Punton -00 kytkin ravistaa
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01.07.2006 15:21
- Paikkakunta: Kaarina
Punton -00 kytkin ravistaa
Onko jollain kokemusta moisesta? Vaimolla on Punto 1.2 60 vm. -00 vain aj. 47 tkm ja kytkin kuulemma ravistaa silloin tällöin. Itsekin olen sitä kokeillut ja se toisinaan ravistaa ja toisinaan ei ollenkaan.
Mistä oireilee ja pitääkö tehdä täydellinen kytkinremontti?
Onko vauhtipyörä yleensä kunnossa vai pitäisikö sekin samalla koneistaa?
Mitähän moinen lysti mahtaisi kustantaa?
Mistä oireilee ja pitääkö tehdä täydellinen kytkinremontti?
Onko vauhtipyörä yleensä kunnossa vai pitäisikö sekin samalla koneistaa?
Mitähän moinen lysti mahtaisi kustantaa?
Mä en kyllä vielä hirveästi hosuisi ton kanssa, sillä vaimon puntossa ollu sama ongelma siitä asti kun se hankittiin, eli tähänmennessä noin 120th.
Meillä se tekee sitä silloin tällöin, ei edes päivittein, eikä välttämättä viikottain. Tosin jos se ilmenee jatkuvasti niin sitten.
P.S. Puntollamme on nyt muuten ajettu kaikenkaikkiaan 220th, ja samalla kytkimellä edelleen.
Meillä se tekee sitä silloin tällöin, ei edes päivittein, eikä välttämättä viikottain. Tosin jos se ilmenee jatkuvasti niin sitten.
P.S. Puntollamme on nyt muuten ajettu kaikenkaikkiaan 220th, ja samalla kytkimellä edelleen.
Panda 60 -05
Fiorino Kombi -09
Fiorino Kombi -09
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01.07.2006 15:21
- Paikkakunta: Kaarina
Kiitos tiedosta!
Vaimoni on tosin sitä mieltä, että se pitää korjata, koska "on niin noloa, kun ihmiset parkkipaikalla luulevat, ettei hän osaa ajaa!"
Nyt herääkin kysymys, että onko kytkimen satunnainen ravistelu tämän vuotisen Punton tyyppivika eli olisiko kytkinremontin jälkeen mahdollista, että sama ilmiö uusiutuisi ja tulisi jonkin ajan kuluttua takaisin?
Vaimoni on tosin sitä mieltä, että se pitää korjata, koska "on niin noloa, kun ihmiset parkkipaikalla luulevat, ettei hän osaa ajaa!"
Nyt herääkin kysymys, että onko kytkimen satunnainen ravistelu tämän vuotisen Punton tyyppivika eli olisiko kytkinremontin jälkeen mahdollista, että sama ilmiö uusiutuisi ja tulisi jonkin ajan kuluttua takaisin?
Meillä oli aikaisemmin tismalleen samanlainen Punto. Kun auto oli vaimon käytössä ja satunnaisesti ajoin sillä, huomasin kytkimen ravistavan, varsinkin kylmällä ja kostealla kelillä.
Viimeisen vuoden auto oli lähes ainoastaan minun käytössäni. Ravistamisesta ei tietoakaan. Ehkä ajotyyli jotenkin vaikuttaa, omani on hieman "reippaampi" kuin vaimon. Puntolla oli ajettu 55 tkm kun siitä luovuimme, tuolloin kytkin toimi aivan normaalisti.
Viimeisen vuoden auto oli lähes ainoastaan minun käytössäni. Ravistamisesta ei tietoakaan. Ehkä ajotyyli jotenkin vaikuttaa, omani on hieman "reippaampi" kuin vaimon. Puntolla oli ajettu 55 tkm kun siitä luovuimme, tuolloin kytkin toimi aivan normaalisti.
Kaverin -04 Puntossa esiintyi tuota vaivaa lähinnä kosteaan vuodenaikaan ja vain, kun auto oli seissyt useita tunteja. Ajoon lähdön jälkeen vaiva poistui muutaman vaihtamiskerran jälkeen. Syytä ei liene sen kummemmin tutkittu.
Meidän -04 Puntossa tuota ei ole havaittu, vaikka auto on pääosin ulkona kesät talvet.
Meidän -04 Puntossa tuota ei ole havaittu, vaikka auto on pääosin ulkona kesät talvet.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01.07.2006 15:21
- Paikkakunta: Kaarina
Kiitoksia hyvistä kommenteista.
Soitin Turussa Moisiossa korjaamoa pitävälle J. Niemelle p. 0400-726813(korjaa tietääkseni vain Fiat'teja, siksi voin pitää häntä jopa alan "asiantuntijana").
Hän kertoi, että Punton kytkin on periaatteessa sama kytkin kuin oli Unossa. Tämän vuotisessa (-00) on alitehoinen kytkin, pintaa vain 2 mm ja että kytkin on todennäköisesti loppu, siksi satunainen ravistelu.
Hänen mukaansa uudemmissä kytkin on päivitetty, ja siinä on pintaa 5 mm ja siksi se on kestävämpi.
Hän sanoi myös, että on mahdollista mutta epätodennäköistä, että kytkimen pinnalle olisi päässyt öljyä, hänen urallaan on tullut vastaan vain yksi auto, jossa on näin ollut.
Mikäli hän on oikeassa (ja miksei olisi), niin Puntomme kytkimen alkuperäinen 2 mm kulutuspinta on kulunut loppuun ja olisi järkevää tehdä kytkinremontti.
Hinnaksi hän määritteli töineen ja osineen ( täydellinen kytkinpaketti) 400 euroa, mikä on mielestäni vielä kohtuuhintainen (delta-auto 500-600 euroa). Samalla kysyin jakohihnan vaihto -> työ + hihna + kiristyslaakeri 100 euroa (jos vesipumppu on ehjä eli ei vuoda, jolloin sekin pitää vaihtaa).
Tällaisia väliaikatietoja tähän väliin!
Soitin Turussa Moisiossa korjaamoa pitävälle J. Niemelle p. 0400-726813(korjaa tietääkseni vain Fiat'teja, siksi voin pitää häntä jopa alan "asiantuntijana").
Hän kertoi, että Punton kytkin on periaatteessa sama kytkin kuin oli Unossa. Tämän vuotisessa (-00) on alitehoinen kytkin, pintaa vain 2 mm ja että kytkin on todennäköisesti loppu, siksi satunainen ravistelu.
Hänen mukaansa uudemmissä kytkin on päivitetty, ja siinä on pintaa 5 mm ja siksi se on kestävämpi.
Hän sanoi myös, että on mahdollista mutta epätodennäköistä, että kytkimen pinnalle olisi päässyt öljyä, hänen urallaan on tullut vastaan vain yksi auto, jossa on näin ollut.
Mikäli hän on oikeassa (ja miksei olisi), niin Puntomme kytkimen alkuperäinen 2 mm kulutuspinta on kulunut loppuun ja olisi järkevää tehdä kytkinremontti.
Hinnaksi hän määritteli töineen ja osineen ( täydellinen kytkinpaketti) 400 euroa, mikä on mielestäni vielä kohtuuhintainen (delta-auto 500-600 euroa). Samalla kysyin jakohihnan vaihto -> työ + hihna + kiristyslaakeri 100 euroa (jos vesipumppu on ehjä eli ei vuoda, jolloin sekin pitää vaihtaa).
Tällaisia väliaikatietoja tähän väliin!
Ja ku vaihtaa kytkinpaketin niin suosittelen vaihtamaan samalla vetoakselien stefat.!
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01.07.2006 15:21
- Paikkakunta: Kaarina
No niin.
Kytkinpaketti vaihdettu ja auto on kuin uusi (nyt mittarissa 49 tkm). Painelaakeri oli sorvannut paineasetelman "lehdykkäjousia" ja kytkinlevyssä oli melkein niitit jo pinnassa. Samalla verstaalla oli 9 tkm enemmän ajettu Punto, jossa kytkin oli jo totaalisen rikki.
Nyt uudessa paketissa on järeämpi painelaakeri ja muutenkin järeämmät osat (ovat ilmeisesti uudempaan versioon päivitetty). Samalla vaihdettiin jakohihna.
On ilmeisesti tyyppivika tämän ikäisillä Puntoilla, että kytkin on loppu jo 50 tkm:n kohdalla.
Nyt kun olen omin silmin nähnyt, SUOSITTELEN KYTKINREMONTTIA, jos kytkin oireilee. Jos sitä ei ajoissa tee, niin vauhtipyörän joutuu sorvaamaan tai kytkin hajotessaan rikkoo laatikon seinämää (sitten lysti vasta maksaakin).
Kytkinpaketti vaihdettu ja auto on kuin uusi (nyt mittarissa 49 tkm). Painelaakeri oli sorvannut paineasetelman "lehdykkäjousia" ja kytkinlevyssä oli melkein niitit jo pinnassa. Samalla verstaalla oli 9 tkm enemmän ajettu Punto, jossa kytkin oli jo totaalisen rikki.
Nyt uudessa paketissa on järeämpi painelaakeri ja muutenkin järeämmät osat (ovat ilmeisesti uudempaan versioon päivitetty). Samalla vaihdettiin jakohihna.
On ilmeisesti tyyppivika tämän ikäisillä Puntoilla, että kytkin on loppu jo 50 tkm:n kohdalla.
Nyt kun olen omin silmin nähnyt, SUOSITTELEN KYTKINREMONTTIA, jos kytkin oireilee. Jos sitä ei ajoissa tee, niin vauhtipyörän joutuu sorvaamaan tai kytkin hajotessaan rikkoo laatikon seinämää (sitten lysti vasta maksaakin).
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 01.07.2006 15:21
- Paikkakunta: Kaarina
Kyllähän se painelaakerikin siinä rasittuu, jos kytkintä jatkuvasti luistatellaan. Voi olla vielä aika kuumat paikatkin. Joskus oli sukulaismiehen pajalla uudehko 523i bemari, jarrupalojen vaihdossa. Laitteessa oli takuu voimassa, mutta maahantuoja ei suostunut enää kolmatta (tai neljättä) kertaa paloja vaihtamaan takuuna jotain 60tkm ajettuun autoon, jonka jarruista ei löydy mitään vikaa (eivät kanna tms.) Omistaja oli joku vanhempi patu. Varmaan käytti jarrupoljinta lepuutuspolkimena, tai sitten nopeuden säätöön, oli muistaakseni automaattilaatikolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Minulla kesti 135tkm.
Lopulta katkes ne jouset. Levt ei ollut kulunut juuri nimeksikkään.
Uusi painelaakeri oli erillainen, saa nähdä miten kestää nyt.
Lopulta katkes ne jouset. Levt ei ollut kulunut juuri nimeksikkään.
Uusi painelaakeri oli erillainen, saa nähdä miten kestää nyt.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Punton -00 kytkin ravistaa
-01 Puntossa ravistanut aika miehekkäästi aina pakkasilla ja joskus lämpimilläkin. Ostosta lähtien eli noin 10tkm näin menny, taitaa enempi vähempi olla ominaisuus tai ylipäätään heikosti suunniteltu kytkin. Kestää jos kestää.
Tekniseltä kestävyydeltä muuten positiivinen yllätys noin muuten tähän mennessä. Epämääräiset pienet sähköviat vaivaa, mutta ei mitään vakavaa. Ei oo tien päälle manatulla Fiatilla toistaseksi jäänyt. (Manatulla meinaan siis, että äärimmäisen paljon negatiivista juttua kuullut ennen kuin budjetin puitteissa itselleni hommasin.) Ladaan vaihto vaan polttelee itsellä kun ladaharrastaja olen.
Vaikka ikävästi offiksi meneekin jo niin täytyy sanoa, että totaalinen yllätys itselle, että ei minkäänlaisia käynnistysongelmia edes -29 asteen pakkasella ilman tolppaikkaa. Käynti on todella karskin kuuloista jäisellä koneella, mutta käy tasaisesti ja ei vaadi sahausta.
Ps. Vastailin tähän koska tämä tulee ensimmäisenä googlesta kun punton kytkinjuttuja etsii.
Tekniseltä kestävyydeltä muuten positiivinen yllätys noin muuten tähän mennessä. Epämääräiset pienet sähköviat vaivaa, mutta ei mitään vakavaa. Ei oo tien päälle manatulla Fiatilla toistaseksi jäänyt. (Manatulla meinaan siis, että äärimmäisen paljon negatiivista juttua kuullut ennen kuin budjetin puitteissa itselleni hommasin.) Ladaan vaihto vaan polttelee itsellä kun ladaharrastaja olen.
Vaikka ikävästi offiksi meneekin jo niin täytyy sanoa, että totaalinen yllätys itselle, että ei minkäänlaisia käynnistysongelmia edes -29 asteen pakkasella ilman tolppaikkaa. Käynti on todella karskin kuuloista jäisellä koneella, mutta käy tasaisesti ja ei vaadi sahausta.
Ps. Vastailin tähän koska tämä tulee ensimmäisenä googlesta kun punton kytkinjuttuja etsii.
Re: Punton -00 kytkin ravistaa
-00 1.2 ajettu 108k ravistaa mulla myös silloin tällöin. Pitää osaa nostaa oikein ja luistattaa niin ei ala kaara leikkii kenguruu. Ollut äidillä kauppakassina ja nyt mulla käyttöautona. Varmaan mutsi kytkimen on pilannut pelokkaalla ajotyylillään. Mutta muuten pelittää hyvin ja leima tullut aina. Huoltokirjakin täydellinen. Onhan puntsulla mukava ajella pitkääkin matkaa, halpoja kilsoja mittariin enkä siksi oo raaskinu luopua kun on nii hyvässä kunnossa ikäisekseen.