megasquirt
megasquirt
onko kenellä käyttö tms kokemuksia olen aikeissa hankkia kyseisen ms järjestelmän tekeekö mitään pystyykö säätämään käykö esim gralen alkuperäisiin ruiskuihin?
itellä on projektina toi tässä kans.. onneks etenee hitaasti..
kaikki muu käy paitsi hall anturin joutuu jonnekkin laittamaan..
alkup jakajassa on induktio anturi.. ja kampuran päässä neljä nastaa hallille kun pitäisi olla kaks.. sen saa tietysti muokattua helposti mutta itse karsastan vähän orkkis kamojen rikkomista ennenkuin näkee miten toi toimii..
ilmeisesti halpoin tapa on hankkia saabin jakaja joka sopii suoraan(?).. varmistan tämän viellä... jakaja tossa jo on.. voisin vkl jo koittaa sopiiko se siihen suoraan tosiaan.. näyttää lupaavalta kyl..
tossa jakajassa kuitenkin hall anturi ja neljä piikkiä valmiina.. -> sopii trikkeriksi sytkälle.
kaasupotikka, lämpöanturit ym pitäis toimia ihan ok.
tyhjäkäynti solenoidista en ole ihan varma..
koitan joulu lomalla saada testattua tuon.. mulla on tollaseen iaw boksin sisälle tehty toi nyt.. eli saa vaan liittimeen tökkäämällä vaihdettua systeemin.. tietty sen jakajan joutuu sitte myös vaihtamaan..
oon suht vakuuttunut että tää toimii kyllä ihan hienosti tossa..
meni katastuskin läpi laakista tänään joten sen puolest vois alkaa holsettia istuttaa paikalleen..
kaikki muu käy paitsi hall anturin joutuu jonnekkin laittamaan..
alkup jakajassa on induktio anturi.. ja kampuran päässä neljä nastaa hallille kun pitäisi olla kaks.. sen saa tietysti muokattua helposti mutta itse karsastan vähän orkkis kamojen rikkomista ennenkuin näkee miten toi toimii..
ilmeisesti halpoin tapa on hankkia saabin jakaja joka sopii suoraan(?).. varmistan tämän viellä... jakaja tossa jo on.. voisin vkl jo koittaa sopiiko se siihen suoraan tosiaan.. näyttää lupaavalta kyl..
tossa jakajassa kuitenkin hall anturi ja neljä piikkiä valmiina.. -> sopii trikkeriksi sytkälle.
kaasupotikka, lämpöanturit ym pitäis toimia ihan ok.
tyhjäkäynti solenoidista en ole ihan varma..
koitan joulu lomalla saada testattua tuon.. mulla on tollaseen iaw boksin sisälle tehty toi nyt.. eli saa vaan liittimeen tökkäämällä vaihdettua systeemin.. tietty sen jakajan joutuu sitte myös vaihtamaan..
oon suht vakuuttunut että tää toimii kyllä ihan hienosti tossa..
meni katastuskin läpi laakista tänään joten sen puolest vois alkaa holsettia istuttaa paikalleen..
LANCIA delta integrale 16v -88
http://www.finsquirt.net/forum/index.php
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=5061
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=4439
Tuossa pari linkkiä aiheesta..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=5061
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=4439
Tuossa pari linkkiä aiheesta..
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Poraa siihen alkuperäiseen hihnapyörään pari reikää ja niihin sitten anturille kaksi tappia jotka on korkeammat kuin alkuperäiset neljä. Näin menetellen kokeilusta ei jää orggis pyörään muistoksi kuin kaksi reikää, jos kokeilu menee mönkään...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
joo olisihan tuokin.. tosin tienpäällä laitteiston vaihto vaikeutuisi.. joskin taitaa olla turha tuonkin varaan laskea.. suht luotettavaksi tuo varmaan kehittyy kuitenkin aika nopeasti kun saa heikoimmat lenkit karsittua pois..
toi kampuralta tuleva signaali olisi kuitenkin ilmeisesti parempi.. pysyy parhaiten tudellisuudessa kaikilla kierroksillä.. jakohihna saattaa kuitenkin tehdä jotain virhettä tonne nokanpäähän.. ehkä..
onhan toi gralen alkup. kampuran anturi juuri hall tyyppinen? siinä uskossa ainakin olen.. jakajassa taas induktio tyyppinen vakiona..
tuohon kampuran hihna pyörään voisis tietty koittaa porata reijät ja kierteyttää ne.. sitte pultit siitä läpi niin että läpi tuleva tynkä antaisi sen trikkerin.. tarvittaessa saisi sitten vain kierrettyä noi pultit pois ja väännyttyä sen anturin riittävän liki alkup nastoja takaisin..
toi kampuralta tuleva signaali olisi kuitenkin ilmeisesti parempi.. pysyy parhaiten tudellisuudessa kaikilla kierroksillä.. jakohihna saattaa kuitenkin tehdä jotain virhettä tonne nokanpäähän.. ehkä..
onhan toi gralen alkup. kampuran anturi juuri hall tyyppinen? siinä uskossa ainakin olen.. jakajassa taas induktio tyyppinen vakiona..
tuohon kampuran hihna pyörään voisis tietty koittaa porata reijät ja kierteyttää ne.. sitte pultit siitä läpi niin että läpi tuleva tynkä antaisi sen trikkerin.. tarvittaessa saisi sitten vain kierrettyä noi pultit pois ja väännyttyä sen anturin riittävän liki alkup nastoja takaisin..
