megasquirt

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Aksu
Viestit: 170
Liittynyt: 08.11.2005 14:38
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Istuttiin kaverin kanssa ilta tutkimassa tuota ionisaatiotunnistusta ja tultiin siihen tulokseen että sitä tullaan kokeilemaan kyllä. Käytössä on peltoauto jossa on Saabin t16-tekniikka, jota todennäkösesti käytetään testipenkkinä koska siihen löytyy tarvittavat osat helposti eikä koneen räjähtäminen ole maata kaatava asia. :)

Aloitetaan tutkimalla miltä se palotapahtuma näyttää ja jos saadaan jotain järkevää ulos niin suunnitellaan ja toteutetaan piiri joka syöttää vaikkapa megalle nakutustiedon. Onhan tuota hullumpaaki tehty. :roll:

Ionisaatiotunnistus olisi huomattavasti luotettavampi tapa tutkia ja kontrolloida palotapahtumaa kuin nakutusanturi. Tahtoo nuo Saabin APC:tkin olla hankalia tapauksia tehokkaammissa koneissa, kuulevat välillä omiaan ja ahdot alas samantien. :evil: Ja nimenomaan yläkierroksilla.

Heh, tuo vasaralla lohkon kylkeen naputtelu tosiaan toimii, APCkin reagoi siihen välittömästi. :lol:
Aki Peltola
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jeps, tuo perustuu samaan seisovaan aaltoon moottorin rakenteissa joten sen saa aktivoitua nakutuksen lisäksi myös vasaralla. :lol: Samalla tavallahan se reagoi kaikkeen riittävän suurella voimakkuudella tulevaan meteliin tuolla nakutusäänelle ominaisella taajuuskaistalla, joten vääriä hälytyksiä varsinkin isoilla kierroksilla kyllä tulee.

Ilmoitelkaa ihmeessä sitten tuloksista. Tuo aihe kiinnostaa, josko sitä tsekin saisi jotain mittauksia aikaiseksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Terppis
Viestit: 229
Liittynyt: 08.08.2004 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Terppis »

Jep, koulussa testailtiin just vähän aikaa sitte tollasta nakuanturia. Ruuvipenkkiin kiinni vaan, johdot yleismittariin ja vasaralla ruuvipenkkiin. Mitä kovempaa lyö, ni sitä kovemman jännitteen anturi antaa ulos.

Siellä anturin sisällä on vissiin jotain massaa, joka sitte alkaa värähtelemään ja tietyllä taajudella alkaa sitte anturi antamaan ulos jännitettä.
Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin ryssää joo!
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Niiiii perustuukos se sit pyörrevirtoihin?!
Avatar
Magnum2300
Viestit: 62
Liittynyt: 04.10.2003 19:18

Viesti Kirjoittaja Magnum2300 »

Vai oisko piezosähköinen kide?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Pietsosähköiseen ilmiöönhän tuo perustuu. Eli vähän niinkuin mikrofoni, mutta aika rajulla dynamiikka-alueella. Boksi sitten erottelee tuolta vaan kiinnostavan taajuusalueen, eli missä on moottorille ominainen resonanssi. Jossain vanhemmissa keskusteluissa oli taajuuden kaavakin.

Tuohon anturiin kun kunnolla pamauttaa niin kuormittamaton jännite voi nousta satoihin voltteihin. Kannattaa laittaa anturille aina kuormavastus, tuolla polttaa helposti esimerkiksi oskilloskoopin etuasteen. :wink:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Juu juu... sama periaate ku sytkissä periaattessa... Eks pyörrevirroillakin periaatteessa vois mitata jotain tärinää... ku johde liikkuu magneettikentässä vai kuinka se menikään..
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Periaatteessa kyllä. Mikrofoninahan vain tuota pietsoa käytetään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vielä jakajista. Pysty-tc:n kyljessä olevassa kärjettömässä on ilmeisesti induktiivinen anturi? Onnistuuko tuollaisen modaus hal-anturille ihan vain vaihtamalla anturi, ja löytyykö käypäinen anturi esim. partcolta parin euron hintaan vai onko metsästettävä jostain hal-jakajallisesta autosta?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Induktiivinen se on. Ensinnä kysymys, miksi haluat vaihtaa? Onko sulla joku sytkäboksi joka ei tajua nykyisen anturin päälle?

Periaatteessa noista irrallisistakin komponenteista voi anturin väsätä, anturi tarvitsee yleensä 5V käyttöjännitteen (otetaan boksilta) ja antaa ulos kanttiaaltoa välillä 0 ja 5V. Joskus tarvitaan ylösvetovastus anturin jälkeen. Anturille kannattaa väsätä piirilevy jolla sen saa tukevasti kiinni ja koko komeus lopuksi lakataan niin se ei pääse hapettumaan.

Anturin lisäksi jakajaan pitää yleensä lisätä magneetti.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Anturin lisäksi jakajaan pitää yleensä lisätä magneetti.
No ei ainakaan hall anturin takia.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hyvin perusteltu väite. :roll:

Hall-anturi jo toimintaperiaatteensakin vuoksi tarvitsee magneetin. Joko se on erillisenä, tai sitten rakennettu anturin yhteyteen (valmiiksi koteloidut, autokäyttöön tehdyt). Noissa elektroniikkakaupan antureissa ei magneettia yleensä ole.

Infoa: http://www.honeywell-sensor.com.cn/prod ... apter1.pdf
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Aika jännää sikäli kun olen induktio antureita korvannut hall anturilla.
En tiädä sitte miten magnettinen se tc:n vakio hihna pyärä on mutta epäilen että ei ole.
Tietysti voi olla että on sellasiakin antureita mutta itse käytän samoja kuin kyyppeleissäkin on.
Ei kannata tehdä kaikesta aina niin vaikeaa :)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Saattaa olla että hihnapyörän nököt on tulleet tarpeeksi magneettisiksi kun ovat aikansa pyörineet magneettisen induktioanturin ohi. Noinhan raudan magnetointikin tapahtuu. Magneettisuus kylläkin häviää sitten ajan myötä.

Tosiaan, noissa autokäyttöön tehdyissä antureissa voi olla magneetti mukana joten periaatteessa anturi reagoi silloin magneettipiirin reluktanssin muutokseen. Jos anturista saa datalehden niin siinä mainittaneen käykö se pelkälle hammaskehälle ilman magneetteja.

Hommaa sekoittaa vielä lisäksi se, että monesti induktioantureitakin sanotaan hall-antureiksi, ja induktioanturissa on melkein aina sisäänrakennettu magneetti.

Ja eihän tämä mitenkään vaikeaa ole, pitää vaan varoittaa mahdollisista sudenkuopista. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Siis tuon MS:n kaveriksi tuota tc:n jakajaa, eikä innostaisi lisäillä ylimääräisiä palikoita väliin aaltomuodon muokkaamiseksi. Muutenkin tuo olisi mielestäni siistimpi ratkaisu kun virittää hihnapyörään jotain. Olisi helppo ratkaisu vaihtaa tuon anturin tyyppi ja syöttää suoraan megalle. Eli tuo kannattanee valmiina autokomponenttina etsiä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin