mitä öljyä koneeseen??

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No laahuri nokan pointti oli se , että kammen laakeriella on öljynpaine joka pitää olla laakerin jakammen välissä (Poislukien päittäis laakeri).
Nokka-akseli laakereissa on öljynpaine ja sama homma , mutta ei nokissa joka laahaa paininkuppiin , tuossa kohtaa oljyltä vaaditaan sitä pintapaineen kestoa.
Varsinkin fiateissa tuo nokan häviäminen on kovin yleistä jos ajetaan ohkasilla öljyillä.
Jos pumpussa riittää potkua ja nokissa on rullaseuraajat , voi hyvin ajella hyvinkin ohkasilla öljyillä.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo on totta, että paksummalla öljyllä öljykalvon pysyvyys on parempi ja siten se antaa enempi pelivaraa juuri vaikka nokalla. Siksi itselläkin on nuo jähmeähköt korkean ZDDP-pitoisuuden omaavat ölpät koneessa.

Ei noilla notkeilla öljyillä varmaan olisi kun ihan jonkun ykköshevosen verran tehoon vaikutusta joten sikäli lie ei järkeä riskeerata. Tosin toinen asia on tuo lämmönsiirto. Jos on jossain ahdasta, niin jähmeä öljy voi nostaa lämpöjä juuri kriittisesti ja alkaa tulla ahdasta. Sikäli jos vaan vaikka joku tuollainen PD-öljy riittäisi nokalle, niin se voisi jeesata pitämään koneen vähän viileämpänä ja tasaisemmissa lämmöissä. Jotenkin kuvittelisin, että pumppusuuttimessa on ikävämmät olot öljylle mitä laahurinokassa. Kuitenkin nokka on suht leveä siinä missä nuo pumppusuuttimien nokat on aika kapeat.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Kuitenkin nokka on suht leveä siinä missä nuo pumppusuuttimien nokat on aika kapeat.
Ja jyrkät. Ainakin volkkarin pumppusuuttimen nokka on niin ryökälemäisellä nostolla ja kulmalla, että ihan pahaa tekee edes miettiä niitä pintapaineita. Ilmankos 99% avaamistani on jo pinnan kiilto hävinnyt pumppusuuttimen nokan rampilta.

Tätä kysymystä (mitä öljyä) on pari talvea tullut mietittyä. Tuossa tuli työpaikan kautta huippuedulliseen hintaan pari vuotta kaadettua Total Quartz 9000:sta koneeseen (5W-40 viskositeetti). Työkaverin Toyotassa ei mitään ihmeellistä ko. öljyllä kesällä tai talvella, mutta minulla on. Bravossa jäi talvella helposti nostin/kaksi kantamaan kylmästartissa ja kone piti aika rumaa ääntä -20°C pakkasissa noin minuutin ajan käynnistyksen jälkeen.

Sama ilmiö äidin Punto 60:ssä. Karhea ääni -20°C pakkasissa noin minuutti kylmäkännin jälkeen. Kaadoin samaa litkua myös volvon koneeseen ja jeesusperkele sitä kolinaa mitä kone piti kylmästartissa (piti sitten lopulta luovuttaa ja vaihtaa keskenkaiken Shell Helixit koneeseen). :oops:

Vaihdoin Bravoon hetki sitten öljyt ja kaadoin viimeisestä jääneestä 5l kannusta tuota totalin paskaa vielä koneeseen, kyllähän se kesällä menee.

Yöllä oli lämpötila käynyt +3°C ja päivällä oli noin +20°C. Kannu oli ulkovarastossa, josta sen otin.
Kun aloin öljyä kaatamaan, niin tuo Totalin litku valui yhtä jäykästi purkista ulos, kuin jokin halpisperusöljy (Mobil1, Teboil Gold tms) -10°C pakkasessa! :shock: Lämpötila oli kaatohetkellä +18°C, mutta tosiaan yöllä käynyt +3°C.

Miten voi olla noin raju näennäinen kaatoero saman viskositeetin öljyissä? Jatkossa ajattelin ostaa Valvoline MaxLifea, se on toiminut kaikissa koneissa (joiden specseihin sopii) mitä minulla on ollut, ilman havaittavia haittavaikutuksia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Stefa kirjoitti: Harmi kun ei TB:n öljyjä tuossa ollut. Olisi ollut ihan mielenkiintoista. Itse ajellut TB:n Superbikellä nyt monissa vehkeissä. Tuo ei ole niin katteja varten tehty, joten omaa käsittääkseni sikäli vähän ekstrasuojaa ja toisaalta saahan sitä helposti ja kohtuuhintaan. Sikäli hauska, että markäkytkimen kanssa se ei kyllä oikein mielestäni pelaa :lol:
Olihan tuolla Teboil Diamond Plus 0W-40 öljy testissä joka noitten testien mukaan vaikuttaisi sijoittuneen aika keskelle kaikissa testeissä.

Aika häkellyttävää että yksi merkki pysty noin dominoimaan kaikkia testejä. :o

Tuossa kuitenkin tuli mieleen että miltä testi tulokset näyttäisi noille öljyille jos olisivat olleet ajossa yhden vuoden ja noin 10 000 km. Olisiko erot vielä noin isoja vai olisiko ne tasoittunut?
Aina oppii jotain uutta
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja Neverth »

20V Mareaan olen asentanut öljynpainemittarin (ja isomman suodattimen vaihteiston eteen).
Suositus Selenia 20K eli 10w40.
Teboil Diamond Plus 0w30 liian löysää, tyhjäkäynnillä paineet on 1.5 missä raja on 1bar. 4000 kierrosta raja on 4bar, mutta menee 3.5 lämpimänä eli ei oikein käy.
Diamond 5w40 on sopivaa (2-3 tyhjäkäynnilä ja yli 4bar 2000 kierroksen yläpuolella) eikä venttiilit säksätä käynnistettäessä kuten oli esim Mobilin öljyillä.
Täälläkin ehdotettu 10w60 vähän turhan tujua tavaraa, kun painemittari on kesälläkin ajaessa tapissaan (7+bar) melkein 20km ennen kuin alkaa laskea. Todella hidas lämpiämään tuo 20v marea verrattuna esimerkiksi 1.6 bravaan.

Painemittarista myös näkee imunokan variaattorin toimivan:
https://www.youtube.com/watch?v=JPlLYGX41xI" onclick="window.open(this.href);return false;
10s kohdalla kun antaa kaasua, kierrokset nousee ja paine, kunnes se vähän tipahtaa variaattorin öljysolenoidin auetessa. Variaattorin kammion täytyttyä paineet palaa.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Stefa kirjoitti: Harmi kun ei TB:n öljyjä tuossa ollut. Olisi ollut ihan mielenkiintoista. Itse ajellut TB:n Superbikellä nyt monissa vehkeissä. Tuo ei ole niin katteja varten tehty, joten omaa käsittääkseni sikäli vähän ekstrasuojaa ja toisaalta saahan sitä helposti ja kohtuuhintaan. Sikäli hauska, että markäkytkimen kanssa se ei kyllä oikein mielestäni pelaa :lol:
Kuvan mukaan testissä on ollut myös TB:n Gold ja yhden raapaisutaulukon mukaan tosiaan Diamond 0W-40, mutta kummastakaan ei ole pintapainetta julkaistu. Huhujen mukaan testissä olisi ollut muitankin vielä mukana, mutta jostain syystä kaikki tuloksia ei ole julkaistu.
koppero
Viestit: 31
Liittynyt: 19.11.2012 15:17

Re: mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja koppero »

Jarkko kirjoitti:
Stefa kirjoitti: Harmi kun ei TB:n öljyjä tuossa ollut. Olisi ollut ihan mielenkiintoista. Itse ajellut TB:n Superbikellä nyt monissa vehkeissä. Tuo ei ole niin katteja varten tehty, joten omaa käsittääkseni sikäli vähän ekstrasuojaa ja toisaalta saahan sitä helposti ja kohtuuhintaan. Sikäli hauska, että markäkytkimen kanssa se ei kyllä oikein mielestäni pelaa :lol:
Kuvan mukaan testissä on ollut myös TB:n Gold ja yhden raapaisutaulukon mukaan tosiaan Diamond 0W-40, mutta kummastakaan ei ole pintapainetta julkaistu. Huhujen mukaan testissä olisi ollut muitankin vielä mukana, mutta jostain syystä kaikki tuloksia ei ole julkaistu.
Teboil maksanut ettei julkaista? :roll:
Vastaa Viestiin