Tunnistatko osan?
Tunnistatko osan?
Nyt tuli ongelma
Missä Fiat-mallissa on seuraavanlainen sähkö ikkunan mekanismi?
Tarkemmin, mistä löydän kuvan mukaisen sähkömoottorin, josta kulkee kierrevaijeri läpi, joka liikuttaa ikkunaa?
Ikkuna ei ole Fiatista, mutta nostokelkassa on numero:
FIAT
B 660
3N
Missä Fiat-mallissa on seuraavanlainen sähkö ikkunan mekanismi?
Tarkemmin, mistä löydän kuvan mukaisen sähkömoottorin, josta kulkee kierrevaijeri läpi, joka liikuttaa ikkunaa?
Ikkuna ei ole Fiatista, mutta nostokelkassa on numero:
FIAT
B 660
3N
Vika siinä on, että ikkuna jumiutui, eli moottori nytkähtää mutta ei ala nostamaan ikkunaa, todennäköisesti kuulat ovat menneet jotenkin jumiin.NesteHukka kirjoitti:Moottori näyttää samalta, mitä 80-luvun Supermirafioreissa.
Mikä siinä on vikana?
Itellä oli aikanaan ongelmana, että oli kuulia hukassa tuolta kuularuuvista, ja ongelmaan löytyi ratkaisu: Haulikon teräshaulit.
Onneksi jumiutui ala-asentoon sillä katto oli auki ja kattoa ei saa kiinni jos takasivuikkuna on auki, jotta ei mene monimutkaiseksi niin takasivuikkuna irroitetaan tässä mallissa siten että se tulee kotelosta pois moottoritilan kautta...
...Ja piti vielä lisätä edelliseen että on 80-luvun puolestavälistä, mutta hyvin tiesitte, kiitos.
Kuinka paljon niitä kuulia siellä kuuluu olla ja miten kuulien on tarkoitus pysyä akselin ja vaijerin välissä?
Kuulat tippuu pitkin lattioita, kun irrottaa moottorin päädyn (kiinni parilla ruuvilla muistaakseni), ja niitä on paljon.unknown kirjoitti:Kuinka paljon niitä kuulia siellä kuuluu olla ja miten kuulien on tarkoitus pysyä akselin ja vaijerin välissä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Joo, siis niin mullakin ne kuulat hukkaan joutui, kun avasin sen tietämättäni väärässä paikassa! Jumissa sekin oli.
Yleensä sen saa toimimaan, kun kuulia on oikea määrä ja rasvaa ne systeemit uudestaan.
Kuulia menee just sen verran mitä sinne mahtuu, lukumäärästä ei sinänsä tietoa. Jos yksikin puuttuu, niin se voi alkaa "yskimään".
Yleensä sen saa toimimaan, kun kuulia on oikea määrä ja rasvaa ne systeemit uudestaan.
Kuulia menee just sen verran mitä sinne mahtuu, lukumäärästä ei sinänsä tietoa. Jos yksikin puuttuu, niin se voi alkaa "yskimään".
Kiitos paljon edellisistä neuvoista, nyt ikkuna toimii (tai on toiminut jo jonkin aikaa)ja vinkiksi muille:
Ongelma ikkunan jumiutumisessa johtuu, kun muovinen klipsi joka on moottorin akselin ympäri, aukeaa ja aiheuttaa sen että kuulat pääsee pois akselin sisäpuolelta.
-Pese pois vanha rasva
-Kuulia saa laakeriliikkeestä
-kuulat pakataan takaisin akseliin siten, että kuulia työnnetään sisään akseliin ulommasta reiästä, juuri niin paljon kuin menee. kuulia ei saa lisätä yhtään enempää tai systeemi mene jumiin, jos kuulia on liian vähän systeemi menee myös jumiin.
-Kokeile useaan kertaan ikkunan toimintaa ennen kuin lyöt paketin nippuun.
