Tulpat ei kestä
Tulpat ei kestä
Flavia tuntuu popsivan sytytystulppia. Taas oli aamusella yksi pimeänä. Ei kestä NGK, ei kestä Champion, joten Boschin kiinantuontiako seuraavaksi?
Hajoavat ilmeisesti siinä vaiheessa, kun soppa pääsee käymään paksulla. Nyt oli edeltänyt sellainen tilanne, että oli kaksi kylmästarttia, joissa autoa siirrettiin pihalla pieni matka. Eli ryyppy koko ajan päällä ja pääsi varmaan bensaa kertymään imusarjaan, mutta mitään käynnistysvaikeuksia ei missään vaiheessa. Tähän mennessä hajonnut kaksi NGK:ta ja yksi Champion niin, että alkavat lyömään läpi, ja yksi Champion niin, että vastusmittaus näytti ääretöntä.
Hajoavat ilmeisesti siinä vaiheessa, kun soppa pääsee käymään paksulla. Nyt oli edeltänyt sellainen tilanne, että oli kaksi kylmästarttia, joissa autoa siirrettiin pihalla pieni matka. Eli ryyppy koko ajan päällä ja pääsi varmaan bensaa kertymään imusarjaan, mutta mitään käynnistysvaikeuksia ei missään vaiheessa. Tähän mennessä hajonnut kaksi NGK:ta ja yksi Champion niin, että alkavat lyömään läpi, ja yksi Champion niin, että vastusmittaus näytti ääretöntä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tulpat ei kestä
Ryypyttää liikaa ei siina muuta syytä ole.
Mulla oli ja on viimeisenä tulpan rikkojana yamahan moottoripyärä.
Tulvivat kaasarit olivat ensin syynä ja sitten jälki masennettu L-jetti.
Mulla oli ja on viimeisenä tulpan rikkojana yamahan moottoripyärä.
Tulvivat kaasarit olivat ensin syynä ja sitten jälki masennettu L-jetti.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Tulpat ei kestä
Sehän se perussyy on, mutta on vähän hankala säädettävä, kun pitkä imusarja vaatii kylmänä reilusti kakkua. Tuossa Solexissahan ei ole ryyppyläppää, vaan lisärikastin, ja tietysti manuaalinen. Liekö sillä sitten merkitystä, kun imusarjassa on tyhjennysreikä, jonka tukin, kun en tarkoitusta silloin tiennyt. Pohjalla on siis banjopultti, johon tulee pätkä metalliputkea. Tarkoitus kait valuttaa ylimääräiset bensat ulos tms. Mulle tulleessa osakasassa nuo oli irralleen purettuna, ja vasta Flaminian konetta tutkiessa hoksasin tarkoituksen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tulpat ei kestä
Mikä sen tulpan rikkoo, jos se liikaa polttoainetta saa ? Mopon tulppia aina ennen lämmiteltiin stendarilla kun olivat kastuneet ja kipinä palasi.
Liekö sitten ainakin 1300 / 1500 malleissa olevan erillisen käsikaasun tarkoitus tuon kastumisominaisuuden torjuminen. Käy kuin joku kuulamoottori, jos ei samalla nosta käsikaasulla kierroksia kun on rikastus käytössä.
Liekö sitten ainakin 1300 / 1500 malleissa olevan erillisen käsikaasun tarkoitus tuon kastumisominaisuuden torjuminen. Käy kuin joku kuulamoottori, jos ei samalla nosta käsikaasulla kierroksia kun on rikastus käytössä.
Re: Tulpat ei kestä
Tulpat tosiaan ei rikkaasta seoskesta tykkää. Nelitahtimoottorissa voi se tulppa "huuhtoutua" bensalla, joka aiheuttaa erinäisiä ongelmia.
Minulla ei etanolikoneen kylmästartteja ole kestänyt kuin Densot ja Bilteman Briskit.
Minulla ei etanolikoneen kylmästartteja ole kestänyt kuin Densot ja Bilteman Briskit.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tulpat ei kestä
juu kyllä se liian rikas seos tulpan rikkoo,mulla ei yamaha moottoripyörässä meinaa kans kestää,,,
Re: Tulpat ei kestä
En mä tiiö mikä hajoaa mutta teoria.
Yksipyttyisestä se tulppa ei niin helpolla hajoa samoin 2t kerää soppaa kampikammioon ja saa sit sotkea tovin et liika polttoaine nousee männän päälle ja sieltä pakariin. Mitä isompi puristussuhde myös niin auttaa hajoamiseen. Se menee niin että jos kone käy tai yrittää käydä ja joku pytty saakin liikaa niin ollaan lähellä hydrolukkoa. Eristeet pettää tulpasta.
Yksipyttyisestä se tulppa ei niin helpolla hajoa samoin 2t kerää soppaa kampikammioon ja saa sit sotkea tovin et liika polttoaine nousee männän päälle ja sieltä pakariin. Mitä isompi puristussuhde myös niin auttaa hajoamiseen. Se menee niin että jos kone käy tai yrittää käydä ja joku pytty saakin liikaa niin ollaan lähellä hydrolukkoa. Eristeet pettää tulpasta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Tulpat ei kestä
Onko tuossa lisärikastuksessa myös ilmareikä minkä avaa vai vaan rikastus? Ei tosiaan ole kovin hyvä matalilla kierroksilla ryskyttää hirmu paksulla seoksella. Suuremmilla kierroksilla sinne saisi virtausnopeutta ja siten kävisi vähän laihemmallakin eikä niin kastelisi koko imusarjaa. CV-kaasarillisesta mönkijästä porasin kerran rikastinpiirin ilmareikää varovasti vähän isommaksi kun ryyppy päällä ei suostunut käymään ilman kaasua.
Jos joutuu ryypyllä käynnistämään eikä mahdollisuutta ajaa lämpimäksi, niin reilummin kierroksia, ryyppy pois ja vaikka 10 s päästä sammuttaa suoraan kierroksilta? Voisi kuvitella, että tuolloin kone pysyy vähän kuivempana ja tulpat kiittää.
Itse arvaisin tuon tulppien pimenemisen kastumisen seurauksena siten, että kun siellä on bensatippa esimerkiksi eristeen ja rungon välissä, niin kipinä loikkaa siitä kohti läpi kun bensan sähkönjohtavuus on aika paljon ilmaa parempi. Tuon kun tekee, niin silloin se kairaa siihen eristeeseen reiän josta kipinä jatkossa menee väärää reittiä. Joskus voinee riittää jos sen bensa vaan saa kuivattua pois, mutta jos eriste on saanut siipeensä, niin sitten tulppa on pimeä. Ei varmasti kertaloikalla ota itseensä, mutta hetken kun kipinä kulkee väärin, niin silloin siellä on vaurio. Yksimukinen on helppo kun se joko käy tai sitten ei. Useampimukinen käydä ryskyttää vajaillakin. Vajaatahtisessa varmaan jeesaa kun se bensa jää kampikammioon eikä tule niin rajusti kerrasta tulpalle.
En ole kyllä kasista saanut yhtään NGK:n tulppaa pimenemään vaikka säädellessä välillä seokset oli kaikkea muuta kun optimaaliset. Itse asiassa voisi varmaan nuo tulpat kohta vaihtaa kun ne on olleet koneessa jo syksyn -16 penkkireissusta lähtien. Vaikka kilometrejä ei ihan mahdottomasti olekaan tullut, mutta onhan noilla tuplatkin säädetty.
Jos joutuu ryypyllä käynnistämään eikä mahdollisuutta ajaa lämpimäksi, niin reilummin kierroksia, ryyppy pois ja vaikka 10 s päästä sammuttaa suoraan kierroksilta? Voisi kuvitella, että tuolloin kone pysyy vähän kuivempana ja tulpat kiittää.
Itse arvaisin tuon tulppien pimenemisen kastumisen seurauksena siten, että kun siellä on bensatippa esimerkiksi eristeen ja rungon välissä, niin kipinä loikkaa siitä kohti läpi kun bensan sähkönjohtavuus on aika paljon ilmaa parempi. Tuon kun tekee, niin silloin se kairaa siihen eristeeseen reiän josta kipinä jatkossa menee väärää reittiä. Joskus voinee riittää jos sen bensa vaan saa kuivattua pois, mutta jos eriste on saanut siipeensä, niin sitten tulppa on pimeä. Ei varmasti kertaloikalla ota itseensä, mutta hetken kun kipinä kulkee väärin, niin silloin siellä on vaurio. Yksimukinen on helppo kun se joko käy tai sitten ei. Useampimukinen käydä ryskyttää vajaillakin. Vajaatahtisessa varmaan jeesaa kun se bensa jää kampikammioon eikä tule niin rajusti kerrasta tulpalle.
En ole kyllä kasista saanut yhtään NGK:n tulppaa pimenemään vaikka säädellessä välillä seokset oli kaikkea muuta kun optimaaliset. Itse asiassa voisi varmaan nuo tulpat kohta vaihtaa kun ne on olleet koneessa jo syksyn -16 penkkireissusta lähtien. Vaikka kilometrejä ei ihan mahdottomasti olekaan tullut, mutta onhan noilla tuplatkin säädetty.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Tulpat ei kestä
Lämpöshokkia veikkaan, eristeet sieltä tulpasta kuitenkin selvästi hajoaa. Koneen käydessä kun vetää tulpanhattua hieman kauemmaksi tulpasta niin, että kipinä joutuu hyppäämään tulppaan, herää tulppakin sytyttämään. Taas kun työntää hatun kiinni, loppuu toimintakin.
Pitänee noita Densoja kokeilla.
Pitänee noita Densoja kokeilla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tulpat ei kestä
Eiköhän siellä ilmareikäkin ole, koska ryyppy päällä kuuluu selkeä suhina. Ryypyn voi kyllä sulkea aikaisinkin, jos on liikkeellä tasakaasulla, mutta kiihdyttäminen esim. vaihteita vaihtaessa saa kyllä aikaan nykinää ja pauketta, jos on liian aikaisin ryyppy pois. Tässä kotoa lähtiessä kun tulee heti useampi risteys, niin ei oikein ole mahdollista heti ryyppyä sulkea.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tulpat ei kestä
Mikä se on tuo hydrolukko? Onko silloin männän päällä niin paljon nestettä, että ei halua pyöri ympäri?
Re: Tulpat ei kestä
Kyllä eli nestepuristus.VTO kirjoitti:Mikä se on tuo hydrolukko? Onko silloin männän päällä niin paljon nestettä, että ei halua pyöri ympäri?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Tulpat ei kestä
Saa kyllä melko runsaasti ryypyttää, että bensalla tuon saa aikaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Tulpat ei kestä
Ai että bensa johtaa sähköä paremmin mitä ilma...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Tulpat ei kestä
Ennemm7n niin että bensa toimii eristeenä ja ohjaa kipinän tulpan pohjalta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.