mitä öljyä koneeseen??
Tulipa vaan mieleen...
Oli joku Saab, olisko ollut 99 peräti. Kahella Strömbergillä.
Joskus oltiin reissussa, ja öljyvalo vilahteli muutaman kerran ja sitten ei taas mitään. Öljynpinta oli alamerkissä.
Kotimatkalla sitten öljyvalo alkoi palaa kokonaan, ja kuljettajan kanssa ajateltiin että jos se on anturissa vika, kun öljyä oli kuitenkin koneessa.
Ei ollut anturissa vika. Alkoi kone ryytyä jonkin matkan päästä.
Käytiin siinä jossain maalaistalossa ja ystävällinen heppu tarjosi tilkan öljyä lisättäväksi, mutta ei se mitään auttanut.
Öljypumpun akselista oli mennyt poorit. Se selvisi vasta kun tämä auto oli hinattu kaverin kotiin ja sen jälkeen tutkittu että mitä oikein tapahtui.
Oli joku Saab, olisko ollut 99 peräti. Kahella Strömbergillä.
Joskus oltiin reissussa, ja öljyvalo vilahteli muutaman kerran ja sitten ei taas mitään. Öljynpinta oli alamerkissä.
Kotimatkalla sitten öljyvalo alkoi palaa kokonaan, ja kuljettajan kanssa ajateltiin että jos se on anturissa vika, kun öljyä oli kuitenkin koneessa.
Ei ollut anturissa vika. Alkoi kone ryytyä jonkin matkan päästä.
Käytiin siinä jossain maalaistalossa ja ystävällinen heppu tarjosi tilkan öljyä lisättäväksi, mutta ei se mitään auttanut.
Öljypumpun akselista oli mennyt poorit. Se selvisi vasta kun tämä auto oli hinattu kaverin kotiin ja sen jälkeen tutkittu että mitä oikein tapahtui.
Niin, tuonhan takia on hyvä olla sekä valo että mittari...
En nyt ole selvillä siitä miten monta erilaista 1.4 konetta noissa edm. kamppeissa on, mutta yhdessä mallissa ainakin öljy menee kanteen sellaisen pienen holkin kautta ja asiasta olikin puhetta kansisepän kanssa kun siellä käydessä juuri tuollainen kattila oli työn alla. 'Sedicivalvole' voinee muistaa mikä kone oli kyseessä kun oli paikalla kanssa, aikaahan tuostakin episodista tosin jo on.
No, kuten Wesu sanoi niin vaihtelee filtterit ja öljyt ajallaan, siitähän nyt ei ainakaan haittaa ole ja kulueränäkin varsin pieni verrattuna esimerkiksi valtion aiheuttamiin autoilukustannuksiinkin.
En nyt ole selvillä siitä miten monta erilaista 1.4 konetta noissa edm. kamppeissa on, mutta yhdessä mallissa ainakin öljy menee kanteen sellaisen pienen holkin kautta ja asiasta olikin puhetta kansisepän kanssa kun siellä käydessä juuri tuollainen kattila oli työn alla. 'Sedicivalvole' voinee muistaa mikä kone oli kyseessä kun oli paikalla kanssa, aikaahan tuostakin episodista tosin jo on.
No, kuten Wesu sanoi niin vaihtelee filtterit ja öljyt ajallaan, siitähän nyt ei ainakaan haittaa ole ja kulueränäkin varsin pieni verrattuna esimerkiksi valtion aiheuttamiin autoilukustannuksiinkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Dodiin poijaat..
Soittelin tänään Vehoselle ja kyselin vuosihuoltoa Smartiimme.
Sanoivat että voivat tehdä sen muttei huoltosopimukseen koska vain vuosi edellisestä vaihdosta .
Kaksi vuottahan noilla ajellaan (öljykriisikin kun on Ja Vehotus säästää)
Kilahdin, mutta suotta. Korjaamopäällikkö lohdutteli että heilläkin on malleja samoin kuin kilpailija Volvolla joiden ÖLJYNVAIHTOVÄLI on 50000km..
TSIIZUS!! Näillä koneilla ei todellakaan mennä sit enään 300000km pidemmälle. Vakuutteli että kyllä mennään. Ne on niin longlifeä ettet kuule poika tiedäkään....
Soittelin tänään Vehoselle ja kyselin vuosihuoltoa Smartiimme.
