mitä öljyä koneeseen??
Taidan olla laiska kun vaihtelen ilmanputsaria ehkä 3-5 vuoden välein..
Joskus ajanu samoilla tulpillakin yli 100tkm, pienentäny vaan kärkiväliä pari kertaa. Ero oli sitten selkeä kun vaihto uusiin.
Käyttiksen siniset shellit vaihtuu hopeisiin talveksi. Ja kesärassi kulkee keltasilla. Joskus kivikaudella käytin x100:aa ja castrol 10W-30 talvikäytössä ja meni koneet ihan piloille.
TalviLanciassa on hopeiset Helixit ja öljyä kuluu aika tavalla, pitäisköhän kokeilla jotain paljon ajetun auton Valvolinea tms.? Onkohan noissa kuitenkin viskositeetti kohdillaan pakkasaamuja ajatellen.
Joskus ajanu samoilla tulpillakin yli 100tkm, pienentäny vaan kärkiväliä pari kertaa. Ero oli sitten selkeä kun vaihto uusiin.
Käyttiksen siniset shellit vaihtuu hopeisiin talveksi. Ja kesärassi kulkee keltasilla. Joskus kivikaudella käytin x100:aa ja castrol 10W-30 talvikäytössä ja meni koneet ihan piloille.
TalviLanciassa on hopeiset Helixit ja öljyä kuluu aika tavalla, pitäisköhän kokeilla jotain paljon ajetun auton Valvolinea tms.? Onkohan noissa kuitenkin viskositeetti kohdillaan pakkasaamuja ajatellen.
Kesällä 2006 ostin purkillisen Suonenjoelta paikallisesta tarvikeliikkeestä mummon Sunnyyn, joten eiköhän reilussa kahdessa vuodessa ole sinne kehitysalueellekin ehtineet?Meltdown kirjoitti:hmmm. onkohan sitä täyssynteettistä valvolinen vanhoille kärryille tarkotettua nestemäistä kultaa jo eksynyt myyntiin tänne Suomeen asti?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Kyllähän sitä löytyy, Motonet, AD yms.Meltdown kirjoitti:hmmm. onkohan sitä täyssynteettistä valvolinen vanhoille kärryille tarkotettua nestemäistä kultaa jo eksynyt myyntiin tänne Suomeen asti?
Itsellä hyvät kokemukset ko.merkin 10W-40 osasynteettisestä, kampparin takastefan reiluhko vuoto hävisi lähes kokonaan.
Max Lifehän sisältää estereitä, joten siksi se on kalliimpaa kuin tavisöljyt.
Aikanansa tuli käytettyä tota MaxLifeä, mutta koska täyssynteettistä versiota ei Suomessa vielä olllut myynnisttä tuli siirryttyä tommoseen peruskuraan: Castrol TSW Motorsport 10w60 ja nyttemmin: Selenia Racing 10w60. Käyttiksissä tms. vakioromuissa on tullut käytettyä yleensä halvinta täyssynteettistä mömmöä..
Joskus kauan sitten käytin jotain suht hyvää ölppää Eckertissä ja vuoti tiivisteet kuin seula... Piti laittaa jämäkämpämpää öljyä, niin johan rupes pysymään koneen sisällä..
Joskus kauan sitten käytin jotain suht hyvää ölppää Eckertissä ja vuoti tiivisteet kuin seula... Piti laittaa jämäkämpämpää öljyä, niin johan rupes pysymään koneen sisällä..
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
kyllä sitä näköjään on täyssynteettisenäkin saatavana Suomesta: http://www.valvoline.fi/tuotteet/voitel ... xlife.html
se onko tolla oikeesti eroa muihin "tavis"öljyihin, ei oikein osaa sanoa.. Tietty tolle löytynee ameriikkalaisia ostos-tv -mallisia mainoksia ja testejä..
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.. markkinarako on ainakin sikaiso varsinkin täällä härmässä missä autoilla ajetaan niin pitkään.
se onko tolla oikeesti eroa muihin "tavis"öljyihin, ei oikein osaa sanoa.. Tietty tolle löytynee ameriikkalaisia ostos-tv -mallisia mainoksia ja testejä..
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.. markkinarako on ainakin sikaiso varsinkin täällä härmässä missä autoilla ajetaan niin pitkään.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Re: mitä öljyä koneeseen??
*bump*
Inssityönä tehtyä öljyntutkimusta... suorituskykymielessä.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyjä rankattu paremmuusjärjestykseenkin tutkimuksen tulosten mukaan!
Inssityönä tehtyä öljyntutkimusta... suorituskykymielessä.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyjä rankattu paremmuusjärjestykseenkin tutkimuksen tulosten mukaan!
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- Polkuautoilija
- Viestit: 143
- Liittynyt: 22.03.2016 20:21
Re: mitä öljyä koneeseen??
Hyvin näyttää Selenia Racing tuossakin pärjänneen.vvieri kirjoitti:*bump*
Inssityönä tehtyä öljyntutkimusta... suorituskykymielessä.
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... sAllowed=y" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljyjä rankattu paremmuusjärjestykseenkin tutkimuksen tulosten mukaan!
Re: mitä öljyä koneeseen??
Kannattaa katsoa myös:
540 RAT – Tech Facts, NOT Myths
Q and A
MOTOR OIL ENGINEERING TEST DATA
https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/
PiotrTester
Oleje silnikowe zestawienie / Motor Oil Comparison
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
540 RAT – Tech Facts, NOT Myths
Q and A
MOTOR OIL ENGINEERING TEST DATA
https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/
PiotrTester
Oleje silnikowe zestawienie / Motor Oil Comparison
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Re: mitä öljyä koneeseen??
Hurja ero tuossa pintapaineenkestossa kärkiöljyllä muihin
Itse tuli joskus empiirisesti todettua ettei Mobilin täyssynteettinen ole välttämättä ihan paras. Prässäilin imutorvia ja putki tahtoi leikata lestiin aina kiinni. Tuossa koitin mm. jotain rally formulaa. Sama homma. Leikkuuöljy pelasi moitteetta ja myöhemmin totesin myös vaihteistoöljyn toimivan. Tosin tietty oma spekulaationsa taas on, että onko tuo pintapaineenkesto oikein mikään mittari öljylle. Kertoohan se toki jotain, mutta pelastaako mitään vaikka olisi 10-kertainen keskiarvoon nähden. En kuitenkaan mitään GL5:sta moottoriin laittaisi vaikka se ylivertainen tietyiltä ominaisuuksiltaan onkin.
Xenumistahan on kanssa ollut vähän jotain testiä. Tosin kai heidän omaa, enkä yhtään enää muista minkä testin ja missä luin. Mutta jotain vähän tuon Tribodynin tyyppistä se oli
Harmi kun ei TB:n öljyjä tuossa ollut. Olisi ollut ihan mielenkiintoista. Itse ajellut TB:n Superbikellä nyt monissa vehkeissä. Tuo ei ole niin katteja varten tehty, joten omaa käsittääkseni sikäli vähän ekstrasuojaa ja toisaalta saahan sitä helposti ja kohtuuhintaan. Sikäli hauska, että markäkytkimen kanssa se ei kyllä oikein mielestäni pelaa
Ameriikassahan on tainnut trendi olla jo jonniin aikaa, että vanhaakin perua oleviin virikoneisiin laitetaan jotain 0W30-ölppiä. Virtaa paremmin, käy viileämpänä ja vähempi häviöitä. Tiedä sitten onko nuo mille välyksille kasattu. Periaatteessa kai jos öljynlämmöt on kurissa, niin kai moistakin voisi käyttää, vaikka itse luottaisinkin vähän sitkeämpään kamaan ja öljykalvoon Tosin onhan se vanha viriohjekin, että kireää konetta ei kasata toleranssien tiukkaan päähän vaan mielummin juuri päinvastoin. Silloin öljy virtaa ja siirtää lämpöä. Eikä hurja paine ole oikotie onneen mutta toki sitäkin pitää olla. Tiukoin välyksin saattaisi joku tuollainen 5W30 pelatakin kunhan se ei käy missään 140-asteessa..
Pitäisiköhän kasiin laittaa ihan öljynpainemittari ja vähän testailla miten se söisi jotain notkeampaa kamaa Jäähyn kanssa nyt öljynlämmötkin pysyy kuitenkin jossain 90 tienoilla.
