megasquirt
Hmm.. outoa. Pikemminkin silloin jos triggerikohdilla on kolot, hihnapyörässä olevat epätasaisuudet voisivat aikaansaada vääriä triggeripulsseja koska magneettipiirin reluktanssi tällöin muuttuu.
Riippuu tietysti anturin tyypistäkin - tappeja kuitenkin yleensä käytetään...
Riippuu tietysti anturin tyypistäkin - tappeja kuitenkin yleensä käytetään...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
no niin nyt on ms saapunut ja pitäs käydä kasaileen,onko sinulla tl 1000r jo missä vaiheessa? ja mikä olisi järkevin tapa kytkeä ko ms graleen josta olis tarkotus tulla kilpa auto(pitas laittaa vielä suora sytkä)ei vaan mukana tullu muuta ohjetta kun osa luettelo, mistä saa kytkentä kaavio/sopivuudet eri antureille ja eikö ms tue suorasytkää nim:aloittelija
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html ja tuolta "external wiring diagram"
Ilmeisesti sen Fordin Ediksen kanssa varustettuna suorasytkä olisi, ks. keskustelu edellä.
Ilmeisesti sen Fordin Ediksen kanssa varustettuna suorasytkä olisi, ks. keskustelu edellä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Suomenkielinen MS palsta on:
http://www.finsquirt.net
Tuolla on manuaalikin käännetty suomeksi.
Onko joku erityinen syy miksi haluatte käyttää suorasytkää?
Jakajan kautta saa aivan varmasti kunnon puolalla aivan riittävän kipinän.
Ja jos haluaa käyttää bensansyöttöä sekä sytkää niin sitten pitää käyttää näitä extra koodeja:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin tuon IAW:n alkuperäisten anturien kanssa pitäisi käydä tuo tuplatrikkeri versio:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/wheel2.html
Eli toinen anturisignaali olisi kampuran päässä oleva ja toinen olisi jakajan signaali. Jakajan akselilla on kylläkin muistini mukaan kaksi nystyä joista toinen pitää poistaa. Tällä voikin sitten tehdä minkä tahansa sytkän.
Minkä tyyppinen muuten tuollanen tc:n kyljessä oleva kärjetön pystyjakaja on?
http://www.finsquirt.net
Tuolla on manuaalikin käännetty suomeksi.
Onko joku erityinen syy miksi haluatte käyttää suorasytkää?
Jakajan kautta saa aivan varmasti kunnon puolalla aivan riittävän kipinän.
Ja jos haluaa käyttää bensansyöttöä sekä sytkää niin sitten pitää käyttää näitä extra koodeja:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin tuon IAW:n alkuperäisten anturien kanssa pitäisi käydä tuo tuplatrikkeri versio:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/wheel2.html
Eli toinen anturisignaali olisi kampuran päässä oleva ja toinen olisi jakajan signaali. Jakajan akselilla on kylläkin muistini mukaan kaksi nystyä joista toinen pitää poistaa. Tällä voikin sitten tehdä minkä tahansa sytkän.
Minkä tyyppinen muuten tuollanen tc:n kyljessä oleva kärjetön pystyjakaja on?
- 1600cc_uno
- Viestit: 161
- Liittynyt: 21.02.2003 01:55
- Paikkakunta: turku
menee nyt aivan täysin asian vierestä, mutta menköön...Meillä rupes koulussa (tamk) opettaja selvittään ettei nakutusta voi kuulla korvalla!! Olin sillai et VOI VI**U!
Turku AMK:ssa samanlaisia juttuja. Ihan tosissaan miettittiin polttomoottorin toimintaa ja sen ominaisuuksia. Tuli sitten juttua polttoaineen palamisnopeuksista ym. Ammattitaitoinen opettajahan sitten totesi, että tästähän näppärä insinööri laskee äkäseen summittaisen max. kierrosnopeuden tavalliselle mäntämoottorille. Puolen tunnin arpomisen jälkeen todettiin tuon summittaisen arvon olevan kohtuu matala jopa massatuotanto moottorille.
Melko oletettavaa, jos luulee palorintaman todellisuudessa tekevän työtä mäntää vasten 8)
ja samalaisia juttuja opetetaan totena jatkuvasti..
Oman kokemuksen mukaan tuo ainakin rauhoitti sytytysennakon vaeltelua tyhjäkäynnillä. Eikä tuollaisen putken pinta nyt niin epätasainen ole.Hmm.. outoa. Pikemminkin silloin jos triggerikohdilla on kolot, hihnapyörässä olevat epätasaisuudet voisivat aikaansaada vääriä triggeripulsseja koska magneettipiirin reluktanssi tällöin muuttuu.
Riippuu tietysti anturin tyypistäkin - tappeja kuitenkin yleensä käytetään...
Kyllä nakuanturilla pystytään puuttumaan nakutukseen jo kauan ennen kuin se on korvin kuultavaa.
Paras vaihtoehtohan tuo ois käyttää suorasytkää ja mittailla palotapahtumaa tulppien vastusarvon kautta, sais sylinterikohtaisen palotapahtuman kontrollin. Millonkahan joku ranettaa megaan moisen extran..
Paras vaihtoehtohan tuo ois käyttää suorasytkää ja mittailla palotapahtumaa tulppien vastusarvon kautta, sais sylinterikohtaisen palotapahtuman kontrollin. Millonkahan joku ranettaa megaan moisen extran..
Aki Peltola
Havaittee havaittee, mut äijjä väitti naama peruslukemilla ettei sitä millään kuule, ja sit ku oli puhe moottorin virittämisestä, ni äijjä kysy et onko nakuanturia, ihan kuin se poistaisi liian suuren puristussuhteen aiheuttaman nakutus ongelman!! Poistaahan se sen, mut ei se kone sit enää mihinkään kuljekaan, ei se poista varsinaista ongelmaa, vai olenko ihan väärässä!?!??!?!Aksu kirjoitti:Kyllä nakuanturilla pystytään puuttumaan nakutukseen jo kauan ennen kuin se on korvin kuultavaa.
:
No lähinnä nakuanturin käytön näkisin järkeväksi ahdetuissa koneissa jolloin nakutustunnistusta voi käyttää varokeinona vaikkapa vähentämään ahtopainetta jos jokin säätö on pielessä ja kone pääsee nakuttamaan.Marko kirjoitti:Havaittee havaittee, mut äijjä väitti naama peruslukemilla ettei sitä millään kuule, ja sit ku oli puhe moottorin virittämisestä, ni äijjä kysy et onko nakuanturia, ihan kuin se poistaisi liian suuren puristussuhteen aiheuttaman nakutus ongelman!! Poistaahan se sen, mut ei se kone sit enää mihinkään kuljekaan, ei se poista varsinaista ongelmaa, vai olenko ihan väärässä!?!??!?!Aksu kirjoitti:Kyllä nakuanturilla pystytään puuttumaan nakutukseen jo kauan ennen kuin se on korvin kuultavaa.
:
Kuitenkin koneessa kuin koneessa sillä tavalla että nakuanturin avustuksella joudutaan puuttumaan koneen säätöihin vain harvoin jos ollenkaan, eli ihan oikeassa olet.
EDIT: yläkierroksilla nakutusta on todella paha kuulla pelkällä korvalla..
Viimeksi muokannut Aksu, 12.12.2005 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki Peltola
Jaa-a mitenkähän tuo mahtaa näissä kaupallisissa sovelluksissa olla toteutettu, pitääpä selvittää saisko tuosta mitään järkevää aikaiseksi.vvieri kirjoitti:Niin. Läpilyöntijännitehän muuttuu paineen funktiona. Siitä vain kehittelemään. Saisikohan puolan flyback-jännitteestä ensiöpuolelta mitattua mitään järjellistä?
Aki Peltola
Itsellä tuollainen Saabin sytkäkasetti olisi, mutta vaatisi aika paljon louhimista että tuolta epoksin joukosta voisi saada mitään selville. Kai noista on kytkiksiäkin liikenteessä. Tuohon edm. ilmiöönhän mittaus perustuu.
Aika pahoin hakoteillä tuntuu olevan tuo opettaja. Jo Virittäjän Käsikirjan ykkösosassa varoitellaan että nakutustunnistimeen perustuva järjestelmä nakutusta havaitessaan joko alentaa ahtopainetta tai myöhästää sytytystä. Eli puristussuhdetta tai ahtopainetta ei voi noinvain korottaa luottaen siihen että järjestelmä kuitenkin estäisi moottoria nakuttamasta. Perusasioiden pitää olla kunnossa vaikka kone olisi varustettu millaisilla sähköheebeleillä.
Klassinen esimerkki epäonnistuneesta virityksestähän on liian suureksi valittu puristussuhde, ja nakutuksen takia liian myöhäiselle säädetty sytkä -> ei tehoa, vain iso polttoaineen kulutus. Eli sikäli, Marko, olet ihan oikeassa, tuossa vaan moottorinohjaus joutuu tuon sytytyksen säädön tekemään välttääkseen nakutuksen.
Onhan tuollainen anturi oikein suodatettuna ihmiskorvaa tarkempi, varsinkin siellä yläkierroksilla, ja voisihan se nakutustunnistus olla sellainenkin, että se vaikka vaparikoneessa sytyttäisi varoitusvalon niin tietäisi tarkistaa koneen säätöjä. Silti sekään ei pidä paikkaansa ettei ihmiskorvalla pystyisi ikinä nakutusta kuulemaan.
Aika pahoin hakoteillä tuntuu olevan tuo opettaja. Jo Virittäjän Käsikirjan ykkösosassa varoitellaan että nakutustunnistimeen perustuva järjestelmä nakutusta havaitessaan joko alentaa ahtopainetta tai myöhästää sytytystä. Eli puristussuhdetta tai ahtopainetta ei voi noinvain korottaa luottaen siihen että järjestelmä kuitenkin estäisi moottoria nakuttamasta. Perusasioiden pitää olla kunnossa vaikka kone olisi varustettu millaisilla sähköheebeleillä.
