Puntoon Cruise

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sampsulisami kirjoitti:80 heppasessa näytti olevan map-anturi suoraan imusarjaan pulttatuna.

Ota alipaine aktiivihiilipöntöltä jos siinä olis ihan kumiletkua?
Mistä löydän moisen aktiivihiilipöntön? :oops:

Edit: Ai hitto, mullahan on tuommonen Punton korjauskäsikirja. Sitä ei vaan tarvitse oikein koskaan, niin ei tullut mieleen.. Näyttäis siltä, että aktiivihiilisäiliön letku on jollain mystisellä pikaliittimellä kiinni siinä evap-venttiilissä tms? Venttiili on sitten kiinni imusarjassa. Onkohan käytännössä niin, että letkussa on imu vain kun venttiili aukeaa -> ei siis jatkuvaa alipainetta?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taitaa olla tekemätön paikka. Punton kaasuvaijeri liikkuu käytännössä ihan melkein koko näkyvän osansa kuoren sisään, joten vaijeriin ei kuitenkaan saa cruisen vaijeria kiinnitettyä. Kaasupolkimeen varmaan voisi ruuvailla jonkun raudan, jota servo kiskoisi, mutta menee melkoiseksi askarteluksi. Onpas kyllä perseestä. Mimmonenkohan kuluerä olis uittaa Italiasta 1,8 HGT valmiiksi kaikilla varusteilla..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jos rakenteluun menee, niin irrottaisin kaasuvaijerin moottorista ja tekisin tuohon väliin vipstaakin johon tulee omana liitäntänä sekä cruisen että kaasupolkimen vaijerit. Ja vielä niin, että kun toinen vetää niin toinen ei liiku, mutta ei myöskään pääse luiskahtamaan paikoiltaan.

Tai metsästäisin sellaisen autosta jossa on tehdascruise ja vaijerikaasu.

On meinaan jotenkin häiritsevää, kun kaasupoljin liikkuu cruisen mukana. Voi pitää tennaria kevyesti polkimella ajon aikana, kun se ei liiku koko ajan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Saako alipainetta tuosta lähdöstä, johon huohottimen letku haarautuu imusarjalle? Vai haittaako tuo, että siihen tuleva putki on melkoisen paksu ja myös se, että venttiilikopassa on varmaan kokoajan pieni ylipaine, jota se purkaa huohottimen kautta?

Tuo vaijerin kiinnitys läppärungon vipstaakiin on kyllä aika hankala paikka. Pitäis varmaan hankkia irtonainen läppärunko, jolla kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. On melkoisen umpinainen muovipalikka, varmaan jotakin poraa/ruuvaa -jumppaa pitää harrastaa, jotta siitä sais edes kohtuullisen fiksun.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huohottimesta et alipainetta saa.

Ota sieltä jarrutehostajalta, niin pääset ihan helpoimmalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

wellu kirjoitti:Huohottimesta et alipainetta saa.

Ota sieltä jarrutehostajalta, niin pääset ihan helpoimmalla.
Joo ei toki huohottimesta, mutta imusarjan nipasta, johon huohottimesta tulee pieni haara. Kyllä siinä ainakin tyhjäkäynnillä jonkinmoinen imu on, mutta ei varmaan ole riittävä, kun huohottimen vuoksi letkussa ei juurikaan oo mitään vastusta synnyttämään imusta alipainetta..

No jarrutehostajalta sitten, tai sähköinen servo, mutta entäpä mistä nopeussignaali? Ulkomainen foorumi kertoi, että laatikon nopeusanturin keskijohtimesta, mutta jostain toisesta ketjusta ymmärsin, että ABS-hidastimella varustetussa Puntossa ei ole nopeusanturia lainkaan. Mistä siis saa ryöstettyä nopeussignaalin?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Ostaa originaali anturin ja tuikkaa vauheaskiin?
Bravo t-jet
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sampsulisami kirjoitti:Ostaa originaali anturin ja tuikkaa vauheaskiin?

