Fiat Punto RE85
Re: Fiat Punto RE85
Mulla on ollut eFlexFuel kiinni 20v Lybrassa parisen vuotta. Ei ole vielä se vesitiivis "uusi" malli, mutta viina-anturilla. Hyvin on pelannut. Nykyisellään enimmäkseen lyhyessä kaupunkiajossa likalla käytössä, niin olen ohjeistanut tankkaamaan bensaa vähääkään kylmemmällä kelillä. Viinalla ajaessa kyllä huomaa käynnistämisen vaikeuden kun kelit kylmenevät. Suht fiksusti tuo purkki kyllä rikastaa, mutta ilman lohkaria ei välttämättä jää ekalla starttauksella käyntiin. Talvet voi hyvällä mielellä ajella sit 95E10:llä, kun on se viina-anturikin.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Re: Fiat Punto RE85
Varmaan rikastaa mitä pystyy, jos suuttimet on vakiot. Sitten kun ne loppuu, niin minkäs enään teet.
Mutta ihan fiksua tuo bensiinin käyttö talvella, etenkin jos on pätkäajoa. Niissä kylmästarteissa sitä wiinaa menee koneeseen senverran tuju annos, että päätyy helposti öljyn sekaan. Sitten jos ei ajeta kuin lyhkäistä kaupunkipörräystä, ei öljyt koskaan lämpene riittävästi jotta se sinne päässyt wiina liukenisi pois. Tällöin öljyt hapettuvat nopeasti (muuttuvat punertaviksi ja alkavat haisemaan vahvasti kotipolttoiselle viinille ).
Epäilisin 50/50 seoksenkin toimivan vielä talvella tuon flexfuelin kanssa hienosti.
Offtopic:
Kaveri meni ja osti 2008 -vuotisen, tehtaan tekemän flexfuel auton (volvo). Edellinen omistaja oli pääasiassa ajanut etanolilla koko 150tkm omistusaikansa, satunnaisesti tankaten tankillisen bensaa.
Tommosessa on jo kaikki EGR:t ym. saastelaitteet ja yllätys oli positiivinen kun ne käytettiin auki. Täysin puhtaat, pientä hapettumaa vain, muttei karstaa.
Paikat pysyy tosiaan puhtaana jos ajelee etanolilla.
Mutta ihan fiksua tuo bensiinin käyttö talvella, etenkin jos on pätkäajoa. Niissä kylmästarteissa sitä wiinaa menee koneeseen senverran tuju annos, että päätyy helposti öljyn sekaan. Sitten jos ei ajeta kuin lyhkäistä kaupunkipörräystä, ei öljyt koskaan lämpene riittävästi jotta se sinne päässyt wiina liukenisi pois. Tällöin öljyt hapettuvat nopeasti (muuttuvat punertaviksi ja alkavat haisemaan vahvasti kotipolttoiselle viinille ).
Epäilisin 50/50 seoksenkin toimivan vielä talvella tuon flexfuelin kanssa hienosti.
Offtopic:
Kaveri meni ja osti 2008 -vuotisen, tehtaan tekemän flexfuel auton (volvo). Edellinen omistaja oli pääasiassa ajanut etanolilla koko 150tkm omistusaikansa, satunnaisesti tankaten tankillisen bensaa.
Tommosessa on jo kaikki EGR:t ym. saastelaitteet ja yllätys oli positiivinen kun ne käytettiin auki. Täysin puhtaat, pientä hapettumaa vain, muttei karstaa.
Paikat pysyy tosiaan puhtaana jos ajelee etanolilla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto RE85
Vakio suuttimet loppuu starttausvaiheessa..?wellu kirjoitti:Varmaan rikastaa mitä pystyy, jos suuttimet on vakiot. Sitten kun ne loppuu, niin minkäs enään teet.
Re: Fiat Punto RE85
Niin, kun en noiden purkkien sielunelämästä täysin tiedä. Antaako tarvittaessa rikastuksen "valua" kuinka lähelle 100% aukioloaikaa.koppero kirjoitti:Vakio suuttimet loppuu starttausvaiheessa..?wellu kirjoitti:Varmaan rikastaa mitä pystyy, jos suuttimet on vakiot. Sitten kun ne loppuu, niin minkäs enään teet.
Yleensä ongelmat (jos niitä on ollut) noiden boksien kanssa ovat liittyneet juuri polttoaineen saannin rajallisuuteen, eli suuttimien kokoon. Moottorikohtaista sitten, kuinka raju rikastus vaaditaan siihen ensimmäiseen hyrskähdykseen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Punto RE85
Kyllä startissa tupataan menemään pyörimisnopeuteen nähden hyvin lyhykäisillä aukiolopulsseilla, koska moottori pyörii hitaasti ja suutin kuitenkin pukkaa saman verran ainesyksikköjä soppaa per minuutti tilanteesta riippumatta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -