FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Asiaa tai tekniikkaa tuntemattomana on hyvä arvailla - toisen merkkisessä autossa korkeat kierrokset tyhjäkäynnillä johtuivat jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista. Tuossa ongelman ilmeneminen akun tyhjenemisen jälkeen voisi myös antaa ajatusta että olisiko sen tarvinnut antaa mahdollista tyhjäkäyntimoottoria antaa sopeuttaa sen jälkeen kun virtaa on taas saatu, vrt. akun irtikäyttämisen jälkeen toisen merkkinen auto taisi tehdä jotain tuollaista.

Eli toimisiko ihan akun napa irti ja vähän ajan päästä takaisin jonka jälkeen startti ja hetki odottelua - tyyppinen nollaustekniikka tässä.

Tekniikkaa tuntevat voivat sitten kertoa miten pahasti arvaukseni menikään metsään :).
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 649
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja hankala »

Nollausta kokeilisin minäkin ensin, mutta arvelen moottorinohjausyksikön kärähtäneen kun nollilla olevaan autoon kytkettiin suoraan toisesta autosta virta. Pieni virhe kaapeleiden käsittelyssä tms. johtaa helposti virtapiikkiin joka voi vaurioittaa herkkää elektroniikkaa, juuri siksi uudempiin autoihin ei edes saa apuvirtaa antaa toisesta autosta.
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Mistä voi katsoa moottorin numerolla mihin Fiudeen iskettu tehtaalla?.

Kuva
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Uno 60, 1116 cc, 1985-88, Engine Code 146A4.048 (google antaa)
risuseppä
Viestit: 3
Liittynyt: 19.09.2014 14:32

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja risuseppä »

Onko kenellälään kokemusta Fiat Ducato II 2008 2.2 jtd 100hv turbon irroituksesta sekä asennuksesta ?
Pitäisi ahdin toimittaa huoltoon öljynpuskemisen takia, mutta hankalassa paikassa ja etuviistoon päin saa kurkottaa jotta yleensäkkään ylettyy ahtimeen sekä pakosarjaan.
Vinkit olisivat tervetulleita.
saquzi
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Kuinkahan paljon tilaa jää vakiona pysty tc moottorissa öljypumpun imujalan sekä öljypohjan väliin? Mulla nyt tiivisteen kanssa muutama milli ainoastaan... pumppu koneen oma, öljypohjankin pitäisi. Lommoja ei oo. Mietin että pitääkö viä ottaa irti ja tehdä enemmän tilaa?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

saquzi kirjoitti:Kuinkahan paljon tilaa jää vakiona pysty tc moottorissa öljypumpun imujalan sekä öljypohjan väliin?
arvio 5-10mm.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyl sen pohjan pitäis pieniä lommoja kestää eli ylempi arvio olisi omakin arvio. Pumppuja ja näinollen öljypohjia on ainakin kahta korkeutta, joten mahikset väärään korkoon on olemassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
saquzi
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Täytyy ottaa ööpohja irti ja tehä sinne sen 10mm lisätilaa.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Käykö 126 apusimpukka 850:piin ?
Varmaa tietoa tarvitsen...
saquzi
Viestit: 20
Liittynyt: 13.07.2014 19:34

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja saquzi »

Pystyykö joku 2l pystyt moottorin omaava mittaamaan öljytikusta missä tasossa öljypinta min/max? eli siitä lohkon reiän kohdasta, kuinka monta cm alaspäin että öljytikussa min/max merkinnät, sekä onko tikku suora... Itsellä ei tikkua löydy, ladan tikku löytyy joka sopii suoraan mutta siinä tuskin öljytaso on aivan sama.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

saquzi kirjoitti:Pystyykö joku 2l pystyt moottorin omaava mittaamaan öljytikusta missä tasossa öljypinta min/max? eli siitä lohkon reiän kohdasta, kuinka monta cm alaspäin että öljytikussa min/max merkinnät, sekä onko tikku suora... Itsellä ei tikkua löydy, ladan tikku löytyy joka sopii suoraan mutta siinä tuskin öljytaso on aivan sama.
max. merkkiin n. 180mm, min n.205mm, ei mikään absoluuttisen tarkka. tikku on suora "lohkon sisällä".
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Fiat Marea 1.8 16V vm. 2000.

Vaihdettiin tuohon akku ja hetken päästä alkoi käymään huonosti. Pistettiin ensin tyhjäkäyntisäätimen syyksi (ei toimi, kiinteä tyhjäkäynti), mutta pihassa erotti selvästi käyvän kolmella.

Vaihdettiin tulpat, jokainen tulppa oli erilainen ja yksi ainakin jostain 70/80 luvulta. Käynti ei kuitenkaan parantunut, 1 sylinteri mykkä. Puolan siirtämällä, siirtyi vika sylinteriin mihin puolan laittoi.

Eli aika selkeä puolavika, eikös? Olisikohan kenelläkään Keski-suomen alueella purettavana, uudet tuntuisi maksavan aikalailla...
Minkä huollan, sen korjaan...
Döppandörö
Viestit: 1
Liittynyt: 14.02.2017 17:36

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Döppandörö »

Terveppä terve!
Hommasin tuollaisen Fiat punton vuosimallia 2002. Auto on kolmeovinen ja epäonnekseni siitä meni etumatkustajan penkin taittomekanismin vaijerin päästä jousi poikki. Vaihdoin jousen, jonka jälkeen huomasin, että vaijeri on liian löysä eikä siihen tule vetoa kun koittaa avausvivusta. Olisikohan vaijeri löystynyt huomattavasti vai jopa mennyt poikki penkin sisällä. Onko kellään muulla tapahtunut vastaavaa omassa puntossaan.
Mitä toimenpiteitä tässä kannattaisi nyt tehdä, kävin kysymässä Autokeskuksesta uutta vaijeri+jousi osaa: 94e. Vai pitäisikö ruveta katselemaan penkkejä purkaamoilta.
jtuok
Viestit: 542
Liittynyt: 17.05.2004 15:24

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja jtuok »

Minkä paksuinen pultti kuuluisi olla 850 apusimpukassa ? Ostin uuden ja sen puslissa isompi reikä kun nykyisessä.
Nykyinen on joskus kuulalaakeroitu :shock: ja siitä lähtevä varsi holkitettu. Nykyisessä simpukassa ei siis ollutkaan vikaa vaan tuo holkki on kulunut väljäksi.... vai kuuluuko ollakkin holkki ja puslissa jostain syystä isompi reikä ?...
Enivei ei huvittas alkaa teetättää tuommosta holkkia vaan pääsisin helpommalla kun ostan vaan uuden pultin ja poistan väljän holkin...

Ja sitten kysymys lähiseudun harrastajille.

Löytyskö joltain jostain romulaarista yhtä etujarrukenkää missä pintaa muutama milli ?
Putos pinta syliin kun aukasin puhistusta varten... voin noutaa. Uusia ei viittis yhen takia ostaa.

Kyllä tää autoharrastus on ajanut musta ohi... laitan myyntiin ja ostan vaikka paljun perk**e.
Saa huikata jos kiinnostaa.
Vastaa Viestiin