delta grale 16v turbosta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onhan nuo pienillä pakopesillä varustetut ahtimet hyvin herääviä ja viipeiltään lyhyitä, joskin pakopaineet nousevat väistämättä. Sprinttikäytössä voisivat kuitenkin toimia hyvin, varsinkin pätkillä joilla on lyhyitä kiihdytyksiä ja turbonkin pitää tulla mukaan äkkiä. Pitempään isolla teholla ajettaessa (esim. rata) toimisi isommalla pakopesällä varustettu ahdin paremmin, pakopaine kun kuitenkin loppupeleissä on suuria tehoja haettaessa se pahin vihollinen.

Eli turboa valittaessa on ensiksi mietittävä, mitä moottoriltaan haluaa. Lisäksi kannattaa ottaa huomioon että nykyiset ahtimet kyllä virtaavat paremmin verrattuna vanhempiin, saman kokoisilla pesillä varustettuihin.

Ja erillinen hukkaportti on pelkästään etu, mikäli säännöissä ei ole mitään joka tuon kieltäisi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja pw »

jep missäs tommonen 810025 ahdin on kun en löytäny semmosta ....ja kyllä se menöö vähän hankalaksi se erillinen hukkis kun ei oo oikein tilaa ...ja siinä 810019 ssä ei oo hukkista....niin ja minkäs kokoinen pannu tuossa t5 vulvassa on ????kun siitä oli joku penkittäny 365 tai jotain sen suuntasta....
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuolta voipi katella http://www.partsexpressonline.com/highperformance.htm
Viiminen sivu eli 14.
Avatar
jtm
Viestit: 179
Liittynyt: 16.09.2006 17:03
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja jtm »

volvossa 2.3 l pannu. kyllä tommosella 54,1 / 49,5mm ahtimella varmasti jo toimeen tulee. varmana pelaa todella hyvin 300-350 teholuokassa. :wink:
400nm 3000-6000rpm 16vt
Avatar
pw
Viestit: 204
Liittynyt: 07.02.2003 21:48
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja pw »

jep olis tuolla kaupan 802138 pako ar 48 imu60 masteri en tiedä kannattaakohan ostaa???
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Wanha topicci mutta otsikko osuu niin nostellaas ylös!

Mitkäs on 16v Gralen turbon strategiset mitat?
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Croma T.i.e kirjoitti:Wanha topicci mutta otsikko osuu niin nostellaas ylös!

Mitkäs on 16v Gralen turbon strategiset mitat?
MItä meinaat ?
Siipikokoja ei kannata vertailla tämänpäivän ahtimiin , siivet ovat isot ja samoin pakopesä.
Nykyisin paaaljon pienemmällä siivellä saadaan enempi ilmaa/pakokaasua läpitte , samoin pakopesä.
Ja varsinkin painesuhde/ hyötysuhde on nyky turboissa paaljon parempi.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

siipikokoja juuri, kiinnostaa lähinnä onko tuo vakioahdin vai ei mikä autossa on kiinni... vakiolta näyttää kyllä mutta piti olla "viriahdin" papereiden mukaan.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pakopuolihan on se perinteinen T3:sen vajaa 50mm, oliko 49? Ja 16v a/r 0.48 pesä, 8v:ssä 0.63. Imupuolihan on normia isompi, oliko about 48mm? Kuka mittaa? :lol: Eikös 16v ja 8v ollut sama kompura? Kompurakotelohan on kanssa fyysisestikin isompi verrattuna perus-t3:seen.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Tuollanen tuli vastaan googlatessa? http://www.integrale.cz/garrett-tb0385" onclick="window.open(this.href);return false;

google translate:

Turbiinikammio: ulkohalkaisija. pyörät 58,9 mm, sisähalkaisija 48,6 mm, terän paksuus 11,3 mm, terät 11
Kompressorikammio: ulkohalkaisija. pyörät 69 mm, sisähalkaisija 48,8 mm, terän paksuus 5,7 mm, terät 14
Kompressorin ulostulon sisäänmenon kompressorin ulostulon halkaisija: 44,7 +/- 2 mm
Kompressoriosaston kammion tuloaukon halkaisija: 51,2 mm (34 mm A-5448: lle ja 32 mm N-5448: lle)
Pakokaasun ulostulon halkaisija: 64,5 +/- 2 mm
Sisääntulokanava turbiinikammioon: 57,2 x 44,7 +/- 2 mm sR = 13 +/- 2 mm
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
J.P
Viestit: 36
Liittynyt: 12.06.2013 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: delta grale 16v turbosta

Viesti Kirjoittaja J.P »

Croma T.i.e kirjoitti:Tuollanen tuli vastaan googlatessa? http://www.integrale.cz/garrett-tb0385" onclick="window.open(this.href);return false;

google translate:

Turbiinikammio: ulkohalkaisija. pyörät 58,9 mm, sisähalkaisija 48,6 mm, terän paksuus 11,3 mm, terät 11
Kompressorikammio: ulkohalkaisija. pyörät 69 mm, sisähalkaisija 48,8 mm, terän paksuus 5,7 mm, terät 14
Kompressorin ulostulon sisäänmenon kompressorin ulostulon halkaisija: 44,7 +/- 2 mm
Kompressoriosaston kammion tuloaukon halkaisija: 51,2 mm (34 mm A-5448: lle ja 32 mm N-5448: lle)
Pakokaasun ulostulon halkaisija: 64,5 +/- 2 mm
Sisääntulokanava turbiinikammioon: 57,2 x 44,7 +/- 2 mm sR = 13 +/- 2 mm
Näyttää vähän raaka valulta joka puolelta verratuna alkuperäis ahtimeen ja muutama yksityiskohta hieman erillainen.
Mutta yhtä kaikki ehdottomasti kannattaa laittaa alkuperäis ahdin jos sellaisen löydät.
Vastaa Viestiin