Punton nostaminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jte3
Viestit: 265
Liittynyt: 21.09.2005 08:35
Paikkakunta: Vantaa

Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja jte3 »

Pystyykö Puntoa nostamaan hallitunkilla muualta kuin vaihteiston alta ja
takaa metrin mittaisen puukapulan avulla?
Vaihteiston alta nostettaessa joutuu nostaamaan aika paljon, että apumiehen puoli nousee ylös.

Juha
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Olen omaa puntoani nostanut mm.hallitunkilla pohjasta, missä on sellaiset reiälliset "palkit". Helman vieressä pohjan puolella näkyy ne paikat. :D
Ovat käsittääkseni ne kolot, jossa auto on kiinni kun sitä kasataan. :shock:
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

kyllä punton helmanpokkauskin päistään kestää nostaa.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mä voin tähän sanoa vaan ,että autoa ei koskaan saisi nostaa helmoista!
Ne menee aina ruttuun ja ruostuminen alkaa siitä.
Jostai apurungosta tai tukivarsista voi nostaa ,mutte ei helmoista.
Tai sillon se on aika sama jos pitää autoa 2 vuotta ja vaihtaa sen.
Flex
GFF
Viestit: 512
Liittynyt: 08.10.2003 22:20
Paikkakunta: Lappi / Rauma

Viesti Kirjoittaja Flex »

juha66 kirjoitti:Olen omaa puntoani nostanut mm.hallitunkilla pohjasta, missä on sellaiset reiälliset "palkit". Helman vieressä pohjan puolella näkyy ne paikat. :D
Ovat käsittääkseni ne kolot, jossa auto on kiinni kun sitä kasataan. :shock:
Ostin juuri punton ja ihmettelin mitä ko paikalle on tapahtunut. Oli kuin lekalla mätkitty solmuun, muualta aivan kuin uusi pohja :shock: . Peltihommia on nyt sitten tiedossa... eli en suosittele nostelemaan sieltäkään. Jos takakulma pitää saada ylös niin nostaisin iskarin alapään kiinnikkeestä, sopii hyvin sinne tunkin kuppiin ja ei lähde paikat ruostumaan.
Lancia Thema 2.0 16v T LX -92
Lancia Thema 2.0 8v Turbo -88
Fiat Multipla 1.6 elx -99
Fiat Multipla 1.6 kaasu/bensa -05
Citroen Jumper 2.8 -06
Fiat Linea 1.3 mjet -08
PeeTeePee
Viestit: 6
Liittynyt: 27.11.2017 20:48

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja PeeTeePee »

Minun tietoni/luuloni vm. 2003 Punton tunkkin nostopaikoista ja muutakin nostamisesta.

Takapään kerralla voi nostaa taka-akselin keskeltä, asettaen hallitunkin kolot siten, ettei tunkki pääse luiskahtamaan akselin alta pois.

Etupää nostetaan - kuten joku aiemmin kertoi - vaihteisto päädyn valun nystyrästä, missä hallitunkin kuppi hyvin sopii. Tunkissa pitää tietysti olla riittävästi nostovaraa, että toinenkin pyörä nousee ylös.

Ellei hallitunkin nostovara riitä tai maa on pehmeää, niin tunkille voi tehdä reilusti tunkin pituisen pedin 50x150 millin lankusta minkä reunoihin naulataan 19x100 millin laudat sivulle 75 millin nauloilla estämään tunkin putoamista.
En ole varma mahtuuko sinun tunkki ja peti auton alle pyörien ollessa maassa. Jos sinullakin on näin niin tarvitset kaksi lankun pätkää, joiden päälle ajat etupyörät ennen noston alkua. Pyörien alla olevat lankut lisäksi antavat mukavaa lisätilaa boilerin takana työskennellssäni.

Joissakin omistajan oppaissa näytetään paikat, mistä Puntoa helman kohdista voi Punton omalla tunkilla nostaa. Näissä kohdissa helmassa on kussakin kaksi upotuspokkausta n. 5 sentin välein.
Helman rikkoutumisen syynä on usein, että samasta kohdasta nostetaan joko halli- tai jollain muulla varusteliikkeen tunkilla missä ei ole helmaa varten uraa.
Ihmettelen kovasti miksei autojen valmistajat laita tunkkeihinsa urallista nostokkappaletta jostain, pehmeämmästä aineesta joka kantaisi myös laajemmalta alueelta. Sillä varmaa on, että tunkin urallinenkin ja teräksinen nostokohta vaurioittaa vähintäänkin massauksen ja maalin helmasta.

Sitten ne neljä reijällistä "korvaketta" Punton pohjassa. Ne tosiaankin ovat auton rungon kasauksen lähtöpisteet. Lisäksi niitä tarvitaan jos kolarin jälkeen pitää tehdä rungon mittaus.
Eräs pelkästään Puntoja purkava ja korjaava "Fiat-spesialisti" tuttuni mukaan ko.kohtia ei pitäisi käyttää nostamiseen, koska usein juuri nämä kohdat alkavat ruostua.

Turvallisia ja vauriottomia nostoja - korjatkaa virheet!
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

PeeTeePee kirjoitti:Minun tietoni/luuloni vm. 2003 Punton tunkkin nostopaikoista ja muutakin nostamisesta.

Takapään kerralla voi nostaa taka-akselin keskeltä, asettaen hallitunkin kolot siten, ettei tunkki pääse luiskahtamaan akselin alta pois.
Ja näin saatiin takapyörien kulmat pieleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
PeeTeePee kirjoitti:Minun tietoni/luuloni vm. 2003 Punton tunkkin nostopaikoista ja muutakin nostamisesta.

Takapään kerralla voi nostaa taka-akselin keskeltä, asettaen hallitunkin kolot siten, ettei tunkki pääse luiskahtamaan akselin alta pois.
Ja näin saatiin takapyörien kulmat pieleen.
Ei se nyt sentään puntossa , eikä uunossa . On se sen verran tukevaa tekoa.
Alffan tukivarsiin ei kannata edes nojata. :lol:
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:
wellu kirjoitti:
PeeTeePee kirjoitti:Minun tietoni/luuloni vm. 2003 Punton tunkkin nostopaikoista ja muutakin nostamisesta.

Takapään kerralla voi nostaa taka-akselin keskeltä, asettaen hallitunkin kolot siten, ettei tunkki pääse luiskahtamaan akselin alta pois.
Ja näin saatiin takapyörien kulmat pieleen.
Ei se nyt sentään puntossa , eikä uunossa . On se sen verran tukevaa tekoa.
Alffan tukivarsiin ei kannata edes nojata. :lol:
Uunossa jämäkämpi, kuin puntossa.

Ainakin oman mk2 Punton "uusi" taka-akseli antoi silminnähden periksi nostaessa keskeltä.

Kannattaa aina näissä muistaa, vipuvarsi ja metallin ominaisuudet. Ei tarvitse keskeltä sitä poikkipalkkia paljoa myötää, niin tekee asteita pyörän navalla. Metalli joustaa kyllä, muttei koskaan palaudu 100% takaisin orginaalimuotoonsa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lankunpätkä tunkin ja nostopisteen välissä on monasti aika hyvä. En kyllä pelkällä tunkilla uskaltaisi nostaa vaikka noista "runkopalkeista", mutta kun väliin heittää vaikka 40 cm kakkosnelosen..

Tosin siinäkin on eroa, että nostaako vaikka Unoa tai sitten näitä uudempia. Tuo Freemonttikin on jotain 1900 kg, niin hurja on pistekuorma jos pelkällä tunkilla nostaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

En muista miten on puntossa moottori kiinni, mutta noita muita pienempiä fiatteja olen nostellut edestä joko apurungon keskeltä, tai kuten Bravossa tekniikan keskimmäisen ala/takakiinnikkeen koripultista (tai siis sen pultin kohdalta). Sama pultti löytyy ainakin Tipo/Tempra/Bravx/Marea, joten ehkä myös pundo.

Takaa sitten pyörä kerrallaan, kun ei siellä oikein paikkaa ole. Vetokoukku tietenkin olisi "hyvä", mutta silloinkin tulee melkoinen vääntövoima koukun kiinnityspisteisiin.


Wanhaan hywään aikaan oli autoissa kone pitkittäin ison rautapalkin päällä, takana paskakärryn jäykkä akseli ja ympärillä käsivarren paksuisia tukivarsia. Melkein se ja sama mistä nosti. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Stefa kirjoitti:Lankunpätkä tunkin ja nostopisteen välissä on monasti aika hyvä. En kyllä pelkällä tunkilla uskaltaisi nostaa vaikka noista "runkopalkeista", mutta kun väliin heittää vaikka 40 cm kakkosnelosen..

Tosin siinäkin on eroa, että nostaako vaikka Unoa tai sitten näitä uudempia. Tuo Freemonttikin on jotain 1900 kg, niin hurja on pistekuorma jos pelkällä tunkilla nostaa.
Joo pitkää lankkua helman ja tunkin väliin niin ei se helma silminnähden väänny :lol:
Puntossa oli nostokohta vaihteiston alta samoin uunossa. Ketään ei näin kuitenkaan nosta koska ei välttämättä tiedetä miten vaihteiston tai moottorin tuenta on toteutettu plus että ei tiedosteta että se kori on aika kevyt ja moottori laatikko paketti painava. Nämähän kantaa tontilta minunlaisenikin himpula jos kone ja laatikko on irti :mrgreen:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Lankunpätkä tunkin ja nostopisteen välissä on monasti aika hyvä. En kyllä pelkällä tunkilla uskaltaisi nostaa vaikka noista "runkopalkeista", mutta kun väliin heittää vaikka 40 cm kakkosnelosen..

Tosin siinäkin on eroa, että nostaako vaikka Unoa tai sitten näitä uudempia. Tuo Freemonttikin on jotain 1900 kg, niin hurja on pistekuorma jos pelkällä tunkilla nostaa.
Joo pitkää lankkua helman ja tunkin väliin niin ei se helma silminnähden väänny :lol:
Puntossa oli nostokohta vaihteiston alta samoin uunossa. Ketään ei näin kuitenkaan nosta koska ei välttämättä tiedetä miten vaihteiston tai moottorin tuenta on toteutettu plus että ei tiedosteta että se kori on aika kevyt ja moottori laatikko paketti painava. Nämähän kantaa tontilta minunlaisenikin himpula jos kone ja laatikko on irti :mrgreen:
PS. se on kuulkaas niin , että aika harvaan autoon tänäpäivänä mahtuu helman alle tunkki ja kakkosnelonen.
Mutta 98% autojen helmat on nostettu ryttyyn ja siitä ne sitten ruostuu.
Avatar
wellu
Viestit: 6145
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: PS. se on kuulkaas niin , että aika harvaan autoon tänäpäivänä mahtuu helman alle tunkki ja kakkosnelonen.
Mutta 98% autojen helmat on nostettu ryttyyn ja siitä ne sitten ruostuu.
Niin. Stenhojin lattianostin mallia "kaksi lätkää jonka päälle ajat", joka nostaa helmoista, mutta väliin laitetaan semmoinen ~2cm paksu kumikäikäle.


Se tunne, kun ajat auton niin hitaasti ja varovaisesti siihen lätkänosturille, kuin kytkimellä pystyy ja viimeisen 5cm:n matkalla kuuluu "krrruiiinks". Jahas, helmat on nosturia vasten ja tämä auto on vakiokorkuinen...
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Punton nostaminen

Viesti Kirjoittaja jarikin »

http://1.bp.blogspot.com/-WJjzWSgPCZs/V ... 211216.jpg
Tuosta samasta kohdasta sitä hallitunkillakin voi nostaa, missä on tuo valkoinen palikka helman kanttia vasten.
Joissain autoissa voi olla ohjekirjassa kerrottu kohdat, josta voi nostaa kerralla koko takapään ilmaan.
Missään nimessä autoa ei nosteta akselipalkista tai tukivarsista.
Vastaa Viestiin