FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 04.03.2018 10:42

Mjoo, nyt se petti sitten. :cry:

Sille kytkimellehän käy näin (googlesta lainattu kuva):
Kuva

Mietinkin, onkohan joku painelaakeri "passaava" tuohon systeemiin? Orkkislaakeri on niin heiveröinen ja heiveröisesti kiinni, että syö paineasetelmaa ja todennäköisesti tuota haarukkaa.

Jahka jaksan varaosalaatikosta purkaa tuon haarukan veks, niin pitää tutkia onko mahdollista jotenkin vahvistaa tuota, lisäämällä vaikka nurjalle puolelle peltiä. Tuskin koska painelaakerin kynnet tulevat sille puolen.

Noitahan saa uusiakin, muttei poista suunnitteluongelmaa. Kyseisen auton kohdalla nyt kolmas käpälän hajoaminen. :evil:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3668
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja sampsulisami » 07.03.2018 07:07

Valeon versio fire 1.2 16v painelaakerin keskiosa pronssia muovin sijaan. Mikäli oikein muistan.


Joku aito tomaatti sinne koneen jatkoksi? :mrgreen:
Bravo t-jet
sampsulisami
 
Viestit: 1712
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Sämpy » 08.03.2018 21:21

Lueskelin alfafoorumin puolelta, että pakkasilla olisi ollut aika paljon ongelmia MultiAirien kanssa. AInakin huohotin jäätymistä mutta ehkä multiairinkin?

Kellään mitään kuulopuheita saati tietoa tästä asiasta?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6198
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jarkko » 08.03.2018 23:57

Mun mielestä tuon haarukan tuhoo se kun ajetaan vielä vaikka painelaakeri on mennyt jo läpi asetelman (kuten kuvan tapauksessa on käynyt), näin ainakin on tapahtunut niissä mitä itse olen nähnyt. Ne missä kytkin on asianmukaisesti vaihdettu ennen laukeamista ei käpälässä ole mitään vikaa ollut. Tietenkään otos ei nyt ole ollut kuin ehkä 40-50 autoa. Fire koneisissa tuntee kytkimen/astelman kuluneisuuden todella hyvin kytkinpolkimen raskaudesta.
Liitteet
IMG_20180207_124153.jpg
IMG_20180207_124153.jpg (75.95 KiB) Katsottu 3124 kertaa
IMG_20180207_124118.jpg
IMG_20180207_124118.jpg (78.87 KiB) Katsottu 3124 kertaa
Jarkko
GFF
 
Viestit: 321
Liittynyt: 20.12.2002 14:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 09.03.2018 15:13

Eli palataan alkuperäiseen kysymykseen:
Onko tuohon saatavilla erilaista painelaakeria?

Nykyisellä ajettu 80tkm ja paskana.

Edellisellä oli ajettu 20tkm ja paskana.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3668
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jarkko » 09.03.2018 23:08

Samanoloisia nuo ollut ainakin Valeossa/Lukissa ja alkuperäisessä(=Valeo tai borg&beck). Ehkä Lukissa on hieman heiveröisempi kuin Valeossa. Halpis merkkien painelaakereita en ole nähnyt. Kerran tullut vastaan Lukin kytkipaketista että laakeri oli siinä muovirungossa jo alunperin vinossa, sen asiakas onneksi huomasi ennen asennusta. Jalkaa ei parane noissa lepuuttaa kytkinpolkimella, aivan varma että menee nopeasti laakeri/asetelma. Omassa on nyt kytkimellä ajettu melkein 200tkm ja täytyy piakkoin vaihtaa.
Jarkko
GFF
 
Viestit: 321
Liittynyt: 20.12.2002 14:07
Paikkakunta: Raisio

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Sämpy » 10.03.2018 09:51

Pitäiskö tsekata eSassonelta, kun tuntuu olevan laatutavaraa? Painelaakeripitimetkin metallia ja muutenkin nättiä työtä. Toimitus joskus kesäkuussa, kun ens viikolla lähtee tilaus ja siihen ei saa...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6198
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 10.03.2018 10:22

No kyllä tuohon joku järkevä ratkaisu pitäisi keksiä. Hyvä tekniikka muuten, mutta täysin idiootti suunnitteluvamma.

Itse epäilisin tuon haarukan/paineasetelman/painelaakerin pettämisen olevan kahden asian summa. Heiveröinen laakeri, joka syö paineasetelman tähtijousta ja alkaa täten värisemään -- > syö lisää. Mielettömällä kulmalla toimiva peltinen kytkinkäpälä, joka painaa laakeria aivan kärjellään -- > vähänkin kuluu niin homma selvä ja alkaa painelaakeri menemään vinoon...

Jossain joskus 3-4 vuotta sitten näin kuvasarjan ja juttua (ulkomaan foorumeilla), että joku Scudo/Ducato tms. painelaakeri olisi käynyt tuohon. Jokatapauksessa itse laakerin "ottava pinta" oli varmaan 2-3x leveämpi, kuin orkkis valeossa.

Kyllähän tuohon voi taas tilata kytkinpaketin ja uuden käpälän. Sitten 3-4 vuoden päästä vaihdetaan taas. Tosin nyt siellä on paikoillaan hitsattu käpälä ja kytkin on visertänyt välillä johtuen painelaakerin huonosta asennosta.


Hu-Oh...
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3668
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja dagra » 11.04.2018 15:01

Onkos tämä nyt täysin esikytketty ruskea liitin https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50ilSJs9wZxnynWCw ja tämä https://1drv.ms/u/s!Am9ME8hSfeMki50jU05lWv1z5CTaEg ratin luota löytyvä valkoine jotka tarvitaan vakkarille?
dagra
 
Viestit: 1
Liittynyt: 11.04.2018 14:46

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Jeejee15 » 17.04.2018 00:52

Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?
Jeejee15
 
Viestit: 1
Liittynyt: 30.05.2017 23:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Trollhunter » 17.04.2018 14:14

Fiat ducato 2.8itd vm1989 moottori nro8140.43 (2.8idtd?) siinä tiedot tällä erää mutta nyt pää aiheeseen ostin 1v seisseen joka tyhjäkäynnillä jumahti ed"ostjan" toimesta mut enivei voiko olla öpumppu menny onko miten herkkiä menemään rikki vai miksi noin jumahtanut ei pyörähdä startilla tippaakaan viel en oo nykässy asfaltilla lähtiskö pyörimään vai tullooko sujona. Moottoriin on tehty ennen jumahtamista jakopää remppa liikkeessä ja kytkin remppa 1. 5v sitten samalla laturin hihna vaihettu ja kaikkee muutakin mitä ei kiinnosta kirjotella onko noi moottorit vaihtokelpoisia päikseen? Jos oma idtd niin käykö suoraan jtd mitä eroa noisa koneissa on?? Sain halvalla ja ei ole perus mätävikainen 2paikkaa pitää hitsata muita reikiä ei ole.
Trollhunter
 
Viestit: 1
Liittynyt: 17.04.2018 13:50

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja Luigi » 17.04.2018 15:10

Jeejee15 kirjoitti:Miten kävi fiat uno 1.4 moottori 91 vuosmallia
Jakohihna katkesi ottaako näissä
Mäntä ventiiliin kiinni hihnan katketessa?

Nämähän taisi olla vanhemmalla SOHC-koneella, eli kyllä siellä männät taputtelee venttiileitä uuteen asentoon.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7731
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 24.04.2018 21:11

Tuota... Onko tuommoseen 1.2/16V Bravoon vuodelta 1999 saatavilla erilaisia jarrupaloja?

Tuo on ABSiton. Jarruissa on jotain omituista, mutta äkkiä tajusin jarrupalojen näyttäneen omituisilta (jarrumäntä näkyi palan takaa) kytkinremonttia tehdessä.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3668
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja wellu » 04.05.2018 08:13

Fiat 126 venttiilivälykset?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3668
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

ViestiKirjoittaja hankala » 17.05.2018 15:03

wellu kirjoitti:Fiat 126 venttiilivälykset?


0.15mm molemmat venat näyttäis olevan
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä :)

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
 
Viestit: 192
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hankala