Puslia, kumityynyjä, pur-valutuotteita

Yritysten jättämiä ilmoituksia (muut poistetaan) - joten muista mainita myös yrityksen nimi!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Panhard sekä ylä- ja alalinkit? Saisiko näistä kaikista hintatiedot?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terps
Samaa sikahintaista linjaa jatketaan.. 131 puslia, kovalla pur-vaipalla sisus esim. 80*ShA linkin puslat 38 eur/kpl wanhoilla tapeilla ja 42 eur/kpl uusilla tapeilla.
Panhard tangon pur-pusla 33 eur/kpl uusilla tapeilla. Tuon tangon silmukoiden kunto kannattaa tarkistaa ennen uudelleen puslitusta, koska saattaa olla todella syöpynyt wanhan kumipuslan alta...
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Olisi kyllä kiva jos viitseisit laittaa aina jotain hintaluokkaa puslalle kun kuvat tänne laitat, helpottais lukijoiden mietintää puslatarpeista. Itseä kiinnostaisi ainakin noiden Ritmo Abarthin puslien hinnat, kuten myös niiden Marea/Coupen puslien.

On tässä pitempään mietityttänyt että mitenkäs nuo valetut kovemmat puslat toimii paikoissa jossa pusla on kiertoliikkeessä, esmes osa tukivarsista? Koska eikös ne ole samaan tapaan "yhtä puuta" kuin nuo kumipuslatkin, ja tuollainen kovempi pusla vastusta silloin enempi sitä kiertoliikettä? Toki silloin kun liikematka on lyhty ei tuu tiettykään kovasti murtoa mutta kun tuntuu välillä että osa kumipuslistakin irtoaa kuorestaan. Monestihan nuo Power- ja Superflexit on tehty niin että holkki on irtonainen siellä sisällä. En tosin tiiä tuleeko niissä kulumaan ajan mittaan miten paljon, ja jääkö pusla sitten väljäksi. Herkkäliikkeisempi ainakin alustasta tulee mielestäni tuollaisilla irtoholkkisilla.

Onko nuo rautaosat pintakäsitelty puslanteon jälkeen jotenkin vai onko pinta vaan puhallettu?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Me tehdään pääosin kaikki puslat niin että kumiosa on valettu tappiin ja ulkovaippaan. Tuollainen purettava pusla jossa tappi ui on hyvä kisakalustossa jossa noita voidaan ja vaihdetaan useasti. Tavan autoissa jotka liikkuu arkiajossa kesät/talvet ei tuollainen ratkasu ole kestävä, vaan tuo väljistyy nopeasti kun vesi/hiekka tms. pääsee kumiosan ja tapin väliin. Silloin kunn tehdään tuollainen uivalla tapilla oleva pusla, voi tuo joustomateriaali olla hyvin kovaa , ja aika usein käytetäänkin jopa 90*shA kovuutta. Valetuissa puslissa alkaa 80*ShA olla jo aika topakka ja sitä kovemmat käytetään yleensä törmäys -ja tuki tyyppisissä kumiosissa. Purettava pusla on halpa tehdä ja alkuperäiseen (kilpailukalusto) hyvin toimiva mutta lyhyt ikäinen. Olemme valmistanut puslamyyjille jotka on aiemmin markkinoinut näitä purettavia puslia valettuja vastaavia koska asiakkaat on kumminkin pääosin tavan auton käyttäjiä jotka käy silloin tällöin radalla mutta suurimmaksi osaksi ajelee tuolla loskassa ja puslat kuluu nopeasti...Valettavassa materiaalissa on muitakin eroja kun pelkkä kovuus. Materiaalit valitaan myös kimmoisuuden/vaimentavuuden , murtovenymän, kemiallisen/lämpötilan keston ym takia.
Esimerkiksi Offi käyttöön pitää tehdä pusla jossa on suuri liikerata ja voimakas kimmo, radalle (jos laakeroituja niveliä ei voi käyttää) topakampaa lyhyille liikeradoille, ralliin taas pitkille liikeradoille topakampaa kun offiin ja voimakas kimmo, ja tuninki autoilijalle jotain tästä välistä...tai vaikka merivoimien tykkiveneeseen sähkömoottoreiden kumityynyt aineesta joka tappaa iskut niin aalloista kun tykistä...eli ei kimmoisaa lainkaan. Tavan puslat ja kumityynyt on ajomukavuuden nimissä melkein kaikki kaikilla autonvalmistajilla 60*ShA kovuista kumia. Kun pelkästään kovuutta lisätään vaikka 70*ShA on kyseessä jo selkeästi napakampi pusla tai kumityyny ja polyuretaanissa on vielä 80*ShA kovuudessa murtovenymä parhaissa aineissa liki 800%!! kun kovuutta lisätään alkaa heikoimmissa laaduissa murtovenymä laskea 90*ShA.ssa jo 250--300%:n
Aika paljon näitä valmistetaan meillä tuntumalla..eli ollaan saatu ajan myötä käyttökokemuksia erilaisista sovelluksista ja sillä kokemuksella osaa jo suositella kohtuu hyvää settiä millä valaa mihinkin , mutta asiakas tietysti itse ratkasee mitä haluaa. Mutta alkuperäiseen puslaratkasuun on paljon parannettavaa tukevuutta ajatellen ennekuin tulee eteen nuo liikeradan jäykistymiset ym. Meillä on pieniä mallipuslia joista voi vääntövarrella ottaa kiinni puslan keskiöön valetusta pultista ja vaikka mitata momentti jolla tukivarsi tekee haluttua liikettä milläkin valuaineella (taitaa olla sivullani sellaisista kuvatkin) niitä on lainattu kun joku haluaa oikein perehtyä asiaan.. No tässä ihan raapasu vain asiasta nopeasti..palaan asiaan kun on paremmin aikaa T.Matti
No pitää taas hieman lisätä..Kyllä noita "irtotapilla" oleviakin tehdään jos alkuperäinenkin on niin toteutettu. Esim. tuo 130 tc Abarth tukivarren pusla on yhtenäinen kumiosa joka prässätään tuonne tukivarren silmukkaan ja tappi on voimakkaasti turvottava joka painetaan prässillä perään. Tuo kumityyny on alkujaankin aika kova n. 80*shA ja samalla kovuudella ollaan ne tehty ja tuo tappi ei kyllä paljon tuolla pyöriskele...eikä mujua pääse väliin ennen kuin se väljistyy..Samalla turvottavalla tapilla ja yhtenäisellä kumiosalla tehdään tuo 131 poikittaistuen silmukoiden puslat, niissä on vaan alkuperäinen kumin kovuus jopa alle 60*ShA ja se on asiakkaan toiveiden mukaan tukevoitettu 78*ShA kovuiseksi.
Rautaosat puhalletaan kumien liuotuksen jälkeen kauttaaltaan jos ne on ruosteiset, mutta uudet raudat puhalletaan vain valettavilta alueilta ja suojataan siistit pinnat. Jos rautaosat joutuu puhaltamaan kauttaaltaan niihin pintoihin mihin ei tule valua ruiskutetaan sinkki suojamaali.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Tuonne kuvallisiin viesteihin ei saanut enää muokattu hintoja, mutta laitan tähän jotain mitä keräsin. Hinnat on lähtökohtaisia tehtyjen puslien ym. mukaan, hintaan vaikuttaa onko wanhoja kunnostettavia osia ,tehdäänkö uusia metalliosia , jne. mutta ohessa "toteutuneita" toimitus hintoja.
Fiat Coupen tukivarret, rautakuoripuslat isolla törmäysprikalla 45 eur/kpl , pienet rautakuoriset 40 eur/kpl
Unon iskarin yläpäät 40 eur/kpl.
130 Tc tukivarsien pusla ja reaktiotangon holkki yht, 48 eur, moottorin tukitangon puslat 35 eur/kpl, moottorin kumityyny pieni 50 eur ja iso 60 eur
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Kokeilin millaista kiertovastusta tuollainen vastaavilla valuaineilla kun tuo 131 linkin pusla saa aikaan. tuossa koepuslassa on tuo joustomateriaali pienempi halkasijainen joten se on hieman tiukempi kun 131 pusla, mutta rakenne sama. Alkutilanteessa momenttiavain pystylinjassa näyttämä 0 kpm, ja sitten kääntö raa'asti 90* ja näyttämä on n. 7 kpm. eli normi joustomatkoilla ei vastus kovin paha ole, ja jos tukivarren asetus on lähtökohtaisesti oikein ..kuvia..
No..ne meni väärään järjestykseen eli lopputulos ensin ,,sitten vääntö,,ja alkutilanne.
Liitteet
114-1416_IMG.JPG
114-1416_IMG.JPG (99.58 KiB) Katsottu 19889 kertaa
114-1415_IMG.JPG
114-1415_IMG.JPG (170.7 KiB) Katsottu 19889 kertaa
114-1412_IMG.JPG
114-1412_IMG.JPG (172.57 KiB) Katsottu 19889 kertaa
Viimeksi muokannut Matti-Pekka, 13.11.2013 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kiitokset erittäin tyhjentävästä vastauksesta. :) Tämä selvitti monta asiaa. Kuinkas paljon tuollaisen normaalin kumipuslan kimmoisuus on noin suurinpiirtein?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

-HH- kirjoitti:Kiitokset erittäin tyhjentävästä vastauksesta. :) Tämä selvitti monta asiaa. Kuinkas paljon tuollaisen normaalin kumipuslan kimmoisuus on noin suurinpiirtein?
Minä en osaa oikein noista kumeista sanoa...kumipuslat on sen verta pehmeämpää materiaalia että varmaan samoin kun pehmeässä purrissa on tuota joustoa ja kimmoa ihan yllin, mutta kovemmissa kumeissa taitaa alkaa nuo joustot ole hieman kortilla..mutta harvoin kovempia kumilaatuja näistä alustan osista löytyykään...
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Päivitystä, 130 TC kaasuttimien kumiliitoslaippa uudelleen "kumitettuna", varsin haastava muotti ja valu...sikahintaan 87 eur/kpl wanhoilla raudoilla.
Liitteet
114-1417_IMG.JPG
114-1417_IMG.JPG (136.22 KiB) Katsottu 19835 kertaa
114-1418_IMG.JPG
114-1418_IMG.JPG (113.6 KiB) Katsottu 19835 kertaa
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Terve, mitä puslia olet tehnyt 128:iin ja löytyykö muotit vielä varastosta? Pakettihinta? Vai tarvitsetko mallit? Löytyykö moottorin tukikumeja, onnistuuko vanhaan puhallettuun metallikorvakkeeseen valaminen? Superflexiltä saa aika edullisesti joitain etupään puslia (vakaajaan ja tukivarteen muistaakseni) ja ebayssä olisi takatukivarsien puslat nailonista halvalla, vaan fiksuinta olisi kai teettää täysi sarja uretaanista? Autolla ajetaan ensi kesänä toivon mukaan jopa toista tuhatta kilometriä, osa siitäkin kai radalla ja rehellisesti sanoen aina kovaa. Harkitun matalaa - mutta toimivaa - alustaa tähän käyttöön tekeillä, askel kerrallaan...
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Kaikki hyvä minkä saa halvalla kannattaa ostaa...ja jos jotain ei järkevästi löydy niin sen voi tehdä, näin lyhyesti kiteytettynä. Jos totain joutuu sitten valaa niin mallien tai piirrustusten mukaan ne voi tehdä ja hinnat saa kun näkee mitä pitäisi tehdä. Mitään pakettihintaa ei ole antaa...pahoittelen,
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia,kumityynyjä,pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Fiat 131 2000 Tc vaihteiston kannatin kumityyny, pur valuna.
Liitteet
117-1731_IMG.JPG
117-1731_IMG.JPG (130.47 KiB) Katsottu 19479 kertaa
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia, kumityynyjä, pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

fiat850alusta.jpg
fiat850alusta.jpg (136.82 KiB) Katsottu 19112 kertaa
Terve
Nyt on aika kun talleissa tapahtuu! Pusla ja kumityyny rumba on kuumimmillaan ja kun kyselyitä tulee aika hyvin niin laitan tänne (koska Fiat harrastajat on kieltämättä aktiivisimpia) esimerkiksi listan joistain valutuotteista ja niiden hinnan. Näin voi alustavasti budjetoida hankintoja ja kumminkin tarkan hinnan saa kun näen livenä valettavan tuotteen ,jos se poikkeaa esimerkki tapauksesta. Pyrin lisäämään hintoja mallikuviin aina kun vaan ehdin. Hinnat on alv0% hintoja , ja 2014 hinnat jotka on voimassa toistaiseksi...T.Matti
Kuvan numero/merkki-------------hinta
1 ---18 eur
2----25 eur
3----25 eur
4....25
5...25
6.....8 eur
7---8 eur
850/1-------50 eur
Fiat/lada VT/1--------45 eur

Huom! hinnat on voimassa kun mahdolliset rautaosat on kunnostettavissa vanhoista rautaosista, muutoin jos metalliosia valmistetaan erikseen ,niin niiden hinnat tapauskohtaisesti.
Liitteet
fiat850a.JPG
fiat850a.JPG (132.01 KiB) Katsottu 19112 kertaa
118-1900_IMG.JPG
118-1900_IMG.JPG (155.23 KiB) Katsottu 19112 kertaa
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
kimsa
Viestit: 164
Liittynyt: 27.02.2008 21:06

Re: Puslia, kumityynyjä, pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja kimsa »

Moi, löytyykö vielä 850:een tuota vaihteiston kumipuslasarjaa. Onko kyseessä kokonaisuus
vai tarvitsetko jotain vanhaa rautaa mihin nuo tehdä?

kimsa
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Puslia, kumityynyjä, pur-valutuotteita

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Muistaakseni joku niistä kumeista vulkanoitiin suoraan holkkiin/laippaan..mutta voisit tarkistaa wanhoista onko jotain kiinni niissä raudoissa, muuten muotit on tallella. Jos wanhat lähettää tänne niin se on helpoin ja silloin tulee rautaosatkin putsattua ja tarvittaessa kiinnitettyä rautoihin..
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Vastaa Viestiin