850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Meni sitten tämä ajokausi täysin ohi mutta ehkä jo ensi kesänä...850 Coupe ei suostu käynnistymään ja jos sitten hetkeksi käynnistyykin niin jo kohta sammuu taas. Kaasari (Weber 30 DIC) on useamman kerran avattu ja tutkittu/putsattu, paineilmalla en ole vielä puhaltanut mutta se sitten lienee 'viimeinen' oljenkorsi. Bensaa tulee (tosin jossain mainittiin ettei bensanpaine saisi Webereille olla liian suurikaan, ota tästä nyt selvää), bensat vaihdettu, kipinää riittää, ajoitus kohdallaan, tulpat vaihdettu kahdesti ja ja ja..... ei vaan käynnisty. Nyt on uudella asunnolla pihassa tilaa joten pitänee tuoda kampe trailerilla tuohon ikkunan taa niin on talvi aikaa ropata. Mutta aloin miettimään vaihtoehtoja: 1) uusi Weberi (mistä noita enää saa, varsinkaan järkevään hintaan)?, 2) nykyisen huollattaminen, missä?, 3) kaasarin korvaaminen ruiskusysteemillä, saakohan tuohon edes sellaista? 4) joku toinen kaasari, käsittääkseni tuon tilalle voi vaihtaa jonkun muun, vastaavan kaasuttimen? Kertokaapa te joilla on tietoa/kokemusta vanhojen kaasareiden kanssa touhuamisesta neuvoja/vinkkejä/yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos kaasuttimesta ei suorastaan osaa puutu, niin minä en usko että on tarpeen vaihtaa. Kyllä sieltä ihan oikea vika löytyy jostain.

30 vuotta metsässä seisseetkin on saaravissa käymään edes jotenkuten, siitä kaasutin on hyvä laite. Joten kyllä tämäkin saadaan kuntoon. Tarvittaessa on vaan kuskattava auto sitten tänne tai jonnekin muualle harrastekorjaamoon jos tuntuu ettei omin avuin selviä. Sitten vaan systemattisesti käy koko homman läpi, moottorin mekaniikka, kaasuttimen kanavat, bensan saanti, kipinä. Jostain noista se vika löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuo 850:n tikkukone on niin yksinkertainen, että käymättömyyden syyt:
- Jako (tarkistettu)
- Kipinä (puola, jakaja kunnossa ja kärjet ok?)
- Bensansaanti, eli kaasutin

En tiedä miten olet kaasutinta putsannut ja tarkistanut bensan tulon. Itse kokeilisin vielä bensakanisterista letkulla kaasuttimeen, jos ei herää, niin ei saa bensaa (jos kerta kipinä on vahva).

Yhden Unon kaasuttimen purin kolmesti ihan nippeleiksi ja hieroin viimisen päälle puhtaaksi, eikä auttanut käyntivaivoihin. Ultraäänipesuri poisti kaikki häiriöt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Kyllähän tuolla kaasarilla vielä viime vuonna ajettiin suht' sujuvasti eli ei osia puutu. Enkä usko mitään siitä myöskään rikkoneeni mutta jotain meni vissiin mönkään purkaessa ja puhdistaessa, ehkä sitten joku kikkare irtosi, liikkui ja jumittui mahdollisimman huonoon paikkaan, mene ja tiedä. Pienellä ultraäänipesurilla putsasin mutta ei ole paineilmalaitteita puhaltamiseen. Netin eri Weber-aiheisilta sivuistoiltakin saa ristiriitaista tietoa (üllatys!), toisten mukaan kaasari on käyttöikänsä päässä eikä siitä enää saa kampetta ja sitten taas toisaalla todetaan että tällä menee vielä pitkään :) En vain haluaisi käyttää tämän tutkimiseen/korjaamiseen uuden kaasarin hintaa huomatakseni että kyllä se sittenkin pitää/kannattaa hommata uusi. Mutta ehkä en sitten vielä luovuta tuon kaasarin suhteen, onhan tässä taas talvi aikaa ihmetellä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Toimiiko kiihdytyspumppu, eli ruikkiiko bensaa kurkkuun läppää avatessa? Onkos tässä edes semmosta?

Jos se bensaa saa ja kipinää, niin lähtee käymään edes huonosti kaasua liputtamalla. Jos taas kipinä tulee.väärään aikaan/väärässä paikassa, niin ei lähde.

Ite kerran ihmettelin yhden Lancian kohdalla fire-moottorin käymättömyyttä useamman tunnin. Teki juuri tuon, että saattoi yskäistä, jonka jälkeen ei luvannutkaan. Jakaja oli 180 astetta pielessä...
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

kun olet varmistanut tuon em. 180 asteen virranjakajan asennon jos jakaja on ollut irti niin bensan saanti ongelmasta sen verta että tutkit saako se liikaa bensaa vai liian vähän, sillon kun saat sen käymään niin käykö se raskaasti = rikas vai kierroksia nostaen = laiha? Siellä on nyt varmaan tyhjäkäyntisuutin tai kanava tukossa tai neulaventtiili vuotaa / neulaventtiilin yllä oleva suodatin(jos on) tukossa / koho rikki tai bensan pinta päin peetä(se kohta missä koho neulaventtiilin sulkee), ei sulje tai ei avaa...
Kuten jo wellu mainitti voit tsekata putsari irroitettuna ruikkaako kiihotuspumppu bensaa kun avaat kaasuläpän kokonaan auki.
bensapumpulta kaasarille tulevan letkun vois ottaa irti ja laittaa pulloon, sinne pitäis tulla startatessa bensaa kohtuu määrä mikäli bensa linja tankista kaasarille on ok.
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Kiihdytyspumppu ruikkii kyllä bensaa ja bensaa tulee. Jakaja on samassa suunnassa kuin silloin kun moottori kävi normaalisti, eli tuskin on tuota 180 asteen ongelmaa. Sellainen kummallinen juttu että kun yleensä startatessa ei joko lähde käyntiin ollenkaan tai sitten sinnittelee muutaman sekunnin 1000:n kierroksen tuntumassa ennen kuin sammuu, niin sitten aina silloin tällöin lähtee hetkeksi käyntiin ihan normaalisti, käy hyvin, ei tosin ota kierroksia yli 4000rpm mutta muuten käy normaalisti tovin, ehkä noin minuutin kunnes sitten sammuu kuin avaimesta kääntäisi vaikka kuinka kaasua polkisi. Ihan kuin joku kääntäisi toisesta katkaisijasta hetkeksi moottorin 'kuntoon' ja sitten pois. Pitää joo vielä ne tyhjäkäyntisuuttimet ja kanavat tutkia.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

tuon minuutin käymisen jälkeen kun sammuu niin kokeile tuleeko silloin kiihytyspumpulla ainetta... onko sinulla siinä p.a. linjassa läpinäkyvä suodatinta? meneekö se kuivaksi kun sammuu?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Polttoainelinja tukossa tankin päästä?

Olikos näissä kärkijakajissa kondensaattori, joka lämmettyään vanhuuttaan voisi noin kuolla? Anteeksi kun en enään muista ja olen liian nuori muistamaan selkäytimestä. :oops:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

On se mahdollista. Ei kierrä kunnolla ja alkaa pätkimään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Näkyy kärjissä jos konkka ei toimi, räiskii kunnon jäljen pintoihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Coupelino
Viestit: 68
Liittynyt: 17.01.2017 14:59

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Coupelino »

Tässä on sellainen lähtökohtainen haaste täällä hetkellä että auto on vielä parkkihallissa ja käyn sitä yleensä yksin tutkimassa/korjaamassa. Tästä johtuen on mahdotonta olla starttaamassa ja tutkimassa konehuoneen tapahtumia tahi tapahtomattomuuksia samalla hetkellä :D Viime viikolla tosin oli yksi mekatsututtu mukana joka oli sitä mieltä että kipinää tulee, konkka ja kärjet kunnossa, sytkä suht' kohdillaan mutta saanee joko liikaa tai liian vähän bensaa. Silloin ei tietenkään tapahtunut sitä 'hetken käy kunnolla'-ilmiötä kun olis ollut kaveri paikalla. Mutta joo, tarkoitus on saada kampe tässä kuussa omaan pihaan niin toi ruuvaaminen 'vähän' helpottuu.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tee jostain painettavasta katkaisijasta kytkentä, että voit startata konehuoneen puolelta (älä jätä vaihdetta päälle). Kokeile vaikka jollain jarruputsi spraylla tai startti pilotilla lähteekö aina käymään ja käykö kun suihkuttaa. Jos niin tekee, niin ei saa bensaa. Sitten bensapumpun ja kaasarin pariin...
Jos ei pilotilla herää, niin kipinä katoaa. Ns liimaventtiileihin en oikein usko.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

VTO kirjoitti:Tee jostain painettavasta katkaisijasta kytkentä, että voit startata konehuoneen puolelta (älä jätä vaihdetta päälle). Kokeile vaikka jollain jarruputsi spraylla tai startti pilotilla lähteekö aina käymään ja käykö kun suihkuttaa. Jos niin tekee, niin ei saa bensaa. Sitten bensapumpun ja kaasarin pariin...
Jos ei pilotilla herää, niin kipinä katoaa. Ns liimaventtiileihin en oikein usko.
Ja näin jos kokeilee , niin sitä ainetta kannattaa suihkuttaa reilusti , jos nuukailee niin ampuu takaisin ja ohisuhkunut aine palaa kaasarin päällä/konehuoneessa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 850 Coupe kaasutinongelma, mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Pistää ensin pyörimään ja sitten suihkuttelee, niin ei pahemmin takaisin ammu. Jos ei nyt satu viime vuosituhannen aasinpotkun kuvalla varustettua purkkia käteen. Silloin oli rajuja aineita.
Vastaa Viestiin