Sanoivat että voivat tehdä sen muttei huoltosopimukseen koska vain vuosi edellisestä vaihdosta .
Kaksi vuottahan noilla ajellaan (öljykriisikin kun on Ja Vehotus säästää)
Kilahdin, mutta suotta. Korjaamopäällikkö lohdutteli että heilläkin on malleja samoin kuin kilpailija Volvolla joiden ÖLJYNVAIHTOVÄLI on 50000km..
TSIIZUS!! Näillä koneilla ei todellakaan mennä sit enään 300000km pidemmälle. Vakuutteli että kyllä mennään. Ne on niin longlifeä ettet kuule poika tiedäkään....
tötterö kirjoitti:Dodiin poijaat..
Kilahdin, mutta suotta. Korjaamopäällikkö lohdutteli että heilläkin on malleja samoin kuin kilpailija Volvolla joiden ÖLJYNVAIHTOVÄLI on 50000km..
TSIIZUS!! Näillä koneilla ei todellakaan mennä sit enään 300000km pidemmälle. Vakuutteli että kyllä mennään. Ne on niin longlifeä ettet kuule poika tiedäkään....
Olisit pyytänyt viikkorahaa jos on kerran niin isä hahmoa korjaamopäällikkö
Ilmansuodatin voi tukkeutuu noilla kilometreillä aivan tyystin.tötterö kirjoitti:Ois pitäny puhelimessa pyytää kun en itse pelipaikalla käyny..
Siis 50000km samoilla öljyillä..
Ei hyvää päivää ja ilmasuodatin bemariin vaihdetaan 90000km välein..
Miten autovalmistajat keksii jotta kohta tienaavat kun auton elinkaaressa ei vaihdeta kuin 2 suodinta (ainakin japanissa)
Hiekka menee tukkeutuneesta paperifiltteristä läpi niin että suhahtaa ja mites sitten kävi ,
uutta kulkinetta kaupasta
Samoin suotimien paineilma puhaltelijat huvittaa ainakin meikäläistä.
Tiedän vaan kun työkoneissa on aika usein kaksi suodatinta päälekkäin niin puhdistettu filtteri mustuttaa safety filtterin nopsasti
Juuri noin..
Itse olen aina miettinyt tuota ilmansuotimien puhallusta paineilmalla "puhtaammaksi"..
Eikö puhallusta voi suorittaa suodattimen "takapuolelta" jolloin roskat irtoavat sieltä mistä ovat tulleetkin?
Samaan suuntaan kuin minne ilmaa imetään en lähtis painepuhaltelee koska silloinhan roskat vaan menee tiukempaa huokosiin..
Olenko kuutamolla, molla?
Itse olen aina miettinyt tuota ilmansuotimien puhallusta paineilmalla "puhtaammaksi"..
Eikö puhallusta voi suorittaa suodattimen "takapuolelta" jolloin roskat irtoavat sieltä mistä ovat tulleetkin?
Samaan suuntaan kuin minne ilmaa imetään en lähtis painepuhaltelee koska silloinhan roskat vaan menee tiukempaa huokosiin..
Olenko kuutamolla, molla?
Tarpeeksi kovaa ja läheltä kun puhaltelee paperiin, niin saa vapaavirtaussuodattimen... Nuo öljynvaihtolukemat on ihan tuttuja rekkamaailmasta, mutta niissä laitteissa on öljytilavuudet, suodatus ja öljyjen rasituskin (koneen mitoituksista ja em. seikoista riippuen) vähän eri luokkaa, kuin perheautoissa, käyttöprofiilista puhumattakaan.
Sen 90tkm ajetun bemarin ilmansuodattimen kyllä haluaisin nähdä. Ja pytyt, jotka on olleet sen perässä.
Sen 90tkm ajetun bemarin ilmansuodattimen kyllä haluaisin nähdä. Ja pytyt, jotka on olleet sen perässä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sit se mikä tässä kaikessa on parasta niin huoltoverkoston kaveritkin "uskovat asiaansa"..
Yhtä vakuuttavaa kuin Tj Group:n maailmanvalloitus vuodesta 1999 alkaen..
(tästä seurannut finanssikeskustelu siirretty. )
Yhtä vakuuttavaa kuin Tj Group:n maailmanvalloitus vuodesta 1999 alkaen..
(tästä seurannut finanssikeskustelu siirretty. )
Ei autovalmistajien intresseissä ole valmistaa henkilöautoja joilla ajetaan yli 300tkm. Parasta olisi, jos kampe olisi silloin jo paalissa ja uusi ostettuna tilalle. Kummallinen myyntihörhö tuo edellä mainittu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Takapuoleltahan sitä puhallusta yleensä tuppaa tulemaankin ja helvetin pahan hajuista sellaistatötterö kirjoitti: Eikö puhallusta voi suorittaa suodattimen "takapuolelta" jolloin roskat irtoavat sieltä mistä ovat tulleetkin?
Kyllä itellä on ainakin ollut tapana, silloin kun on ollut itellä paperisuodattimia, puhallella niitä päinvastaiseen virtaussuuntaan kompuralla, ja näin tehtiin MP-korjaamollakin silloin kun määräaikaishuoltoon ei sisältynyt ilmanputsarin vaihtoa.
Niissäkin tosin oli useimmissa jo vaahtomuovisuodattimet, jotka kyllä pestiin bensalla joka kerta, oli huolto-ohjelmassa tai ei. Bensankestävää ne ovat ihan 100% Ei ainakaan itelleni sulanut yhtään käsiin.
Paikallinen Lancia harrastaja kuulemma suosii Champion-suodattimia. Itse en ole koskaan välittänyt minkä merkkinen suodatin on, vaihdan sen kuitenkin joka öljynvaihdossa.
Toi Longlife -juttu tuli mieleen kun isäpapalla on ranskalainen kulkuneuvo ja hän sai huollosta listan ko. merkin kärryjen huolloista ja 16v 2.0 konetta lukuunottamatta huoltovälit oli 30tkm. Faijan -02 autossa on nyt 45tkm mittarissa, joten sillähän voi rullata vielä pari vuotta ennenkuin seuraavan kerran tarvii vaihtaa öljyt
Isäpappa kylläkin törsää huoltoihin vaihtamalla (itse) longlife öljyt ja suodattimen joka kevät ja syksy.
Toi Longlife -juttu tuli mieleen kun isäpapalla on ranskalainen kulkuneuvo ja hän sai huollosta listan ko. merkin kärryjen huolloista ja 16v 2.0 konetta lukuunottamatta huoltovälit oli 30tkm. Faijan -02 autossa on nyt 45tkm mittarissa, joten sillähän voi rullata vielä pari vuotta ennenkuin seuraavan kerran tarvii vaihtaa öljyt
Isäpappa kylläkin törsää huoltoihin vaihtamalla (itse) longlife öljyt ja suodattimen joka kevät ja syksy.
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Fire-Unon edellinen omistaja ei liene öljynvaihdoista välittänyt kun suodatinkin oli ottanut ruostetta. Itse olen laittanut mitä öljyä milloinkin, osa- ja täyssynteettisiä. Pitkään oli Teboil Goldia ja nyt S-ryhmän myymä Cars 5w-40 täyssynteettinen, minkähän valmistajan tekemää lieneekään. Täydennykseksi on tullut laitettua Mobil 1 RF kun autotallissa sattuu sellaista olemaan. Pienten öljyvuotojen pienentämiseksi käytin ensin osasynteettisiä, mutta kun kilometrit menee vuodessa reilusti yli 10tkm ja teen öljynvaihdon mielelläni vaan kerran vuoteen, niin siirryin täyssynteettisiin. Muuta eroa en ole havainnut kuin ehkä pieni bensankulutuksen lasku täyssynteettisillä, pikku vuotoja tyypillisistä paikoista on havaittavissa oli öljy mikä tahansa. Sellainen jännä ilmiö on että jos täyttää ylämerkkiin niin öljyt kuluu nopeasti puoleenväliin ja siitä hitaasti alamerkkiä kohti. Noin litran verran 15tkm vaihtovälillä täytyy lisätä, ei mikään paha kulutus. Suodattimissa on tosiaan eroja, Uniclean-tarvikesuodattimella öljyvalo paloi pitkään startin jälkeen, Championilla ja Ricambi-tuotteella näin ei ole käynyt.
Chrysler Neon -01
ex-Ford Ka -03
ex-Uno [color=red]Fire[/color] -87
ex-Ford Ka -03
ex-Uno [color=red]Fire[/color] -87