Tunnistatko tämän osan:
esiintyy varmasti ilman nahkapäällystettä.
koko:10,5 cm X 4 cm
Veivin "hampaat" rikki
Ongelma ikkunan jumiutumisessa johtuu, kun muovinen klipsi joka on moottorin akselin ympäri, aukeaa ja aiheuttaa sen että kuulat pääsee pois akselin sisäpuolelta.
-Pese pois vanha rasva
-Kuulia saa laakeriliikkeestä
-kuulat pakataan takaisin akseliin siten, että kuulia työnnetään sisään akseliin ulommasta reiästä, juuri niin paljon kuin menee. kuulia ei saa lisätä yhtään enempää tai systeemi mene jumiin, jos kuulia on liian vähän systeemi menee myös jumiin.
-Kokeile useaan kertaan ikkunan toimintaa ennen kuin lyöt paketin nippuun.
Tunnistatko tämän osan:
esiintyy varmasti ilman nahkapäällystettä.
koko:10,5 cm X 4 cm
Veivin "hampaat" rikki
Kytkimen pääsylinterin toinen kumeista on pettänyt ja kysyisinkin että tunnistaako joku vastaavanlaisen osan?
Kyseessä on kytkimen pääsylinteri ja siitä on toinen kumi antanut periksi, kumi on siis hakusessa,
Mäntä:
pituus 63.1mm
männän mitat kumien kohtaa ovat seuravat
Reikäpää:
paksuus ulkokehä: 5.2mm
paksuus sisäkehä: 4.75mm
sisä halkaisija: 7.6mm
ja tuo männän koko halkaisija on 17.45mm
Normaalin tiivisteen kohdan mänän mitat:
paksuus: 6.2mm
sisähalkaisija 9.8mm
......................................................
kumit ovat varmasti kärsineet mutta tässä vielä niiden suuntaa-antavat mitat:
"reikäpää" on O-rengas mutta tasaiset sivut ja sisäosa on tasainen(, eli vain ulkokehä on Orengas):
paksuus: 4.1mm (huom syvennys mikä ilmenee männässä)
ulkokehän halkaisija: 17.6mm
sisäkehän halkaisija 9.6mm
Normaali tiiviste:
paksuus: 6.5mm
ulkohalkaisija: 18.15mm
sisähalkaisija: 9.9mm
Sen verran olen päässyt selvyyteen että ruiskusuuttimissa käytetään juurikin vastaavanlaisia kumeja, ongelma on nimittäin tuo kokonaishalkaisija, mikä on pienempi kuin Alfassa.
Kyseessä on kytkimen pääsylinteri ja siitä on toinen kumi antanut periksi, kumi on siis hakusessa,
Mäntä:
pituus 63.1mm
männän mitat kumien kohtaa ovat seuravat
Reikäpää:
paksuus ulkokehä: 5.2mm
paksuus sisäkehä: 4.75mm
sisä halkaisija: 7.6mm
ja tuo männän koko halkaisija on 17.45mm
Normaalin tiivisteen kohdan mänän mitat:
paksuus: 6.2mm
sisähalkaisija 9.8mm
......................................................
kumit ovat varmasti kärsineet mutta tässä vielä niiden suuntaa-antavat mitat:
"reikäpää" on O-rengas mutta tasaiset sivut ja sisäosa on tasainen(, eli vain ulkokehä on Orengas):
paksuus: 4.1mm (huom syvennys mikä ilmenee männässä)
ulkokehän halkaisija: 17.6mm
sisäkehän halkaisija 9.6mm
Normaali tiiviste:
paksuus: 6.5mm
ulkohalkaisija: 18.15mm
sisähalkaisija: 9.9mm
Sen verran olen päässyt selvyyteen että ruiskusuuttimissa käytetään juurikin vastaavanlaisia kumeja, ongelma on nimittäin tuo kokonaishalkaisija, mikä on pienempi kuin Alfassa.
Asiansa osaava varaosakauppias osaa yleensä toimittaa kumit myös mittojen mukaan kirjoista etsimällä, eli kannataneen kääntyä sellaisen puoleen. Ja tietty sinne vaihdetaan molemmat kumit kun kerran sylkky on osina.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -