ÖLJYT; moottori/perä/laatikko

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
EK
Viestit: 49
Liittynyt: 23.05.2003 21:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EK »

NesteHukka kirjoitti:Ajankohtainen aihe, meikäläisellä on laatikko aikas loppu. Jurnuttaa kilpaa tuplakaasarien kanssa, ja pienemmät pykälät ei meinaa mennä alasvaihtaessa päälle aina edes välikaasulla ja kaksoispoljennalla. :shock:
Kannattais koittaa laittaa sinne laatikkoon RVS:ää. On laitettu moniin laatikoihin ja toimivuus on tullut todettua. Ei se sitä laatikkoa uudenveroiseksi tee, mutta elvyttää ja lykkää remontin kauemmaks. Elvytyksen lisäksi se muodostaa metallipinnoille ohuen, kovan kerroksen, jonka kitkakerroin on lisäksi pienempi.

Tossa on VM:n artikkeli kyseisetä aineesta:
http://www.sporttiauto.com/dynimages/Le ... VM2004.pdf
Avatar
teemuv
Viestit: 692
Liittynyt: 08.03.2004 17:15

Viesti Kirjoittaja teemuv »

Mitäköhän öljyä tollaiseen rankasti piiskattavaan tc-turbokoneeseen olisi hyvä laittaa? Vaparissa käytin castrol tws:ää, soveltuuko se? Entäs kendallin tuotteet? (GT 1 20w 50?) En aio pihtailla moottoriöljyjen laadussa, koska kone on keventänyt kukkaroa jo ihan riittämiin, jos se paremmalla öljyllä vaikka kestäisi jotain :?
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

teemuv kirjoitti:Mitäköhän öljyä tollaiseen rankasti piiskattavaan tc-turbokoneeseen olisi hyvä laittaa? Vaparissa käytin castrol tws:ää, soveltuuko se? Entäs kendallin tuotteet? (GT 1 20w 50?) En aio pihtailla moottoriöljyjen laadussa, koska kone on keventänyt kukkaroa jo ihan riittämiin, jos se paremmalla öljyllä vaikka kestäisi jotain :?
Täällä on tultu siihen johtopäätökseen, että Motulin 300V sarjan öljyt on esteripohjaisina parhaita. TC-guru Guy Croft suosittelee Selenia Racing 10W60 öljyä suurinpiirtein sanoilla, että pistäisi elämänsä sen öljyn varaan, mutta en ole nähnyt sitä minkään suomalaisen maahantuojan listoilla.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyläkauppa Keskisellä muuten oli tuota 15W-50 300V:tä 42,60eur per neljän litran purnukka.

Tuohon Croftin öljyyn olisi kyllä mielenkiintoista tutustua. Redlineltähän löytyy myös esteripohjaisia öljyjä.

Ehdottomasti esteripohjaista raskaasti kuormitettuun turbokoneeseen (no, onko niitä muita? :lol: ), jo kuumankestonkin takia. PAO-pohjaisilla öljyillä ei ikinä päästä riittävään kuumankestoon etenkin sellaisten ahtimien kanssa joissa ei ole laakerien vesijäähdytystä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Motonetissä on motulin 5w-40 n. 50 euroa 4 litran pönttö,
vennäällä näyttää olevan myynnissä tuota selenian racingia, hinta
luokkaa 10€/l, joten aika tavallisen hintaista tavaraa kuitenkin :o
Htm
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuota Motulia sitten on muutakin kuin 300V-sarjaa, ja kaikki eivät ainakaan valmistajan tekstien mukaan välttämättä ole esteripohjaisia (8100-sarja esimerkiksi). Valmistaja tekee siis myös tavallisia öljyjä.

Noissa esteriöljyissä näyttäisi aina olevan ilmoitettu hieman kapeampi viskositeettialue (esim 15W-50) ehkäpä juuri niiden kuumassa kökkööntyvien sakeuttimien puutteen vuoksi. En toisaalta näekään mitään järkeä pitää koneessa kesällä jotain pienestä numerosta alkavia öljyjä kun nämä ainesosat tuottavat kuumalla haittaa. Noillahan on luontainen moniasteominaisuus. Eikä sitäpaitsi ole mikään ongelma käyttää kesällä ja talvella eri öljyjä.

Onko tuo Venäjän Selenia 10W-60:a??
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Onko tuo Venäjän Selenia 10W-60:a??
Jep, just sitä, esimerkiksi tuossa
http://www.fiatclub.ru/Selenia.htm
on hinnasto, luvut oikealla on itämaista valjuuttaa, jakamalla 33:lla
saa täkäläisiä, mielenkiintoinen vaan tuo myyntipakkaus, 2l:n peltipönttö.

Niin kyllä tuo motonetin motuli on tuota 300V sarjaa, eikä hyllyssä
näy olevan muuta kuin tuota 5w-40 laatua, mutta kyllä tuo näin liki pakkasaamuina menettelee,
varsinkin kun suuri inspiraatio puuttuu lohkolämppärin asentajalta :)
Htm
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

htm kirjoitti:Motonetissä on motulin 5w-40 n. 50 euroa 4 litran pönttö,
vennäällä näyttää olevan myynnissä tuota selenian racingia, hinta
luokkaa 10€/l, joten aika tavallisen hintaista tavaraa kuitenkin :o
Jos Croftiin on uskomista, niin mitään alle 50 kuumaviskositeetin omaavaa öljyä ei kannata TC-koneeseen tai muuhunkaan viritettyyn laitteeseen laittaa.

Eipä muuten ole Tampereen motonetissä Motulia, mutta sitä saa kyllä Tampereella ainakin Polar autovarusteesta. Jos ei hyllystä, niin tilaamalla, ja hintakin oli jotakin 40 ja risat euroa.

Siinä on sitten yksi huolenaihe, että jos laittaa vaikkapa 15W50 öljyä, niin mitä se tekee koneelle, että tuollaisella öljyllä ajaa työmatka-ajoa, jossa kone ehtii hädintuskin lämmitä käyntilämpötilaan... Itellä 8 kilometriä, ja muuta ajoa tulee ajettua ehkä tyyliin kerran tai kaksi viikossa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo 15W-50 liemi on luontaisen moniasteisuutensa takia varsin juoksevaa kylmänäkin joten en kantaisi huolta asiasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ainakin Turun Motonetissa on sekä 5w-40:tä että 15w-50:tä hyllyssä, hinnat suuruusluokkaa 50e ja 45e 4-litran pänikältä. Kuten jo aiemminkin on mainittu vähimmäisvaatimus turbokoneen öljylle on täyssynteettinen, kyllä tuo TWS:kin kohtuudella tuossa pitäisi toimia.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9535
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Herätelläänpä vanhaa topiccia... Eli jotain litkua pitäis talvikäyttöön laittaa tuonne Y10:n 5v-askiin, tuohan on vanhempaa mallia alakautta menevillä siirtäjillä ja tripoidinivelillä. Kumia vaihtaessa kerkesin jo lurauttamaan Valvolinen Durablend 75W-90 GL4:sta litran verran. Ko. öljy on "lievästi EP-lisäaineistettu." Tekikös tuo EP-aineistus hallaa näille laatikoille muutenkin, kuin mahdollisesti käyttö-ominaisuuksille? Tutelallahan olisi tuohon sopiva öljy, mutta talvikäyttöä ajatellen vierastan hieman mineraalipohjaisia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

No tekeehän se.
Tai ei muuten mutta synkronointin toimintä kärsii ja vaihteet menee huonommin päälle, tosin synkronienkuluminen vähäisempää, kytkentä hampaiden suurempaa.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: ÖLJYT; moottori/perä/laatikko

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Oliskos tämä hyvää Unskin laatikkoon? Mittari lukema autossa 262tkm. muutama pieni lenkki ajettu pellolla.ettei kauheasti vielä kokemusta koko autosta. https://www.motonet.fi/fi/tuote/599515/ ... stooljy-1L" onclick="window.open(this.href);return false;
Jari Salmensuo
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: ÖLJYT; moottori/perä/laatikko

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Kyllä pitäisi toimia. mut kokeilemalla saa varmuuden.
Vastaa Viestiin