127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja hankala » 13.05.2019 17:58

Miten tuollainen muutos, mitä pitäisi tehdä että homma pelaisi oikein?

Periaatteessahan tuo toimii hyvin viinalla, mutta kylmäkäynnistys, tyhjäkäynti ja tehot hiipuu. Saisiko sitä jotenkin kompensoitua kärjellisessä kaasarikoneessa?

Joku viisaampi voisi kertoa miten tuollaisen voisi saada tehtyä? Ehkä jos nostaisi puristusta?
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
GFF
 
Viestit: 258
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja Luigi » 13.05.2019 20:07

Isompien suuttimien haku kaasariin. Ja tulppien lämpöarvon vaihto. Lopputulos ei sitten sovellu enää bensalla ajamiseen. Ei oikein ole suositeltavaa kaasarikoneen kanssa tähän lähteä niin pitkään, kun bensaa on saatavilla.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8054
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2019 20:48

Sytkässä iso apu piilossa. Ignition123 -jakaja saattaisi olla hyvä keksintö (ohjelmoitava jakaja).

Lämpimillä keleillä sen saat käymään ihan kaasua liputtamalla (todennäköisesti). Pakkasella pitäisi sytytyksen olla just eikä melkein.

Muutoin en näe miksiei kannattaisi kokeilla. Öljyjä kannattaa seurata... Tietysti kunnossa oleva 127 vie sen 5.5l/100km oli kaasu missä asennossa tahansa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4043
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja hankala » 15.05.2019 09:35

Lähinnä tässä ajatus onkin tehdä tuota muutosta lähinnä periaatteesta, ei niinkään siksi että sillä paljon bensassa säästäisi.
Ihan vaan koska niin voi tehdä ainakin teoriassa ja pitäähän sitä kokeilla käytännössä, on kovasti muodissakin nykyään :)

Vanhemmilla ruiskumoottori/sähkösytkä-yhdistelmillä olen jonkin verran ajellut viinan ja bensan seoksilla, luokkaa 1 osa bensaa ja 4 osaa viinaa. Nuo muuten toimivat yleensä, mutta kylmänä käynnistäminen vaikeutuu tosiaan selvästi ja myös tyhjäkäynti kylmänä. Siis kylmänä jo siinä mielessä kun kesällä käynnistää aamulla, talvella en edes ole kokeillut.
Ja olisihan se mukavaa kun voisi tankkailla pelkkää viinaa.

Jostain muistelen kuulleeni, että viinamoottori kestää korkeampia puristuksia ja aikaisempaa sytytystä nakuttamatta, liekö tuossa mitään perää?
Jos on, niin voisiko sillä kompensoida viinan aiheuttamaa tehon laskua, tai jopa saada hepoja muutaman lisää?
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
GFF
 
Viestit: 258
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja Stefa » 15.05.2019 11:29

Itse taannoin vähän viinaa testailin kasin koneessa. Hieman kulku kärsi verrattuna 98:iin. Tosin korjasin vain seokset, sytkään en koskenut. Ehkä olisi voinut päästä +-0 -tulokseen, mutta kun ei itsellä tuota myydäkään ihan liki, niin ei kannata.

Jos tuosta hyötyä haluaisi, niin kone pitäisi koko lailla rakentaa polttamaan pelkkää viinaa. Tai sitten tietty ahdetussa voisi paineella kompensoida. Kestää tosiaan puristusta enemmän. Hyödyt on hieman marginaaliset jos järkevissä moottoreissa pysytään. Käsittääkseni eniten hyötyä saa huipputehon jälkeiselle alueelle, eli ei tule tehot niin nopeasti alas ja koneesta saa venyvämmän. Toki suurempi oktaaniluku mahdollistaa esimerkiksi enemmän ahtopainetta ja sitä kautta hyötyä jos kone muuten kestää.

Arkikäytössä on kyllä vähän sellaista veren kaivamista nenästä. Mikään oikotie onneen se ei ole.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja wellu » 15.05.2019 17:23

Kestää puristuspainetta enemmän, eli ei nakuta niin herkästi, mutta sopivissa olosuhteissa myös palaa aika pirun kiukkusesti.

Suomeksi siis, voi olla että jollain kuormalla/kierroksilla ennakkoa joutuisi vähentämään jos ihanteellisen haluaa.

Eli moottorikohtaista sanoisin. Etanoli toimii melko hyvin bensan sytytysennakolla. On siinä eroa jos haluaa hieroa paremman, mutta menee ihan asteleikkimiseksi.

Yleensä etanolilla moottorin "vetoalue" laskee hieman alaspäin. Eli väännön ja tehon huippu on hiukan alempana, kuin vastaavalla kombolla bensalla. Tosin, tämäkin on moottorikohtaista.

Mitä itse 127:sta muistan (-81 903cc), niin se naputti ainakin todella herkästi 98:lla. Etanoli voisi olla kokeilemisen arvoinen asia... Seosmittarin hankkisin ihan varmuuden vuoksi.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4043
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja hankala » 15.05.2019 20:10

Tuo nakutus on todellakin tuossa 903-moottorissa kyllä herkässä. En ole huomannut juuri eroa ajaako sitten 98:lla vai 95:llä.
Täytyy ehkä tehdä vaan kokeita tuon kanssa, eipä siinä paljon häviäkään. En ehkä bellaan kuitenkaan laita, mutta onhan noita :)
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
GFF
 
Viestit: 258
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja hankala » 16.05.2019 20:33

Nokkaan suurempi nosto ja n. 1mm-1,5mm kantta alas, tekisikö viinalla hyvää?
Muutenkaan tuon moottorin virittäminen ei ole oikein alaani, olen aina pitänyt vakio-koneet. Kertokaa viisaat miten ottaa heposet irti tuosta 903:sta, mielellään tietty viinalla.
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
GFF
 
Viestit: 258
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 903cc käymään refuelilla, eli viinalla

ViestiKirjoittaja Stefa » 17.05.2019 13:12

Lohkosta siitä kannattaisi ottaa pois niin paljon kun vaan saa. Saisi paljeraon kondikseen ja siten tuota nakutustaipumustakin hillittyä. Tuskin siihen viinalle liikaa purkkareita saa loihdittua millään jollei jotain pattimäntiä etsi :roll: Kantta varmaan kannattaisi vähän kairailla, ei se taida kovin häävi olla vakiona ja sitten pelitsarjaa, nokkaa ja kaksikurkkuinen kaasari. Jos vähän hakee niin noita viritysjuttuja kyllä löytyy ja taitaa olla ihan tuohon tikkukoneeseenkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2585
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]

cron