Moottorin vika merkkivalo.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Puntoremppaa » 13.08.2019 19:35

Merkkivalo syttyy aina jonkin ajojokilometrien jälkeen. Korjaamolla sanottiin että tulpan vaiholla pitäs korjaantua. Mutta ei vaikuttanut vaikka tulpat vaihoinkin. Mistäkäkähän se sitten mahtaakaan johtua ?
Puntoremppaa
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Sämpy » 13.08.2019 19:56

Lambda-anturia veikkaisin, jos vikavalo syttyy aina kun liikkeellelähdöstä on pari minuuttia.

Onko kyseessä sen ikäinen punto, ettei ole vielä obd:ta (tuli kai -00 tai niillämain)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6567
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Puntoremppaa » 13.08.2019 20:13

Ajokilometriä kestää ajaa n.200 km. Niin valo syttyy. Vm. 2006 Otan tarkemmat vika tiedot kunhan luen.
Puntoremppaa
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Puntoremppaa » 15.08.2019 08:49

Tällaita se
sitten ilmoittaa. Katlysaat-torijär-jestelmän tehokkuus kynnysarvon alapuolella Kentt ? Helppopa tuo on poistaa omalla laitteella. Ajon aikana ei tunne mitään nykimistä ja käynti ihan normaali.
Puntoremppaa
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Luigi » 15.08.2019 09:41

Lambdojen vaihtaminen hakuammuntana maksaa, joten jos on Multiecuscan käytettävissä, voisi yrittää seurata antureiden arvoja ajon aikana. Periaatteessa antureiden vaihtaminen keskenään - jos ovat vaihdettavissa - voisi jo kertoa jotain. Voihan se kattikin olla rikki, mutta se ei ole niin yleistä, että ensimmäisenä kannattaa vaihtaa. Joskus sekin tosin on aika ilmeistä, jos on sisukset irti. Paljonko ajettu? Bosch suosittelee lambda-antureiden vaihtoa 160tkm välein. Ikääntynyt lambda käy laiskemmaksi, ja johtaa seoksen rikastamiseen. Lambda-antureissa kannattaa käyttää vain Boschia.
Kuva
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8182
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Puntoremppaa » 15.08.2019 09:59

Missäkähän kohtaa sellainen on? En oikeen ole vielä päässyt punton kas tutuksi. Ajettu 127 t. km
Puntoremppaa
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2019 16:07

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja vvieri » 20.08.2019 07:58

Luigi kirjoitti:Lambda-antureissa kannattaa käyttää vain Boschia.

Jaappanialainen NTK on yhtälailla hyvä. :thumb:
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19211
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja VTO » 20.08.2019 15:15

Tietyllä ikäkaudella jaaappania suurimman automerkin kohdalla hyvin yleinen ilmoitus tuo, että katin teho kynnysarvon alapuolella. Putkesta kun mittaa niin kaikki on ok ja toimii hyvin. Mutta muu ei auta kuin katin vaihto. Ja ebayn halvintakaan pönttöä ei hyväksy. Sama herja jatkuu.
Helpointa toki jatkaa ajoa ja nollata valo katsastuskonttorin pihassa leiman ajaksi.
Puntossa kerran tuli sama vastaan ja silloin oli kakkoslambda viallinen. Merkkitesteri tosin kertoi vian suoraan.
VTO
 
Viestit: 918
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin vika merkkivalo.

ViestiKirjoittaja Puntoremppaa » 23.08.2019 14:01

Nyt on sitten vaihdettu ennen kattia oleva anturi ja vika koodi poistetty. Mielenkiinolla jään odottamaan että hyväsikö vaihto.
Puntoremppaa
 
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2019 16:07


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä