FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Heips! Harrastepelit talviteloilla, ajot vaihtuvat tekniikkaan talvi-illoiksi.

Aloitetaan nyt vaikka ihan teorialla: sattuisikos joku muistamaan (tai tietämään lähteen, jossa kerrotaan), milloin ja mistä moottorin numerosta litraisen FIRE:n puristussuhde aleni, muistaakseni 9,8:1:stä 9,5:1:een? Miten mahdollisesti vuosimallit erosivat? Tämä käsittääkseni tapahtui jo kaasutinaikana (Weber 32 TLF/jotain), mutta pysyi myös ensimmäisissä i.e.-versioissa. Teho ei muuttunut, mutta pari Nm vääntöä hävisi tässä vaiheessa (alun perin 80 Nm/2750 r/min, uudistuksen jälkeen 78 tai 76 Nm/2750 r/min, ja ruiskumallin 45 ie:ssä selvästi suuremmilla kierroksilla. Ensimmäinen FIRE oli tavattoman pirteä, mutta kieltämättä nakutti 95:lla, jälkimmäisestä ei ole kokemusta kuin ruiskuna. Oma -87 Uno:ni kulki raikkaasti, papereiden perusteella alkusarjaa. Yksipisteruiskusta tuli puolestaan sitten todella laiska, vasta tuo isompi 1108 cm3 kuutiotilavuus tasoitti tilannetta, tämä "isolohko" kaasutinkoneisena 89 Nm/3000 r/min ja ruiskuna tujauksen vähemmän, mutta näitä kaasutinversioita ei koskaan Suomeen tuotu, vaan meillä mentiin heti ruiskukoneisiin. Takapuolituntumalla eroa oli paljon enemmän kuin nuo numerot antavat myöten. Ja tämä siis ihan näin näillä perusmoottoreilla, ahdin- yms. jutut ovat sitten taitavampien mekaanikkojen alaa...

Oliko Uno:ssa, Pandassa ja Lancia:n Y10:ssä täysin sama tilanne?

En itse asiassa varmasti tiedä tuon kaasuttimen mahdollisia muutoksiakaan, sen paremmin litraisesta kuin tuosta isommastakaan, joten siitä vaan kaivelemaan harmaita aivosoluja, kaikki tieto otetaan ilolla vastaan!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja wellu »

Itseäkin kiinnostaisi, mitä muutoksia tuli tuohon 999cc moottoriin vuosien varrella.

Ainakin -86 Y10 FIRE kulki aivan erilailla kuin -89 Y10 FIRE. Vanhempikoppainen tykkäsi kiertämisestä ja kulki aika railakkaasti sen 140-150km/h mittariin, oli kuormaa tai ei. Tuo uudempi oli jotenkin hieman nuhaisan tuntuinen verrattuna vanhempaan. Vääntö tuntui olevan alempana, muttei kone jaksanut vetää niinkään pirteästi kuin -86:nen.

Samaten vanha kone joi vähemmän. Vissiin siksi kun ei tarvinnut ihan niin polkea...
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja stella »

wellu kirjoitti:Itseäkin kiinnostaisi, mitä muutoksia tuli tuohon 999cc moottoriin vuosien varrella.

Ainakin -86 Y10 FIRE kulki aivan erilailla kuin -89 Y10 FIRE. Vanhempikoppainen tykkäsi kiertämisestä ja kulki aika railakkaasti sen 140-150km/h mittariin, oli kuormaa tai ei. Tuo uudempi oli jotenkin hieman nuhaisan tuntuinen verrattuna vanhempaan. Vääntö tuntui olevan alempana, muttei kone jaksanut vetää niinkään pirteästi kuin -86:nen.

Samaten vanha kone joi vähemmän. Vissiin siksi kun ei tarvinnut ihan niin polkea...
Minulla on sellanen muistikuva,että jossain TM:ssä missä oli pikkuautojen vertailu,niin sielä oli Fiat Uno Fire ja Lancia Y10 myös mukana...Niin taisi lukea Lanciasta,että siinä olis harvempivälitteinen vaihdelaatikko tai vetopyörästö (perä)...Ja oli myös maininta,että auto on Fiattia laiskempi :roll: ...Tälläin muistikuva on....Kun itse aikoinaan Lancia Y10:ä meinasin itselleni ostaa...Niin tuli luettua kaikki Y10:iin liittyvät jutut 8-)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mä taas meinaan et ihan samaa shaivaa ovat.

Sylinterikansissa ja imusarjoissa niin jokainen on näissä vanhemmissa yksilö.
Eli siellä on valupursetta kanavissa joissain enempi ja joissain vähempi.
Mun entinen työkaveri joskus ajeli nuita fire uunoja kun olivat uusia. Toinen saattoi olla mukamas reippaampi mitä toinen. Väitän että se syy löytyy tuolta valupurseista ainakin osin...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Mä taas meinaan et ihan samaa shaivaa ovat.

Sylinterikansissa ja imusarjoissa niin jokainen on näissä vanhemmissa yksilö.
Eli siellä on valupursetta kanavissa joissain enempi ja joissain vähempi.
Mun entinen työkaveri joskus ajeli nuita fire uunoja kun olivat uusia. Toinen saattoi olla mukamas reippaampi mitä toinen. Väitän että se syy löytyy tuolta valupurseista ainakin osin...
Niin tai sitte enemmänkin sytkärin säädöistä.
Mun muistikuvat olivat , että helvetin tarkka ennakon säädöstä, joko oli ihan mopo tai sitte kilistelee ja pahvi räjähtää.
Sen muistan myös , että 1.1 firen imukanava on isompi kuin imusarjan kanava ja kun tuosta vingutti pykälän pois ja suurensi imusarjan kanavan samaan kokoon huippu nopeus laski ja vääntöä hävisi alhaalta, eli väittäisin pienemmän kanavan olevan parempi myös kannessa.
Tietysti jos nokan vaihtaa ja venttiilit hipostelee, kaasuläpän suurentaa niin sitte voi isompi olla parempi , tai sitten ei.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Noin laiskassa koneessa vaan kaikki tahtoo tuntua siihen kulkupuoleen. Tai kaikissahan koneissa seo samajuttu muttakun firellä saa just ja just motarilla sakkonopeutta tasasella. Ikääntynyt hihna kun pomppaa hampin pieleen niin sitte se vasta laiska onkin.

Tulee jotenkin mopoajat mieleen. Aivan eri juttu kulkiko pv 54 km/h vaiko 57 km/h.
57 km/h paaaaljon enempi...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos 127:n "903cc tappimörkö" on jonkun mielestä sytkästä tarkka, niin FIRE vasta onkin. Ainakin tuon vanhemman Y10:n sytkän säätöön meni kaksi päivää hupiajelua harrastaen.
Todella todella tarkka, joko kilistää tai ei kulje mihinkään. Kohdalleen osuessaan kulki ihan iloisesti. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja Luigi »

999 ei ainakaan matalampipuristeisena ole mitenkään hanakka nakuttamaan. Tarkka kylläkin sytytyksen ajoituksesta - pielessä, niin koneen käytös on juurikin tuota TM:n testissä mainittua, kohdallaan, niin aivan muuta. Kulutuksessakin tulee iso ero varsinkin prosentuaalisesti (minulla yli 6l/100km => 4.2l/100km, tosin ajoituksen lisäksi vikana oli rikkonainen alipainesäädin.) Mulla oli tuo TM:n testissä mahdollisesti ollut yksilö (artikkelin kuvat oli toisesta autosta, mutta loppuarvostelun kuva oli juurikin sama yksilö), ja ei se kyllä ilmoitettu teho ja koneen koko huomioiden mitenkään voimaton ollut. Puristussuhde laski joskus 88/89 aikana 9.8:sta 9.5:een, jolloin oktaanivaatimuskin putosi 95:een. Mulla ollut -89 yksilö oli tuolla matalampipuristeisella koneella. Mukana tuli -87, jonka korkeampipuristeisesta Firestä kaivoin palotiloja puristusten pudottamiseksi puhallinta varten.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja -HH- »

väisänen kirjoitti:Noin laiskassa koneessa vaan kaikki tahtoo tuntua siihen kulkupuoleen. Tai kaikissahan koneissa seo samajuttu muttakun firellä saa just ja just motarilla sakkonopeutta tasasella. Ikääntynyt hihna kun pomppaa hampin pieleen niin sitte se vasta laiska onkin.

Tulee jotenkin mopoajat mieleen. Aivan eri juttu kulkiko pv 54 km/h vaiko 57 km/h.
57 km/h paaaaljon enempi...
Tuossa yllä se oleellisin...

Ja noissa ihan normi perushuoltokin voi saada ihmeitä aikaan kun ei kai nyt kukaan vanhaan ja arvottomaan Fiattiin mitään huoltoa tee jos vaan vielä käy. Joskus vaan muistuu mieleen että aika pienellä vaivanäöllä tuollaisen kulkupuoleen sai huomattavan muutoksen aikaan kun se auto oli ihan oikeesti kunnossa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ihan vaan ehjät sytkäosat ja ilmanputsarikin voivat antaa uutta puhtia vanhukselle, sitten kun vielä herkistelee jarrut, niin voi saada vapautettua vielä lisää tehoa auton liikuttamiseen ;)

Sytkällä on paljon merkitystä, suosittelen ajoituslampun kanssa säätämistä ensin ohjearvoon ja siitä varovaisilla kokeiluilla aikaistamaan hieman, jos uskallusta riittää...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Hyvää juttua, kiitoksia! Tunnustettakoon heti, että virittelyintoa puhtaassa suorituskyvyn kasvattamismielessä minulla ei ole, vakiot kelpaavat hyvin, eikä näissä FIRE:issä säätöjen pitäminen kohdallaan mikään ruudinkeksintäjuttu tosiaankaan ole. Aika helpolla normisäädöt saa asenneltua, kiitos yksinkertaisen teknologian, kun vaan muistaa muutamat tyyppiviat pitää hallinnassa eli alipainesäätimen kunnossa jakajassa, ehjät sytytyskaapelit ja ennakon juuri, kuten tuossa edellä muutama totesikin.

Kaasutinversion irtokonetta tässä lähinnä kunnostelen, reilu 310 000 km ajettu, kannentiivisteen vuotoa lukuun ottamatta hämmästyttävän hyvässä teknisessä kunnossa; kyseessä siis Uno Fire -87. Olen kuullut, joskaan en nähnyt itse koskaan, että näillä olisi ajettu yli 400 000 km:iäkin, ja muutama vaihtoautomyyjätuttu (muista kuin italopiireistä!) on pitänyt tätä yhtenä maailman kestävimmistä, yksinkertaisimmista ja ominaisuuksiltaan parhaimmista vapaahengittävistä litraisista bensiinimoottoreista. Juuri pikku-Fiiatin ilmeeseen ja luonteeseen sopiva paketti.

Ero kulkupuolessa on merkittävä saman koneen yksipisteruiskuversioon eli Uno 45 i.e:hen verrattuna, jolla täysin säädöissä ollessakaan ei sitä kaasutinversion pirteää kulkua saa aikaiseksi: KAT ja väännön heikkeneminen sekä hitunen lisäpaino tuntuvat todella. Kaasutinmalleissa en sanoisi olevan kauhean suurta eroa, onko korkea- vai matalapuristeisempi versio konepellin alla, ja onpahan tullut ihan vaan mielenkiinnosta kokeiltua ruiskun vaihtamista perinteiseen kaasuttimeenkin samassa autossa, meno parani takapuolituntumalla selvästi. Pienellä sytytyksen aikaistuksella tuo korkeapuristeisempikin kulkee kyllä 95:llä menohalujen olennaisesti heikkenemättä. Mutta tosiaan tuo painon lisäys pitää kyllä huomioida myös, joka tuntuu sekä menossa että melussakin. Silti kumminkin pidän kokemuksellisesti näistä luonteikkaampana 999 FIREn kaasutinversion ja 5-vaihteisen laatikon yhdistelmää ykkös-Uunon korissa, eikä meno hyydy moottoritielläkään, toisin kuin ruiskuversiolla. Yhdyn Tuulilasin koeajajien Saksassa tekemään ennakkokoeajoihmettelyyn, jossa loivassa alamäessä tuolla mainitulla kombinaatiolla moottoritiellä nopeusmittarin 180 km/h ylittyi kevyesti; kertoi sekä muotoilun onnistumisesta että vain litraisen vapaastihengittävän moottorin käytöksestä.

Mitenkähän toimisi 1108 cm3 kaasutinversiona, sehän on ulkoisilta mitoiltaan ja kiinnityksiltään täysin "plug and play" 999cm3:n kanssa? Liekö kukaan kokeillut? Noin 15 hv ja 9 Nm lisää 999:iin. Näitähän oli itse asiassa kyllä muualla Euroopassa kakkossarjan Uunoissa ihan tehtaaltakin suoraan saatavissa suurin piirtein vuosimalleissa -89 - 91, ennen ruisku- ja KAT-aikaa; Suomessahan oltiin "vihreitä" aivan etunenässä, tänne tuli vain ruiskumalleja. Tuosta suurin piirtein -92:ta lähtien sitten juuri tämä 1108cm3 olikin jo perusmoottori kaikissa suomalaissa Uunoissa, ruiskuversiona, mutta mallinimestään Uno 60 i.e huolimatta vain 50 hv- ja muistaakseni 84 Nm-viritteisenä, kun kaasutinversio tarjosi vähintään 58 hv ja 89 Nm, joissain vientiversioissa jopa 60 hv ja 91 Nm; en tunne erojen taustaa. Näissähän oli kovin yksinkertainen tuo ruiskutus- ja sytytyssysteemi, ei lähelläkään tämän päivän monipistehallintaa, suorasytytystä yms.

No, näitähän on tässä tulevina talvi-iltoina mukava pohtia edelleen...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FIRE 999 cm3 puristussuhteen muutokset

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sen Boschin ykspisteruutankin saa säädettyä herkemmäksi. Isäukon kanssa noin viidestä Temprasta säädetty kaasuläpän asentoanturia että on saatu herkkyyttä kaasuun.

Punton 1.2 fire 75hv:n voimin taitaa löytyä rajuin nokka-akseli? Minä kyllä pudottaisin suoraan tommosen pannun sinne konehuoneeseen, kaasuttimella tietysti.

Fire on loistava moottori, tosin SuoerFire vielä loisteliaampi. Ei vain taida lastuja saada tohon Bravon ruiskuun, tai kukan ei osaa säätää.

Nojoo.... oftopic..
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin