Kukonkoivussa jo kyselin muutamilta Unon omistajilta, onko vetoakselin sisäpään laipan (jossa laakerillinen suojakumi on kiinni) ja tasauspyörästön/vaihteiston kuoren välissä mitään tiivistettä. Kevään ajojen aikana Unski on ryhtynyt tihkumaan vasemmalta alimman laipan pultin kohdalta sellaisen kolmen neljän sentin halkaisijan kokoisen vaihteistoöljyläikän tallin lattialle. Vuoto ei tule, kuten ensin arvelin, laipan ja uudehkon kumin välistä, vaan tosiaan laipan ja vaihteiston kuoren välistä; tämä on varmistunut huolella pesemällä. Arvelin ensin myös, että pultin reikä olisi vaihteiston sisälle asti, ja öljy tulisi kierteitä pitkin, mutta tuntuu olevan umpi eli ei vuoda täten kierteistä ohi. Pulttien kireys on tapissa. Tuossa kuvassa näkyy kumin alla poistetun pultin kohdalla jo pieni öljyn tulo ikään kuin varjona laipan ja puuttuvan pultin alla olevan sauman kohdalla. Siitä öljy hiipii muutaman sentin poistotulpan ohi vielä laatikon pohjaa pitkin ja putoaa sitten maahan, on pultti auki tai kireällä.
Harrastajakollegat arvelivat, että haitarikumin laipan ja vaihteiston kuoren välissä ei ehkä olisi varsinaisesti tiivistettä, mutta kannattaisiko sinne voidella edes jotakin passelia tiivistemassaa väliin? Vai kokeilenko sipaista "kakun" jotain tarttuvaa moottorisilikonia sauman päälle (Permatex musta esim.), kun paikallaan ollessa vuotoa ei juuri ole, vasta ajon aikana/jälkeen? En ole vielä ottanut laippaa irti, mutta jos tihkuminen ei lakkaa, joku temppu on kyllä tehtävä, muuten vuoto kuivattaa laatikon kumminkin ajan kanssa. Ja Unski on kakkossarjan pikku-Fire, mutta vielä tällä ykkössarjan yksinkertaisemmalla vaihteensiirtäjällä/laatikolla.
Unon vetoakselin laipan tiivistys
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Unon vetoakselin laipan tiivistys
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Unon vetoakselin laipan tiivistys
Laipassa taisi olla o-rengas. Silkkarilla pitäväksi. Laipan alla on vetopyörästön laakereiden säätolevyt. Ei saa hävittää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Unon vetoakselin laipan tiivistys
Tattis tuhannesti!
Tuosta keskellä ylhäällä laipan takana olevasta renkaasta mitä todennäköisimmin on kysymys, se nyt fuskaa; EPER antoi koko vaihteistotiivistesatsille (=A) numeron 5881821 (mukana on vaikka mitä vaihteiston tiivistykseen liittyvää), ja samalla tiedon, ettei enää ole tuotannossa. Ilmeisesti erikseen on joskus saanaut kyllä tuota O-rengasta nro:lla 4328001, mutta taitaisi hoitua silikonitiivistyksellä laipan taakse vaikka heti, O-renkaan ja laipan väliin, jos vaan mahtuu; laipan saanee kyllä sen verran auki, eikä tarvitse vetaria irrottaa O-renkaan uusimisen takia. Ja jos O-renkaan tiiviyskin on uutena samaa luokkaa kuin vaikkapa vähän ylempänä FIRE:n virranjakajan juuressa, niin OEM-kumistakaan ei joskus ole mitään hyötyä (venttiilikopan kanssa usein samat jutut).
Tuosta keskellä ylhäällä laipan takana olevasta renkaasta mitä todennäköisimmin on kysymys, se nyt fuskaa; EPER antoi koko vaihteistotiivistesatsille (=A) numeron 5881821 (mukana on vaikka mitä vaihteiston tiivistykseen liittyvää), ja samalla tiedon, ettei enää ole tuotannossa. Ilmeisesti erikseen on joskus saanaut kyllä tuota O-rengasta nro:lla 4328001, mutta taitaisi hoitua silikonitiivistyksellä laipan taakse vaikka heti, O-renkaan ja laipan väliin, jos vaan mahtuu; laipan saanee kyllä sen verran auki, eikä tarvitse vetaria irrottaa O-renkaan uusimisen takia. Ja jos O-renkaan tiiviyskin on uutena samaa luokkaa kuin vaikkapa vähän ylempänä FIRE:n virranjakajan juuressa, niin OEM-kumistakaan ei joskus ole mitään hyötyä (venttiilikopan kanssa usein samat jutut).
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Unon vetoakselin laipan tiivistys
Tuskin se o-rengas on mitään erikoismittaa, vaan siihen saanee yleismallisen renkaan jostain koneliikkeestä kolikolla tai parilla. Mittaa ei vanhasta renkaasta välttämättä saa (voi olla, että murenee käsiin), joten pitää mitata uran pohjan halkaisija ja syvyys, ja vaihdelaatikon reiän halkaisija. Niillä perusteilla sitten renkaan halkaisija ja langan paksuus. Oikean paksuinen öljyä kestävä o-rengas kyllä pitää ilman silikonejakin.
Lisävarmistukseen silikoneja parempi vaihtoehto saattaisi olla Hylomar Blue tai Würth DP 300.
Lisävarmistukseen silikoneja parempi vaihtoehto saattaisi olla Hylomar Blue tai Würth DP 300.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Unon vetoakselin laipan tiivistys
Mr.google kertoo kooksi 85X2,62