Stilo käsijarrusta....

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Rassaaja
Viestit: 16
Liittynyt: 17.05.2013 16:02

Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Eli ottaa epätasaiseen, vaijerit vaihdettu. Satulaan kilpistyy epäilys. Mikäs on tuo ruuvi noissa satuloissa, joku säätö vai?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Et kai tarkoita ilmausnippaa? En muista että siellä mitään ruuvia olisi. Yleensä satulat huollon tarpeessa tai jarrulevyt ruosteessa, haulla lötytynee keskustelut Stilon satulan huoltamiseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rassaaja
Viestit: 16
Liittynyt: 17.05.2013 16:02

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Elikä siellä on satuloissa pultit, nämä irrottaa niin näkyy männät, muistaakseni. Näitten pulttien tarkoitusta tiedossa? Ilmausruuvit on Ilmausruuvit.
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Pele »

Ei siellä muita pultteja voi olla kuin M8:n pultit 13mm kannalla 2kpl. jotka kiinnittävät satulan liukutappeihin/runkoon. Ne kun avaa, niin mäntä näkyykin varmaan.
Jos vaijerit, palat ja levyt on ok. kunnossa eikä palatkaan ole ryytyneet kiinni, niin sitten varmaan mäntä takertelee.
Irroitat satulan.(et letkusta), pumppaat männän mahdollisimman ulos. Syötät suojakumin sisään jarrurasvaa, painat ja kierrät männän takaisin pohjaan. Toistat saman muutaman kerran niin eiköhän tuo tokene.
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Rassaaja
Viestit: 16
Liittynyt: 17.05.2013 16:02

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Niin eihän siellä pitäisi olla ylimääräisiä ruuviloisia ym. Mitä virkaa tuolla ruuvilla on tuossa? Löysin netistä kuvan.

http://smg.photobucket.com/user/inderga ... r.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Pele
GFF
Viestit: 1360
Liittynyt: 07.03.2007 21:00
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kattos vaan, olihan siellä tuommoinen. Enpä muistanutkaan, vaikka nuo Stilon jarrut tulikin pari talvea sitten kunnostettua. Mikään säätö se tuskin kuitenkaan on.
Mutta kokeile nyt ensin tuota aiempaa konstia, eli vähän herkistellä sylinteriä, jos et jo ole koittanut?
Lancia Delta Integrale -88
Lancia Delta Integrale-89 r.SS
Lancia Delta Hf 4Wd -87 (tulevaisuuden projekti)

http://www.lanciadeltateam.fi
http://deltateam.kuvat.fi/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Veikkaisin että tuolla saadaan käsijarrumekanismi irroitettua kun satula puretaan kokonaan. Tosin en itsekään muista tuollaista pulttia enkä ole koskaan ainakaan koskenut tuollaiseen satuloita huoltaessani. Männän saa tarvittaessa kokonaan ulos muutenkin.
Ja kannattaa lukea keskusteluja aiheesta, noissa satuloissa on esim. männän kierre eri kätinen eri puolilla autoa.
Kaikki meidän "perheen" Stilot on vaatineet takasatuloiden mäntien putsauksen ja rasvauksen, jonka jäljeen on toimineet moitteetta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Rassaaja
Viestit: 16
Liittynyt: 17.05.2013 16:02

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Niin männän kierre on tässä toisenkätinen toisella puolella. Eli käyttöjarru pelaa kyllä normaalisti mutta käsijarrun automaattisäätö ei toimi. Kun palat kuluu niin vivun jarrusatulalta joutuu irrottamaan ja kääntämään poorillaan eriasentoon. Tuohon kun löytyisi lääke? Helpoin laittaa uusi satula.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voisiko olla kässärivaijeri sen verta jumissa, ettei palauta kunnolla ja tällöin ei satulan sisäinen kierreosa toimi, joka poistaa välyksen kässärin ja männän välistä. Tällöinhän männänkin pitäisi mennä sisäänpäin ihan painamalla jos kierresäätö ei toimi. Periaatteessa kun painaa männän niin pohjaan kun menee ja kiertää sen jälkeen sen verta ulospäin kun palat sallii, pitäisi kässärivivun olla kohdillaan vaikka säätö jumittaisikin. Jos hoitaa pohjaan kiertämisen jälkeen männän takaisin vain polkimesta pumppaamalla, ei voi olla varma että säätö kiertyy mukana. Eli mäntä kannattaisi aina kiertämällä tuoda likimain oikeaan kohtaan ennen satulan asennusta.

Ja tietenkin jos kässärivivun alkuperäinen asento spooreillaan on päässyt kateisiin, niin sitten ei ole mitään takeita että systeemi toimii. Satulan sisäinen mekanismihan voi mennä yli rajoistaan. En tiedä onko näissä akselissa hahlo vai epäkesko, kun en ole yhtään vivustoa purkanut. Vivut vaatii ylipäätään tietyn asennon ja liikeradan että toimivat suunnitellusti, jos ovat jo lähtöjään liian lähellä satulaa ei kässärissä ole tehoa.

Ja onhan satuloissa kässärivivun palautusjouset siinä ulkopuolella tallessa ja kunnossa? Vaijerin irrottamista/kiinnittämistä varten olen joutunut jouset irroittamaan, paikoilleen laitto vaatii hiukan voimaa ja näppäryyttä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Stilo käsijarrusta....

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Pele kirjoitti:Kattos vaan, olihan siellä tuommoinen. Enpä muistanutkaan, vaikka nuo Stilon jarrut tulikin pari talvea sitten kunnostettua. Mikään säätö se tuskin kuitenkaan on.
Mutta kokeile nyt ensin tuota aiempaa konstia, eli vähän herkistellä sylinteriä, jos et jo ole koittanut?
Tuota ei kannata mennä aukomaan. Nuo herkistysohjeet pitäisi riittää. Ja sisään kiertoon suosittelen noihin boschilaisiin tarkoitettua avainta; löytynee Motonetissä. Pihdeillä tms. yleisvehkeillä kumi + männänpää saavat helposti kipeää.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Vastaa Viestiin