ABS-anturin modaus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja VTO » 02.12.2019 11:29

Sukulaismerkin 164 sytyttää ABS-valon kun vajaan 10 km/h nopeus ylittyy. Mittailin antureita ja vasen taka näytti katkosta. 1 vika on ilmeisen selvä, mutta anturin saaminen ei olekaan ihan yksiselitteistä. Sama anturi on kaiketi Cromassa ja Themassa. Joitakin versioita on myynnissä e-bayssa. Hinlaluokka 150€ paikkeilla, joten tuli mieleen kokeilla raskaan kaluston antureilla. Niiden resistanssi on luokkaa 1250 ohm kun tuossa 164 oltiin luokassa 1050 ohm.
Kuvittelisin, ettei tuolla erolla ole merkitystä, kunhan vaan saan kiinnityksen sovellettua. Ja jos vaihdan molempien takapyörien anturit, niin ei pitäisi tulla ristiriitaista tietoa. Miksi ei toimisi? Vai toimiiko? Johdot tietysti joutuu katkaisemaan ja littämään, mutta en uskon senkään olevan ongelma.
Muutkin vinkit korjauksen suhteen ovat tervetulleita.
VTO
 
Viestit: 960
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja wellu » 02.12.2019 18:20

Minkä valmistajan ABS järjestelmä?

Vahvalla MuTulla sanoisin, että saman ikäisessä jossain muussa autossa on samanlainen anturi eri kiinnityksellä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4284
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja väisänen » 02.12.2019 18:23

Jos neo vr antureita niin varmaan voi toimiakin. Riittä kun siihen vialliseen kulmaan vaihtaa... ei oomimäärä vaikuta miten anturi pulssittaa, lukukehästä se on kiinni.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 4205
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja Luigi » 02.12.2019 20:58

Jos on Boschin systeemi, niin voisin arvata, että samalla systeemillä varustetusta saksalaisesta seinätapetista löytyy sama anturi eri pituisella johdolla.
Kuva
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8294
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja VTO » 03.12.2019 10:36

Bosch-järjestelmä se on. Samanlaisen muistan nähneeni ainakin II Themassa ja turbo Cromassa.
En ole varma mikä vr-anturi on, mutta muistan sellaisia olleen kampiakselilla ja 3-napaisenakin, jossa silloin oma signaalilähtö.
Tämä Bosch on 2-napainen, kuten raskaankaluston anturitkin ovat, Induktiivinen anturi kaiketi yksi mahdollinen termi.
Raskaankaluston anturista voi mitata suoraan taajuuden tai vaihtojännitteen kun pyörää pyörittää esim dynamolla. Luulisin, että niin tässäkin tapauksessa.
Resistanssiksi löysin jostain manuaalista 0,9-2,0 kohm, joten se ei olen ongelma kuten "väisänen" kirjoittaakin.
VTO
 
Viestit: 960
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja Keltsi » 05.12.2019 11:20

Joskus muinoin painin saman anturiongelman kanssa ja silloin löysin Alfabbs:ltä jostain topicista maininnan, että joku olisi soveltanut jotain Golfin(?) ABS-anturia. Tuosta vaan ei löytynyt mitään sen tarkempaa tietoa ja satuin vielä löytämään uuden alkuperäisen 164:n anturin niin jäi tutkimatta tarkemmin.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Keltsi
GFF
 
Viestit: 1060
Liittynyt: 16.03.2004 10:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja VTO » 06.12.2019 18:19

Ei tarvinnut ryhtyä soveltamaan. Kaveri löysi vastakkaisen puolen B-osan. Ei tarvinnut kuin soveltaa kiinnitystä. Ja yleisen pessimismin vastaisesti alkoi toimimaan. Ainoastaan vanhan irrottaminen tapahtui väkivaltaa käyttäen.
VTO
 
Viestit: 960
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja stella » 06.12.2019 19:21

VTO kirjoitti:Ei tarvinnut ryhtyä soveltamaan. Kaveri löysi vastakkaisen puolen B-osan. Ei tarvinnut kuin soveltaa kiinnitystä. Ja yleisen pessimismin vastaisesti alkoi toimimaan. Ainoastaan vanhan irrottaminen tapahtui väkivaltaa käyttäen.


Se on aika yleistä, että kun vanhaa Abs-Anturia joutuu irroittamaan, niin harvoin lähtee ehjänään irti....Itsekkin useampia vaihtaneena, en muista montaakaan tapausta, että olis lähtenyt ihan kiinnityspultin irroittamalla, ja sormin nitkuttelemalla :roll: .....Toki siinäkohtaahan tällä ei ole väliä, jos uusi anturi on tulossa tilalle.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
stella
 
Viestit: 1282
Liittynyt: 06.12.2007 23:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja vvieri » 07.12.2019 05:13

Vähän myöhässähän tämä tulee, mutta Cromaan aikoinaan rikkinäisen anturin tilalle tuli jostain random autosta 2-napainen jonka resistanssikin poikkesi parikymmentä prosenttia. Toimi hyvin silti. Ei sillä resistanssilla muuta merkitystä ole kuin että jännitteen taso on vähän erilainen... taajuuttahan se koittaa sieltä mitata ja sen määrää hammaskehä. Ja taajuuden se saa mitattua jos jännitettä on riittävästi. Jännitteeseen vaikuttaa tosi paljon anturin välys kehään myös.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19218
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja VTO » 09.12.2019 15:18

Kappaleinahan se risa oli otettava pois. Pultti irtosi lämmittämällä mutta anturi meni palasiksi, Koska jämät piti hakata laakerin suuntaan oli anturi sahattava pari kertaa poikki, jota palat mahtuivat tulemaan pois. B-osan irrotus oli pöydällä helpompaa. Ajoin 0,8 mm laikalla viillon korvakeeseen ja hakksin meisselin rakoon. Anturi Irtosi suht kivuttomasti ehjänä.
Usein henkilöautoissa on annnettu joku ilmarako anturin ja kehän välille.Tämä sitten simmilevyillä säädetään. Kaiketi pienempi ilmarako antaa paremman jännitteen? Vaikka hatarasta fysiiikan opista on jäänyt mieleen lause "ilmarako vahvistaa magneettikenttää." Raskaassa kalustossa anturi on erillisen holkin sisällä, missä se pääsee liukumaa. Kun anturi on paikallaan, työnnetään napa, jossa ABS.kehä on , paikalleen. Anturi jää siis aivan "kehän iholle."
VTO
 
Viestit: 960
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-anturin modaus

ViestiKirjoittaja vvieri » 10.12.2019 06:18

Tosiaan induktiivisen anturin antojännite kasvaa sitä isommaksi mitä pienempi ilmarako on. Kannattaa silti pitäytyä valmistajien ohjearvoissa.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19218
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]