pastakone kirjoitti:
Nii ja Akille sellainen homma et tää miun rojekti alko siun kommentista erään lehti esittelyn luettuani.
Mielistele en ketään mut kysyn vaan viisaammilta : 8)
Ville tulee tuohon vastaamaan perin juurin ja laittamaan linkit sivuille jossa kerrotaan nokkien asteista "Suomeksi"!!!!
Ja minun harrastaminen alkoi yhden herra Timo Lehtimäen näytöksistä Näin se homma etenee!
Pieni pähkinä purtavaksi! Olisiko uunopoikien projekti edennyt ilman murtsikan avaamaa latua asteelle 2200 cc t16 uno
Sieltä suunasta on muuten tullut pelkkää kehua ja....
Nokka-akselin mittaaminen ja ajoittaminen, yleistä
mittaamalla nokka-akselisi saat ajoitettua minkä tahansa nokan
imu = intake
pako = exhaust
ykk = yläkuolokohta
akk = alakuolokohta
degrees = asteet
HUOM! kaikien mittausten onnistumisen pohjana on ennen mittausten aloittamista oikein merkitty yläkuolokohdan eli ykk:n merkki
tarkista se esim lohkotasoon kiinnitetyn stopparin, astelevyn ja mittakellon avulla merkitsemällä ylös asteet esim 1,0mm ennen ja jälkeen ykk:n = siinä puolivälissä on tarkka ykk
kannattaisi jo lohko kasattuna tehdä kunnollinen kiinteä ykk:n merkki ennen kannen asennusta
kiinnitä mittaus alussa ja lopussa ykk:hon
tarkita ykk:n merkki myös uudelleen mittauksen jälkeen jos se ei ole kiinteä
tarkista myös että astelevy ei ole liikahtanut mittauksen aikana
(tarkistat siis ettei osoitin ole esim vahingossa siirtynyt/taipunut jos käsi on osunut siihen tai astelevy liikahtanut kampiakselin päässä mittauksen aikana)
hydraulinokkia ajoitettaessa tulisi saada hydroelementti lukittua ajoituksen ajaksi
esim
käytä mekaanista nostajaa jos se on mitoiltaan samanlainen (esim Opel CIH) tai lukitse esim hitsipisteellä vanha hydroelementti mittauksen ajaksi
tai kehitä muu tapa
tietenkin poistat lukitun/mekaanisen nostajan ennen käynnistystä jos nokka on hydraulisille välyksentasaimille eli hydroille tarkoitettu
mittausten aika pyöritä vain moottorin pyörimissuuntaan sillä muuten hihna/ketjuvälys hämää
yleensä nokka kannattaa mitata esim 0,1mm nostolla koska sillä tai lähellä sitä olevalla arvolla ilmoitetaan lähes kaikkien virotysnokka-akselivalmistajien nokkien asteluku
näitä asteita kutsutaan "advertised degrees" -asteiksi koska niillä asteiila nokkia kutsutaan/mainostetaan/ostetaan
(jos yrittää mitata asteita heti siitä kun venttiili liikahtaa tulee kaikista nokista, varsinkin mekaanisista, muka 300-400asteisia koska saattorampit varsinaiselle rampille hämäävät)
eli kun mittakello alkaa liikkua katsot koska venttiili on auennut 0,1mm noston verran ja asteluku ylös
sitten taas se asteluku ylös milloin on venttiili 0,1mm päässä menossa kiinni
-----
samalla mittaustavalla voit mitata asteet 1,0mm nostolla
tai
mitata lähinnä USA:ssa käytössä olevat asteet 0.050" nostolla (n 1,3mm nostolla)
nämä kuvaavat paremmin nokan kireyttä ja ramppeja ja antavat paremmin arvoja pakosarjan mitoitukseen jne
siis kokenut virittäjä valitsee nokkansa näiden eikä advertised asteiden mukaan jos arvot vain ovat saatavissa
(jos ei ole täytyy ne itse nokasta mitata)
ylensä 1,0mm nostolla/0.050" nostolla asteita on n 40-60 vähemmän kuin 0,1mm nostolla mitattuna
nämä 1,0mm tai 0.050" nostolla olevat asteet ilmoitetaan yleensä suluissa ns advertised degrees -asteiden lisäksi
jos nokassa on 0,1mm asteita vähän suhteessa 1,0 mm/0.050" asteisiin
esim nokka 1
300astetta @ 0,1mm, nosto 12,0mm (260astetta @ 1,0mm)
tämä nokka on uudenaikaisempi ja kireämpiramppinen
kuin äkkiä samanlaiselta näyttävä
esim nokka 2
jossa asteita on 300ast @ 0,1mm /nosto 12,0mm (240ast @ 1,0mm)
koska ns tehollisia asteita (eli 1,0mm/0.050" nostolla mitattuja asteita) on ensinmainitussa enemmän on se nokka myös vetoalueeltaan kireämpi näistä kahdesta
kireämpi ramppi tarkoittaa myös sitä että esimerkkinokka 1 vaatii jäykemmät venttiilinjouset kuin esimerkkinokka 2
-------
nokan keskilinja eli centerline on tarkin ajoitusarvo
tällöin ei tarvitse tietää tehtaan ajoitusarvoista välttämättä mitään:
mittaat centerlinet imusta ja paosta ja päättelet mihin suuntaan kääntää nokkaa ja kuinka paljon
nokan keskilinjan eli centerline voit laskea joko 0,1mm noston asteista tai 1,0mm noston asteista (jälkimmäinen on tarkempi)
keskilinja on tietenkin em arvojen puolivälissä
koska ykk tai akk mahtuu matkalle on laskeminen hieman mutkikkaampaa mutta laske puoliväli vaikka ihan astelevyltä
ts jos imu aukeaa 0,1mm verran 40 ast ennen ykk
ja sulkeutuu 0,1mm päähän 70 ast jälkeen akk
on
välillä 40 + 180 + 70 astetta = 290astetta
eli
nokka on 290 asteinen mitattuna 0,1mm nostolla
imun "puoliväli" = imun keskilinja = imun cebterline on tietenkin 290/2=145astetta kummastakin suunnasta
eli
lähestyttäessä noston alusta 40 astetta ykk:hon ja ykk:sta vielä 105 astetta lisää pyörimisuuntaan
eli
105ast jälkeen yläkuolokohdan
eli
imunokan centerline on esimerkissä 105 astetta suhteessa yläkuolokohtaan (=ykk:hon)
tämä arvo on yleensä tapana ilmoittaa nokan ajoituksesta
-----
ajoitus centerlineistä:
yleensä nokka laitetaan siten että imussa ja paossa on sama centerline jolloin nokka on "straight up"
esim imu 108, pako 108
tai sitten nokkaa aikaistetaan 2, 4 tai 6 astetta (aikaistaminen lisää vääntöä mutta laskee huipputehoa)
esim sama nokka 4 astetta aikaistettuna eli "4 degrees advanced":
imu 104, pako 112
nokkien välisen kulman saat laskemalla intake ja exhaust centerlinet yhteen ja jakamalla kahdella:
esim nokassa 104+112=216 216/2=108 on nokkien välinen kulma
nokkien völinen kulma ei tietenkään 1 nokkaisessa muutu nokkaa ajoitettaessa vaan se on siihen kiinteästi nokkatehtaalla koneistettu
jos nokkia on kaksi niitä voidaan siirtää toisistaan riippumatta
silloin vääntöä saa laittamalla centerlinet esim:
imu 110, pako 110
max tehoa saa laittamalla nokat esim:
imu 106, pako 106
tuplanokkaisissahan nokkia ajoitettaessa samalla muuttuu nokkien välinen kulma
se lasketaan samalla tavalla
esimerkin 2 nokkainen:
106+106=212 212/2=106 on nokkien välinen kulma jos ajoitettu intake canterline 106 ja exhaust centerline 106
HUOM! nokan centerline ei välttämättä ole sama kuin max noston kohta koska nokka voi olla epäsymmetrinen, varsinkin laahainvipumoottoreissa esim opel ohc 8v, ford ohc
-----
jotkut nokkavalmistajat antavat myös ajoitusarvon max nostosta = "max lift"
koska se on tavallaan helpompi/nopeampi mitata:
asteet ylös 0,1mm ennen ja jälkeen max noston ja siinä puolivälissä on max nosto
tarkista siis nokkakortista ennen ajoitusta onko ajoitusarvo "intake centerline" vai "intake max lift"
------
nokan ajoituksen mittaamisen selvittäminen nopeasti/lyhyesti on vaikea juttu mutta toivottavasti sait selvää
LÄHDE ON PROSRTEET JA USKALSIN TÄMÄN TÄNNE LAITTAA KOSKA ON NETTIIN AIKOINAAN MUUTENKIN LAITETTU.
Viimeksi muokannut eaton/holset power, 23.12.2006 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karkin kirjoitti:
Onko sulla muuten murtsikan nokkapyörän jarrusatulan pultit varmistettu liimalla vai langalla?
Mahtaakohan tässäkin olla taas jotain salailtavaa kun vastausta ei kuulu ja yksityiskohtaista kuvaa asiasta ei oo laitettu vielä esille - törketätä tuollainen tiedon panttaminen . Varmaan on nyt unohtunut koko varmistus ja paraikaa sitä lukkolankaa ollaan hämärässä tallissa laittamassa paikalleen
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-JTH kirjoitti:
Itse asiassa, tilastojen mukaan nuoret eivät ole se eniten tieliikenteessä kuolemantapauksia aiheuttava ikäryhmä, vaan 35-64-vuotiaat.
Loistavaa tilastojen tulkintaa,tuohon haarukkaan ei taida sopiakkaa ihan 90% ajokortillisista
90 vuotiaistakin kokee luonnollisen kuoleman huomattavasti isompi osa kuin 12 vuotiaista
-JTH kirjoitti:
Oikeita teinejä? Kuinka moni tällä foorumilla sitten on oikea teini, eli 13-19-vuotias? Itse en ainakaan kuulu tuohon ikäryhmään.
Tästä kai voidaankin vääntää seuraavaks.
Mä voin suurta syyllisyyttä tuntematta kutsua alta kolmekymppisiä teineiks
-JTH kirjoitti:
Firgesin Corsa veti ainakin yhden vedon 205 km/h loppunopeudella, mutta sekään ei tietenkään ole aivan 210 km/h. 8)
x1/9 T16 kirjoitti:No tuo sun linkkisi viruttaa sivun vituralleen! Pitäshän sun nuorena hemmona laarata näämä nettiasiat!
katsos kun jotkut nuoret VIELÄ viihtyy enemmän tallissa kuin commadöörellä.
eli ei paljon hajua noista bittinikkari hommista. kun joutuu ahertamaan harraste rollaa että pääsee kahden vuoden päästä ohi sun murtsikasta.
muistan kyllä sitten heiluttaa sivulasista siellä radalla kun olen ohitse ajamassa huom. radalla ei lentokentällä
TAVOITE ON AINA OLTAVA OLEMASSA VAIKKA SE EI HELPOIN OLEKKAAN, tai mahdollinen[/b]
karkin kirjoitti:
Aika hyvät käyrät ja puristussuhteet:roll:
Elkää nyt viittikö noista puristussuhteista jauhaa...hys,hys vaan
Wesuhan sano että yli 9 kanteilla ei synny mitään hyvää
Toivottavasti wesu ei lue tätä!!!
Willelle tuli jo yksi vakava varoitus täältä nyt kyllä vaan pakko panna karkinille 30 minuutin rangaistus Muijan viereen siitä
Koita kestää kuin teini
pastakone kirjoitti:
Nii ja Akille sellainen homma et tää miun rojekti alko siun kommentista erään lehti esittelyn luettuani.
Mielistele en ketään mut kysyn vaan viisaammilta : 8)
Ville tulee tuohon vastaamaan perin juurin ja laittamaan linkit sivuille jossa kerrotaan nokkien asteista "Suomeksi"!!!!
Ja minun harrastaminen alkoi yhden herra Timo Lehtimäen näytöksistä Näin se homma etenee!
Pieni pähkinä purtavaksi! Olisiko uunopoikien projekti edennyt ilman murtsikan avaamaa latua asteelle 2200 cc t16 uno
Sieltä suunasta on muuten tullut pelkkää kehua ja....
Niinmpä ei pojaat varmaan ois lähteny kokeilemaan jos kukaan ei ois aijemmin jotain vastaavaa rakentanu joten saisvat olla kiitollisia p..erkele .
- EI TAIDOLLA VAAN TUUURILLA !!! -
- Fiat 128 3P Berlinetta vm.-76
- Fiat 127 1050 Strada voisi vaik hukata
- Fiat Marea Weekend cool -00 1,6L kahdella nenällä :-)
karkin kirjoitti:
Loistavaa tilastojen tulkintaa,tuohon haarukkaan ei taida sopiakkaa ihan 90% ajokortillisista
90 vuotiaistakin kokee luonnollisen kuoleman huomattavasti isompi osa kuin 12 vuotiaista
Tulkinta sopi mielestäni loistavasti tämän keskustelun yleiseen henkeen.
Karkin kirjoitti:
Tästä kai voidaankin vääntää seuraavaks.
Mä voin suurta syyllisyyttä tuntematta kutsua alta kolmekymppisiä teineiks
Eikös se niin mene, että vanha koira ei uusia temppuja opi. Eli, kun tähän asti luulit teinien olevan jotain muuta kuin 13-19-vuotiaat, niin et suostu sisäistämään uutta tietoa kovin helposti.
Mä en kyllä sais nyt kommentoina kun Aki pisti mut banaania tarjoomaan muijalle,mut jos pikasesti vetäsis........
-JTH kirjoitti:Tulkinta sopi mielestäni loistavasti tämän keskustelun yleiseen henkeen.
Siinä olet oikeassa
-JTH kirjoitti:
Eikös se niin mene, että vanha koira ei uusia temppuja opi. Eli, kun tähän asti luulit teinien olevan jotain muuta kuin 13-19-vuotiaat, niin et suostu sisäistämään uutta tietoa kovin helposti.
Noooo,jotenkin on kyydissä pysytty
-JTH kirjoitti:
Juurikin sama. Mitäpä väliä käyrillä ja puristussuhteilla, pääasia että kulkee!
Ja kilvistä ei tosiaan tietoa. On tuo liikenteessäkin pyörinyt, en tiedä kuinka laillisesti.
Ei,vaan pääasia että piikittää
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Karkin kesti näemmä 12 minuuttia, se on teinille jo hyvin..
Jos siirrytään tehottomampiin ajoneuvoihin, niin seuraavassa on täysin hypoteettinen skenaario, eli auto, henkilöt ja paikka on täysin kuvitteellisia, ja tilanne tietenkin totuttuun tapaan lavastettu, eli niinkuin näissä sessioissa on täällä tapana.