Fiat Pandan nykiminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja väisänen » 09.01.2019 21:30

Ennemmin oikea kokenut automekaanikko kuin oikea seppä :mrgreen:
Toivotaan että homma alkaa seljetä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 4043
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja VTO » 10.01.2019 11:23

Vanhan liiton mekatsu vaihtaa polttimotkin moskalla. Pienemmät instrumentit ovat vain hienostelua.
VTO
 
Viestit: 912
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.01.2019 11:50

Ja haukkuu italian sähköt, kun lamppu ei edelleenkään toimi.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 8101
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 10.01.2019 19:40

Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja wellu » 10.01.2019 20:08

pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.

Tätä täällä on ehdoteltu.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4105
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 10.01.2019 20:55

wellu kirjoitti:
pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.

Tätä täällä on ehdoteltu.


Niimpäs olikin. Varmaan mäni jakeluun kun puhuttiin murteella.. :)

Mutta tuota mahdollisuutta pitää tutkia paremmin.
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja wellu » 10.01.2019 21:25

Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4105
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 10.01.2019 22:19

wellu kirjoitti:Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").


Aina tankkauksen jälkeen tulee nuo ensimmäisellä sivulla olevat häiriöt.
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 10.01.2019 22:21

Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja wellu » 10.01.2019 23:52

pentozal kirjoitti:Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.

Anteeksi, nyt olen tyhmä ja kysyn, mitkä kellukkeet?

Vai menikö minulta nyt jotain vakavasti ohi... :oops:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 4105
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 11.01.2019 00:30

Ne kohoventtiilit, vai miksiköhän niitä kutsutaan.. Mitkä estää bensan valumisen jos auto menee mukkelis makkelis. Ja niitten kautta ne höyryt mänee siihen höyrypönttöön.
Viimeksi muokannut pentozal päivämäärä 11.01.2019 13:24, muokattu yhteensä 1 kerran
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 11.01.2019 13:23

Tänään koitin ajella piuha irti siitä evap venttiilistä. Ei ainakaan oireillut enempää, mutta eikö joku häiriö ilmoitus kuuluisi asiaan?
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 18.01.2019 12:08

Tankkasin aamulla ja jätin vajaaksi, ei nykinöitä..
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

ViestiKirjoittaja pentozal » 05.05.2019 11:53

Auto on pelannut hyvin kun olen ajanut vajaalla tankilla. Toissa viikolla sattui vahinko ja tankkasin täyteen mutta nykinöitä ei tullut. Eikä tullut nytkään kun tankkasin täyteen toisenkin kerran. Arvelen että silloin kun nykinöitä ilmaantui, olin liian aktiivinen tankkaaja. En laskenut tankkia alle puolen välin. Nyt kun ajaa bensavalolle asti niin höyrypönttö varmaan pysyy kuivana, tai sitten ne venttiilit tankinpäällä ei enää vuoda..?
pentozal
 
Viestit: 95
Liittynyt: 30.10.2016 20:58

Edellinen

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä