Uno Turbo I.E moottorin ohjauksesta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kallemaurola
Viestit: 18
Liittynyt: 19.12.2002 21:41

Uno Turbo I.E moottorin ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja kallemaurola »

Tuli tuossa hommattua otsikon mukainen moottori apulaitteineen ja vaihteistoineen. Kunhan sen "johonkin" autoon saan lusikoitua, niin toki olisi tarkoitus kohotella paineita. Olettaisin, että ohjausjärjestelmässä on sytytyksen/suihkutuksen katkaisu mikäli ahtopaineet kohoavat yli tietyn arvon. Mikäli näin, niin miten tuota kannattaisi alkaa säätämään? Potikka? Ensimmäinen toimenpide ahtojen kasvattamiselle käsittääkseni olisi, että hukkaportin paineet otetaan coolerin jälkeen eikä ahtimen kyljestä. Siellähän paineet ovat pienemmät. Onko kenelläkään kokemusta paljonko tuo vaikuttaa ahtoihin? Muutoinkin vinkkejä tuon moottorin suhteen otan mielelläni vastaan.

Kalle

PS. Se "jokin" auto on 128... :shock:
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Näin alkuunsa, meinaatko saada leimattu kasin tie Unskin koneella? Painettahan saa nostettua bleederillä, eli siis hukkaportin kellolle menevää ilmaa päästetään pois letkusta-> kello avaa hukkiksen myöhemmin vasta isommalla paineella. Tuohan on oikeastaan yksinkertaisin tapa asia hoitaa. Olet siinä oikeassa että oikea paikka ottaa hukkaportin ohjaus on vasta coolerin jälkeen. Ahto- ja polttoainepaineita korottamalla tiestä pitäisi irrota 140 konia, sitten ottaa suuttimet stoppreihin ja 160:ssä tulee ahdin vastaan, näin on isot pojat puhuneet :lol: . Tietysti imupuolelta on ylimääräiset vastukset karsittu tuossa vaiheessa ja putkisto vaihdettu avarempaan. Itsellä tuosta ahdetusta yksnokkasesta ei ole kokemusta. Eli tuo 140 konia pitäisi olla kohtuu helposti sieltä kutitettavissa ulos. :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Polttoainepuolta kannattaa myös päivittää jottei pääse liian laihalle isoilla paineilla. Eli hieman painetta ylspäin, jolloin seos luonnollisesti rikastuu koko alueella (ei ole mitään suljetun silmukan säätöä). Sen jälkeen säädetään läppämittarin jousta hieman jäykemmälle, niin että keskialueelle paineennostolla saatu rikastus kumoutuu. Nyt ruisku toimii lähestulkoon samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että se pystyy tarjoamaan yläalueella lisää soppaa.

Ainoa haittapuoli tässä on että jäykentynyt läpän jousi lisää hieman imuvastusta, mutta tälle ei läppämittarissa mitään voi.

Näkyihän noita 128:a turbotekniikalla syystreffeilläkin, todella hienoja tapauksia. Leimakäytännöstä noissa en tiedä, HH varmaan voisi valottaa millaisia vertailumoottoreita on saatavissa mihinkin korimalliin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Se Bellisiman päälikannen kasi on ainakin vanhojen säädösten aikaisella turboluvalla joten se siitä...

Tehokkain Berlinahan on ollut Rally 67hp/1290cc koneella, Coupé ja 3P 75hp/1290cc, alustoissahan noissa on pikkasen eroa joten ilmeisesti noita "sportteja" ei voi käyttää "pappamallissa" verokkeina. :?

Eli siis maximissaan Berlinassa saisi olla tehoa 80,4hp ja Coupéssa 90hp.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eihän tuo '98 laki tuossa suhteessa muutosta tuonut - sitä ennen laskettiin turbolle 40% lisää tehoa perusmoottoriin ja IC:n kanssa 60%, nykyään penkitetään. Samat 'suurin teho + 20%' rajat oli tuolloinkin.

Eli motti pitää penkittää 80hv tehoiseksi, eli Turbo Unon koneen papereilla ei mene läpi, mutta periaatteella 'yksnokkainen kone ja siihen turbo', menee.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis siihen on oikeen sellainen moottorinvaihtolupa, eli tehot tuossa autossa ei ole rajoittava tekijä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
kallemaurola
Viestit: 18
Liittynyt: 19.12.2002 21:41

Viesti Kirjoittaja kallemaurola »

Joo tarkotus olis penkittää "oikeat" tehot katukäyttöä varten. Ja isommila tehoilla ollaan ehdottomasti suljetulla alueella... :lol: Tulin juuri tallilta ja purkaessani konetta löytyi siitä erikoinen ominaisuus. 2 sylinterin pakoaukko oli aivan tolkuttomassa karstassa. Samaisesta kohdasta oli pakosarja myös haljennut. Asiat liittynevät toisiinsa, mutta kumpi mahtaa olla syy ja kumpi seuraus? Sitä karstaa oli siis noin 3-4 millin kerros koko pakoaukon ympäriltä.

-Kalle-
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HH, voitko kertoa millainen lupa sille oli, minkä tehoinen kone ja mihin koppaan? :?:

Mulla rikkinäistä pakosarjaa lukuunottamatta sama juttu kun purkasin Ritmon 1500cc koneen. Joku tampio oli jättänyt jousilautasen kiilan venttiilijousen sisälle sillä seurauksella että oli ohjurin kumit vähän heikossa hapessa... 8)

Halkeamat ovat melko yleisiä Turbo Unon pakosarjoissa. Ratkaisuna rosterinen peltipakosarja? :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
kallemaurola
Viestit: 18
Liittynyt: 19.12.2002 21:41

Viesti Kirjoittaja kallemaurola »

Kansihan tuosta pitää jokatapauksessa tarkistaa joten eiköhän tuonkin syy selviä. Noita pakosarjojahan on hitsailtu, mutta onko jollakulla kokemusta kuinka ovat kestäneet. Niin ja jos jollakin lukijoista on ylimääräistä turbon pakosarjaa niin saapi tarjota minulle.
Se alkuperäinen kysymyksenihän koski ohjausjärjestelmää. Eli ohjausboxiin tulee paineanturilta johdot. Ilmeisesti tuo katkaisee bensan tulon tai sytytyksen tietyllä paineella. Tietäisikö kukaan millä paineella, ja mitenkä sitä kannattaisi modifioida.

-Kalle-
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eiköhän imusarjassa ole painekytkin joka katkaisee sytytyksen kun paine nousee liian suureksi, Cromassa tuo anturi katkaisee 1.2barssa, veikkaisin Unskissa sen olevan sama. Noistahan on nypitty vaan johdot irti, oikea tapa on vaihtaa anturi isommalla paineella katkaisevaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Tulee muuten komia lieska putkestä kun johto on kiinni ja lähtee pimeessä ohittaan... :D ja katalyytti tykkää... :roll:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Turbo Unon oma painekatkaisin (imusarjan oikeassa päädyssä) potkaisee sytkän poikki ~0.8bar:ssa. Tuon katkaisijan voi joko ottaa pois toiminnasta (en suosittele) tai vaihtaa tilalle vastaavan korkeammalla paineella toimivan yksilön.

Terveisin Saku
Vastaa Viestiin