tehokannella ja siihen tulee 44 imut ja pakoventtiilin koko on vielä auki. Oli sitä mieltä että niin iso kuin mahtuu. Paljon vielä puuttuukin mm. syttyvehkeet, nokkapyörät, vauhtipyörä jne..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jahah, eli ihan kunnolla tehty moottori heti näköjään. Hyvä niin, säästyy monelta harmaalta hiukselta.

En mä noita vakiokankia turhaan aliarvioisi, ovatten taotut ja muutenkin varsin järeää tekoa. Jos jotain haluaa alakertaan tehdä, niin öljysprayt lohkosta mäntien alle ruiskuttamaan ja kankien omat reiät tukkoon vaikkapa käyttämällä Lancia 16v:n laakereita.

Pakoventtiilille sopiva koko voisi olla 40mm paikkeilla, turbokonetta ajatellen.

Sytkänä minäkin joudun käyttämään vielä modifioitua vakiojakajaa mutta ohjelmoitava valmistunee viimeistään alkukesällä. Toinen vaihtoehto on vaikkapa turbo Croman tai muun ahdetun sytkä, ainakin jos pysyy kohtuullisella paineilla.

Nuo Dellortot pelaa varsin hyvin turbokäytössäkin, kannattaa vaan olla pakokaasunlämpö- tai lambdamittari josta näkee ettei missään tapauksessa pääse laihalle kun on ahtoja...

Oletko hankkinut jo nuo männät? Niillä mahtaa olla hintaa... 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Männät on sängyn alla turvassa. :D Pikkuisen rapiat 800
euroa kaikkine kuluineen kotiovelle toimitettuna.
Ja fmi 1,2 löytyy.. Teepä mullekin semmonen sytky..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hehe, taidan ensin rikkoa oman autoni sillä ennenkuin uskallan muille myydä... :lol: Ensi kesä sillä olis seiskassa tarkoitus tehdä koeajoa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Mitä Vvieri olet tästä sytkästä http://www.vpv-motorracing.com/thunder.htm vaikuttaa tavan harrastajalle suorastaan taivaan lahjalta kun vertaa ominaisuuksia hintaan? Vai olenko ihan :o
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Vastaa Viestiin