1.6 tempran kansiremontti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pave
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2015 17:04

1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja pave »

Onko tollasessa mitään erityistä mitä pitäs tietää tai jne? Kiristysmomentit vois myös tarvita tähän.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja stella »

No pyöräytä nyt jako ainakin kohdilleen,ennenkuin purkaat....Kiristysmomentit löytyy netistä,tai sitten moottorikoneistamosta,ja samalla selviää että tarviiko uudet kansipultit laittaa ;) ...Ja sekin tarvis tietää,että minkä takia kansiremontti on nyt tehtävä,koska niilläkin tiedoilla on merkitystä,että miten toimitaan ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Joskus muinoin tein kansirempan, enkä muista että siinä olisi ollut mitään erikoista. EGR mötikkää en uskaltanut koskaan edes yrittää irti, se taisi olla kiinni kannessa koko ajan? ehkä.
Enkä uusinut pulttejakaan, mutta ei tarkoita etteikö niin voisi olla suositus. Iteltä oli muutama venttiili solmussa kun hyvännäköinen jakohihna napsahti melko pian oston jälkeen.

Jälkikiristäminen tuossa taitaa olla melko mahdotonta, jos ei ota nokka-akselia irti tai tee/hommaa erikoistyökalua nokan kiertämiseen. Sellaisia on toki myynnissä nykyään monessa paikassa. Ite taisin vetää varuiksi aavistuksen tiukempaan enkä jälkikiristellyt.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eihän venyviä pultteja jälkikiristetä. Kolmeko kertaa ohje oli niiden uudelleen käyttöön? Toki vanhoissa miinoissa ei koskaan tiedä miten moneen kertaan ne on jo käytetty.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Kiristysmomenttit 1.6 Sohc

kansi;
M10 pultit
20 Nm
40 Nm
90 ast.
90 ast.

M8 pultit
30Nm

Runkopukit 80 Nm
Kiertokanget 51 Nm
Vauhtipyöränpultit 83Nm
Nokkapyörä ja Apuakselinpyörä 83Nm
Kampiakselinpyörä 137 Nm
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
pave
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2015 17:04

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja pave »

no perus jutut eli ajotus merkit kohillee jne oli kyllä tiedossa. EIkös noissa kasitappisissa ole ominaisuus kannetiiviisteen palaminen? näin olen ainakin kuullut :D mutta onneksi ei ole oma auto :D jos ens viikolla veis kannenkoneistamolle ja sitten vaa hiivatti läjään ja baanalle. Kiitoksia vielä noista momenteista :)
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

En oo kuullu SOHC-koneiden kansipaffiongelmista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

ei kans montaa oo tullu vastaan kansipahvin vaihdon merkeissä. yhden vaihdoin joskus kun vuoti ulospäin jäähd.nestettä
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Sohosta ja kansitiivisteestä tuli mieleen... Halvimman kansiremontin tein joskus käyttis unoon. Lipesi jääradalla hankeen josta johtuen jako sekaisin ja imuventtiilit solmuun. Kaverilta löytyi irrallaan kansi josta uudet imut paikalleen. Kannentiiviste jäi niin ehjänä lohkon päälle etten sitä vaihtanut. Vaihdoin vain imu-pakosarjan tiivisteet ja uudet öljyt. Kokonaiskustannukset 110 markkaa. ;) Se oli silloin kun käyttöautot maksoivat 500 markkaa. Venttiilivälyksetkin pysyi riittävän kohdillaan "uusilla" venttiileillä ettei lätkiin tarvinnut kajota.
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
pave
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2015 17:04

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja pave »

Kansi koneistettu. Oli kuulema helvetin kiero :D noh ei muutakun tempra läjään joku päivä kun joutaa. Palaillaan sitten jos ongelmia tulee.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja vvieri »

On tainnu päästä ylikuumenemaan joskus aika pahasti. Selittäis tiivisteen palamisenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
pave
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2015 17:04

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja pave »

Kansi 8mm pultit 30NM... Eka pultti poikki... Voi isä kissan vittu sanon vaa
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kuis se nyt noin. Yleensä vasta se viimeinen katkeaa :D

Mites momenttiavain? Pitää kutinsa ja naksuttelit ensin tyhjää ennen pultiin käymistä? Ainakin omat avaimet antaa pari ekaa vetoa liian koville. Vedän jonkun isomman pultin viilapenkkiin ja puolen tusinaa naksua ensin siihen. Joskus kokeilin nuo ihan virallisessa kalibrointilaitteessa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
pave
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2015 17:04

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja pave »

Paskoja nämä vitun fiiatit
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.6 tempran kansiremontti

Viesti Kirjoittaja wellu »

pave kirjoitti:Paskoja nämä vitun fiiatit
Kerrankin joku puhuu asiaa.

Paskoja nämä ovat, kuten lähes kaikki muutkin vuoden -70 jälkeen valmistetut kestävän kehityksen autot.


Suomeksi, jospa ensin selvität miksi meni poikki? Otitko uudet pultit? Jos et, onko vanhat venyneet? Onko momenttiavain ok kuntoinen? Putsasithan kierteet huolella?

Jos ylläolevat kohdat on ok eikä ole settunut asennusvirhettä, sitten on kyllä aihetta haukkua. Jos taas asentaessa jotain on mennyt pieleen, mene peilin eteen ja kerro itsellesi olevasi paska.

Sori ot. Olen autokorjaamolla töissä ja 80% "vittu mitä paskoja" -tilanteista on puhtaasti asentajan tyhmyyttä/laiskuutta. Myös itseni.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin