Fiat Doblo 2009 1,9 Multijet -yleistä hieromista-

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Fiat Doblo 2009 1,9 Multijet -yleistä hieromista-

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Yritin etsiä keskustelua kyseisestä automallista, mutta näytti olevan hiljaista..

Hommasin siis isolohko Doblon pitkänä, aivan loistava peli! Muutamia ajatuksia asiasta sekä tekniikasta pyörii nyt mielessä.

Auto on 135t ajettu, siistissä kunnossa rattia ja kuskin penkkiä lukuunottamatta. Löytyy herkkuja jos minkälaisia, sähkölasit & peilit, penkin lämmitin, ilmastointi, ajotietokone..

10t ajon jälkeen fiilikset seuraavanlaisia:
- Aurauskulmien säädön jälkeen kulkee maantiellä tosi jouhevasti. Suuntavakaus on loistava.
- Moottori jaksaa vetää hyvin alakierroksilta asti, ei turbolagia niin kuin pikkulohkossa. Myös kuormattuna kulkee kivasti.
- Kulkee 175 ylikokoisilla renkailla mittarin mukaan, ei ollenkaan huono pakettiautoksi.
- Tavaratila sopivan pituinen, pystyy kuskaamaan fillareita kivasti. Lyhyempi malli ei toimisi omassa käytössä.
- Menee laivalle henkilöauton mittaisena
- Hyvät ajovalot ja pitkät
- 6l/100km sekalaisessa ajossa

Miinuksena:

- Ajoasento aika perus Italialainen, 191cm kuskille vähän sinne päin
- Öljyä vaihtaessa huomasin olevan moottoritilan alasuojan olevan niin iso, että ei tullut pois perus tunkki/parkkipaikkameiningillä. Tarvittiin nosturi.
- Turbo oli hieman hikoillut. Tarkoittaako lopun alkua?
- Vakio rengaskoko sellainen, että pakettiauton kumeja on hankala löytää ja ovat kalliita. Ylikokoiset mahtuvat kyllä ja saa edukkaasti, mutta ovat sen verran isommat, että ei liikahda enää tyhjäkäynnilla.
- Ilmastointi oli täysin tyhjä, vaikka koeponnistuksessa vuotoa ei havaittu. Täytetty taas, katsotaan pysyykö mehut ensi kesään asti sisällä.
- Herjaa öljynvaihdon nollausta, johon tarvitaan piuha ja multiecuscan. Piuhaa ei ole, mutta tilattu. Mikäli kellään on PK-seudulla moista lainata tai halua nollata tää valo vielä tällä viikolla niin sano HEP!

Sitten näitä mahdollisia kehittämisen kohteita:

- Vakionopeudensäädin olis tosi kova. Onko tähän mahdollista sellaista asentaa?
- Katselin tarjolla olevia viriohjelmia, onko näistä kokemuksia? Esim celtic tuning yms. Netissä kommenttia aiheesta on paljon, mutta konkreettisia kokemuksia hankala löytää. Olis tarvetta suositukselle joka perustuu faktoihin.
- Tarviin kattotelineet ja vetokoukun, jos sulta löytyy moiset ylimääräisenä tai tiedät mistä sellaiset saa edukkaasti, vihjaa.

Muuten vapaata keskustelua aiheesta ja fiiliksiä saa jakaa!

/Jan
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiat Doblo 2009 1,9 Multijet -yleistä hieromista-

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Hieman aikaa vierähtänyt edellisestä postauksesta, mutta lisään tuoreita kokemuksia:

- kilometrejä on 230k mittarissa jo ja matka jatkuu
- ei ongelmia ruosteen kanssa vielä ja maali on ihan pirtsakan värinen
- moottori ohjelmoitu ja tuntumaltaan sekä suorituskyvyltään parani huomattavasti. Vastaa alfa 147 dieseliä, eli pakettiautoksi ihan hyvä. Traktorimainen käytös muuttui henkilöautomaiseksi. Parhaat 250€ mitä olen tähän satsannut.

Etuiskarit ja jouset alkavat olemaan väsyneitä ja tarkoituksena on päivittää ne vähän jämäkimmiksi. Onko kellään kokemusta mitä kannattaisi laittaa? Keula on tällä hetkellä huomattavasti matalampi kuin perä ja auto näyttää vähän hölmöltä. Hidastetöyssyyn ajaessa vähän reippaammin, etuiskarit pohjaavat helposti. Pitäisi siis saada 2-3cm korkeammaksi. Katselin jousia autodocista eikä mitään erityistä heavy duty vaihtoehtoa löytynyt.

Tietääkö tietäjät?
Vastaa Viestiin