133 moottori

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

133 moottori

ViestiKirjoittaja fordrs » 09.12.2006 23:11

Elikkäs käykö mikään muu "isompi" lohko/kone 133:n laatikkoon suoraan, kuin 127:n 903??? Esim. perustuuko 127:n 1050 samaan lohkoon kun 903??? vai onko ihan oma lukunsa? Auto on tieliikenne käytössä!!! eli kaikki 1,6 - 2,0 tc voidaan unohtaa....
Avatar
fordrs
 
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli

ViestiKirjoittaja kumppari » 09.12.2006 23:23

Ei perustu. 1050 ccm on viidellä runkolaakerilla ja yläpuolisella nokka-akselilla, jota pyörittää ketjun siasta hihna. On siis oma lukunsa.
Ei taida sopia ilman laippaa 133 askin jatkeeksi ?? Tiedäthän, että 133/850 koneet pyörivät vastapäivään, kun taas 127/600 koneet pyörivät myötäpäivään ?!!
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kumppari
 
Viestit: 1725
Liittynyt: 01.12.2004 01:34
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja fordrs » 09.12.2006 23:55

Joo... eli sen 1050 voi unohtaa... joo se oli tiedossa että 850/133 pyörii takaperin... vaikka on periaatteessa sama lohko kun 127:n 903cc.. Tää rupee kyllä näyttämään siltä et joutuu laittamaan sen 903 ja ahdinta kupeeseen... mä vähän alustavasti olin suunnitellu et siitä 1050 ois saattanu vaparinakin saada riittävästi tehoa. mutta kun se ei käy ni ei varmaan käy nää uno, regata yms. koneetkaan...
Avatar
fordrs
 
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli

ViestiKirjoittaja vvieri » 10.12.2006 10:30

Laipan nuokin vaatisivat. Mutta tappikoneestakin saa sopivan kokoisen ahtimen kera oivallisen kapistuksen.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19179
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja kumppari » 10.12.2006 14:15

Ja taitaapi tulla näissä laitteisa tehorajakin nopeasti vastaan jo pelkästään omaakin moottoria virittämällä.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kumppari
 
Viestit: 1725
Liittynyt: 01.12.2004 01:34
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja fordrs » 10.12.2006 16:06

kumppari kirjoitti:Ja taitaapi tulla näissä laitteisa tehorajakin nopeasti vastaan jo pelkästään omaakin moottoria virittämällä.



Ei kai nyt peltisarjalla ja filtterillä niiiin paljon tehoa saa.... ;)
Avatar
fordrs
 
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli

ViestiKirjoittaja kumppari » 10.12.2006 19:30

No ei, mutta 37 hv eteenpäin n. 50 hv saa jo kantta viilaamalla, vaihtamalla hyvän 2-k kaasuttimen tai 40 mm tuplan, jyrkemmän nokan ja tuon peltisarjan jne. jne...

Turbon kun vielä lyö tuohon kylkeen, niin auto kiipeää vaikka kuuhun :lol:.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kumppari
 
Viestit: 1725
Liittynyt: 01.12.2004 01:34
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja fordrs » 10.12.2006 21:37

Siinä on nyt jo 127:n kansi ja kaasari, vapaavirtaus-suodatin, peltisarja ja simons-pönttö... ja vielä emäntä valittelee kun ei pysy muun liikenteen mukana :) (tuo 133:nen on emännällä kesäautona) Pitää varmaan ensi kesäksi kokeilla sitä 903 lohkoa, jyrkempää nokkaa ja isompaa kaasaria.. vaikka tuolla tallin hyllyssä nököttää käyttämättömänä tuo garretin gt 25r:kin... ;) Ei muuten kellään sattus olemaan tuohon ko. vehkeeseen 2-kurkkusta kaasaria tai tuplan imusarjaa?? Vai käykö siihen vakio kanteen mikään 2-kurkkunen vai pitääkö ollu sitä varten tehty abarth kansi?? Kun ei ole älyttömästa tullu näiden fiattejen kanssa pelattua :oops: ...
Avatar
fordrs
 
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli

ViestiKirjoittaja kumppari » 11.12.2006 00:44

No eipä se noilla leluilla vielä lennä :wink:. Eikä tartte mitään erikoiskansia. Itselle on tulossa tuollainen
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img135914.jpg http://kuvablogi.com/nayta/prev/img135915.jpg

Se on 850 sport couben alkuperäinen 2-k kaasutin, mallia Holley/Weber DIC 30(olisi muuten pelkkä Weber, mutta kun on kotoisin Espanjassa valmistetusta lisenssi-sportista). Saatavuus suhteellisen heikko, mutta aina välillä noita on myynnissä, imukaula taas on vielä harvinaisempi. Tuossa on se hyvä, että se kuuluu juuri näihin koneisiin, Suuttimet on meinaa juurikin sopivat, kun taas tuossa seiskassani on 1100 ccm Ritmon 2-k Solex ja se ei ole muuta parantanut, kuin bensankulutusta.

Tarkistin tuossa juuri tehorajan ja se on 56, 4 hevosta, eli suhteellisen vähän, johtuen siitä, että 133 ei ole valmistettu kuin yhtä mallia (tai ei ole Suomessa tyyppikatsastettu kuin tätä yhtä mallia). Jotkut saattavat kyllä verrata tätä mallia kasipätkäänkin, sama tekniikka eri kuorissa, jolloin tehoraja on 62 hv.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kumppari
 
Viestit: 1725
Liittynyt: 01.12.2004 01:34
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja fordrs » 11.12.2006 01:10

Minkähänlainen pannu on 1000cc pandassa??
Avatar
fordrs
 
Viestit: 62
Liittynyt: 06.09.2005 18:23
Paikkakunta: mikkeli

ViestiKirjoittaja Wesulius » 11.12.2006 01:16

Siinähän on FIRE!
saman kuin uunoissa!
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4546
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

ViestiKirjoittaja fate » 11.12.2006 23:05

56,4 hevostako tehoraja 133:sessa ?

Kärsiikö tiedustella mistä tuon laskit ?

Minä olen ollut siinä uskossa että tehokkain 133 on se DH versio jossa on niin ikään levyt edessä ja 44 heppainen moottori. En usko että näitä on suomeen tuotu yhtään, mutta italkonin aikaisen suomalaisen korjaamomanuskan olen nähnyt. (käynee todisteena katsastajalle)

Sen mukaan saisi olla vaan 52,8 hp. Jos sen +20 prosentin mukaan mennään.

Kasipätkän verrokkina käyttäminen todennäköisesti ei onnistu jollei ole jotakin maahantuojan dokumenttia, ainakaan täällä meidän konttoreilla.
Katsurit eivät uskalla ottaa mitään vastuita, valitettavasti, kuten täälläkin foorumilla on useaan kertaan todettu.

Esim. kaverilta vaadittiin maahantuojan todistus siitä, että 128 3p ja 128 sedan vastaa alustaltaan toisiaan jotta saa käyttää 75 hepan teholappua.


Ainiin, tuli vaan mieleen että pandasta on myös olemassa ihan tuo 903cc versiokin, ja moottorit näyttäisi olevan yleensä fiatin valmistamia, ei seatin, joten kannattaa ottaa talteen.
fate
 
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 04:29
Paikkakunta: Iisalmi

ViestiKirjoittaja kumppari » 11.12.2006 23:54

Enpä sitä mistään laskenut, vaan netin syövereistä ilmaantui eteeni. Anteeksi väärä tieto.

Itse omistan kyseisen taulukkokirjan ja tunnen tapauksen, mutta kun tuota 133 special- mallia ei ole tyyppihyväksytty suomessa, niin luulen että ei käy verrokiksi :roll:
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
kumppari
 
Viestit: 1725
Liittynyt: 01.12.2004 01:34
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 12.12.2006 00:02

Taitaa olla minun virheellisiä laskutoimituksia tuo 56.4hp, joka on 850:n 100GBC lohkon tehot höystettynä 20%:lla. 133:n moottorivaihtoehdot toisaan taitavat olla 37 ja 44hp.
Kuva
Avatar
TfP-Motors
GFF
 
Viestit: 1441
Liittynyt: 22.02.2003 11:20
Paikkakunta: Suonenjoki

ViestiKirjoittaja fate » 12.12.2006 13:43

Minäpä luulen että voi käyttää vertailumoottorina.

Aken sivulta suoraan lainattua

"Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. "

Ja se tehdasmanuska on mielestäni se "luotettava selvitys"

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm
fate
 
Viestit: 112
Liittynyt: 15.02.2003 04:29
Paikkakunta: Iisalmi

Seuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä