ÖLJYT; moottori/perä/laatikko
Löysin sitten vahingossa Mobilistin missä oli noista vaihteisto-, perä- ja ohjaustehostinöljyistä juttua: Mobilisti 6/2001 ja edellisessä lehdessä oli moottoriöljyistä mutten ole sitä tod. näk. ostanut kun ei ole kestotilaus.
Lainaus => "Markkinoilla on tiettävästi vain kaksi öljylaatua, joiden kitkakerroin on optimoitu synkronirenkaille; BG Syncroshift ja Red Line MTL joita ei tavallisessa autotarvikeliikkeessäkään tapaa."
Lainaus => "Markkinoilla on tiettävästi vain kaksi öljylaatua, joiden kitkakerroin on optimoitu synkronirenkaille; BG Syncroshift ja Red Line MTL joita ei tavallisessa autotarvikeliikkeessäkään tapaa."
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Peräöljyä.
Tässä markkinapropagandaa. Lähde: http://www.castrol.com.au/index_flash.h ... jsp~center
--
"Full synthetic rear axle fluid incorporating Castrol's most advanced transmission fluid technology. Engineered to provide protection at the extremes of high and low operating temperatures, it is our prime recommendation for rear axles used in competition, severe duty and long drain applications. Suitable for both limited and non-limited slip rear axles."
SAE 75W/140, API GL6.
--
Acrobat dokkari tässä; http://www.castrol.com.au/products/pdf/ ... -XA%20.pdf
Jonkinverran noita öljyjä tossa vertailin, ja ei nyt ihan kaikilta valmistajilta löydy 75W-140 öljyä. Tuo '75W' tekee siitä notkeata kylmällä, ja loput '140' auttaa sitä kestämään kovia lämpöjä aikaansaavaa rääkkäystä.
Paljon yleisempää on törmätä 80W-140 öljyyn (tai jopa 85W-140).
---
Moottoriöjyt.
Muutama postaus taakseppäin todettiin 0W-40 öljyn olevan riittämätöntä kovin viilatulle vaparikoneelle. Öljy ei kestä kovia lämpöjä ja menee liruksi.
Ehdotettu Valvolinen Racing 20W-50 mineraali (?) otetaan korvan taakse yhtenä kesävoiteluvaihtoehtona. (10W-60 synteettinen kyllä kuullostaa paremmalta.)
Mutta entäs talvella? Miten olisi 95hv/litra viilatulle vaparikoneelle talveksi tavallista hyvälaatusta 5W-50 synteettistä? 10W-jotakin jo lienee selvästi liian paksua talveksi, epäilisin että öljyn tulee vähintään alkaa 5W etuliitteellä (täällä Etelä-Suomessa.)
Tässä markkinapropagandaa. Lähde: http://www.castrol.com.au/index_flash.h ... jsp~center
--
"Full synthetic rear axle fluid incorporating Castrol's most advanced transmission fluid technology. Engineered to provide protection at the extremes of high and low operating temperatures, it is our prime recommendation for rear axles used in competition, severe duty and long drain applications. Suitable for both limited and non-limited slip rear axles."
SAE 75W/140, API GL6.
--
Acrobat dokkari tässä; http://www.castrol.com.au/products/pdf/ ... -XA%20.pdf
Jonkinverran noita öljyjä tossa vertailin, ja ei nyt ihan kaikilta valmistajilta löydy 75W-140 öljyä. Tuo '75W' tekee siitä notkeata kylmällä, ja loput '140' auttaa sitä kestämään kovia lämpöjä aikaansaavaa rääkkäystä.
Paljon yleisempää on törmätä 80W-140 öljyyn (tai jopa 85W-140).
---
Moottoriöjyt.
Muutama postaus taakseppäin todettiin 0W-40 öljyn olevan riittämätöntä kovin viilatulle vaparikoneelle. Öljy ei kestä kovia lämpöjä ja menee liruksi.
Ehdotettu Valvolinen Racing 20W-50 mineraali (?) otetaan korvan taakse yhtenä kesävoiteluvaihtoehtona. (10W-60 synteettinen kyllä kuullostaa paremmalta.)
Mutta entäs talvella? Miten olisi 95hv/litra viilatulle vaparikoneelle talveksi tavallista hyvälaatusta 5W-50 synteettistä? 10W-jotakin jo lienee selvästi liian paksua talveksi, epäilisin että öljyn tulee vähintään alkaa 5W etuliitteellä (täällä Etelä-Suomessa.)
Noista 5w-50 öljyistä kannattaa kyllä pysyä kaukana jos ei ole esteripohjaista. Niissä tuo laaja-alainen viskositeetti on saavutettu sikamaisella määrällä sakeuttimia jotka taas ei kestä kuumaa - eli ihan myyntimiesten puheita noiden "mahtavat" kuumakesto-ominaisuudet. Synteettisellä öljyllä on luontainen moniasteominaisuus joten 10w synteettinen ei mielestäni ole liian jäykkää varsinkaan Etelä-Suomen pakkasiin - tuota Castrollia monet ovat käyttäneetkin talvella Graleissa ja tie Unskeissa. Mutta jos välttämättä 5w :tä haluat niin sitten kannattaa valita vaikka perinteisiä 5w-40 litkuja - tai jos haluaa oikeen kunnolla panostaa niin Motulin 300V 5w-40:nä, tuota saa vaikkapa Motonetistäkin silloin-tällöin, hintaan n.50e/4l.
Edit: Lukaisin vielä tuon PDF-läpyskän ja vaihteistoihan tuota siis ei suositella, samoin tuo laaja-alainen viskositeettialue ei välttämättä ole aina kauhean hyvä kuten asia on moottoriöljyissäkin.
