Fiat Historic Ratapotti

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.

Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja ristolaine » 20.07.2018 13:48

Tiedoksi kaikille kilvanajosta kiinnostuneille, että kaudella 2019 ajetaan historic ratasarjassa Fiat Historic Ratapotti-luokka. Ratapottia ajettiin 70-luvulla aluksi Fiat 126 mallilla ja vuosikymmenen toisella puoliskolla autoksi vaihtui Fiat 127. Nyt käynnistyvässä Historic-sarjassa ajetaan nimenomaan ykkösryhmän vireisillä Fiat 127:lla. Autoiksi kelpaa vuosina 1971 - 1981 valmistetut ykkös- ja kakkoskoriset 903 cc moottoriset versiot. Ryhmän 1-sääntöjen mukaan autoja ei saa lainkaan virittää joka tekee niistä tasaväkisiä ja pitää kustannukset kohtuullisina.

Tässä listausta vaadituista muutoksista:
• Liite K:n mukainen turvakaari
• FIA hyväksytty kuljettajan istuin
• FIA hyväksytty kuljettajan 6-pisteen turvavyö
• Päävirtakatkaisija
• Vähintään 2 litran öljynkerääjä
• Etu- ja takaluukun lisälukitukset
• Hinauslenkit eteen ja taakse
• Puskurit poistettava
• FIA passi

Lisäksi mm seuraavat muutokset ovat sallittuja:
• jarrupalojen ja hihnojen materiaali on vapaa
• takapenkin ja matkustajan istuimen sekä tavaratilan maton saa poistaa
• lisämittareita saa asentaa
• ilmansuodattimen panoksen saa poistaa tai vaihtaa (koteloon ei saa tehdä muutoksia)
• kärjettömän sytytyksen saa asentaa
• luokiteltujen vanteiden lisäksi saa käyttää ikäkauden mukaisia alumiinivanteita, joiden nimellisleveys on enintään 5"

Kilpailun tasaamiseksi ja kustannuksien kurissa pitämiseksi tullaan luokan autoihin määrittämään yksityyppirenkaat, iskunvaimentimet ja pakoputki.

Jos kilvanajo kohtuullisilla kustannuksilla kiinnostaa on Fiat Historic Ratapotti hyvä vaihtoehto.

Lisätietoja antaa:

Risto Laine
0400 969 550
risto.laine@hanaa.fi

P.S. Luokan ensimmäinen auto on nähtävillä Bella Italiassa 21.7.
Fiat 1500 Cabriolet -64
Fiat 238 Pick Up -73
Fiat 127 -76 Ratapotti
Fiat 127 Sport -79 Historic kilpa-auto
Fiat 127 -81
Fiat Ritmo 65L -83 Museoauto
Fiat Ritmo Abarth 130 TC -84 Historic kilpa-auto
Fiat Punto Abarth Esseesse -12
ristolaine
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Stefa » 23.07.2018 10:43

Mielenkiintoista ja vallan hienoa olisi jos Fiatteja saataisiin viivalle. Tämä voisi hyvinkin olla sellainen mikä itseäkin kiinnostaisi. Jokunen kysymys kyllä herää kun en sinällään näistä luokista jne mitään tiedä. Olisi mielenkiintoista tietää vähän enempi tuosta 1-ryhmästä ja luokituksesta? Eikös esimerkiksi 1-korin seiskat olleet koneeltaan pirteämpiä mitä myöhemmät? Lie myös jonkinlainen ylikoon poraus olisi sallittua kun stanukokoiset ja hyväkuntoiset 903-lohkot on lie jo aika harvassa.

Jos FIA-penkki ja -vyö on vain mainittu, niin vaaditaanko HANSsi ja kalsarit jne? Pitääkö esimerkiksi penkissä olla leima voimassa vai riittääkö vain hyväksyntä?

Varmasti madaltaisi kynnystä jos olisi selkeä tieto vaatimuksista. Jos katsoo vaikka http://www.historicrallyclubfinland.fi/1_17_tekniikkavinkit.html mikä nyt nopeasti löytyy, niin kyllä tuo aikalailla kaikkine lisäluokituksineen ja varusteineen kysymyksiä herättää :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2592
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja ristolaine » 24.07.2018 09:50

Seiskoja on kyllä tulossa viivalle. Oma autoni on mukana jo tämän vuotisessa Historic Grand Racessa 17.-8.8. ja tiedossa on jo varmuudella pari muutakin ensi kaudelle.

1- ja 2-korin seiskojen ainoa kilpailukykyyn vaikuttava todellinen ero on perävälityksessä, joka on ykköskorisessa tiuhempi (4,693 v 4,071). Kakkoskorissa saa kuitenkin käyttää myös tuota tiuhempaa perävälitystä joten niiltä osin ei ole väliä kumpaa koria käyttää. Moottoreissa ei korimallien välisiä eroja ole.

Ykkösryhmän säännöt sallivat moottorin porauksen 0,6 mm. Aikakauden 1-ryhmän säännöt löytyy AKK:n sivuilta linkistä http://www.autourheilu.fi/site/assets/f ... ausi_i.pdf

Noiden sääntöjen lisäksi tulee auton täyttää nykyajan turvamääräykset, esim. penkit ja vyöt joiden leima saa olla enintään 10 vuotta vanha.

Kuljettajan varusteet aivan kuin muissakin rataluokissa eli hyväksytty ajopuku, alusasu, huppu, hanskat, kengät, kypärä ja Hans tulee olla.

Ymmärrän ettei sääntökirjojen lukeminen ja tiedon löytyminen ole helppoa varsinkaan sellaiselle joka ei niitä ole aiemmin tarvinnut. Tästä syystä olen olen valmis auttamaan tiedon hankinnassa jotta saisimme luokkaan mahdollisimman paljon autoja mukaan.
Fiat 1500 Cabriolet -64
Fiat 238 Pick Up -73
Fiat 127 -76 Ratapotti
Fiat 127 Sport -79 Historic kilpa-auto
Fiat 127 -81
Fiat Ritmo 65L -83 Museoauto
Fiat Ritmo Abarth 130 TC -84 Historic kilpa-auto
Fiat Punto Abarth Esseesse -12
ristolaine
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Sämpy » 24.07.2018 20:47

Kuulostaa hyvälle!

Ihan täältä sivusta huomautus, olen ollut ymmärryksessä että kansissa on eroja, eli että 1-koppaisessa on pienimmät palotilat ja näinollen vähän enemmän puristusta. Kannen tuntomerkkeinä kiinnityspisteet 3kpl pituussuuntaiselle tukitangolle vaihteiston puolen päässä.

Tehtaan tehoilmoituksetkin tukee tätä, mutta ne on toki vain ilmoituksia. Stellassa oli pienimmät tehot kun 1-koppaisessa on eniten heppoja.

Muistelen joskus 10-15 vuotta sitten löytäneeni tuon eron kansista ihan katsomalla niitä vierekkäin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6508
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Stefa » 25.07.2018 13:29

Mikä tuossa muuten on ideana, että kolmoskoriset on jätetty pois? Pitäisikö näissä muuten sitten olla 100GL-lohkot, kun eikös Seateissa ollut jotain muuta?

Nopealla googletuksella löytyy: https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1486729201/homologation_form_number_5414_group_1.pdf

Eli käsittääkseni 1-ryhmän luokitustodistus, tosin italiaksi. Tuolta kuitenkin jos tavaa vaikka nokat ja kaasuttimet niin onhan siellä eroja. Kaasutinta löytyy esimerkiksi 20 mm sisäkurkulla tai sitten 23 mm. Pinta-alassa ero on jo huomattava.

Nyt vasta tajusin, että tämähän se taisi olla mikä Kuortissa käväisi..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2592
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja J.P » 25.07.2018 13:55

Stefa kirjoitti:Mikä tuossa muuten on ideana, että kolmoskoriset on jätetty pois? Pitäisikö näissä muuten sitten olla 100GL-lohkot, kun eikös Seateissa ollut jotain muuta?

Nopealla googletuksella löytyy: https://historicdb.fia.com/sites/default/files/car_attachment/1486729201/homologation_form_number_5414_group_1.pdf

Eli käsittääkseni 1-ryhmän luokitustodistus, tosin italiaksi. Tuolta kuitenkin jos tavaa vaikka nokat ja kaasuttimet niin onhan siellä eroja. Kaasutinta löytyy esimerkiksi 20 mm sisäkurkulla tai sitten 23 mm. Pinta-alassa ero on jo huomattava.

Nyt vasta tajusin, että tämähän se taisi olla mikä Kuortissa käväisi..

Näyttää Fiat 127 olevan yllätävän paljon eroja eri vuosimalleissa ja miten on vielä noi Seat 127.
J.P
 
Viestit: 32
Liittynyt: 12.06.2013 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja ristolaine » 26.07.2018 10:30

Juurikin noista teknisistä eroista johtuen autoille on olemassa luokitustodistus. Se on dokumentti joka määrittää mitkä osat ovat sallittuja kilpakäyttöön. Fiat 127 ryhmä 1 luokitustodistus on numeroltaan 5414 ja sillä mennään. Sieltä löytyy myös syy miksi 3-korista ei voi käyttää - sitä ei ole luokiteltu. Muutoin kaikki luokkarissa olevat osat käytössä.

Yksi huomionarvoinen seikka on, että tässä luokassa on kilpailemisen tarkoitus olla hauskaa. Siksi en suosittele sitä henkilöille jotka halkovat hiuksia ja etsivät mahdollisia sudenkuoppia ja epäkohtia. Kunhan auto on luokitustodistuksen mukaan ei ongelmia ole. Se mitä osia on luokiteltu on päätetty jo 70-luvulla ja niillä mennään.
Fiat 1500 Cabriolet -64
Fiat 238 Pick Up -73
Fiat 127 -76 Ratapotti
Fiat 127 Sport -79 Historic kilpa-auto
Fiat 127 -81
Fiat Ritmo 65L -83 Museoauto
Fiat Ritmo Abarth 130 TC -84 Historic kilpa-auto
Fiat Punto Abarth Esseesse -12
ristolaine
 
Viestit: 14
Liittynyt: 30.05.2018 15:09

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja FulviaHF » 26.07.2018 14:25

Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
FulviaHF
 
Viestit: 184
Liittynyt: 07.12.2004 12:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Wesulius » 26.07.2018 19:01

Mä näen suuriman ongelman tulevan autojen määriin, ei noita autoja ole ja kiinostuneita vielä vähemmän.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4736
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Stefa » 26.07.2018 19:40

Sepä noissa äkkiä on. Sikäli olisi järkevää sallia kolmoskopat ja Seatit sun muut. Noiden kiellon näkisin enemmänkin hiusten halkomisena. Jos lukitaan kaasutin, nokka ja puristussuhde luokiteltuihin niin on aika sama mikä on aihio. Voisi tulla jokunen auto lisää. Tietty turvavarusteissa on vakuutusasiat sun muut, mutta jos noitakin saisi järkeistettyä niin taas voisi useampikin auto löytyä lisää. Onnistuu se kuitenkin nytkin eikä tosiaan historikkiin kuulu ihan totisin kilpailu. Kuitenkin nuo kelannee suorilla jopa vähän yli satasen niin hullulta tuntuu hanssit sun muut.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2592
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja kappa12 » 26.07.2018 21:24

Stefa kirjoitti:Kuitenkin nuo kelannee suorilla jopa vähän yli satasen niin hullulta tuntuu hanssit sun muut.


Nämä tulee ihan suoraan siitä että homma on AKK:n alaisuudessa.
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1404
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja FulviaHF » 30.07.2018 22:01

Tyypillistä keskustelua tällä foorumilla. Uhotaan kilvanajamisesta mutta kun tarjotaan mahdollisutta suurin huoli on kaikesta muusta kuin itse kilpailemisesta. Tämän halvemmalla ei oikeasti aja kilpaa missään ja minkään kattojärjestyksen alaisuudessa. Ok autot ovat tehottomia mutta jos kaikilla samantehoiset ja tasoiset on kilvanajo aivan varmasti HAUSKAA. Vai onko ongelmana tuo sama kun kaikissa tasaväkisissä luokissa:illalla Esson baarissa ei voi kertoa että olisinhan minä voittanut mutta kun toisella on parempi auto. Sanon että tee itse parempi auto ja voita. No taisi tulla sohaistua muurahaispesään taas kerran.
Ja hattu pois Riston edessä. On edes joku joka yrittää luoda mahdollisuuksia halvalla kilpailemiseen.
Lancia Fulvia 1.3 HF Gr4, Fiat Tipo Sport2000, ex Autonovo Gr2 128 Coupe
FulviaHF
 
Viestit: 184
Liittynyt: 07.12.2004 12:59
Paikkakunta: Mänttä

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja matti » 31.07.2018 11:41

kappa12 kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Kuitenkin nuo kelannee suorilla jopa vähän yli satasen niin hullulta tuntuu hanssit sun muut.


Nämä tulee ihan suoraan siitä että homma on AKK:n alaisuudessa.



Hanssi on hyvä laite.. Kyl se niskoihin käy alta satasen vauhdistakin jos valliin osuu..
pessimisti ei pety.
Avatar
matti
GFF
 
Viestit: 340
Liittynyt: 27.02.2004 01:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja kappa12 » 31.07.2018 11:42

matti kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Kuitenkin nuo kelannee suorilla jopa vähän yli satasen niin hullulta tuntuu hanssit sun muut.


Nämä tulee ihan suoraan siitä että homma on AKK:n alaisuudessa.



Hanssi on hyvä laite.. Kyl se niskoihin käy alta satasen vauhdistakin jos valliin osuu..


En kans antaisi enää pois.
Avatar
kappa12
GFF
 
Viestit: 1404
Liittynyt: 15.01.2004 00:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat Historic Ratapotti

ViestiKirjoittaja Stefa » 31.07.2018 12:25

Ei ainakaan itsellä ollut missään nimessä tarkoitus vähätellä ponnistuksia. Päinvastoin on erittäin hienoa että tällaista yritetään! Tosin ongelma varmasti on saada riittävästi kalustoa viivalle. Siksi olisi järkevää jos kynnys olisi mahdollisimman matala. Tuohon jeesaisi myös nuo mk3:t ja Seatit. Kuitenkaan teknisesti en noille näe mitään ongelmaa eivätkä vääristäisi kilpailua? Toki nuo kaasarit jne on lähinnä nyansseja, mutta omasta mielestäni on kuitenkin asiallista huomioida, että muitakin eroja noissa kuitenkin on mitä perävälitys. Onhan tuolla Historicin kuvauksessakin jo viittaus, että kilpaa ajetaan ihan oikeasti eikä homma ole näytösajoa.

Itse tänä keväänä olin SM-osakilpailussa kilpailjana viivalla, tosin kaksipyöräisellä ja häntäpään sijoituksista ajamassa harrastelijoiden seassa. Koskaan ennen en virallista kisaa ollut ajanut. Voisin näin pystymetsästä sikäli heittää näkemyksen, että kyllä se on haastavaa selvittää, että mitä kaikkea pitää olla. On vähän pirun ikävää jos kisan katsastuksessa selviää ettei pääsekään osallistumaan kun jotain uupuu. Aika viime tipassa itsellekin viimeiset asiat keväällä selvisi. Sikäli ihan rautalangasta väännetty osallistuminen for dummies ei ole ihan liioittelua. Säännöt sun muut on hajallaan siellä sun täällä ja joku on jostain liitteestä ja toinen toisaalta. Vanhalla kisaajalle moni asia on itsestäänselvyys, meille hölmöille taas kaikki tulee ihmeenä ja yllätyksenä. Sikäli tyhmät kysymykset eivät välttämättä ole saivartelua ja trollaamista.

Itsellä on tarkoitus olla Apparan montussa sunnuntaina HGR:ea seurailemassa, että mielenkiinnolla kyllä odotan fiiuja radalla näkeväni.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2592
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Seuraava

Paluu Moottoriurheilu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä