Fiat Pandan nykiminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ennemmin oikea kokenut automekaanikko kuin oikea seppä :mrgreen:
Toivotaan että homma alkaa seljetä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja VTO »

Vanhan liiton mekatsu vaihtaa polttimotkin moskalla. Pienemmät instrumentit ovat vain hienostelua.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ja haukkuu italian sähköt, kun lamppu ei edelleenkään toimi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Tätä täällä on ehdoteltu.
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

wellu kirjoitti:
pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Tätä täällä on ehdoteltu.
Niimpäs olikin. Varmaan mäni jakeluun kun puhuttiin murteella.. :)

Mutta tuota mahdollisuutta pitää tutkia paremmin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

wellu kirjoitti:Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Aina tankkauksen jälkeen tulee nuo ensimmäisellä sivulla olevat häiriöt.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

pentozal kirjoitti:Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
Anteeksi, nyt olen tyhmä ja kysyn, mitkä kellukkeet?

Vai menikö minulta nyt jotain vakavasti ohi... :oops:
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ne kohoventtiilit, vai miksiköhän niitä kutsutaan.. Mitkä estää bensan valumisen jos auto menee mukkelis makkelis. Ja niitten kautta ne höyryt mänee siihen höyrypönttöön.
Viimeksi muokannut pentozal, 11.01.2019 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tänään koitin ajella piuha irti siitä evap venttiilistä. Ei ainakaan oireillut enempää, mutta eikö joku häiriö ilmoitus kuuluisi asiaan?
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tankkasin aamulla ja jätin vajaaksi, ei nykinöitä..
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Auto on pelannut hyvin kun olen ajanut vajaalla tankilla. Toissa viikolla sattui vahinko ja tankkasin täyteen mutta nykinöitä ei tullut. Eikä tullut nytkään kun tankkasin täyteen toisenkin kerran. Arvelen että silloin kun nykinöitä ilmaantui, olin liian aktiivinen tankkaaja. En laskenut tankkia alle puolen välin. Nyt kun ajaa bensavalolle asti niin höyrypönttö varmaan pysyy kuivana, tai sitten ne venttiilit tankinpäällä ei enää vuoda..?
Vastaa Viestiin