Itse tuli joskus empiirisesti todettua ettei Mobilin täyssynteettinen ole välttämättä ihan paras. Prässäilin imutorvia ja putki tahtoi leikata lestiin aina kiinni. Tuossa koitin mm. jotain rally formulaa. Sama homma. Leikkuuöljy pelasi moitteetta ja myöhemmin totesin myös vaihteistoöljyn toimivan. Tosin tietty oma spekulaationsa taas on, että onko tuo pintapaineenkesto oikein mikään mittari öljylle. Kertoohan se toki jotain, mutta pelastaako mitään vaikka olisi 10-kertainen keskiarvoon nähden. En kuitenkaan mitään GL5:sta moottoriin laittaisi vaikka se ylivertainen tietyiltä ominaisuuksiltaan onkin.
Xenumistahan on kanssa ollut vähän jotain testiä. Tosin kai heidän omaa, enkä yhtään enää muista minkä testin ja missä luin. Mutta jotain vähän tuon Tribodynin tyyppistä se oli
Harmi kun ei TB:n öljyjä tuossa ollut. Olisi ollut ihan mielenkiintoista. Itse ajellut TB:n Superbikellä nyt monissa vehkeissä. Tuo ei ole niin katteja varten tehty, joten omaa käsittääkseni sikäli vähän ekstrasuojaa ja toisaalta saahan sitä helposti ja kohtuuhintaan. Sikäli hauska, että markäkytkimen kanssa se ei kyllä oikein mielestäni pelaa
Ameriikassahan on tainnut trendi olla jo jonniin aikaa, että vanhaakin perua oleviin virikoneisiin laitetaan jotain 0W30-ölppiä. Virtaa paremmin, käy viileämpänä ja vähempi häviöitä. Tiedä sitten onko nuo mille välyksille kasattu. Periaatteessa kai jos öljynlämmöt on kurissa, niin kai moistakin voisi käyttää, vaikka itse luottaisinkin vähän sitkeämpään kamaan ja öljykalvoon Tosin onhan se vanha viriohjekin, että kireää konetta ei kasata toleranssien tiukkaan päähän vaan mielummin juuri päinvastoin. Silloin öljy virtaa ja siirtää lämpöä. Eikä hurja paine ole oikotie onneen mutta toki sitäkin pitää olla. Tiukoin välyksin saattaisi joku tuollainen 5W30 pelatakin kunhan se ei käy missään 140-asteessa..
Pitäisiköhän kasiin laittaa ihan öljynpainemittari ja vähän testailla miten se söisi jotain notkeampaa kamaa Jäähyn kanssa nyt öljynlämmötkin pysyy kuitenkin jossain 90 tienoilla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: mitä öljyä koneeseen??
Kyllä sinne laakereille varmasti painetta riitää, mutta miten on laahaavan nokan kanssa?
Nykyautoissa kaikissa rullanostin niin tuon ongelman voi jättää historiaan.
Nykyautoissa kaikissa rullanostin niin tuon ongelman voi jättää historiaan.
Re: mitä öljyä koneeseen??
Kyllä ne Ameriikoissa tykkää käyttää ilmaston niin salliessa vanhoissa (viri)koneissa 10W-30 tai 15W-40.Stefa kirjoitti:Hurja ero tuossa pintapaineenkestossa kärkiöljyllä muihin
Ameriikassahan on tainnut trendi olla jo jonniin aikaa, että vanhaakin perua oleviin virikoneisiin laitetaan jotain 0W30-ölppiä. Virtaa paremmin, käy viileämpänä ja vähempi häviöitä.
Tiedä sitten onko nuo mille välyksille kasattu. Periaatteessa kai jos öljynlämmöt on kurissa, niin kai moistakin voisi käyttää, vaikka itse luottaisinkin vähän sitkeämpään kamaan ja öljykalvoon
Tosin onhan se vanha viriohjekin, että kireää konetta ei kasata toleranssien tiukkaan päähän vaan mielummin juuri päinvastoin. Silloin öljy virtaa ja siirtää lämpöä.
Eikä hurja paine ole oikotie onneen mutta toki sitäkin pitää olla. Tiukoin välyksin saattaisi joku tuollainen 5W30 pelatakin kunhan se ei käy missään 140-asteessa..
Pitäisiköhän kasiin laittaa ihan öljynpainemittari ja vähän testailla miten se söisi jotain notkeampaa kamaa Jäähyn kanssa nyt öljynlämmötkin pysyy kuitenkin jossain 90 tienoilla.
Uusissa 0W-20 tai 5W-20
Ja ainakin uusissa Toyotissa ja Hondissa 0W-16 öljyä!
Re: mitä öljyä koneeseen??
^^ Ihan en ymmärrä laahurinokan pointtia? Yläkerta juu kärsii ensin jos painetta on liian vähän. Mutta jos paineet riittää notkeammallakin öljyllä, niin eihän sinällään viskoosi vaikuta voiteluun - tosin välillisesti öljykalvon kautta kylläkin. Jotkin VW PD-hyväksytyt 0W30 ölpät on aika kovastikin testattu nokkien kulumista silmälläpitäen ja kuvittelisin, että tuo siirtyisi tavallaan myös pelaamaan hyvin laahurinokan kanssa. Sehän se pahin on jos paineenkesto pettää ja osat leikkaa kiinni. Joku tuollainen 5W30 Tribodyn ja tuota tuskin käy. Onhan esimerkiksi juuri sohossa sentään se hyvä, että nokka on öljykylvyssä.
^ No juu, 10W30 tai 0W30 ei omaa eroa kuumassa päässä. Siksikin tuota monasti ihmetellyt, että kun täällä melkein "pitää" koneissa olla 50 tai 60 kuumaviskoosia ja kuumemmassa ilmanalassa vedetään 30 tai 40 yläviskoosisella, että mistä tuo oikein juontaa juurensa? Aina tehty noin? Uusissa jos tosiaan 20-luokan ölpillä, niin vielä hurjempaa. Uusissa normiautoissa sikäli ymmärrän nuo "vedet" koneessa, että kitkat pitää minimoida ja tuotantotekniikka on kehittynyt huimasti muutamassa vuosikymmenessä.
Itsellä on nyt joku reilu 10 tkm kasilla rullattu tuolla koneella ja ainakin viimeksi katsoessa nokassa ei ollut moitteen sijaa. Ei tuota nyt oikein vielä testiksi voi sanoa, mutta johan noiden vakionokkien materiaalikin taitaa olla aika kuraa. Joku billettiakseli olisi varmaan ihan yliveto keston kannalta. Kuitenkin jos se perusmateriaali antaa periksi niin ei sitä mikään pinnoituskaan pelasta. Samoin tuo voitelu - jos materiaali hilseilee, niin ei sitä öljy korjaa.
Eihän se hankala testi olisi taas käyttää painemittari kiinni ja katsoa miten joku 0W30 käyttäytyy, mutta toisaalta vähän pelottava testi kun on tuossa oma riskinsäkin. Eikös joskus "öljytestejä" tehty silläkin perusteella, että mikä öljy antoi korkeimmat paineet, niin se oli paras
^ No juu, 10W30 tai 0W30 ei omaa eroa kuumassa päässä. Siksikin tuota monasti ihmetellyt, että kun täällä melkein "pitää" koneissa olla 50 tai 60 kuumaviskoosia ja kuumemmassa ilmanalassa vedetään 30 tai 40 yläviskoosisella, että mistä tuo oikein juontaa juurensa? Aina tehty noin? Uusissa jos tosiaan 20-luokan ölpillä, niin vielä hurjempaa. Uusissa normiautoissa sikäli ymmärrän nuo "vedet" koneessa, että kitkat pitää minimoida ja tuotantotekniikka on kehittynyt huimasti muutamassa vuosikymmenessä.
Itsellä on nyt joku reilu 10 tkm kasilla rullattu tuolla koneella ja ainakin viimeksi katsoessa nokassa ei ollut moitteen sijaa. Ei tuota nyt oikein vielä testiksi voi sanoa, mutta johan noiden vakionokkien materiaalikin taitaa olla aika kuraa. Joku billettiakseli olisi varmaan ihan yliveto keston kannalta. Kuitenkin jos se perusmateriaali antaa periksi niin ei sitä mikään pinnoituskaan pelasta. Samoin tuo voitelu - jos materiaali hilseilee, niin ei sitä öljy korjaa.
Eihän se hankala testi olisi taas käyttää painemittari kiinni ja katsoa miten joku 0W30 käyttäytyy, mutta toisaalta vähän pelottava testi kun on tuossa oma riskinsäkin. Eikös joskus "öljytestejä" tehty silläkin perusteella, että mikä öljy antoi korkeimmat paineet, niin se oli paras
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.