mitä öljyä koneeseen??

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
make^^
Viestit: 77
Liittynyt: 26.09.2005 21:22

mitä öljyä koneeseen??

Viesti Kirjoittaja make^^ »

eli mitäs öljyä kannataa pitää tc koneessa talvella että kesällä?? luin tuolta et on taipumus pitää öljy lämpöjä korkeena et 10w 30 ei riitä!! ite olen käyttäny 15w 40 täysynteettistä..
Avatar
K4CE
Viestit: 527
Liittynyt: 23.04.2003 18:09
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja K4CE »

Talvella mielelellään esim. 0 w 40, tai 5 w 40. Kesällä esim. 10 w 50 tai vastaava. Miksei myös tuo mainitsemasi 15 w 40, kuulostaa ihan hyvältä. Minkäs merkkistä tuo käyttämäsi öljy on?
Punto GT -94

http://kuvablogi.com/blog/2880/
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mun mielestä 0W-öljy on kyllä liian lirua noin vanhaan moottoriin, laakerivälykset kuitenkin isommat kun nykymoottoreissa.

Itse oon käyttänyt 5W-40:ä. Nesteen ja Castrolin tuotteita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Joo 5W öljykin toimii Siperiaolosuhteissakin niin mihin sitä tarvitaan Suomen olosuhteissa ? Eipä se 15W40 öljykään mitään siirappia ole kunnolla lämmetessään jos sellaseen on taipumusta, 5W50 vois silti olla aika passeli ratkaisu mun mielestä ja jos ei tyydytä ni paksunnusaine sekaan...Sijaintikin vaikuttaa tietty, täällä etelässä kun noita alaskapäiviä ei niin hirveesti ole...
Fiat Uno Turbo i.e -88
make^^
Viestit: 77
Liittynyt: 26.09.2005 21:22

Viesti Kirjoittaja make^^ »

K4CE kirjoitti:Talvella mielelellään esim. 0 w 40, tai 5 w 40. Kesällä esim. 10 w 50 tai vastaava. Miksei myös tuo mainitsemasi 15 w 40, kuulostaa ihan hyvältä. Minkäs merkkistä tuo käyttämäsi öljy on?
mites meneekö tuo 15w 40 myös talvi käytössä?? se on näitä valtra öljyjä en tiiä sit minkä firman tekemää on..
make^^
Viestit: 77
Liittynyt: 26.09.2005 21:22

Viesti Kirjoittaja make^^ »

ja lisätään nyt et toine on kisa käytössä ja toinen on katu käytössä ja kylmä käynnistyksiä tulee.. :? :? :(
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

Kesät selenia 10w-60 racing ja talvel selenia 5w-40 k..helvetin hyvin toimii! :wink:
Delta 2l 16 hpe
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

5W-40 Shell synteettinen ympärivuotisesti on toiminut ratapäivilläkin, mutta kunnon "tahkoomiseen" tosiaan kisaöljyt! Oon vaan välttäny arkiajossa laaja-alaisia tuotteita (5W-50) kun ne pitkät polymeerit kai kuitenkin leikkautuu herkästi jos tykkää kierrättää ja viskositeetti laskee. Tuleviin kesärasseihin tuleekin siis tommoset ylläviestissä mainitut rataöljyt joitten kuumankesto on todellista eikä "keinotekoista".. En ole 0W-tuotteita kokeillut mutta on lähteny käyntiin -30 säässä ilman lohkolämmitintäkin tuolla 5W:lläkin

Sinänsä jännää että nuo raskaan kaluston 15W-öljyt on notkeita pakkasessakin. Mietin vaan että painetta kai kestää mutta miten kierroksia? Ainakin huuhteluominaisuudet on mahtavat minkä huomasi kun traktorista hävis puolet puristuksista öljynvaihdon myötä :shock:

Sen takia en ole autoon viitsinyt laittaakkaan.. Kaveri tykkää hajotella moottoreitaan (Opel) laittamalla niihin tiisseliöljyä. Liekö syynä kanavista liikkeelle lähteneet moskat vai se ettei öljyt tykkää kun se polkee autoa ihan urpåna. :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Öljyjen valinta on aiheuttanut itsellenikin päänvaivaa, mistään ei tunnu löytyvän "luotettavaa" tietoa ominaisuuksista. 20 vuoteen on myös koneistustarkkuudet ja lisäaineistukset muuttuneet reilusti.

Oma valinta amerikkalaiseen maamoottoriin on tällä hetkellä Nesteen puolisynteettinen city standard 10W-40. Voitti TM:n testeissä synteettisen isoveljensä ja kuumaviskositeetti on kyllin ohut. Mulla kone pitää kuumana tyhjäkäynnillä yli 3 bar öljynpaineita tuollakin öljyllä. Mielestäni pelkkä hyvä öljynpaine ei riitä, oleellista on että se öljy saadaan kiertämään. Näinollen ohuinta öljyä, joka saa aikaan riittävän öljynpaineen. Muita huonompia ominaisuuksia voi ehkäistä 6000-8000 km vaihtoväleillä, se kun kustantaa alle 20 €.

Olisi kiva päästä kokeilemaan Kendallin tuotteita. Niistä kun löytyy hyviä mineraaliöljyjä PAO (?) -pohjaisina. Euroöljyvalmistajat kun niitä eivät taida valmistaa. TM:n 21/2006 testi öljyistä oli ihan mielenkiintoista luettavaa, valitettavasti se oli vain teknisistä ominaisuuksista.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, ja oikeastaan oltiin taas kiinnostuneita vaan kylmäominaisuuksista. Ilmankos Mopili pärjäsikin. :roll:

PAO-pohjaisia nuo kaikki markettisynteettiset öljyt on, eli maaöljyyn pohjautuva, josta hiilivetyketjut on pilkottu ja aseteltu uudelleen. En tiedä viittaatko PAO-mineraaliöljyllä sitten puolisynteettisiin joita syntyy kun noita synteettisiä ja mineraaliöljyä sotketaan keskenään...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

Äh, nyt meni sekaisin. Esteripohjaisia tarkoitin, ja vielä olisi hyvä jos mukana olisi vähän sinkkiä. Red Line taitaa myös tehdä näitä "hyviä" öljyjä.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Nesteen öljyt ovat laadultaan kehnoja, on kokemuksia uudesta "kisaöljystä", jossa lisäaineet kelluivat tynnyrin pinnalla ja itse öljy sen alla. Ks. talli ajoi sitten kauden Castrolilla, jota pullotettiin varikolla Nesteen purkkeihin erinäisissä piiloissa! ;)

Vanhoilla 1300-2000 Alfoilla olemme ajaneet vuosia Mobilin 10w40 -mineraaliöljyillä, nythän Shell on tuonut takaisin paksut X-sarjan mineraaliöljyt, jotka on tarkoitettu 70-luvun ja vanhempiin autoihin, hyvin Berlina pärjäsi talvellakin niillä. Ainakin Alfan koneessa synteettiset litkut eivät ole oikein pysyneet sisällä. Kovaan ajoon Castrolia. Gulfin ja Agipin tuotteita olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta eipä oikein mistään saa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuota Mobilin 10W-40 mineraaliölppää oon itsekin ongelmitta joissain käyttöautoissa käyttänyt (Vanha Corolla, Regata (131 1.6CL koneella).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Gulffin öljyä saa US-partsista.Nyt jotain uutta malliakin missä paineen kesto ainetta lisätty.
Oli HotRodissa taannoin juttua kun ihmetystä miksi nykyään tönäri koneiden nokat ja nostajat kuluu nopeaan nimenomaan laaha malliset ei rulla,uusien luokitusten omaavat öljyt ei sisällä paljoakaan paineen kesto lisä aineita kuten sinkkiä yms. kattien takia.
Emmie tiiä näin vaan siitä luin.
kamaz
Viestit: 8
Liittynyt: 26.12.2005 10:53

Viesti Kirjoittaja kamaz »

teboil diamond 5w-40..sitä käyttänyt jo vuosia,erinomainen hinta-laatu- suhde...
Vastaa Viestiin