Klassinen esimerkki epäonnistuneesta virityksestähän on liian suureksi valittu puristussuhde, ja nakutuksen takia liian myöhäiselle säädetty sytkä -> ei tehoa, vain iso polttoaineen kulutus. Eli sikäli, Marko, olet ihan oikeassa, tuossa vaan moottorinohjaus joutuu tuon sytytyksen säädön tekemään välttääkseen nakutuksen.
Onhan tuollainen anturi oikein suodatettuna ihmiskorvaa tarkempi, varsinkin siellä yläkierroksilla, ja voisihan se nakutustunnistus olla sellainenkin, että se vaikka vaparikoneessa sytyttäisi varoitusvalon niin tietäisi tarkistaa koneen säätöjä. Silti sekään ei pidä paikkaansa ettei ihmiskorvalla pystyisi ikinä nakutusta kuulemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Homma hoituu jokseenkin näin:vvieri kirjoitti:Itsellä tuollainen Saabin sytkäkasetti olisi, mutta vaatisi aika paljon louhimista että tuolta epoksin joukosta voisi saada mitään selville. Kai noista on kytkiksiäkin liikenteessä. Tuohon edm. ilmiöönhän mittaus perustuu.
Toinen pää sytytyspuolan toisiopuolelta on normaalilla tavalla kytketty sytytystulppaan.
Toinen ei oo suoraan maadotettu vaan kytketty 80V jänniteeseen joten sytytystulpan elektrodien välillä on kokoajan 80V jännite paitsi sillon just kun sytytetään.
Sitten kun tapahtuu sytytys ja kaasut ionisoituu niin se väli alkaa johtamaan ja virtaa kulkee tulpan läpi. Mitataan tämä virta ja päätellään asiasta jotain.
Vielä kun joku kertois minkälaista signaalia antaa nakutus.
Nimenomaan tuollalailla ollaan ajettu näitä Saabin APC-järjestelmiä, niissä kun on valmiina ohjausyksikössä nasta joka maadoitetaan kun havaitaan nakutusta. Ledi vaan kojelautaan niin tietää millon pitää höllätä.Onhan tuollainen anturi oikein suodatettuna ihmiskorvaa tarkempi, varsinkin siellä yläkierroksilla, ja voisihan se nakutustunnistus olla sellainenkin, että se vaikka vaparikoneessa sytyttäisi varoitusvalon niin tietäisi tarkistaa koneen säätöjä. Silti sekään ei pidä paikkaansa ettei ihmiskorvalla pystyisi ikinä nakutusta kuulemaan.
Juu ja kyllä tuommonen 3000rpm nakutus kuuluu ja selvästi.
Aki Peltola
Tuosta Tee-Se-Itse ionivirran mittauksesta löytyy yksi englanninkielinen nettisivu: http://users.tkk.fi/~vvartiov/ion/ion.html
Boschin nakutusanturit ovat halvalla tehtyjä massatuotantotuotteita, joiden herkkyys yksilöstä toiseen (tai tuotantoerästä toiseen ???) vaihtelee hyvinkin suuresti. Itse tappelen töissä isojen laiva- ja voimalaitoskaasuottomoottorien (sylinterihakaisija max. 500mm ja iskunpituus max. 580 mm) kanssa, joissa on oma nakutusanturi jokaiselle sylinterille (enimmillään 20 kpl/moottori). Normaalisti kun moottori on ekaa kertaa isolla kuormalla, mennään moottorin viereen kuuntelemaan korvalla ja ajetaan moottori sylinteri kerrallaan kevyeen nakutukseen ja varmistetaan, että moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa sen oikein.
Boschin nakutusanturit ovat halvalla tehtyjä massatuotantotuotteita, joiden herkkyys yksilöstä toiseen (tai tuotantoerästä toiseen ???) vaihtelee hyvinkin suuresti. Itse tappelen töissä isojen laiva- ja voimalaitoskaasuottomoottorien (sylinterihakaisija max. 500mm ja iskunpituus max. 580 mm) kanssa, joissa on oma nakutusanturi jokaiselle sylinterille (enimmillään 20 kpl/moottori). Normaalisti kun moottori on ekaa kertaa isolla kuormalla, mennään moottorin viereen kuuntelemaan korvalla ja ajetaan moottori sylinteri kerrallaan kevyeen nakutukseen ja varmistetaan, että moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa sen oikein.
Tuossa dokumentissahan näytti tulevan perusperiaatteet hyvin selville. Kiitokset!
Nakutusantureiden suodatuksesta on ollut jotain juttua http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=390
Nuo perustan tutkimuksiini Saabin APC-boksin parissa.
Mikrofonihan periaatteessa vain tuollainen nakutusanturi on, ellei kyse ole resonanssityyppinen anturi, jossa suodatin on tavallaan osittain sisäänrakennettu.
Nakutusantureiden suodatuksesta on ollut jotain juttua http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=390
Nuo perustan tutkimuksiini Saabin APC-boksin parissa.
Mikrofonihan periaatteessa vain tuollainen nakutusanturi on, ellei kyse ole resonanssityyppinen anturi, jossa suodatin on tavallaan osittain sisäänrakennettu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -