Uno Turbo I.E moottorin ohjauksesta
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 19.12.2002 21:41
Uno Turbo I.E moottorin ohjauksesta
Tuli tuossa hommattua otsikon mukainen moottori apulaitteineen ja vaihteistoineen. Kunhan sen "johonkin" autoon saan lusikoitua, niin toki olisi tarkoitus kohotella paineita. Olettaisin, että ohjausjärjestelmässä on sytytyksen/suihkutuksen katkaisu mikäli ahtopaineet kohoavat yli tietyn arvon. Mikäli näin, niin miten tuota kannattaisi alkaa säätämään? Potikka? Ensimmäinen toimenpide ahtojen kasvattamiselle käsittääkseni olisi, että hukkaportin paineet otetaan coolerin jälkeen eikä ahtimen kyljestä. Siellähän paineet ovat pienemmät. Onko kenelläkään kokemusta paljonko tuo vaikuttaa ahtoihin? Muutoinkin vinkkejä tuon moottorin suhteen otan mielelläni vastaan.
Kalle
PS. Se "jokin" auto on 128...
Kalle
PS. Se "jokin" auto on 128...
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Näin alkuunsa, meinaatko saada leimattu kasin tie Unskin koneella? Painettahan saa nostettua bleederillä, eli siis hukkaportin kellolle menevää ilmaa päästetään pois letkusta-> kello avaa hukkiksen myöhemmin vasta isommalla paineella. Tuohan on oikeastaan yksinkertaisin tapa asia hoitaa. Olet siinä oikeassa että oikea paikka ottaa hukkaportin ohjaus on vasta coolerin jälkeen. Ahto- ja polttoainepaineita korottamalla tiestä pitäisi irrota 140 konia, sitten ottaa suuttimet stoppreihin ja 160:ssä tulee ahdin vastaan, näin on isot pojat puhuneet . Tietysti imupuolelta on ylimääräiset vastukset karsittu tuossa vaiheessa ja putkisto vaihdettu avarempaan. Itsellä tuosta ahdetusta yksnokkasesta ei ole kokemusta. Eli tuo 140 konia pitäisi olla kohtuu helposti sieltä kutitettavissa ulos.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Polttoainepuolta kannattaa myös päivittää jottei pääse liian laihalle isoilla paineilla. Eli hieman painetta ylspäin, jolloin seos luonnollisesti rikastuu koko alueella (ei ole mitään suljetun silmukan säätöä). Sen jälkeen säädetään läppämittarin jousta hieman jäykemmälle, niin että keskialueelle paineennostolla saatu rikastus kumoutuu. Nyt ruisku toimii lähestulkoon samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että se pystyy tarjoamaan yläalueella lisää soppaa.
Ainoa haittapuoli tässä on että jäykentynyt läpän jousi lisää hieman imuvastusta, mutta tälle ei läppämittarissa mitään voi.
Näkyihän noita 128:a turbotekniikalla syystreffeilläkin, todella hienoja tapauksia. Leimakäytännöstä noissa en tiedä, HH varmaan voisi valottaa millaisia vertailumoottoreita on saatavissa mihinkin korimalliin?
Ainoa haittapuoli tässä on että jäykentynyt läpän jousi lisää hieman imuvastusta, mutta tälle ei läppämittarissa mitään voi.
Näkyihän noita 128:a turbotekniikalla syystreffeilläkin, todella hienoja tapauksia. Leimakäytännöstä noissa en tiedä, HH varmaan voisi valottaa millaisia vertailumoottoreita on saatavissa mihinkin korimalliin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Se Bellisiman päälikannen kasi on ainakin vanhojen säädösten aikaisella turboluvalla joten se siitä...
Tehokkain Berlinahan on ollut Rally 67hp/1290cc koneella, Coupé ja 3P 75hp/1290cc, alustoissahan noissa on pikkasen eroa joten ilmeisesti noita "sportteja" ei voi käyttää "pappamallissa" verokkeina.
Eli siis maximissaan Berlinassa saisi olla tehoa 80,4hp ja Coupéssa 90hp.
