Unon 1.3l koneen virittäminen ja 127:n alusta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Unon 1.3l koneen virittäminen ja 127:n alusta

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Noniin, nyt sitten kaikki virittäjävelhot kertomaan kuinka saadaan unon 1300cc-koneesta sopivasti potkua irti. Kone tulee 127:aan elikkä mielellään rajana olisi se 84hv saada irti. Ohjekirjan mukaan koneessa on 65.3heposta @ 5400rpm.

Itse EN ole mikään virittäjävelho kun en ole aikaisemmin noita koneita paljon tuunaillut. Ajattelin ainakin kantta laskea (kun sen saan ilmaiseksi teetettyä), vissiin peltisatsi olisi myös kannattava ostos(?)
mitä muuta vielä? isompi kaasari? ehdotuksia otetaan vastaan...

Lisäksi kaipailisin infoa tuon 127:n alustan madaltamisesta. Miten onnistuu parhaiten kun en ole tekemässä siitä säädettävää. Nostamalla etutolppia? entäs takapää?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Moottorin virityksestä - lue threadi 'OHC moottorin viritys' siitä mitä kannelle kannattaa tehdä. 1300cc padasta saa varsin helposti tuon 84hv irti.

Noihin tehoihin riittänee pelkkä kannen porttaus (kolmikulmaseetit, kanavien röpöjen poisto, imukanavan ohjaimen katkaisu kanavan yläpinnan tasalle), venttiilien taakse 30 asteen viiste lautasen suuntaan nähden siihen kohtaan missä 45 asteen tiivistepinta loppuu. ( EDIT: kuollut linkki uusittu: http://www.netikka.net/ville.vieri/tc/invalv.jpg ) Lohkosta vähän pois jolloin saadaan puristuksia vähän ylemmäs kun männät tulee hieman lohkotason yläpuolelle (minimi etäisyys tiiviste puristuneena jotain 0.8mm). Kaasarin voi vaihtaa jostain isommasta koneesta - uskoisin että jo tällä lievällä virittelyllä pääset siihen 84:ään. Jos budjetti antaa myöten, niin voihan tuohon hiotuttaa/hankkia lievän viritysnokankin.

Toisaalta taas - jos olet tekemässä vaparia niin nykysäännösten mukaan nostettuasi autoon 65hv tehoisen vakiopadan saat viritellä sitä perinteisellä tyylillä mielin määrin tämän jälkeenkin (eli kaikki poislukien moottorinvaihto, ahtaminen ja ruisku).

Myös 127:n takapään madaltamisesta oli juttua threadissa '127:n takapään madallus'. Muuallakin tais poikittaisesta lehtijousesta olla juttua.

Seiskaan tilanteen tekee hankalaksi se että madaltaessa tarvittaisiin niin lyhyet tolpat ettei niitä oikein tahdo löytyä. Lyhyempiä jousia saa kyllä mittojen mukaan ostamalla racing-rojua myyvästä putkasta. Tällöin tulee kuitenkin helposti semmoinen ongelma että ulosjoustossa jousi jää löyhälle. Minä käytin GTI Golfin madalluspatruunoita mk1-mallisten avattavien tolppien sisällä.

Yhden ratkaisun minkä olen ulkomaisissa konversioissa nähnyt tehtävän, on pidentää konehuoneeseen tunkeutuvaa iskarin/jousen yläkiinnityskohdan kuppia. En tiedä mitä laki sanoo tämän kaltaisesta virittelystä... :?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mulla oli toyota corolassa :oops: .... ....niin kumminkin, mulla oli 20 cm korkuiset tornit takakontin pohjassa. niissä oli eskortin kaasu bilsteinit. Pitäähän teini rassissa olla ralli alusta, vai mitä :D . Katsastus mies sanoi että ei mitään väliä kun oli vuosimalli -81 , nääs 91 jälkeen on kuulemma jotain rajoituksia?! (ainaskin levityksiä tehtäessä ei vanhoja peltejä saa poistaa alta). Muutos oli kuulenmma niin pieni että ei mitään merkitystä. (enemmän katsastusmiestä kiinnosti turbo pellin alla ja maavara mikä oli juuri ja juuri lain sallimissa rajoissa.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Njoo, vaparikoneeksi tuo yksilö jää.. turbokoneen teen ehkä seuraavasta jos vielä yhdeltä tyypiltä toisen 1300cc koneen saisin ostettua. Budjetti on aika taipuvaa ja kohtalaiseen virittämiseen sopiva kun muuten tuon auton rakentamiseen ei paljon rahaa mene kiitos tuon onnistuneen uno-kaupan. Ajattelin sellaisen 300-600e laittaa tuon koneen piristelyyn, pitäs vissiin riittää?

Ja alustasta.. itse olen katsellut noita ulkomaan poikien tekemisiä ja muutamassa autossa olen nähnyt että konehuoneessa olevia iskarin yläpään kiinnitys tolppia on nostettu/jatkettu.. pitänee varmaan kysästä katsastusmieheltä mitä suomessa tollasesta tykätään.. Mut ainakin se olisi suhteellisen helppo tapa.

Poikittainen lehtijousi on kyllä mielenkiintoinen ratkaisu. Aluksi ajattelin teetättää jäykemmän ja suoremman jousipakan, mutta on kyllä sen verran hinnoissaan, että se nyt saa jäädä.. Voiko takapäätä jäykistää esim. jollain kumipuslilla tms? :D

Onko muuten putkistolla miten iso hyöty vaparikoneessa.. Kannattaako uhrata 225eeroa esim. Simonsin peltipakosarjaan?
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Hjoo, lukasin tuon "127:n takapään madallus"-jutun ja siinähän se oli mitä itse ajattelin kokeilla..

Tietenkään täällä ei liene ketään Kuopion seudulta joka osais kertoa jonkun metallipajan jossa tuon nokan saisi teetätettyä jos ei tohon unon myllyyn löydy valmiita virinokkia...

Ja asiasta kolmanteen.. Free Technicsin sivuilta kattelin kärjetöntä sytkää.. kenelläkään kokemusta moisesta ja onko siitä apua vaparikoneessa? turbokoneessa muistaakseni ainakin siitä oli aikalailla hyötyä..
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

En tiedä 1300 koneesta mutta 903 koneeseen menee 2000argentan sytkät(kärjettömät) jakajakin sopii suoraan paikalleen.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Postin kautta lähettelin minäkin nokat hiottaviksi - jotain nimiä ja yhteystietoja tais vilistä juurikin siinä OHC:n viritys -keskustelussa.

Kärjettömään toki voi siirtyä jos semmoisen saa edukkaasti vaikkapa riivittyä jostain toisesta autosta. Ainakin 1300cc Regatan koneen jakajan kärjet pomppii varsin pahasti yli 6kRPM kierroksilla.

300...600e saa jo koneelle hyvinkin aikaan, kannenkin saa tehtyä jos tekee osan hommista itse.

Takajouseen voi lisätä lehtiä jos jäykkyyttä haluaa lisää - tosin ainakin se alustafirma joka omani teki, sanoi että 127:n takajousta ei kannata jäykistää jos ei halua pilata ajo-ominaisuuksia. No, ongelmana on nyt sitten se että jousitus pohjaa jos on yksikin tyyppi kyydissä...

Ei mielestäni kannata laittaa tuolla 84hv viritysasteella vielä peltipakosarjaan rahaa.

Jos kysyt leimaäijän kantaa noiden kuppien korotukseen, ilmoita tännekin miten kävi. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Tutkiskelin tieliikennelakia ja sain semmoisen käsityksen että kuppeja saa korottaa kunhan rakenne on jäykkyydeltään alkuperäisen luokkaa (vähintään... ja vaadittaessa pystyttävä todistamaan jotenkin..), Ja uuteen paikkaan kiinnitetty iskunvaimennin ei saa toimia liikeradan rajoittimena. Eli johonkin muuhun on pysähdyttävä ennen pohjaanlyöntiä. Ja omat käsitykset kävin varmistamassa vielä konttorilla... eli näin ainakin turussa.. :shock:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

No olem hyvin pitkälti samaa mieltä kuin edellä kirjoittanut.. modauksia
sais tehdä kunhan se ei heikennä rakennetta...

JA TÄSSÄPÄ LAKITEKSTISTA LAINATTUA..

2. Muutokset eivät saa heikentää auton liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia eivätkä oleellisesti lisätä ohjauslaitteisiin, akselistoihin, jarruihin, voimansiirtoon tai kantaviin rakenteisiin ajon aikana kohdistuvia rasituksia. Auton rakenneosaa, varustetta tai ominaisuutta, jonka on auton käyttöönottoajankohtana edellytetty olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukainen, ei saa auton käytössä vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut käyttöönottoajankohdan mukaiset tai niitä uudemmat vaatimukset eivät täyty. Tarvittaessa vaatimuksenmukaisuudesta on esitettävä selvitys.

..

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Hjoo, sain tuossa käsiini kaasarin, joka on merkkiä weber.. 40mm 2-kurkkunen, jossa kummatkin kurkut aukeavat yhtäaikaa. Isä kantoi sen yheltä fiateilla rallia ajelevalta kaveriltansa. Onko tietoa mikä malli vois olla kyseessä ja soveltuuko se tohon meikän projektiin? Alunperin tuo em. kaasari on vissiin ollu 1500cc koneessa..

Ja asiasta kolmanteen.. onko mitään hyötyä laittaa tuo 1.3unon orkkis kaasari esim. tyttökaverin tusinan vakiokoneeseen kiinni? Tuoko se pienintäkään lisää vai onko vaan turha koriste?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Katsele löytyiskö kaasarista mitään tekstejä tai tyyppinumeroita, helpottuis arvailu täältä päästä huomattavasti...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

njooh, ehkä se sit onkin 36mm jos numeroihin on uskomista..
eli kyljessä on 36DCNVH-5-10 ja made in spain.. kyllä siinä weber taitaa lukea, mut hankautunu jostain syystä vähän poies..


http://kotisivu.dnainternet.net/enyysso ... aasari.jpg

tossa kuva siitä tekstistä..

mikähän tuo loppupelissä sit lieneekään :D no eipähän maksanu mitään mulle..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joku ihmeellisen näköinen lisenssikaasari näkyy olevan. Jos siinä ei ole mitään ihmeen alipainehässäköitä niin kai tuostakin saa kelvollisen kaasarin pieneen virittelyyn. :)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

Hehe, netistä sit löyty.. (helvetti kun naurattaa) Ainakin Talbotin joku 1510cc GT(?!?!?) malli ja maseratin bi-turbo-malli ovat käyttäneet tuota kaasaria mikä mulla on.. eli laitoin ton 36DCNVH hakukoneeseen ja sieltä löyty..

eli ainakin hakukoneen perusteella mitä löyty kuvia jne niin weberiä vastaava peli.. :D
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Etuhan se aina on jos sopii vaikka Weberin suuttimet niin säätäminen on helpompaa...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin