Alta löytyy 2000 vuoden Ducaton 2.8 JTD koneella.
Saako tuossa helposti nostettua turbon ahtoja?
Paljon vakioahdot on?
Mites ruiskun "kartan" säätäminen?
Muita "halpoja" viritys vinkkejä?
Ducato 2.8 JTD viritys?
Re: Ducato 2.8 JTD viritys?
Vähänlaisesti tullut vastauksia alkuperäiselle kysyjälle Mikä lie nykypäivän tilanne? Kuka laittaisi ohjelman -03 2.8 boksiin?
Harrasteystävälliseen hintaan tietenkin!
Harrasteystävälliseen hintaan tietenkin!
Re: Ducato 2.8 JTD viritys?
Lastuviritysfirmoja löytyy netistä hakemalla.
Maksamaan näitten palvelusta joutuu harrasteesta huolimatta. Tai siitä johtuen.
Maksamaan näitten palvelusta joutuu harrasteesta huolimatta. Tai siitä johtuen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Ducato 2.8 JTD viritys?
Ahtopaineeseen ei tarvitse koskea , ilma riittää hyvin.
Eikä tässä edes ohjelmalla pysty säätämään painetta , riitää kun ahtopaineen raja arvoa nostaa 0.3bar.
Se ahto paine nousee väkisinkin kun tässä on niin pieni turbo ja pakopesä , toki portin porttaus voisi auttaa.
Vakio turbolla ja suuttimilla pääsee yli 200hv.
Hyvä viriahdin voisi olla holsetin hx25w jollain 6 tai 7pakopesällä.
Mutta se kytkin, uusi vakio kytkin sihimmattuna kestää noin 450Nm kun lämpeää ,kylmänä enemmän.
Tässä mun kesympi boxer 2.8 hdi moottoriin ei muutoksia , pelkkää softaa peukaloin ja kytkimen shimmasin.
Tämän kytkin kestää juuri ja juuri.
Eikä tässä edes ohjelmalla pysty säätämään painetta , riitää kun ahtopaineen raja arvoa nostaa 0.3bar.
Se ahto paine nousee väkisinkin kun tässä on niin pieni turbo ja pakopesä , toki portin porttaus voisi auttaa.
Vakio turbolla ja suuttimilla pääsee yli 200hv.
Hyvä viriahdin voisi olla holsetin hx25w jollain 6 tai 7pakopesällä.
Mutta se kytkin, uusi vakio kytkin sihimmattuna kestää noin 450Nm kun lämpeää ,kylmänä enemmän.
Tässä mun kesympi boxer 2.8 hdi moottoriin ei muutoksia , pelkkää softaa peukaloin ja kytkimen shimmasin.
Tämän kytkin kestää juuri ja juuri.
Re: Ducato 2.8 JTD viritys?
Siksipä kyselinkin kun hinnat hirvittävätNipa kirjoitti:Lastuviritysfirmoja löytyy netistä hakemalla.
Maksamaan näitten palvelusta joutuu harrasteesta huolimatta. Tai siitä johtuen.
Käyttöharraste pirssiin saa kokoonpanon mukaisen ammattimiehen tekemän softan kuitillisena parilla sadalla.
Re: Ducato 2.8 JTD viritys?
Ammattilaisia ón kaiken laisia, ne jotka eivät itse tee softaa ja tiedä mitä ovat softassa muuttaneet, ovat vähän kyseenalaisia.timotn kirjoitti:Siksipä kyselinkin kun hinnat hirvittävätNipa kirjoitti:Lastuviritysfirmoja löytyy netistä hakemalla.
Maksamaan näitten palvelusta joutuu harrasteesta huolimatta. Tai siitä johtuen.
Käyttöharraste pirssiin saa kokoonpanon mukaisen ammattimiehen tekemän softan kuitillisena parilla sadalla.
Itse juskus kyseiseen kulkineeseen reilut 10v sitten ostin ammattilaiselta valmiin softan asennettuna , luvattiin 160hv , 400Nm ja pienempää kulutusta.
Noin neljävuotta siten aloin itse perehtyä asiaan ja latasin viri softan ecusta , sitä ihmeteltyäni ja asiaa opiskellessani , lopulta totesin , olipa minua huijattu.
Joo Kyllä tehoa oliki lisää tullut , väännön rajoitinta oli lisätty 25% ja railipainetta 10% siihen olivat muutokset jääneet.
väännönrajoitin oli ihan turhaan nostettu koska muita syöttöä lisääviin parametreihin ei ollu koskettu , joten tuon väänön rajoittimen nosto lisäsi syöttöä noin 2%.
Polttoainnen suihkutuspaineen nosto lisäsi sitten lopun tehon , se oli nostetu 1300bar sta 1430bar eli 10'% .
Näillä muutoksilla tehoa oli korkeintaan 135hv -145hv ja se jai vielä vaivaamaan mikä sitä polttoaineen kulutusta piti vähentää.
Jos suihkutusta olisi aikaistettu voisi kulutuksen lasku olla mahdollista. näin ei ollut tehty , vaan polttoainnen painetta oli nostettu , sumuaako 130bar polttoaine paljonkin paremmin vai nostaako se vain pumpum ottamaa voiman märää , en osaa sanoa.
Joka tapauksessa tällaisen ohjelman muuttamiseen menee aikaa noin 5min joten ihan hyvän tunti taksan ovat keksineet.
Nykyisin kun asiaan on perehtyny syvemmin niin tehoa saa reilustikin enemmän ja kulutustakin alas tasaisella nopeudella ajaessa, muuten tehokkaampi kone lisää aina kulutusta.
Toisessa boxerissa mulla on tupla jousilevyt kytkimessä ja oikein shimmattuna pitää yli 700Nm eikä poljinkaan ole mahdottoman jäykkä.
Suuttimen kärjet vaihdoin ismmaksi , nokka-akselin hieman kiukkuisemmaksi , turbo on garretin gt2560v extra tip compressorilla eli olikohan g2566v , isompi cuuleri ja 2.5" pakoputki.
Tästä ei ole vielä käppyrää tarjolla , koska autossa on vielä maalinpoisto ja uudelleen maalaus prokis menossa.