ÖLJYT; moottori/perä/laatikko

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
artsi_fi
Viestit: 127
Liittynyt: 19.02.2003 01:05
Paikkakunta: Hyvinkää Metropol - Hakala district

ÖLJYT; moottori/perä/laatikko

Viesti Kirjoittaja artsi_fi »

Onko foorumia lukevilla antaa omia (tai lähimmän kaveripiirin) kokemuksia öljyistä viritetyissä autoissa?

Kyllähän äidin 55 heppaisessa kinnerissä varmaan toimii vaikkapa K-marketin soijaöljy, kun ajaa nätisti.
Oma intressini kohdistuu viritettyihin autoihin, sillä niissä öljyt joutuvat kovemmalle rasitukselle mitä tavallisessa em. 55 heppaisessa kinnerissä.

Lyhyen aikataulun tähtäimellä olisi mielenkiintoista saada kokemuksia lähinnä laatikko- ja peräöljyistä. Tottakai heittäkää vapaasti mukaan kommenttia moottoriöljyistäkin.

Peräöljyt.
Yleensähän saatavilla on (ja huoltomanuskakin suosittelee samaa) 75W-90 peräöljyä. Saatavilla on joko tavallista taikka kitkalukkoon sopivaa tyyppiä.
Tiedän kovanluokan(?) harrastajien kokeilleen/käyttäneen 75W-140 (taikka sitten 80W-140) öljyä, koska lukko saa kunnolla sikaa. Alunperin -140 loppuinen öljy on tarkoitettu raskaaseen kalustoon (bussit, rekat...) missä on kamalia pintapaineita perävälityksessä.
Muistelen ihan kuin jotkut F-cuppia ajavat rallimiehetkin olisivat kokeilleet/käyttäneet tuota -140 loppuista öljyä.

---

Kokemuksia ja muita asiaa sivuavia kommentteja kehiin!

Kunnes muuta todistetaan (Red Line poislukien) itse mitä todennäköisimmin alan käyttämään Castroolin petrokemian tuotteita kunhan joskus saan kinnerini ajokuntoon.

Sana on vapaa!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Niin ei taida noita öljyjä mikään taho tesmata että tietäis mikä kestää ja voitelee parhaiten ja pisimpään tosin kisakäytössähän öljyjä varmaan vaihdetaan useammin :roll:

Tarttis olla yhtenevät lähtökohdat ja useita periä/autoja jotta vois sanoa varmasti millä öljyllä paras kesto/voiteluominaisuudet mutta kai se käytäntö opettaa kantapään kautta kun ei vehkeet kestä tai jos ei ole ongelmia. Voihan sitä alkuun lähteä suositusöljyillä ja muuttaa sitten jos ei tunnu riittäviltä, turhan jäykkiä tai lisäaineistettuja ei kai kuitenkaan kannata laittaa jos ominaisuuksista ei ole hyötyä? Synteettisiä kuitenkin uskaltais suositella yleisesti koska mineraalien ominaisuudet ainakaan moottoriöljyissä ole lähelläkään parhaita synteettisiä.

En tiedä kaikista laatikoista mutta noihin blue oval tuotteiden joihinkin laatikoihin suositeltiin automaattiöljyjä synkrojen ja yleisen kestämisen kannalta ja juuri jonkun kisaäijän juttuja. Ne jutut vaan meni cossuforumilta umpeen kun en liittynyt jäseneksi :cry: Si
ellä oli kyllä ammattimaisia v*****lijoita joten siltä kannalta turhan koppavaa väkeä (oma mielipide).

Ite en toistaiseksi harrasta mitään autourheilua joten en siitä johtuen ole asiantuntija mutta koitan imeä kaiken mitä lukemalla löydän. Kaikissa käytövehkeissä on tällä hetkellä moottorissa täysynteettiset
5W-40 Esson Ultronit, jotka oli TM:n viimekertaisen testin parhaimmistoa ja nykyisin myös erittäin edulliset eli 4L 24 euroa, ja kun toistaiseksi ei ole mitään virikonettakaan kasassa ei tiedä josko ne ovat huonot sellaiseen? (vapariin ei TC)?

Sitten kysymys: Mahtaako Mobil vielä valmistaa tollaista 15W-50 Mobil 1 öljyä mistä kuva kirjassa "Uusi Moottoritekniikka", joka ei niin uusi kaikilta osiltaan enää ole :lol:. Eli myydäänkö lämpöisemmissä maissa eri viskositeettiluokan synteettisiä öljyjä kuin Suomessa => sopivampia virikoneisiin? Tota Teboilin öljyä mistä laitoin mainoksen :lol: kai saa jonkinaika odottaa marketteihin jotta saa halvemmalla => käyttötestiin.

Tärkeintähän on että voitelua vaativassa kohteessa on sitä voiteluainetta mutta jos on epäilystä pintapaineen keston riittämättömyydestä niin sitä puolta kai tarttis kohentaa? Viskositeettia tarttee kasvattaa jos lämpötilat kasvavat liian suuriksi? Lämpötilaan vain vois kehittää jotain muutakin ratkaisua koska kylmänä toiminta vaatii älyttömästi enemmän tehoa. Eli tällaisia hajatelmia, kommentoikaa (Käsky)
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Okei, yritetään.. :lol:

Noin yksikertaistettuna - kaikki nuo marketeista saatavat about samanhintaiset täyssynteettiset öljyt pohjautuvat samaan teknologiaan (PAO) eivätkä kauheasti poikkea toisistaan myöskään ominaisuuksiensa perusteella. Joitain pieniä eroja tietysti on.

Jos parempaa haluaa, kannattaa satsata esteripohjaisiin öljyihin (Motul 300V ja Redlinen öljyt), joiden hinta on noin puolitoistakertainen tavallisiin synteettisiin verrattuna.

Jos vaparikone, niin oivallinen valinta kesäkäyttöön on myös Valvolinen Racing 20W-50. Tuo on mineraaliöljy joten turboautoihin en suosittele, saattaa käydä liian kuumana turbon laakereissa.

Tuossa edellä mainitussa kirjassa esiintyy Australiassa myytäviä öljyjä eikä noita täälläpäin todennäköisesti ole. Minä en suosittele ainakaan täällä myytävää Mobilin ykköstä viritettyyn koneeseen, enkä myöskään mitään 0W-öljyjä. Syynä olematon kuuman kesto.

Monissa Fiuden vaihteistoissa eli sallita EP-lisäaineita joilloin mahdollisten öljyjen valikoima on melko suppea. Usein valmistaja suosittaa jopa GL-1 tyypin öljyjä jotka ovat periaatteessa sama asia kuin 10W-40 mineraali moottoriöljyt.

Toistankohan itsenäni? :lol:

Millä testimenetelmillä he tuolla TM:ssä (virallinen totuus) testasivat noita liukasteita? :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä mä jätän noi "virallisen totuuden" testit vähän omaan arvoonsa, niistä pitää osata kaivaa oikeat tiedot - jos vaan lopputuloksia kattelee niin se mukavin auto on paras, ei vaikkapa tukevaalustainen auto kun kerran siittä voi kuulua vaikka kolinaa... Sama koskee öljyjä, kylmäpään arvothan niitä suurimmilta osilta kiinnostaa. Tuon Ultronin hinta ei ole kyllä paha...

Moottoriöljyistä olen samalla linjalla Villen kanssa, lisäksi suositeltujen listaan voisi laittaa sen Castrollin TWS:n eikä varmaan Shellin tai Mobilinkaan kisaoljyissä mitään vikaa ole, mutta jos vaan kukkaro kestää niin ehdottomati esteripohjaista.

Perä- ja vaihteistoöljyt, hmmm - tavallaan hämärämpi ja vähemmän puhuttu alue. Tuota 75W-140 kamaa löytyy kyllä muutama purkki hyllystä (Castrol SAF-X) mutta se ei ikinä päässyt käyttöön siihen mitä varten se sinne hyllyä lämmittämään ilmestyi eli kokemuksia siittä ei vielä ole. Näkyi muuten täyttävän GL-6 vaatimuksenkin eli pintapaineen kestoa löytyy... Perässähän öljyt ovat kovemmalla rasituksella joten sinne tuota voisi lirauttaa mutta tuon tomivuus kitkalukon kanssa kannattaa ennen käyttöä selvittää, ettei tule siinä ongelmia. Laatikossahan pintapaineet ovat paljon pienemmät ja mielestäni synkkien tomivus on tärkeintä, mikäli sellaiset ovat. Eli oma valinta on laadukasta synteettistä GL-4 öljyä vaihteistoon (joka muuten ainakin mulla on tominut laatikoissa joihin "vaaditaan" GL-1:nen) ja perään synteettinen GL-5:nen, etuvetoiseen taas GL-4:ta. Castrollin tuotteet ovat mielestäni erittäin hyviä, tosin täällä vanhassa pääkaupungissa saatavuus ei ole mielestäni paras mahdollinen. Tosin monet ovat kehuneet erinomaisiksi Mobilin vaihteisto ja peräöljyt, toisin kuin taas saman lafkan moottoriöljyt...

Niin ja se automaattiöljy, sen kyllä jätän laittamatta ainakin etuvetoisten Fiattien askeihin kun tomaattiöljyn pintapaineen kesto on todella heikko. Perheessä on yksi Uno jonka aski huutaa jonkin verran ja askissa oli meille tuloon asti tomaattiöljyt - Vehon suositusten mukaan... Noissa Novon maahantuomissahan käytettiin ihan vaihteistoöljyä... Samoin yhden Croman aski kanssa rusahteli vaihdettaessa ja sisältä löytyi yllätys-yllätys, tomaattiöljyä...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tarttis varmaan kaivaa se testilehti esille mutten muista yhtäkkiä minkä vuoden ja kuun numero se oli ja lehdet siististi pinossa ( :lol: ). En halua provosoida tolla "virallisen valistuksen" tiedoilla mutta ei noista oikein muualtakaan testattua tietoa saa? Vähän turha lehti se muuten on mutta satunnaiset vertailutestit ovat mieleeni, eli suodatin-, öljy-, ja lisävalo- ym testit. Peräöljyjä en muista siellä testatun? Ja sitten parinvuosikymmenen jälkeen on kiva hakea autojen tietoa kun rupeavat olemaan tarpeeksi vanhoja joskaan ei taida toimia enää kun noita takavetoisia ei niin paljon tehdä enää.

Toi tomaattiöljy juttu hiukan hämmentää kun johonkin nelivetolaitteeseen kehuivat käyttävänsä noita ja lueskelin sitä jostain muualtakin? Tomaattiöljyjen ominaisuuksista ei ole minkäänlaista tietoa eli tietojen imurointi ei aina terveellistä :lol: vai?

Larpan laatikossa toimi GL5 peräöljykin mutta kun kakkosen synkro oli huono jo ostettaessa (liian suuri vaihdeväli kolmoseen), niin vaihdoin Universalit 20W-20 GL4 öljyt (Traktoriöljyt :lol: )=> vaihteet menee paremmin päälle mutta ainakin alkuun lämpöisenä irrotti huonommin. Tarttee kans talveksi vaihtaa GL4 synteettiset.

Sitten tosta moottoriöljystä eli mihin viritysasteeseen pärjäis tolla ultronilla eli normi synteettisellä? Käyttö on kuitenkin ympärivuotista ja TC konetta en ole aikonut virittää eli ihan sohc konetta.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Teknarin hyvä puoli on se rakennusnumero joka aina silloin tällöin ilmestyy, eipä juuri muuta. Turboakin ne väitti lämpöenergialla pyöriväksi ja 600:sta ilmajäähdytteiseksi. :lol: :lol: :lol:

Mutta ikivanhat lehdet on kyllä metkaa luettavaa..

Mutta asiaan, yhdestä varsin hauskasta testimetodista olen kuullut muussa yhteydessä (kiitokset vain, nimimerkki Sedicivalvole). Testissä oli pyörivä laakerin kehä ja paikallaan pysyvää kuulaa painettiin uraa vasten. Mitattiin eri liukasteilla ja ilman mitään paljonko painavaa voimaa tarvitaan ennenkuin kuula alkaa leikkaamaan kiinni. Valvoline Racing menestyi tuossa hyvin..
Tuollainen testijärjestely ei periaatteessa ole vaikea järjestää itsekään kun hieman mukailee. Ja tulokset nettiin. :wink:

Edelleen olen kiinnostunut niistä testimetodeista minkä perusteella vertailtiin, eli jos löydät sen lehden jostain...
Nuo kylmätestit ei kamalasti kiinnosta kun käytännössä kaikki synteettiset on riittävän juoksevia pakkasessa luontaisen moniasteominaisuuden takia. Ja tuonhan voi testata itsekin, pakkaseen vain... :roll:

Sanoisin, että yli 75hv/litra viritysasteella siirtyisin vaparissa markettisynteettisiä parempiin, ja turboautoissa raja voisi olla 100hv/l. Lisäksi kaikkiin sellaisiin turboihin parhaat mahdolliset öljyt, joissa ei ole vesijäähdytystä.

Varsinaisista kisaöljyistä kannattaa muistaa että niistä saattaa puuttua joitain korroosiota estäviä aineita.

Harri, mistäs Shellin ja Mobilin kisaöljyjä saa (eli esimerkiksi Mobililta ykköstä parempia)?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Helixiä saa "racingina", 10w-60 joka on heidän ns.kisaöljy. Tuota ihan maahantuoja pitää valikoimissa ja www.shell.fi sen olemmaolon kertoo. Mobililla on 15w-50 ollut maailmalta saatavana jollain racing -nimikkeellä - hinnasta ja saatavuudesta Suomessa ei mitään tietoa. Aikoinaanhan bilhelvetti piti moisella viskositeetilla ns.jenkkimobilia valikoimissa ja se oli hinnoiltaankin halpaa. Mutta Castrol ja Motul on saatavuudeltaan siitten ihan ok, ilmeisesti tuo Shelliläinenkin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

*off-topic*
vvieri kirjoitti:600:sta ilmajäähdytteiseksi
Muistatko yhtään missä numerossa nuin väitettiin?

Tosin olen törmännyt tuohon useasti
Esim. Säätöarvoja kirja väittää pissiäisen olevan ilmajäähdytteinen.

Taitaa olla siitä peräisin kun
"prototyyppi" kusiainen oli ilmajäähdytteinen!
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

No enpä sitä viimeisintä testiä löytänyt, eli olen joko hukannut lehden tai testiä ei mainostettu kannessa (harvinaista). TM nro 2 -96 pitää sisällään sitä edellisen testin ja testissä tutkittuja asioita: Polttoaineen kulutus, öljynpaineen nousuaika, moottorin pyörintänopeus. Testi siis keskittyikin pääosin talviominaisuuksiin, ja mittaukset suoritettiin Helsingin teknisen oppilaitoksen kylmälaboratoriossa. Tässä testissä Teboilin Diamond 5W-40 oli paras tämän luokan öljy ja Castrollilta oli mukana vain uusi Formula SLX 0W30 joka tosin päihitti 5W- 40 sarjalaiset mitatuilla alueilla.

Nrossa 18 -96 oli halvat "synteettiset" eli Agip, Biltema ym.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Toi viimeinen testihän oli pääosin 0w öljyille, numeroahan mäkään en muista mutta myös viskositeetin säilymistä oli jotenkin mitattu, muistaakseni...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noiden 0W öljyjen testeissä ei sitten varmaankaan mitattu minkä painoinen karstaklöntti pyörii turbon akselissa palaneena kiinni rankemman ajon jäljiltä.. :lol:
Arvelinkin että noiden testien tulokset eivät kamalasti palvele viritetyillä moottoreilla ajavia - tavallisten perheautojen kylläkin vaikken tavalliseenkaan perheturboon 0-öljyjä laittaisi.

Tuo kuussatku oli jossain siinä sarjassa jossa käytiin ihmiskunnan merkittävimpiä autovanhuksia läpi, joskus pizzeriassa selasin ja meinasi mennä tonnikalat väärään kurkkuun. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

vvieri kirjoitti:Tuo kuussatku oli jossain siinä sarjassa jossa käytiin ihmiskunnan merkittävimpiä autovanhuksia läpi, joskus pizzeriassa selasin ja meinasi mennä tonnikalat väärään kurkkuun.
Selvä..
Nyt olisi hyvä jos, joku muistaisi missä/numerossa minä/vuonna
Tuo "sarja" julkaistiin..
Edes suurinpiirtein...

Ei huvittaisi joka ikistä lehteä käydä läpi..
Ja tuollainen juttu on multa mennyt ihan ohitse....
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Tarkoittiko Ville tota 40 vuotta 20 autoa "keräilyjuttukansiosydeemiä"? Jos oli tästä kyse niin ittellä lopahti se lehtien palasteleminen erilliseen kansioon kahdeksanteen autoon ja lehtien vuosia ei näy lehdyköissä mutta sen tietää siitä milloin Temmi täytti 40 vuotta, jota en kyllä muista :lol: Teknisissä tiedoissa on ihan ensimmäisen ja ilmeisesti myös viimeisen auton tiedot että johtuisko Ville hämmästyksesi tästä? Kusiaisen paperia en ole irrottanut lehdestä :? joten en tiedä mitä se sisältää. Kansion kansien Neste-kortti mainoksessa lukee "voimassa 04/94" eli paan kattelen tosta parin vuoden ajalta lehtiä.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Fiiutón
Viestit: 267
Liittynyt: 09.02.2003 11:45
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja Fiiutón »

Öö
Sori en jaksanu lukee kaikkii juttuja mut
Kyllä se automaattiöljy on ihan ok ainaskin talvikäytössä huonojen synkrojen kanssa :roll:
Tosin näin jälkeenpäin kun muistelen, niin ei ne laakerit kauaa kestäneet :oops:

TA
Emmie tiiä, mie vaan ajelin viiatilla...
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Do dii eli vuosi oli 1993 ja lehtiä/autoja löytyi nroon 15 asti eli loput 16 -19? ovat jossakin ja en todennäköisesti enää löydä :? Tohon asti (15) oli autoja 16 kpl : Citroen Ds-19, Porche 911, Audi quattro, Mini, Jaguar E-type, NSU Ro80, MB 300SL, Renault Espace, VW Golf, Range Rover, Chevrolet Corvette 1953, VW Golf GTI, Lamborghini Miura P400, Ford Mustang 1964, Ferrari 250 GTO (AUTO vai? :lol: ), Ferrari F40, ja sitten loput puuttuu eli laskin 4 vajaaksi.
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin