Stilo -04, lämmitys ei pelaa, tyhjäkäynnillä kyllä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Enna
Viestit: 4
Liittynyt: 07.01.2015 17:34

Stilo -04, lämmitys ei pelaa, tyhjäkäynnillä kyllä

Viesti Kirjoittaja Enna »

Tervehdys!

Mulla olis Fiat Stilo Multi Wagon vm 2004, ajettu 205tkm.


Elikkä: Stilo ei lämpene kunnolla. Kun auto on tyhjäkäynnillä, niin moottorin lämpötila nousee sopiviin lukemiin ja lämppäri puhaltaa lämmintä ilmaa. Mutta heti kun lähtee ajamaan, lämpötilat tippuvat, ja autoon ei tule juurikaan lämmintä ilmaa.

Tsekkasin jäähdytin nesteen paineet, ja ajon jälkeen ovat kutakuinkin normaalit. Mutta sitten kun antaa auton käydä hetken tyhjäköynnillä, tulee säiliöön painetta kovastikin ja kuplii vähän (ei kumminkaan keitä yli). Mistäköhän moinen johtuu? Kovilla pakkasilla kyyti on kylmää...

Eli siis ajossa ei moottorin lämpötila nouse yhtään mittarin mukaan ja ei tule sisään lämmintä ilmaa. Mutta tyhjäköynnillä nousee 1/4 mittarin lukemille ja tulee lämmintä ilmaa.

Ei kai vaan kannen tiivisteet ole mennyt/menossa rikki? Vai voisko johtua esim ihan vaan termarista? Tai pumpusta? Tai voisko ollu esim letku tai vastaava rikki? Autoon vaihdettiin juuri lämpötila anturi, ja ei vaikuttanut tähän mitenkään.

Olen kiitollinen avusta!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Stilo -04, lämmitys ei pelaa, tyhjäkäynnillä kyllä

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mä veikkaisin että termostaatti on kaputt, kaikki oireet viittaisivat siihen.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Enna
Viestit: 4
Liittynyt: 07.01.2015 17:34

Re: Stilo -04, lämmitys ei pelaa, tyhjäkäynnillä kyllä

Viesti Kirjoittaja Enna »

Jess! Voi kumpa pääsiskin niin helpolla! :)

Tartteepi varmaan ajella huomenna Motonettiin hakemaan uutta termostaattia, ja kokeilla josko sen vaihtaminen auttais!
Onkohan sen itse vaihtaminen mahdollista? Onko kuinka iso operaatio?

Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin