850 lämpömittari

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Moro!

Miten kasipätkään on asennettu lämpömittareita? Venttiilikopan etureunassa on jonkinlainen anturi valmiina. Minkälaisen mittarin siihen pystyy laittamaan?

Mulla on tossa paikallaan 260 asteinen gt-motorsin valmistama nokka. Konetta on kuulemma porattu isommaksi ja vauhtipyörää kevennetty. Weberin tupla tarjoilee seokset ja jonkinlainen peltipakosarjakin on. Ei aivan vakio enää :D

Olisin kiitollinen avun annoista.

ps. Mielestäni aika merkittävä virhe tuo lämpömittarin puute, kun aina saa ajaessa vähän jännittää, että onkohan lämmöt hyvän rajoissa!
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Tuanoi tajusin just, että voisin periaatteessa asentaa jäähdyttimen yläletkuun anturisovittimen, siihen vesilämpöanturin jne., mutta se yläletku, joka lähtee jäähdyttimeltä on vain muutaman sentin matkalta (joka sekin tiukka mutka) sitä 30mm letkua ja jatkuu sitten isompana haitariletkuna termostaatille. Siihen ei kyllä anturisovitinta noin vain saa laitettua. Ehkä jotenkin...Onkohan tuo sylinterin kannessa oleva vanha anturi öljynlämmöille? Ja kumpikohan kannattaisi toteuttaa, öljy vai vesilämpöjen mittari?
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Se anturi on jäähdytysneteelle, pelkkä varoitusvalo ("keittovalo"). Siihen ei voi laittaa minkäänlaista mittaria. Jälkiasenteiselle mittarin anturille hyvä paikka olisi termostaattikotelossa tai sitten anturisovitin ylävesiletkussa.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Termostaatin jäähdyttäjän puolella olevat anturit vaan toimii vähän huonosti, jos pääsee nesteet vähenemään. Alkuperäinen anturi mittarillisessa paku-600:ssakin oli jäähdyttäjän alaosassa, mikä sekään ei ole kovin hyvä paikka jos vesi lakkaa kiertämästä jäähdyttäjässä. Mutta toki normaalissa tilanteessa noista saa jotain infoa toisin kuin keittovaloista.
Tässä välissähän oli tosiaan kausi, jolloin autoissa oli lämpömittari joka kertoi oikeasti moottorin lämpötilan. Nyt ollaan menty taas keittovalo-periaatteella toimiviin mittarinäyttöihin, jotka pysyy yhdeksässäkympissä vaikka moottori olisi oikeasti 70 tai 105 asteinen. Vasta kun ollaan dramaattisessa tilanteessa alkaa neula liikkumaan.

Noin teoriassa voisi kuvitella, että alumiinikanteenkin pystyisi tekemään anturille paikan, jos tietää mihin poraa. Monissa halpasarjoissakin tulee NPT-kierretappi mukana joka kai lienee sama kuin antureissa? Ja seiskan kannessa on anturipaikka muistaakseni vakiona. Onkos tässä muuten enää edes kasipätkän omaa kantta? Tuo keittovalo-anturi on 850:ssä kannenpultin alle kiristettynä, mutta seiskan kannessa on keittovalo-anturi kierretty kanteen ja sen tilalle pystyy asentamaan mittarille tarkoitetun anturin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

"Onkos tässä muuten enää edes kasipätkän omaa kantta? Tuo keittovalo-anturi on 850:ssä kannenpultin alle kiristettynä, mutta seiskan kannessa on keittovalo-anturi kierretty kanteen ja sen tilalle pystyy asentamaan mittarille tarkoitetun anturin."

Nyt olis kuva kyseisestä anturista, mutta mitenhän sen sais tähän laitettua?
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Kuva
Viimeksi muokannut jooti, 23.07.2016 16:03. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei näy!

Mutta tuollainen on alkuperäinen 850 keittovalon anturi, joka tulee kiinni kannenpulttiin. Vesitilaan menevässä ei luonnollisesti ole tuota sivulirpaketta.

http://www.lingotto-parts.com/details/w ... _3208.html

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Yritin googletella, mutta mistään ei löydy 850, 133 tai 127 moottorikuvaa, josta näkyisi samanlainen ulkopuolinen anturi kuin tossa mun 850:ssä on. Se sijaitsee lähes kannen päässä kansipultin vieressä ja on aika mötikkä. Oliskohan jälkikäteen joskus laitettu. Kone on tosiaan vaihdettu käsittääkseni toisesta kasipätkästä, porattu, käyty kokonaan läpi ym. Edellinen omistaja ei ainakaan muistanut mainita, jos kansi olisikin jonkin muun Fiat mallin moottorista.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kokeilin tuota dropbox linkkiä suoraan, mutta vaatii kirjautumisen. En osaa sanoa miten tuolta saa kirjautumisvapaan linkin, kun en ole palvelua käyttänyt.

127:n anturi on jotain tuon kaltaista: Musta anturi on merkkivalolle ja punainen mittarille.

Kuva
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Vähän tuon näköinen se on, värikin tumman punainen, mutta kierteetön malli eli ei ole tuota "mutteria" kannassa vaan se on sileä.
Pystyykö tuohon asentamaan esim. Biltemassa tai Motonetissa tarjolla olevia lämpömittareita? Ja tekeekö noilla B&M mittareilla mitään vai onko ihan leluosastoa?
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Minulla oli 850:ssa vm. -71 alkuperäinen lämpömittari mittaritaulussa, anturi kannen pultin alla. Samoin tuollaisella lippa-anturilla värkkäsin 133:een lämpömittarin. Oli muistaakseni lattaliitin siinä, purkamolta hain. Enpä enään muista, mistä mallista se oli...joku muisti kuva, että 127, mutta siinähän lienee tuollainen kierreanturi.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
kumppari
Viestit: 1762
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Itse teetätin 133:n kanteen moottorikoneistamossa kierrereiän seiskan anturille. Anturi tuli siihen kohtaan, jossa seiskassa kannessa on vesilähtö. Siitä tiesi, että tuohon kohtaan voi laittaa.
Mittarina mulla oli Veglian tarvikemittari, niin näytti ainakin jotenkin oikein. Alkp. anturinjohtoa kannattaa hyödyntää, niin ei tarvitse uutta vetää.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Mako »

Laitoin 133:een jonkun halpis tarvikemittarin. Anturi tuli termarikoppaan, kannen puolelle termostaattia, johon porasin ja kierteytin sopivan reiän.

Se antaa oikeita lukemia kun on tosiaan siellä ennen termaria. Just sopivasti mahtui sellainen hoikahko anturi siihen.
Yritän muistaa kuvata lähiakoina kohdan.
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
jooti
Viestit: 43
Liittynyt: 03.12.2013 18:55

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja jooti »

Laita vaan ihmeessä kuvaa, jos ehdit.
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 850 lämpömittari

Viesti Kirjoittaja Mako »

Paikka on kuvauksen kannalta ahtaahko, mutta eiköhän tuosta jo selvää saa.
Tilaa ei muistaakseni kopan sisällä kovin moneen eri paikkaan ollut anturia asentaa, mutta noin se toimii hyvin.

Kuva
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Vastaa Viestiin