LANCIA delta integrale 16v -88
olisiko mahdollista laittaa hall kytkin koppaan ja vauhtipyörälle pari nastaa jäisi boxien vaihto mahdolliseksi...tai voishan trikkeri levyn tehdä siiva pyörän päälle (tosin tilan ahtaus on mitä on) niin onko tosiaan lancian anturit induktiivisia eli sopimattomia ko järj?ja ms ohjautuu käsittääkseni myös puolan -navasta kuten l jetronic(ainankin yhden kytkennän mukaan) vai onko sitten erillaisia versioita?
Kyllä tuon msquirtin saa myös induktioanturilla toimimaan mutta vaatii vähän näpertelyä elektroniikan parissa.
Jos pelkkää ruiskua käyttää niin ohjauksen voi tosiaan ottaa puolaltakin, ajoituksestahan ruisku ei niin tarkka ole kuin sytkä. Ja Gralessakin on aika etevä sytkä jo vakiona joten sitä ei välttämättä kannata hyllyttää ellei ohjelmoitavaa sytkää laita.
Jos pelkkää ruiskua käyttää niin ohjauksen voi tosiaan ottaa puolaltakin, ajoituksestahan ruisku ei niin tarkka ole kuin sytkä. Ja Gralessakin on aika etevä sytkä jo vakiona joten sitä ei välttämättä kannata hyllyttää ellei ohjelmoitavaa sytkää laita.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
niin tuli mieleen että olisihan toikin varmaan mahdollista että käyttää vain bensapuolta tuosta squirtistä.. sitten tekisi jonkun kytkennän tuohon alkup. map anturiin jotta ei katkaisisi sytkää ylipaineilla..
hmm.. silloin ei tavallaan tarvitsisi tehdä kuin pikaliitin suuttimille joka sopisi molemmille bokseille jolloin ne olisi helppo vaihdella..
koska aika pitkälle tuo alkup sytkä varmaan riittää.. eikä niin kauhean pitkälle olisi tarkoitus mennä..
toi sytkän toteutus ja pelko nakutuksesta on eniten tässä hommaa hidastanut.. tossahan jäisi alkup. nakutus tunnistin käyttöön..
ja tosiaan riittäisi yksinkertaisempi kierrostieto kun ajoituksella ei olisi väliä..
hmm.. silloin ei tavallaan tarvitsisi tehdä kuin pikaliitin suuttimille joka sopisi molemmille bokseille jolloin ne olisi helppo vaihdella..
koska aika pitkälle tuo alkup sytkä varmaan riittää.. eikä niin kauhean pitkälle olisi tarkoitus mennä..
toi sytkän toteutus ja pelko nakutuksesta on eniten tässä hommaa hidastanut.. tossahan jäisi alkup. nakutus tunnistin käyttöön..
ja tosiaan riittäisi yksinkertaisempi kierrostieto kun ajoituksella ei olisi väliä..
LANCIA delta integrale 16v -88
ja ehkä lisäilmaventtiilinkin toiminta olisi varmaa.. lähinnä lämpötila, ja kaasuläppä potikoiden tiedot pitäsi haaroittaa.. tuottaakohan murhetta signaaliin?
kuitenkin toi bensan lisäily/ mahdollinen suuttimien vaihto olisi tarpeen..
sitten olis taas helpompi laajentaa sytkäänkin kun olis saanut tuon bensapuolen toimimaan vakio sytkällä
kuitenkin toi bensan lisäily/ mahdollinen suuttimien vaihto olisi tarpeen..
sitten olis taas helpompi laajentaa sytkäänkin kun olis saanut tuon bensapuolen toimimaan vakio sytkällä
LANCIA delta integrale 16v -88
Yleensä noiden anturitulojen ottoimpedanssi on sen verran korkea että haaroittaminen onnistuu. Näin voi tehdä kaasuläppäpotikan kohdalla koska referenssijännite on molemmissa se 5V ja ne taisi toimia samaan suuntaan (se 5V keskinastassa kun kaasu on pohjassa).
Tuloilman ja veden lämpötila-anturit joudut luultavasti kahdentamaan..
Alkuperäisessä Megasquirtissahan ei olekaan ollut muuta kuin ruisku joten sen kanssa joutuisit kuitenkin järjestämään jostain sinne sytkän. Sytkällinen versio tiettykään ei tarvitse, mutta tarvitsikos se vielä sen Fordin Edis-kiekon ja yksikön kaverikseen tuo sytkällinen versio, vai onko siitä olemassa tuollainen suoraankin 2-nastaiseen kampuran päähän käyvä systeemi?
Toinen vaihtoehto on että tekee noista alkujaan erilliset ja ottaa sytkäksi vaikka Tbo Croman/Theman Microplexin.
Näen tosin hyvänä ratkaisuna myös tuon pelkän MSquirtin sytkäosalla höystettynä, kun silloin sytkäkäyrätkin on ohjelmoitavissa. Nakutusanturi jää tällöin pois muttei se toisaalta korvaa tarkkaa kuuloa ja ennenkaikkea oikeita säätöjä jotka ovat se tärkein juttu joka estää konetta nakuttamasta.
Tuloilman ja veden lämpötila-anturit joudut luultavasti kahdentamaan..
Alkuperäisessä Megasquirtissahan ei olekaan ollut muuta kuin ruisku joten sen kanssa joutuisit kuitenkin järjestämään jostain sinne sytkän. Sytkällinen versio tiettykään ei tarvitse, mutta tarvitsikos se vielä sen Fordin Edis-kiekon ja yksikön kaverikseen tuo sytkällinen versio, vai onko siitä olemassa tuollainen suoraankin 2-nastaiseen kampuran päähän käyvä systeemi?
Toinen vaihtoehto on että tekee noista alkujaan erilliset ja ottaa sytkäksi vaikka Tbo Croman/Theman Microplexin.
Näen tosin hyvänä ratkaisuna myös tuon pelkän MSquirtin sytkäosalla höystettynä, kun silloin sytkäkäyrätkin on ohjelmoitavissa. Nakutusanturi jää tällöin pois muttei se toisaalta korvaa tarkkaa kuuloa ja ennenkaikkea oikeita säätöjä jotka ovat se tärkein juttu joka estää konetta nakuttamasta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Niin epäiletkö että noitten lämpöanturien haaroittaminen tekee kiusaa vai että vakio anturit ei kelpaisi squirtille?vvieri kirjoitti:Yleensä noiden anturitulojen ottoimpedanssi on sen verran korkea että haaroittaminen onnistuu. Näin voi tehdä kaasuläppäpotikan kohdalla koska referenssijännite on molemmissa se 5V ja ne taisi toimia samaan suuntaan (se 5V keskinastassa kun kaasu on pohjassa).
Tuloilman ja veden lämpötila-anturit joudut luultavasti kahdentamaan..
.
LANCIA delta integrale 16v -88
Bokseissa on sisäinen vertailuvastus kullekin lämpöanturille, ja se tekee vastusjaon tuon lämpöanturin kanssa. Nyt kun noita inputteja kytketäänkin kaksi, tulee noita boksissa olevia vastuksiakin kaksi ja homma menee sekaisin.
MS:n vertailuvastustahan voi muuttaa eli sen saa sovitettua yleisimmille antureille. Jos hommaa vähän tarkistelee niin voisi itse asiassa saada toimimaan haaroituksen niin että tuo vastus tuolta MS:stä poistettaisiin. Voi tosin vaatia uuden lämpötilakäppyrän MS:ään ko. anturia varten ja muutenkin tutkimusta.
MS:n vertailuvastustahan voi muuttaa eli sen saa sovitettua yleisimmille antureille. Jos hommaa vähän tarkistelee niin voisi itse asiassa saada toimimaan haaroituksen niin että tuo vastus tuolta MS:stä poistettaisiin. Voi tosin vaatia uuden lämpötilakäppyrän MS:ään ko. anturia varten ja muutenkin tutkimusta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- 1600cc_uno
- Viestit: 161
- Liittynyt: 21.02.2003 01:55
- Paikkakunta: turku
kannattaa rakentaa nuo triggerit mieluummin niin että tulee "kolo" siihen merkin kohdalle. oma moottori ainakin saatiin toimimaan paremmin tuolla tavalla. tulee ilmeisesti tarkempi tuosta signaalista noin päin. toteuttaminen toki hieman hankalampaa.Poraa siihen alkuperäiseen hihnapyörään pari reikää ja niihin sitten anturille kaksi tappia jotka on korkeammat kuin alkuperäiset neljä. Näin menetellen kokeilusta ei jää orggis pyörään muistoksi kuin kaksi reikää, jos kokeilu menee mönkään...
omaan toteutettiin etsimällä samalla halkasijalla olevaa putkea, josta laikattiin sopivat siivut ja vedettiin ruuveilla kiinni hihnapyörän reunaan. oikeaan kohtaan sihtaaminen on vaan hieman hankalaa. ei todellakaan kannata ruveta kiirellä laittamaan.