Tehokkain Berlinahan on ollut Rally 67hp/1290cc koneella, Coupé ja 3P 75hp/1290cc, alustoissahan noissa on pikkasen eroa joten ilmeisesti noita "sportteja" ei voi käyttää "pappamallissa" verokkeina.
Eli siis maximissaan Berlinassa saisi olla tehoa 80,4hp ja Coupéssa 90hp.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Eihän tuo '98 laki tuossa suhteessa muutosta tuonut - sitä ennen laskettiin turbolle 40% lisää tehoa perusmoottoriin ja IC:n kanssa 60%, nykyään penkitetään. Samat 'suurin teho + 20%' rajat oli tuolloinkin.
Eli motti pitää penkittää 80hv tehoiseksi, eli Turbo Unon koneen papereilla ei mene läpi, mutta periaatteella 'yksnokkainen kone ja siihen turbo', menee.
Eli motti pitää penkittää 80hv tehoiseksi, eli Turbo Unon koneen papereilla ei mene läpi, mutta periaatteella 'yksnokkainen kone ja siihen turbo', menee.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 19.12.2002 21:41
Joo tarkotus olis penkittää "oikeat" tehot katukäyttöä varten. Ja isommila tehoilla ollaan ehdottomasti suljetulla alueella... Tulin juuri tallilta ja purkaessani konetta löytyi siitä erikoinen ominaisuus. 2 sylinterin pakoaukko oli aivan tolkuttomassa karstassa. Samaisesta kohdasta oli pakosarja myös haljennut. Asiat liittynevät toisiinsa, mutta kumpi mahtaa olla syy ja kumpi seuraus? Sitä karstaa oli siis noin 3-4 millin kerros koko pakoaukon ympäriltä.
-Kalle-
-Kalle-
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
HH, voitko kertoa millainen lupa sille oli, minkä tehoinen kone ja mihin koppaan?
Mulla rikkinäistä pakosarjaa lukuunottamatta sama juttu kun purkasin Ritmon 1500cc koneen. Joku tampio oli jättänyt jousilautasen kiilan venttiilijousen sisälle sillä seurauksella että oli ohjurin kumit vähän heikossa hapessa... 8)
Halkeamat ovat melko yleisiä Turbo Unon pakosarjoissa. Ratkaisuna rosterinen peltipakosarja?
Mulla rikkinäistä pakosarjaa lukuunottamatta sama juttu kun purkasin Ritmon 1500cc koneen. Joku tampio oli jättänyt jousilautasen kiilan venttiilijousen sisälle sillä seurauksella että oli ohjurin kumit vähän heikossa hapessa... 8)
Halkeamat ovat melko yleisiä Turbo Unon pakosarjoissa. Ratkaisuna rosterinen peltipakosarja?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 19.12.2002 21:41
Kansihan tuosta pitää jokatapauksessa tarkistaa joten eiköhän tuonkin syy selviä. Noita pakosarjojahan on hitsailtu, mutta onko jollakulla kokemusta kuinka ovat kestäneet. Niin ja jos jollakin lukijoista on ylimääräistä turbon pakosarjaa niin saapi tarjota minulle.
Se alkuperäinen kysymyksenihän koski ohjausjärjestelmää. Eli ohjausboxiin tulee paineanturilta johdot. Ilmeisesti tuo katkaisee bensan tulon tai sytytyksen tietyllä paineella. Tietäisikö kukaan millä paineella, ja mitenkä sitä kannattaisi modifioida.
-Kalle-
Se alkuperäinen kysymyksenihän koski ohjausjärjestelmää. Eli ohjausboxiin tulee paineanturilta johdot. Ilmeisesti tuo katkaisee bensan tulon tai sytytyksen tietyllä paineella. Tietäisikö kukaan millä paineella, ja mitenkä sitä kannattaisi modifioida.
-Kalle-
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Eiköhän imusarjassa ole painekytkin joka katkaisee sytytyksen kun paine nousee liian suureksi, Cromassa tuo anturi katkaisee 1.2barssa, veikkaisin Unskissa sen olevan sama. Noistahan on nypitty vaan johdot irti, oikea tapa on vaihtaa anturi isommalla paineella katkaisevaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti: