punton sähköinen ohjaustehostin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

punton sähköinen ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja matti.v »

tahtoo ohjausta kevyemmäksi.. :?
käsittääkseni uudehkoista puntoista ainakin löytyy sähköinen ohjaustehosti rattipilarista..

mulla olis nyt ajatuksena tollainen laittaa tohon kilpuri unoon.. :roll:


pikkaisen tietoja moisesta tarviisin:
-paljonko tollainen mahdollisesti vie virtaa?
-tuo ei kait muuta ohjausvälitystä millään tavalla, keventää vain?
-kytkentä,tarviiko releitä vai saako virta olla jatkuvasti ajon aikana?
-missä fiateissa tommosia on?

tarkoitus olisi ostaa tollainen jostakin takuupurkaamosta tjs..

ensin ajattelin laittaa tommoisen detran tehostetun tangon ja pumpun, ostinkin jo moiset..mutta ei sovi toi pumppu paikoilleen, ja tankokin on liki 10cm unon omaa tankoa leveämpi ilman sisäpäitä mitattuna.. :cry:
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Visteri
Viestit: 140
Liittynyt: 02.08.2003 02:01

Viesti Kirjoittaja Visteri »

Virran kulutuksesta ei itsellä muuta käsitystä ole, mutta stilossa sillä on 70A sulake. Taitaa se reippaammin sähköä tarvia.

Taitaa 2 koppasista puntoista ja stiloista noita ainakin löytyä.

Omasta mielestä toi sähkönen tehostin olis saanu jäädä keksimättä. Sen verran tehokkaasti hävittää ohjaustunnon.
Eikös G astrassa ole hydraulinen ohjaustehostin. Pumppua vaan käytetään sähkömoottorilla. Niin ainakin kaverin autosta olin katsovinani. Tolla systeemillä ainakin ohjaustunto on paljon parempi.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Tämä aihe todellakin kiinnostaa, kun vihdoin sain tuon projektin liikkeelle. Ohjaus on melkoisen tahmea, kun kierroksia laidasta laitaan on kaksi kierrosta ja vartti.

Pelkkä tehostin ei taida riittää, kun pitäisi vähän sitä ohjauselektroniikkaa ympää sekaan (ainakin nopeustieto menee tehostimelle normaalisti).

Mekaaninen kiinnitys mm. boorien yhteensopivuus kiinnostaa melkoisesti. Virrankulutus on jonkinmoista, jos katsoo tehostimelle tulevia johtimien paksuuksia. tosin kulutus on vain rattia käännettäessä. Ohjausvälitys pysyy edelleen siellä hammastangon ja matopyörän määräämän suhteen mukaan. Tehostin vain tehostaa (ja muuttaa ohjaustuntumaa tehostimia melkoisesti). Ruttutukusta noita tehostimia on joskus löytynyt.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Omassa puntossa toi moottori on siinä rattiputkessa kiinni ja nyrkin kokoinen mötikkä. Putken vasemmalla puolella kojelaudan sisällä.
Se nopeus tieto puottaa sen tehokkaamman asennon pois päältä 60-70 km/h paikkeilla.
Pitäis hankkia tämän uudemman mallin korjausopas niin vois tutkia tuota ohjaus puolta....
Ohjaustuntuman kyllä hävittää, mutta kun kaverin autolla liikkeellä niin tuntuupa punton ohjaus hyvältä...kaverin auto Mazda Forte 2.0-24V vm-95 verrattuna... :)
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Viesti Kirjoittaja matti.v »

RHB5 kirjoitti: Pelkkä tehostin ei taida riittää, kun pitäisi vähän sitä ohjauselektroniikkaa ympää sekaan (ainakin nopeustieto menee tehostimelle normaalisti).

Mekaaninen kiinnitys mm. boorien yhteensopivuus kiinnostaa melkoisesti. Virrankulutus on jonkinmoista, jos katsoo tehostimelle tulevia johtimien paksuuksia. tosin kulutus on vain rattia käännettäessä. Ohjausvälitys pysyy edelleen siellä hammastangon ja matopyörän määräämän suhteen mukaan. Tehostin vain tehostaa (ja muuttaa ohjaustuntumaa tehostimia melkoisesti). Ruttutukusta noita tehostimia on joskus löytynyt.
onneksi mun ei hirveästi tota spoorihommaa tarte kilpurissa miettiä.. :wink: tossa pystyy vähän säveltää itekin noita osia.. :roll:

täytyy tota virran tarvetta tutkia tarkemmin kun seuraavan kerran tollainen punto huoltoon tulee.. :? sehän selviää kun pistää virtapihdin tehostimen piuhan ympäri niin käännellessä näkee paljonko amppeereita vie.. :roll:

tuo ohjauselektroniikan kytkentä sen sijaan kiinnostaisi, :? jos jossakin on kytkentä kaavaa tjs tollaiseen niin saa vihjata.. :wink:
Viimeksi muokannut matti.v, 19.07.2006 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Jankos
Viestit: 334
Liittynyt: 31.03.2005 10:30
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ainakin eräässä toisessa merkissä sinne sähköseen tehostimeen menee suoraan nopeuspulssi, mikä taas riippuu merkistä että paljonko se on kilometrillä.

Eli tuohon kun tekee sopivan värähtelypiirin niin sitä tehostusta saa säädettyä sillä suoraan.
Tomba
Viestit: 1
Liittynyt: 23.07.2006 10:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Joo kyllä se tosiaan virtaa ahmii jonkun verran. Ainakin ykköskoppaisissa Puntoissa joihin on lisävarusteena tilattu tehostin, on tehokkaampi laturikin kuin tehostamattomissa malleissa.
Punto s 55... <3
Avatar
matti.v
Viestit: 1033
Liittynyt: 29.08.2004 20:09
Paikkakunta: otanmäki / kajaani

Re: punton sähköinen ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja matti.v »

Katoppas vaan.. reilu 10v sitten ollut samanlaiset ajatukset ja kyselyt.
Nyt pitäs saada toimimaan ohjaus 01 8v 3d puntossa johon vaihdettu tekniikka muustamerkistä.
Onko kellään kokemusta tuollaisen tehostajan kytkennästä,tai kytkentäkaaviota moisesta?
Linkkiä vois laittaa tänne näytille tai matti.v(at)offipalsta.com
Autossa siis punton omat sähköt ja tehostin ja siihen lisään tuon toisen piuhat ja ohjaimet jotka hyvin yksinkertaiset.. mut epäilen ettei tuo ohjaus lähe suoraan pelaa.. turvatyynyt yms turvalaitteet poistan myös..
http://photobucket.com/albums/d179/sprintti123/
Vastaa Viestiin