mitä öljyä koneeseen??
mitä öljyä koneeseen??
eli mitäs öljyä kannataa pitää tc koneessa talvella että kesällä?? luin tuolta et on taipumus pitää öljy lämpöjä korkeena et 10w 30 ei riitä!! ite olen käyttäny 15w 40 täysynteettistä..
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Joo 5W öljykin toimii Siperiaolosuhteissakin niin mihin sitä tarvitaan Suomen olosuhteissa ? Eipä se 15W40 öljykään mitään siirappia ole kunnolla lämmetessään jos sellaseen on taipumusta, 5W50 vois silti olla aika passeli ratkaisu mun mielestä ja jos ei tyydytä ni paksunnusaine sekaan...Sijaintikin vaikuttaa tietty, täällä etelässä kun noita alaskapäiviä ei niin hirveesti ole...
Fiat Uno Turbo i.e -88
mites meneekö tuo 15w 40 myös talvi käytössä?? se on näitä valtra öljyjä en tiiä sit minkä firman tekemää on..K4CE kirjoitti:Talvella mielelellään esim. 0 w 40, tai 5 w 40. Kesällä esim. 10 w 50 tai vastaava. Miksei myös tuo mainitsemasi 15 w 40, kuulostaa ihan hyvältä. Minkäs merkkistä tuo käyttämäsi öljy on?
-
- Viestit: 1057
- Liittynyt: 19.04.2004 01:15
5W-40 Shell synteettinen ympärivuotisesti on toiminut ratapäivilläkin, mutta kunnon "tahkoomiseen" tosiaan kisaöljyt! Oon vaan välttäny arkiajossa laaja-alaisia tuotteita (5W-50) kun ne pitkät polymeerit kai kuitenkin leikkautuu herkästi jos tykkää kierrättää ja viskositeetti laskee. Tuleviin kesärasseihin tuleekin siis tommoset ylläviestissä mainitut rataöljyt joitten kuumankesto on todellista eikä "keinotekoista".. En ole 0W-tuotteita kokeillut mutta on lähteny käyntiin -30 säässä ilman lohkolämmitintäkin tuolla 5W:lläkin
Sinänsä jännää että nuo raskaan kaluston 15W-öljyt on notkeita pakkasessakin. Mietin vaan että painetta kai kestää mutta miten kierroksia? Ainakin huuhteluominaisuudet on mahtavat minkä huomasi kun traktorista hävis puolet puristuksista öljynvaihdon myötä
Sen takia en ole autoon viitsinyt laittaakkaan.. Kaveri tykkää hajotella moottoreitaan (Opel) laittamalla niihin tiisseliöljyä. Liekö syynä kanavista liikkeelle lähteneet moskat vai se ettei öljyt tykkää kun se polkee autoa ihan urpåna.
Sinänsä jännää että nuo raskaan kaluston 15W-öljyt on notkeita pakkasessakin. Mietin vaan että painetta kai kestää mutta miten kierroksia? Ainakin huuhteluominaisuudet on mahtavat minkä huomasi kun traktorista hävis puolet puristuksista öljynvaihdon myötä
Sen takia en ole autoon viitsinyt laittaakkaan.. Kaveri tykkää hajotella moottoreitaan (Opel) laittamalla niihin tiisseliöljyä. Liekö syynä kanavista liikkeelle lähteneet moskat vai se ettei öljyt tykkää kun se polkee autoa ihan urpåna.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Öljyjen valinta on aiheuttanut itsellenikin päänvaivaa, mistään ei tunnu löytyvän "luotettavaa" tietoa ominaisuuksista. 20 vuoteen on myös koneistustarkkuudet ja lisäaineistukset muuttuneet reilusti.
Oma valinta amerikkalaiseen maamoottoriin on tällä hetkellä Nesteen puolisynteettinen city standard 10W-40. Voitti TM:n testeissä synteettisen isoveljensä ja kuumaviskositeetti on kyllin ohut. Mulla kone pitää kuumana tyhjäkäynnillä yli 3 bar öljynpaineita tuollakin öljyllä. Mielestäni pelkkä hyvä öljynpaine ei riitä, oleellista on että se öljy saadaan kiertämään. Näinollen ohuinta öljyä, joka saa aikaan riittävän öljynpaineen. Muita huonompia ominaisuuksia voi ehkäistä 6000-8000 km vaihtoväleillä, se kun kustantaa alle 20 €.
Olisi kiva päästä kokeilemaan Kendallin tuotteita. Niistä kun löytyy hyviä mineraaliöljyjä PAO (?) -pohjaisina. Euroöljyvalmistajat kun niitä eivät taida valmistaa. TM:n 21/2006 testi öljyistä oli ihan mielenkiintoista luettavaa, valitettavasti se oli vain teknisistä ominaisuuksista.
Oma valinta amerikkalaiseen maamoottoriin on tällä hetkellä Nesteen puolisynteettinen city standard 10W-40. Voitti TM:n testeissä synteettisen isoveljensä ja kuumaviskositeetti on kyllin ohut. Mulla kone pitää kuumana tyhjäkäynnillä yli 3 bar öljynpaineita tuollakin öljyllä. Mielestäni pelkkä hyvä öljynpaine ei riitä, oleellista on että se öljy saadaan kiertämään. Näinollen ohuinta öljyä, joka saa aikaan riittävän öljynpaineen. Muita huonompia ominaisuuksia voi ehkäistä 6000-8000 km vaihtoväleillä, se kun kustantaa alle 20 €.
Olisi kiva päästä kokeilemaan Kendallin tuotteita. Niistä kun löytyy hyviä mineraaliöljyjä PAO (?) -pohjaisina. Euroöljyvalmistajat kun niitä eivät taida valmistaa. TM:n 21/2006 testi öljyistä oli ihan mielenkiintoista luettavaa, valitettavasti se oli vain teknisistä ominaisuuksista.
Juu, ja oikeastaan oltiin taas kiinnostuneita vaan kylmäominaisuuksista. Ilmankos Mopili pärjäsikin.
PAO-pohjaisia nuo kaikki markettisynteettiset öljyt on, eli maaöljyyn pohjautuva, josta hiilivetyketjut on pilkottu ja aseteltu uudelleen. En tiedä viittaatko PAO-mineraaliöljyllä sitten puolisynteettisiin joita syntyy kun noita synteettisiä ja mineraaliöljyä sotketaan keskenään...
PAO-pohjaisia nuo kaikki markettisynteettiset öljyt on, eli maaöljyyn pohjautuva, josta hiilivetyketjut on pilkottu ja aseteltu uudelleen. En tiedä viittaatko PAO-mineraaliöljyllä sitten puolisynteettisiin joita syntyy kun noita synteettisiä ja mineraaliöljyä sotketaan keskenään...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Nesteen öljyt ovat laadultaan kehnoja, on kokemuksia uudesta "kisaöljystä", jossa lisäaineet kelluivat tynnyrin pinnalla ja itse öljy sen alla. Ks. talli ajoi sitten kauden Castrolilla, jota pullotettiin varikolla Nesteen purkkeihin erinäisissä piiloissa!
Vanhoilla 1300-2000 Alfoilla olemme ajaneet vuosia Mobilin 10w40 -mineraaliöljyillä, nythän Shell on tuonut takaisin paksut X-sarjan mineraaliöljyt, jotka on tarkoitettu 70-luvun ja vanhempiin autoihin, hyvin Berlina pärjäsi talvellakin niillä. Ainakin Alfan koneessa synteettiset litkut eivät ole oikein pysyneet sisällä. Kovaan ajoon Castrolia. Gulfin ja Agipin tuotteita olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta eipä oikein mistään saa.
Vanhoilla 1300-2000 Alfoilla olemme ajaneet vuosia Mobilin 10w40 -mineraaliöljyillä, nythän Shell on tuonut takaisin paksut X-sarjan mineraaliöljyt, jotka on tarkoitettu 70-luvun ja vanhempiin autoihin, hyvin Berlina pärjäsi talvellakin niillä. Ainakin Alfan koneessa synteettiset litkut eivät ole oikein pysyneet sisällä. Kovaan ajoon Castrolia. Gulfin ja Agipin tuotteita olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta eipä oikein mistään saa.
Gulffin öljyä saa US-partsista.Nyt jotain uutta malliakin missä paineen kesto ainetta lisätty.
Oli HotRodissa taannoin juttua kun ihmetystä miksi nykyään tönäri koneiden nokat ja nostajat kuluu nopeaan nimenomaan laaha malliset ei rulla,uusien luokitusten omaavat öljyt ei sisällä paljoakaan paineen kesto lisä aineita kuten sinkkiä yms. kattien takia.
Emmie tiiä näin vaan siitä luin.
Oli HotRodissa taannoin juttua kun ihmetystä miksi nykyään tönäri koneiden nokat ja nostajat kuluu nopeaan nimenomaan laaha malliset ei rulla,uusien luokitusten omaavat öljyt ei sisällä paljoakaan paineen kesto lisä aineita kuten sinkkiä yms. kattien takia.
Emmie tiiä näin vaan siitä luin.