Pitääkö sinne ostaa muuta kuin tuo anturi? tuommonenko http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-PUNTO-MK ... 27e408bfb4" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Onko laatikossa jo ratas/mikäliepyöriäinen jo valmiina, vaikka anturia ei olisikaan?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Tuo tarvii ilmeisesti maan ja plus jännitteen jolloin antaa signaalia? hmm
Bravo t-jet
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sampsulisami kirjoitti:Tuo tarvii ilmeisesti maan ja plus jännitteen jolloin antaa signaalia? hmm

Saako nyt itkeä? Ei vaan, jos ostais tuommosia liittimiä ja vetäisi siitä orginellista nopeusanturijohdosta, joka siellä roikkuu irtonaisena, virran ja maan ja jättäis nopeussignaalijohdon kytkemättä siihen alkuperäiseen ja kytkisi sen cruiseen.. Menee monimutkaiseksi, mutta ei kai tämmösiä asioita kukaan haluakaan tehdä helposti.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Mittaas tuleeko siitä liittimestä elektrissimoa plus ja miinus.
Eikös noissa ole sama laatikko oli abs laitteistoa tai ei? joten uskoisin että siellä on holetsu anturille.

Hommasitko muuten sen cruisen?

Itse kattellut tähän sähkökaasu versioon cruisea. Näyttäisi siltä että stilon cruise kävis jossa sama moottori kun mulla tossa puntossa.
Bravo t-jet
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sampsulisami kirjoitti:Mittaas tuleeko siitä liittimestä elektrissimoa plus ja miinus.
Eikös noissa ole sama laatikko oli abs laitteistoa tai ei? joten uskoisin että siellä on holetsu anturille.

Hommasitko muuten sen cruisen?

Itse kattellut tähän sähkökaasu versioon cruisea. Näyttäisi siltä että stilon cruise kävis jossa sama moottori kun mulla tossa puntossa.
Pitääpä koittaa sunnuntaina keretä mittailemaan, tuleeko pistokkeeseen jotain eloa.

Vielä en ole hankkinut mitään, aattelin ensin suunnitella ja märehtiä tässä kaikki, jotta ei tule turhaan ostettua kalliita palikoita.:P Alkuperäinen viiksikin näytti tekevän sen 150eur + postit, eikä edes sopivuudesta ole mitään takeita.. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Onko Stilossa saman näköiset viikset kuin Puntossa?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

ei ole saman näköisiä mutta stilon viiksi on irtonainen ja joku semmosen laittanut puntoon jossa sähköllä toimiva kaasuläppä.. ku ei ny muista osoitetta missä tuo oli.... fiatforum.com ja jotain.. :roll:
Tuohan ei käy vaijeri toimiseen versioon.
Bravo t-jet
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

sampsulisami kirjoitti:ei ole saman näköisiä mutta stilon viiksi on irtonainen ja joku semmosen laittanut puntoon jossa sähköllä toimiva kaasuläppä.. ku ei ny muista osoitetta missä tuo oli.... fiatforum.com ja jotain.. :roll:
Tuohan ei käy vaijeri toimiseen versioon.
Joo, tuohon pitää se mystinen servo saada asenneltua, mutta mieluummin käyttäisin sitä orginelliviiksestä, kuin jostain rumista kojelautaan asennettavista tarvikenamiskuukeista.. Alkuperäiset on aina hienompia.:p
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
akyttala
Viestit: 105
Liittynyt: 04.10.2009 22:54
Paikkakunta: Turku

Re: Puntoon Cruise

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, projekti unohtui hetkeksi, mutta nyt on hommattu cruise sähköservolla. Mistäs Puntosta löytyy nopeustieto helposti? Autossa on ABSit eli ei ole sitä anturia vaihdelaatikon päällä.

Servo pitää varmaan laittaa kiskomaan suoraan kaasupoljinta, en oikein keksinyt miten sen saisi fiksusti alkuperäisen vaijerin rinnalle läppäkotelon päähän. Vaijerista ei jää oikein riittävästi esille kaasu pohjassa, jotta siihen mitään saisi kiinnitettyä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Vastaa Viestiin