Edit: Lukaisin vielä tuon PDF-läpyskän ja vaihteistoihan tuota siis ei suositella, samoin tuo laaja-alainen viskositeettialue ei välttämättä ole aina kauhean hyvä kuten asia on moottoriöljyissäkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Jos noita Redline öljyjä haluais kokeilla esim tota MTL vaihteistoon niin mistä niitä voi ostaa ja missä hinnoissa. Onko joku käyttänyt noita edellä mainittuja (BG? ja Redline) laatikkoon.
Viimeksi muokannut arpati, 11.08.2003 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Tuolta löytyy jälleenmyyjät ja hinnat:
http://netti.nic.fi/~marlin/
http://netti.nic.fi/~marlin/
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Itseasiassa ei pöllömmän hintaisia ollenkaan noi Red Linen öljyt. Tällähaavaa näyttää siltä että otamme kaverin kitkalukkoon Red Linen tavallista 75W-90 Gear Oil:ia. Nykyhinta on 19,50€/0,9litr.tölkki.
Red Line kisakäyttö-öljy (drag racing) kuulemma pikkuisen liian lirua katuautoon. Tuo edellämainittu juri sopivaa katuautoon. Red Linen öljyissä ei edustajan mukaan mitään syytä mennä -140 loppuiseen öljyyn henkilöautokäytössä.
Kyllähän väitteitä ja juttuja maailmaan riittää. Edustaja mainitsi pari hyvinkin tunnettua kilpaluokkaa joissa käytetään Red Linen laatikko/vetopyöräöljyjä. Kuka näitä osaa tarkistaa onko väitteissä perää.
Oli niin taikka näin, olen lukenut hyvin monilta foorumeilta käyttäjien omakohtaisia kommentteja Red Linen hyviksi havaituista ominaisuuksista.
Koska tuo kuitenkin on hyvin vähän kalliimpaa kuin muut hyvälaatuiset öljymerkit, taidan minäkin sitten aikanaan venyttää pennit riittämään Red Linen ostoon. Tämä kattaa peräruuvin sekä vaihelootan voitelun. Moottoriöljystä en vielä tiedä.
Red Line kisakäyttö-öljy (drag racing) kuulemma pikkuisen liian lirua katuautoon. Tuo edellämainittu juri sopivaa katuautoon. Red Linen öljyissä ei edustajan mukaan mitään syytä mennä -140 loppuiseen öljyyn henkilöautokäytössä.
Kyllähän väitteitä ja juttuja maailmaan riittää. Edustaja mainitsi pari hyvinkin tunnettua kilpaluokkaa joissa käytetään Red Linen laatikko/vetopyöräöljyjä. Kuka näitä osaa tarkistaa onko väitteissä perää.
Oli niin taikka näin, olen lukenut hyvin monilta foorumeilta käyttäjien omakohtaisia kommentteja Red Linen hyviksi havaituista ominaisuuksista.
Koska tuo kuitenkin on hyvin vähän kalliimpaa kuin muut hyvälaatuiset öljymerkit, taidan minäkin sitten aikanaan venyttää pennit riittämään Red Linen ostoon. Tämä kattaa peräruuvin sekä vaihelootan voitelun. Moottoriöljystä en vielä tiedä.
Juu, ei ne varmaankaan ole todellakaan huonoja öljyjä, paljonhan kisapiireissä noiden voimansiirtolitkuja käytetään. Itseä vaan suunnattomasti ärsyttää heidän tv-shop -tyylinen mainostus nettisaitilla... Mutta ihan varmaan sama juttu muidenkin valmistajien tuotteissa - 140:seen ei välttämättä kannattaa mennä.
Silloin kun noita öljyjä ei mene paljoakaan niin hinta ei varmaankaan ole este - omaan käyttö/harraste-kinneriin tuota voimansiirron voiteluainetta menee neljä purnukkaa niin alkaa jo pikkasen tuntua tuo n. kaksin kertainen hinta normaali synteettiseen verrattuna, vaikka tiedän että noiden laatikkoöljy voisi olla just oikeaa kamaa tuon Aparaatin askiin.
Silloin kun noita öljyjä ei mene paljoakaan niin hinta ei varmaankaan ole este - omaan käyttö/harraste-kinneriin tuota voimansiirron voiteluainetta menee neljä purnukkaa niin alkaa jo pikkasen tuntua tuo n. kaksin kertainen hinta normaali synteettiseen verrattuna, vaikka tiedän että noiden laatikkoöljy voisi olla just oikeaa kamaa tuon Aparaatin askiin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Motonetissa (Tre) kun piipahdin niin kattelin että Mobil hyllyssä oli sitä täyssynteettistä 15w50 öljyä nimellä "Racing 4T", ja hinta jotain 44 euroo / 4L.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Juu oli siinä prätkän kuva No ihan vakavasti niin eikö prätkän (4T) moottorissa mahda olla ihan samat osat ja vielä tarkemmat laatuvaatimukset kun kiertää hiukan enemmän?
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Fiiutón kirjoitti:Öö
Sori en jaksanu lukee kaikkii juttuja mut
Kyllä se automaattiöljy on ihan ok ainaskin talvikäytössä huonojen synkrojen kanssa
Tosin näin jälkeenpäin kun muistelen, niin ei ne laakerit kauaa kestäneet
TA
Eli kuuhun ajettuun ja synkroistaan hieman arveluttavassa kunnossa olevaan Fiiuun kannattaa ketsuppiöljyt laittaa laatikkoon. ? Kas sitä sinne jo huljautin ja jo helpotti vinkuna laatikosta. Menee muuten mukavammin vaihteet silmään.