Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Hei,
olen tuossa ihmetellyt fiiattini sielunelämää kun pomppasi katsastuksesta päästöjen takia. Kansiremontti (plaanaus, kaikki tiivisteet yms.) tehty vajaa vuosi sitten, samalla vaihdettu uudet tulpanjohdot. Nyt hylsyn jälkeen uusittu vielä puola, tulpat, lambda, katti, MAP/ilma-anturi, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Viimeisin vaihdokki oli tuo MAP/lämpötila-anturi kun multiecuscanilla katselin että pyydetty/mitattu ilmamassa oli noin 10 kg/h ja kierroksilla pyynti 17 kg/h ja mitattu 36 kg/h.
Ei tuo nyt tupruttele niin selkeästi rikkaalla kuin aiemmin, mutta silti kummastuttaa tuo pyynnin ja mitatun ero. Yritin bräkleeniä suihkutella sinne tänne imusarjaan, mutta ei tuntunut olevan mitään vaikutusta missään. Kokeilin myös napata ilmaputken irti suodatinkotelosta ja siitä puhallella, ei pihissyt mistään. Sitten kokeilin käynnistää koneen ja pistää käden imuputken päähän, no se imaisi kämmenen itseensä kiinni ja kone sammui. Mistähän vielä lähtisi etsimään vuotoa, vai onko tuo ero ihan normaalia
PS. Yksi "vuotopaikka" tuli mieleen jota en ole testannut, eli tuo EVAP venttiili, onko muita hyviä ideoita? Alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan melko toivottomalta. Ehkäpä vien vaan katsastukseen ja katsotaan joko olisi päästöt kurissa, ainakin aistinvaraisesti paremmalla tolalla kuin aiemmin...
olen tuossa ihmetellyt fiiattini sielunelämää kun pomppasi katsastuksesta päästöjen takia. Kansiremontti (plaanaus, kaikki tiivisteet yms.) tehty vajaa vuosi sitten, samalla vaihdettu uudet tulpanjohdot. Nyt hylsyn jälkeen uusittu vielä puola, tulpat, lambda, katti, MAP/ilma-anturi, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Viimeisin vaihdokki oli tuo MAP/lämpötila-anturi kun multiecuscanilla katselin että pyydetty/mitattu ilmamassa oli noin 10 kg/h ja kierroksilla pyynti 17 kg/h ja mitattu 36 kg/h.
Ei tuo nyt tupruttele niin selkeästi rikkaalla kuin aiemmin, mutta silti kummastuttaa tuo pyynnin ja mitatun ero. Yritin bräkleeniä suihkutella sinne tänne imusarjaan, mutta ei tuntunut olevan mitään vaikutusta missään. Kokeilin myös napata ilmaputken irti suodatinkotelosta ja siitä puhallella, ei pihissyt mistään. Sitten kokeilin käynnistää koneen ja pistää käden imuputken päähän, no se imaisi kämmenen itseensä kiinni ja kone sammui. Mistähän vielä lähtisi etsimään vuotoa, vai onko tuo ero ihan normaalia
PS. Yksi "vuotopaikka" tuli mieleen jota en ole testannut, eli tuo EVAP venttiili, onko muita hyviä ideoita? Alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan melko toivottomalta. Ehkäpä vien vaan katsastukseen ja katsotaan joko olisi päästöt kurissa, ainakin aistinvaraisesti paremmalla tolalla kuin aiemmin...
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Nappasin EVAP letkun irti ja tukin reiän -> täysin samat arvot, eli eipä vuoda sieltäkään. EGRkin taitaa olla vain dieseleissä. Mutta eikös tuon periaatteessa pitäisi käydä oikealla ilma/bensa suhteella kun erillistä MAFfia ei ole?
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Hetkinen - onhan se ilmamäärämittari varmasti oikea osa? Vaikka vuotoa olisi miten paljon tahansa, niin ei kai sen ilmamäärämittarin läpi voi mennä selvästi enempää kuin mitä moottori imee ihan iskutilavuuden ja käyntinopeuden perusteella laskettuna? Sellaista virtausta kun ei minkään pitäisi aiheuttaa, vai onko pääni pehmennyt helteessä...? Vuodonhan pitäisi näkyä liian pienenä ilmamääränä, kun moottori horii ilmaa anturin ohi.
Jos se anturi on oikea, niin sitten tekisi mieli epäillä sen piiriä ECUssa. Siis joko ECU itse tai anturin johto.
Jos se anturi on oikea, niin sitten tekisi mieli epäillä sen piiriä ECUssa. Siis joko ECU itse tai anturin johto.
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Niin siis tuossa mallissa ei ole käsittääkseni kuin tuo lämpö ja paineanturin sisältävä mötikkä ilmamäärän mittaamiseen ja tosiaan se vanhallakin näytti identtisiä arvoja. EVAPin kun nappasin irti kokeilin samalla mitä tapahtuu jos en tuki reikää ja silloin ilmaa tuli jo niin reilusti että kierrokset nousi selvästi.
Ekaa kertaa itsekin ihmettelen tällaisen pelkällä paineanturilla toimivan systeemin sielunelämää
Mistähän vielä keksisi vuotoa etsiä, suuttimien tiivisteitä en vaihtanut, mutta ei kait niistä ilmaa sisäänpäin pitäisi sentään mennä.
Ekaa kertaa itsekin ihmettelen tällaisen pelkällä paineanturilla toimivan systeemin sielunelämää
Mistähän vielä keksisi vuotoa etsiä, suuttimien tiivisteitä en vaihtanut, mutta ei kait niistä ilmaa sisäänpäin pitäisi sentään mennä.
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Eipä ole ollut mitään vaikutusta päästöihin vieläkään, eli jostain se ilmeisestikin ilmaa edelleenkin horii yli oman tarpeen kun kerran analysaattorikin niin sanoo.
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan mistä vuotoa lähtisi etsimään?
PS. Aiemmin tukin myös ilmanputsarille menevän letkun, laitoin painetta imusarjaan EVAP venttiilin letkusta ja suihkin saippuavettä sinne tänne, ainoa vuotopaikka oli juuri tuo mainitsemani oma tulppaus, paineetkin tuntuivat pysyvän sisällä eivätkä karanneet.
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan mistä vuotoa lähtisi etsimään?
PS. Aiemmin tukin myös ilmanputsarille menevän letkun, laitoin painetta imusarjaan EVAP venttiilin letkusta ja suihkin saippuavettä sinne tänne, ainoa vuotopaikka oli juuri tuo mainitsemani oma tulppaus, paineetkin tuntuivat pysyvän sisällä eivätkä karanneet.
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Onko tämä 80 1.2 vai 1.4? Tuli vaan mieleen mahdollinen nokka-akselin kuluminen piloille, josta voi sitten seurata mitä vaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
1.2 litran koneella.
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Pohdiskelin tuossa kun sitä imuvuotoa ei tunnu olevan, että voisihan tuo mitattu ilmamäärä vs. pyydetty erotus johtua siitäkin, että soppaa tulee liikaa... Silloinhan tietysti ilmaakin on otettava enemmän, mutta pyydetty ilmamäärä pysyisi edelleen ohjelman mukaisena?
Mistä sitten liika bensantuotto voisi johtua?
Mistä sitten liika bensantuotto voisi johtua?
- polttoaineen paineensäädin/alipaineletku rikki, mutta onkohan tässä mallissa edes sellaista?
- Ruiskusuuttimet vialliset?
- Paluuletku tukossa
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Paineensäädin on tankissa ja paluuletkua ei ole ollenkaanKaizu kirjoitti:
- polttoaineen paineensäädin/alipaineletku rikki, mutta onkohan tässä mallissa edes sellaista?
- Ruiskusuuttimet vialliset?
- Paluuletku tukossa
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Ruiskittu jarrukliineriä/vastaavaa imusarjan ympäristöön koneen ollessa kylmänä?
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Harmi, kun tuli aikoinaan napattua testeripistoke pois, kun tuota moottorinjohtosarjaa sovitettiin 127:aan. Muuten olisi voinut suorittaa vertailevaa tutkimusta...
Tuo ruisku mittaa ilmamäärää ainoastaan imusarjanpaineen, atmosfäärisen paineen, imuilman lämpötilan, kaasuläpän asennon ja kierrosluvun perusteella. Tuo arvo on siis pelkästään laskennallinen. Pyydetty arvo on taasen se mitä boksin mukaan koneeseen pitäisi mennä nosta eri antureista saatavan tiedon perusteella ja tuohon arvoon ruisku ilmeisesti pyrkii säätämään tuota ns. mitattua arvoa.
Mitäs MES antaa arvoiksi imuilman ja moottorin lämpötiloille, lambdalle, imusarjan paineelle ja vallitsevalle ilmanpaineelle? Oletko koittanut tulpata jarrutehostajan letkua?
Tuo ruisku mittaa ilmamäärää ainoastaan imusarjanpaineen, atmosfäärisen paineen, imuilman lämpötilan, kaasuläpän asennon ja kierrosluvun perusteella. Tuo arvo on siis pelkästään laskennallinen. Pyydetty arvo on taasen se mitä boksin mukaan koneeseen pitäisi mennä nosta eri antureista saatavan tiedon perusteella ja tuohon arvoon ruisku ilmeisesti pyrkii säätämään tuota ns. mitattua arvoa.
Mitäs MES antaa arvoiksi imuilman ja moottorin lämpötiloille, lambdalle, imusarjan paineelle ja vallitsevalle ilmanpaineelle? Oletko koittanut tulpata jarrutehostajan letkua?
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Lambda piirtää nättiä siniä ja myös ilman ja moottorin lämpötilat olivat kunnossa, täytyy yrittää viikonlopun aikana (jos ehdin) tutkia noita suoria painearvoja ja kokeilla tuota tehostimen tulppausta.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 06.09.2014 18:49
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Vm.99 1,2 sx 80 bravo... erillistä ilmamassaanturia ei ole? Joskus MAFlanka puhdistuksen tarpeessa....mikä tässä ajaisi vastaavan asian =)
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
MAP eli imusarjan paineanturi periaatteessa, mutta siinä ei ole mitään sotkeentuvaa lankaa. Toki sen voi koittaa vaihtaa jos jostain saa vaihdokin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Bravo 80 SX -99 ilmamäärä mitattu vs. pyydetty
Enpä ole ehtinyt autoa tutkimaan, missähän tässä muuten sijaitsee tuo ulkoilman painetta haisteleva anturi?
MAP/imuilmanlämpöanturin siis vaihdoin jo uuteen kun huomasin tuon omituisen erotuksen, mutta se ei vaikuttanut arvoihin mitenkään, kuten ensimmäisessä viestissä kirjoittelin.
MAP/imuilmanlämpöanturin siis vaihdoin jo uuteen kun huomasin tuon omituisen erotuksen, mutta se ei vaikuttanut arvoihin mitenkään, kuten ensimmäisessä viestissä kirjoittelin.