Fiat Tipo/Tempra/BravX alustojen erot?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Tipo/Tempra/BravX alustojen erot?

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Löysempää iskaria eteen...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Tipo/Tempra/BravX alustojen erot?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Se on sellanen juttu , et rata-auto on vaan eri juttu ku katuauto.
Katuautoa ei voi tehdä niin yliohjaavaksi kuin nopea kilpuri vaatii.
Varsinkin jääradalla tuon pitää olla todella yliohjaava.
Joo vetopito on yleensä ihan hyvä kun suoraan kiihdyttää , mutta kun yrittää kiihdyttää mutkaan , edes loivaan tuleekin ongelmia.
tuolloin tarvitaan eteen hieman haritusta 2-4mm taakse myös saman verran , mitä jäykempi vakaaja takana sen parempi , ja jousetkin saa olla todella jäykät takana , ulosjoustoa on rajoitettava niin , että tassu nousee sillon paino on etupyörillä.
Ajotavallakin on vaikutusta , eli kannattaa pyrkiä tekemään mutkan alkuun jo terävä mutka jotta saa avattua kaasua ja pyörät suoraan mahdollisimman nopeesti ja kaasua saa antaa vain sen verran , että pyörä juuri ja juuri lyö tyhjää ei yhtään enempää.Yleensä mutkaan tullaan liian suurella nopeudella ja käännetään liian aikaisin. Nämä oppii vain ajamalla ja kokeilemalla.
Meillä kin oli jääratapäivä täällä etelässä , lumi on tiukassa , mut saatiin kisa ajettua.
IN CAR https://www.youtube.com/watch?v=f3VDpPiBJyU" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Tipo/Tempra/BravX alustojen erot?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Asiaa nyt pohtinut ja tutkinut, niin taisi kaksi melko isoa syytä löytyä.

Perjantaina pääsin vertaamaan isäukon Mareaan. Toki Marea on hitusen raskaampi, mutta kuitenkin liki samanlainen kuin Bravo. Mareassa 5mm pinnalla olevat Nokian Hakkapeliitta R2:t, Bravossa kaksivuotiaat Kumhon nastarenkaat 6mm pinnalla.

Kuuraisella, jäisellä tai lumisella pinnalla Marealla pääsi liikkeelle, kun taas Bravo vaati kaikennäköistä kikkailua että pääsi eteenpäin. Vetopito todella surkea Bravolla.

Samaten jarrutuksessa Marea pysähtyi paremmin, vaikka jarrutti vain kahdella/kolmella jarrulla (takasylkkä oksentanut nesteet pihalle). Bravo lukitsi pyörät todella herkästi.

Noh, isä lainasi Bravoa ja soitti tunnin päästä säätäneensä hiukan aurausta lisää, koska häntä ärsytti etupään hötkyily. Tilanne parani huomattavasti, edelleen sutii helposti, mutta käännyttäessä auto muuttui todella herkäksi. Vielä en ole ehtinyt tarkistamaan kulmia...

Eli ilmeisesti kulmat pielessä ja renkaat jotenkin vammautuneet. Nastoja oli vielä viikko-kaksi sitten liki kaikki tallella, mutta nyt ainakin apukuskin etupyörä "vain suttaa", ei raavi ollenkaan. En ole jaksanut tarkistaa, kohta on kesä ja kärpäset.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin