Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
-jamo-
Viestit: 27
Liittynyt: 14.08.2018 20:15

Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja -jamo- »

Auton alla ryömiskellessä pisti silmään vaihdelaatikon alapuolen ikävä märkyys. Minun silmään näyttäisi, että vasemman vetoakselin tiiviste vuotaa vai onko Puntoissa tuolla suunnalla joitain muita tyypillisiä vuotokohtia? Liekö stefa miten kummallinen vaihtaa? Vetoakseli irti, stefan vaihtaminen ja akseli takaisin? Mikä mahtaa olla pyörän napamutterin momentti?

Kuva
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja stella »

Vuoto voi olla myös peräisin tuosta laatikon päässä olevasta peltikopan tiivisteestä.....mutta todennäköisemmin tulee vetoakselin stefasta......Vaihtohomma ei ole vaikea...Laatikosta öljyt pois....Vetoakseli irti....Vanha stefa irti....Kasaus sitten....Uusi stefa paikoilleen...Vetoakseli paikoilleen....Lootaan uudet öljyt.
Napamutterin momenttia en nyt muista.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

hmm.. voisiko kuitenkin olla syypää vaihteensiirtäjän stefa, juuri tuossa maljan yläpuolella? Öljyä on kyllä runsaasti. Voi olla myös että sekä siirtäjän stefa sekä itse vetarin stefa vuotaa. Kannattaa ehkä pestä eka ja katsoa sit mistä tulee.
Fiat 500L 1.4 95
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Veikkaan myös vaihteensiirtäjän stefaa, kannattaa laittaa Cortecon stefa jos alkaa vaihtamaan. Motonetin tuotenumero Cortecon stefalle on 27-9424.
-jamo-
Viestit: 27
Liittynyt: 14.08.2018 20:15

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja -jamo- »

Kiitos hyvistä neuvoista. Kannattaa tosiaan tutkia tarkemmin ennen kuin ryhtyy vaihtelemaan mitään. Täytyy ensi viikolla pestä moottorin takaosasta öljyköhnä pois niin näkee sitten tarkemmin vuotokohdan. Sohin eilen kännykällä muutamia kuvia kun ei tuonne vaihteiston ja rintapellin väliin oikein muuten näe ja yhteen kuvaan varmaan tallentui juurikin vaihtajan vipu, luulisin. Jos ja kun vuotaminen johtuu vaihteensiirtimen tiivisteestä niin onko se miten hankala (mahdoton?) vaihtaa?

Kuva
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

https://www.ebay.com/itm/Fiat-Gearbox-G ... SwjUhaTmYb" onclick="window.open(this.href);return false;

Sehän vuotaa kuin seula. Kumpaanki fiudeen laitoin viimesyksynä tuolta tilasin osat. Googlaamalla löytyy vaihto ohjeet, mutta helppo homma kaikinpuolin. Joudut irroittaan akun pous tieltä että pääset irroittaan vaihteensiirtäjän laatikon päältä. Sit tietty laatikkoöljyt kannattaa vaihtaa samalla vaikkakin ei pakko ole.
Fiat 500L 1.4 95
-jamo-
Viestit: 27
Liittynyt: 14.08.2018 20:15

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja -jamo- »

Kiitos linkistä.

Pistin tilluuseen ja yritän vaihtaa kun se tulee. Onko kytkimen työsylinterin irroittamisessa ja asentamisessa jotain huomioitavaa? Mites vaihteensiirtovipuun tuleva vaihdevaijeri, rikkooko sitö irroitettaessa helposti jotain?

Uudet vaihteistoöljyt laitan tietysti.
Can Clip (Renault, Dacia)
Lexia+PP (Citroen, Peugeot)
MultiEcuScan (Fiat, Lancia, Alfa)
AutoComPro (Kaikki merkit)
Vantaa
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Grande Punto 1.2 vetoakselin stefako?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Muistaakseni kiinni kahdella pultilla. Vaijeri on kiinni ns.plumpilla lähtee vetämällä sivuun plus tietty kiinitysraudan irroitus. Kannattaa pestä siirtäjän koppa / ympärystö hyvin ettei kaikki hiekka tipu askin sisään kun irroittaa
Fiat 500L 1.4 95
Vastaa Viestiin